HelgeK 2 615 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Men konsumtionen av rött kött har gått ned i Sverige såväl som i USA. Det som gått upp är konsumtionen av kyckling kött. Men vad de vill sälja är fullkornsbröd! Är det bra för miljön? Är det inte bara så att livsmedelsindustrin gärna vill sälja sädesprodukter? Är det den här Lancet artikeln som "visar att vi måste äta mindre rött kött": https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)32971-4/fulltext#articleInformation När "vetenskapen"blir reklam, så minskar förtroendet för vetenskap. Men vad som behövs är rigorös oberoende vetenskap, och restriktioner på vad som får kallas vetenskap i reklamen. 5 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Little Redhead 362 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Jag bara undrar när dårskapen ska ta slut. Ingen ifrågasätter den här vetenskapen. Hur gör vi? 4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SGK 2 296 Rapportera inlägg Postad 17 Januari För snart ett år sedan fick jag en fråga av en närstående angående vegetarisk kost kontra en kost med animalier. Jag skrev då ihop nedanstående text: Hälsa - i allt kött finns alla essentiella aminosyror vi människor behöver. Om man istället ska äta bara vegetariskt måste man se till att välja “rätt” blandning av vegetabilier så alla de essentiella aminosyrorna täcks in eftersom ingen vegetabilisk produkt innehåller alla aminosyrorna. Detta pratas det aldrig om bland dem som förespråkar vegetariskt vad jag har hört. - för dem som har en väl fungerande magsyra (många har för lite) är kött lättsmält och kroppen kan ta vara på det mesta av nyttigheterna i köttet, exempelvis kan människan tillgodogöra sig ca 75% av proteinet i nötkött, men bara ca 25% av proteinet i vita bönor. Ska man få sitt protein från växtriket kan man alltså behöva äta 3 gånger så mycket mat (räknat i vikt). - näringstätheten i kött överträffar de allra flesta vegetabilier, särskilt inälvsmat som lever, man behöver alltså inte äta så mycket för att ändå tillgodogöra sig mycket näring - ett vanlig livsmedel bland vegetarianer som ska ersätta kött är soja. Som jag förstått så liknar något ämne i soja hormonet östrogen, vilket ställer till det i kvinnokroppen (det konkurrerar ut naturligt östrogen) och sannolikt också i manskroppen. - bönor allmänt innehåller något som kallas lektiner, och de är inte nyttiga för kroppen, åtminstone inte i större mängder. Sojabönor bör fermenteras innan man äter dem, exempelvis i form av natto. Kokning kan också ta bort lektiner från bönor, exempelvis vita, bruna och kidneybönor. - ett varierat intag av vegetabilier är ett bra komplement till animaliska produkter för att enkelt få i sig vitaminer, vissa mineraler, antioxidanter och annat. - mättat fett som ingår i animaliska produkter har man i senare tids forskning sett att det korrelerar med ett höjt HDL (som brukar kallas det goda kolesterolet), det går också att få i sig via kokosolja som är en helt vegetarisk produkt - fett är viktigt att få i sig för att exempelvis kunna tillgodogöra sig fettlösliga vitaminer (A, D, E och K), det finns inte så många vegetabiliska livsmedel som både innehåller mycket fett och samtidigt innehåller lite kolhydrater (alla kolhydrater omvandlas till socker i kroppen för att kunna brytas ned, och det kan leda till många av våra välfärdssjukdomar, det finns ett samband mellan nutidens socker- och kolhydratkonsumtion och ökningen av välfärdssjukdomar som diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar, cancer) - vitamin B12 är essentiellt för oss människor, det finns inte naturligt i vegetabilier. Processad mat (som jag själv försöker undvika) kan vara berikad med B12, men om man vill få andra människor att övergå till vegetarisk kost måste man vara ärlig med att det kräver stora insikter om näringsämnen och vad maten gör med våra kroppar. Det är helt enkelt enklare att få i sig ett heltäckande spektrum av näringsämnen om man äter animaliska produkter. Jag tycker själv att det är oetiskt att propagera för vegetarisk kost utan att nämna de här sakerna. Miljö - de vegetabilier vi