HelgeK

Lancet säger rött kött är dåligt för miljön

Recommended Posts

Men konsumtionen av rött kött har gått ned i Sverige såväl som i USA. Det som gått upp är konsumtionen av kyckling kött.  