vanligtvis äter till vardags odlas genom industriskalig monokultur, vilket innebär att all annan växtlighet och alla djur och insekter avlägsnas med olika metoder, ofta olika typer av gifter. - den typen av odling utarmar jorden, vilket lett till att odlingsmarker på vissa delar av jorden inte längre är möjliga att återställa för odling - om man inte blandar in djur i odling av vegetabilier behövs konstgödsel och den består av kväve, fosfor och kalium, det sägs att år 2033 kommer produktionen av fosfor att slå i taket, för att därefter bli en bristvara ( se https://fof.se/tidning/2010/4/nar-fosforn-sinar-blir-det-svalt ) - gödsel från djur sägs innehålla fler mineraler och nyttigheter än vad konstgödsel gör vilket ger näringsrikare grödor - gräsbetande nötboskap hjälper till att hålla landskapet öppet, se https://www.naturskyddsforeningen.se/betande-djur-ger-rik-natur, vilket leder till större artrikedom - gräsbetande nötboskap kan omvandla gräs (som människan inte kan leva på) till näringsrikt kött. Det belastar inte odlingsmarker för framställning av kraftfoder (spannmål och bönor), och djuren får äta sin artegna föda, vilket ger djuren bättre hälsa, och mark som inte passar för odling kan ändå ge mat om där finns gräs för bete - gräsbetande nötboskap hjälper till att binda kol, se https://www.svd.se/battre-for-klimatet-med-fler-betande-kottdjur (Gunnar Rundgren har också skrivit böcker om detta) - försök har gjorts med betande boskap i utkanterna av öknar, och det har bidragit till att öknarna har minskat i storlek, se https://sv.tiny.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change, en lång och inte så bra text, men Alan Savory har också skrivit böcker. - Lierre Keiths bok Vegomyten (slutsåld, men The vegetarian myth finns fortfarande) handlar om hälsa, hållbarhet, miljö, se http://www.lierrekeith.com/. Hon var själv tidigare vegetarian, och blev också sjuk av dieten, vilket kan visa på att det kräver ganska stora kunskaper för att leva hälsosamt på en helt vegetarisk kost, se också recensionen här: http://www.zoeharcombe.com/2011/08/the-vegetarian-myth-lierre-keith/ - i boken ovan beskriver Keith hur buffeljordar tidigare (för hundratals år sedan) dominerade stora markarelaer i USA. På den tiden var jordlagret många gånger tjockare än det är idag, sen industriskaliga monokulturer dominerar. För övrigt är det bättre för miljön att leva på fettrik kost är på kolhydratrik kost (vilket vegetarisk kost nästan alltid är) med avseende på utandningsluften, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Respiratorisk_kvot 7 6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Little Redhead 362 Rapportera inlägg Postad 17 Januari 5 minuter sedan, SGK sade: - bönor allmänt innehåller något som kallas lektiner, och de är inte nyttiga för kroppen, åtminstone inte i större mängder. Sojabönor bör fermenteras innan man äter dem, exempelvis i form av natto. Kokning kan också ta bort lektiner från bönor, exempelvis vita, bruna och kidneybönor. OT, men ändå: såg ett program på tv där Heinz visade hur de gör vita bönor i tomatsås. De bönorna kom torkade till fabriken och låg sen i blöt i ca 20 minuter. Alldeles för kort blötläggning för att bli av med antinutrienter. Sen kokades bönorna EFTER att de tappats på konservburk och locket stängts. Man blev alltså inte av med några antinutrienter öht. 4 1 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skärfläcka 1 472 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Två trådar, samma ämne. 2 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jala 4 026 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Lancet borde titta in i ATL https://www.atl.nu/opinion/at-kott-med-gott-samvete/?fbclid=IwAR2NnEbra7dcdK3JUWN2Yw8mvdk-netTgf0RfMO75xvYh3Z4w0AV6brxCow samt de kan även titta på denna film. https://www.svtplay.se/video/18017043/beppes-smakresa/beppes-smakresa-sasong-1-kor?start=auto 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HelgeK 2 615 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Se vad Zoe Hardcomb säger i frågan: http://www.zoeharcombe.com/2019/01/the-eat-lancet-diet-is-nutritionally-deficient/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HelgeK 2 615 Rapportera inlägg Postad 17 Januari Tacka vet jag Zoe Hardcombe : http://www.zoeharcombe.com/2019/01/the-eat-lancet-diet-is-nutritionally-deficient/ 6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Borje 745 Rapportera inlägg Postad 17 Januari 47 minutes ago, HelgeK said: Tacka vet jag Zoe Harcombe Zoë Harcombe påvisar alltså att denna "Healthy reference (EAT) diet" medför brist på många näringsämnen om man följer den. Dessutom kan man konstatera att denna kost med 51 procent av energitillförseln från kolhydrater och 35 procent från fett egentligen bara är en ny variant på den högkolhydratkost som har lett till epidemin av fetma och diabetes. 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HelgeK 2 615 Rapportera inlägg Postad 18 Januari Dr Annika Dahlqvist har en intressant tråd i detta ämne: https://annikadahlqvist.com/2019/01/17/eat-lancet-dieten-ar-ar-nutritionellt-ofullstandig/ 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Borje 745 Rapportera inlägg Postad 18 Januari 10 hours ago, HelgeK said: Annika Dahlqvist har en intressant tråd Ja, verkligen. Om man googlar vidare får man reda på att Eat Foundation är grundat av hotellmiljardären Petter Stordalen och hans fru. Rockström och Willet var tydligen med på tåget flyget från början och sedan har de lyckats få med den vetenskapliga tidskriften The Lancet. När man vet varifrån pengarna kommer förstår man bättre varför inriktningen är på att alla människor ska ändra på sina matvanor och inte till exempel sina resvanor. Expressen hade för drygt ett år sedan en intervju med fru Stordalen där det framgår att hon gärna äter vegansk mat men samtidigt planerar att åka till Mauritius på julsemester tillsammans med hela familjen: https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/varlden-har-alltfor-lange-sysslat-med-plaster-losningar/ 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elinor 829 Rapportera inlägg Postad 18 Januari Heja Zoë! Innan jag ens läste hennes kommentar och analys så tänkte jag i samma banor. Inte bara skulle jag få magproblem av dieten, men också bli farligt underviktig med vitamin- och mineralbrist och anemi. Om en diet innebär att jag måste proppa i mig 50% av alla tillskott som existerar för att undvika bristsjukdom, så är det rimligen inte ett bra sätt att äta! Förövrigt har personerna bakom "The Lancet Diet" inte ens tagit hänsyn till att vegetabilier har mycket sämre biotillgänglighet och påverkan av fytinsyra. De flesta kvinnor i fertil ålder behöver verkligen hemjärn från animaliska produkter p.g.a mens. Mycket svårare för kroppen att tillgodogöra sig icke-hemjärn från vegetabilier. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HelgeK 2 615 Rapportera inlägg Postad 18 Januari 42 minuter sedan, Elinor sade: Förövrigt har personerna bakom "The Lancet Diet" inte ens tagit hänsyn till att vegetabilier har mycket sämre biotillgänglighet och påverkan av fytinsyra. De flesta kvinnor i fertil ålder behöver verkligen hemjärn från animaliska produkter p.g.a mens. Mycket svårare för kroppen att tillgodogöra sig icke-hemjärn från vegetabilier. Det är svårt att inte fundera över om fru Stordalens autoimmuna sjukdom har något med näringsbrister att göra.. Men jag vet naturligtvis inte om så är fallet.. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl August Arge 639 Rapportera inlägg Postad 21 Januari Georgia Ede MD, har skrivit en artikel om detta. Hon skriver om at dels är EAT dieten ofullständig, dels att vetenskapen som forskarna har använt är pseudovetenskap - att kalla alla slutsatser och rekommendationer är baserat på epidemiologiska studier. Absolut läsvärdig. https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201901/eat-lancets-plant-based-planet-10-things-you-need-know 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zepp 16 776 Rapportera inlägg Postad 21 Januari Lancet har dragit helt fel slutsatts! Dvs det är inga som helst problem med att äta kött, eller vegetabilier, eller ens att äta veganskt. Utan problemet är att folk vill föröka sig/skaffa barn, vissa menar att detta är genetiskt? Det är lite samma som med älgpopulationen.. om de fick föröka sig som deras gener är programmerade för så vore det en katastrof för vår skogsnäring! Fördelen vore då att det inte ryms lika många människor på samma areal? Dvs alla blir tvungna att flytta till Stockholm? 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SGK 2 296 Rapportera inlägg Postad 23 Januari Det är något otäckt på gång i vår värld idag, något som oroar mig mycket. Det är naturligtvis kopplat till det som den här tråden handlar om, livsmedelsproduktion och miljöpåverkan. Det oroar mig att rapporter som stöds av särintressen – personliga och kommersiella – så okritiskt rapporteras av media som absoluta sanningar. Det oroar mig att komplexa samband i vår natur beskrivs i alltför förenklade modeller och gissningar om hur man ska göra beräkningar kring miljöpåverkan. Det oroar mig att vissa aspekter av livsmedelsproduktion och miljöpåverkan verkar ignoreras helt och hållet, exempelvis den påverkan som industriskalig odling av vegetabilier har på miljön. Det oroar mig att verktyg som är tänkta att användas av vanliga människor för att ta reda på deras personliga miljöpåverkan är så schablonartade att de inte säger någonting alls. Men det som oroar mig mest är hur man bemöts när man vill diskutera något av ovanstående. Om man så bara uttrycker något litet kritiskt beskylls man för att vara klimatförnekare, faktaresistent eller något annat nedsättande epitet. Även om man argumenterar sansat och logiskt med forskningsrapporter att hänvisa till hjälper det inte. De underkännande epiteten har blivit accepterade av etablissemanget, och stoppar en sund och utvecklande debatt kring svåra och invecklade frågor. Jag kan inte låta bli att associera till tider och platser där människor tystats och samhällen har kännetecknats av människors rädsla att uttrycka sina åsikter. Och det är det som oroar och skrämmer mig mest av allt. Trots detta ger forumet mig hopp om en bättre framtid än den som de politiskt korrekta åsikterna antyder. 10 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Borje 745 Rapportera inlägg Postad 23 Januari 8 hours ago, SGK said: Det oroar mig att rapporter som stöds av särintressen – personliga och kommersiella – så okritiskt rapporteras av media som absoluta sanningar. Den "vetenskapliga rapporten" från EAT/Lancet är ett närmast övertydligt exempel på detta. Media beskriver EAT som en välgörenhetsorganisation, men vilka är det i själva verket som står bakom den? Jo, bland annat ett antal av de största bolagen inom kemiindustrin, läkemedelsindustrin och livsmedelsindustrin. Välkända ökända namn som BASF, Bayer, Nestlé och Pepsico: https://eatforum.org/initiatives/fresh/ Om man scrollar ner på sidan hittar man deras plan för hur de ska rädda världen ta över världen. 3 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MariaF 14 197 Rapportera inlägg Postad 23 Januari 7 timmar sedan, SGK sade: Jag kan inte låta bli att associera till tider och platser där människor tystats och samhällen har kännetecknats av människors rädsla att uttrycka sina åsikter. Och det är det som oroar och skrämmer mig mest av allt. Spot on! Skrämmande, är det... 2 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Effie 6 415 Rapportera inlägg Postad 24 Januari En kollega (som också är intresserad av mat och hälsa) hade hittat en tidning på Coop före jul; något specialnummer som utkommer med några utgåvor per år. Den handlade mycket om tarmfloran, och att man inte ska äta gluten...mycket jag kände igen och visste. Det var två saker jag reagerade på. Det första var att de rekommenderade att steka i extra virgin olive oil; det tyckte jag var helt vansinnigt (vi enas alltid om att vi tycker olika i det fallet). Det andra var att man skulle undvika nötkött, pga innehållet av L-carnitin (tror jag det var). Det skulle öka inflammationen. Halten av denna inflammationsökande substans var lägre i fisk och fågel. Och sedan skulle man förstås äta 800 g grönsaker om dagen. Jag äter väl inte ens 800 g mat på en dag? Någon som vet lite mer om att undvika nötkött för inflammation??? Jag tyckte det lät väldigt konstigt, men kan inte tillräckligt för att säga emot. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils Engström 2 297 Rapportera inlägg Postad 24 Januari On 2019-01-17 at 11:53, SGK sade: För snart ett år sedan fick jag en fråga av en närstående angående vegetarisk kost kontra en kost med animalier. Jag skrev då ihop nedanstående text: Om folk i massmedia, som uttalar sig om mat, (för dietister har jag inte länge något hopp) kunde uttrycka sig så klart som du, skulle kunskapsförmedlingen till befolkningen revolutioneras. Problemet med massmedias folk är att ingen ges den tid som behövs för att förstå ens de enklaste, grundläggande funktionerna bakom kostfrågan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elinor 829 Rapportera inlägg Postad 24 Januari 1 timme sedan, Effie sade: En kollega (som också är intresserad av mat och hälsa) hade hittat en tidning på Coop före jul; något specialnummer som utkommer med några utgåvor per år. Den handlade mycket om tarmfloran, och att man inte ska äta gluten...mycket jag kände igen och visste. Det var två saker jag reagerade på. Det första var att de rekommenderade att steka i extra virgin olive oil; det tyckte jag var helt vansinnigt (vi enas alltid om att vi tycker olika i det fallet). Det andra var att man skulle undvika nötkött, pga innehållet av L-carnitin (tror jag det var). Det skulle öka inflammationen. Halten av denna inflammationsökande substans var lägre i fisk och fågel. Och sedan skulle man förstås äta 800 g grönsaker om dagen. Jag äter väl inte ens 800 g mat på en dag? Någon som vet lite mer om att undvika nötkött för inflammation??? Jag tyckte det lät väldigt konstigt, men kan inte tillräckligt för att säga emot. Om jag steker i virgin olivolja så blir det så mycket rök att brandlarmet går igång haha. Kan ju omöjligt vara nyttigt för kroppen Brukar hälla kallpressad ekologisk olivolja i t.ex köttfärsås och grytor dock för att få upp fettmängden, men då är temperaturen en annan. Tycker också det låter extremt märkligt att L-karnitin skulle vara inflammatoriskt. Det är trots allt en livsnödvändig aminosyra som folk till och med käkar i koncentrerad form inom t.ex fitness&träning för att det ökar grejer som prestation och fettförbränning. De flesta larmen vad gäller rött kött är ju baserade på studier där man använt processat industrikött. Kan nog tänka mig att t.ex korv gjord på tyska antibiotikagrisar och tillsatser är hyfsat inflammationsdrivande. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tureborgaren 2 003 Rapportera inlägg Postad 24 Januari 3 timmar sedan, Elinor sade: Om jag steker i virgin olivolja så blir det så mycket rök att brandlarmet går igång haha. Kan ju omöjligt vara nyttigt för kroppen @HelgeK länkade nyligen till en video med James Dinicolantonio. Mot slutet av filmen (ca 13 min) säger han intressant nog att det bästa att steka i är extra virgin olive oil, eftersom det inte bildar så mycket oxidationsprodukter. Fetter med högst "smoke point" producerar också mest oxidationsprodukter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iAnna 5 179 Rapportera inlägg Postad 24 Januari Angående steka i fett och oljor, brukar jag plocka fram den här bilden. https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11981884/Cooking-with-vegetable-oils-releases-toxic-cancer-causing-chemicals-say-experts.html 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Angelico 3 033 Rapportera inlägg Postad 25 Januari 12 timmar sedan, iAnna sade: Angående steka i fett och oljor, brukar jag plocka fram den här bilden. https://www.telegraph.co.uk/news/health/news/11981884/Cooking-with-vegetable-oils-releases-toxic-cancer-causing-chemicals-say-experts.html Undrar var rapsolja hamnar? Kanske mellan corn och olive? 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell Granelli 6 137 Rapportera inlägg Postad 26 Januari On 2019-01-25 at 09:15, Angelico sade: Undrar var rapsolja hamnar? Kanske mellan corn och olive? Det stämmer säkert, i alla fall baserat på innehållet av fleromättade fettsyror. 4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser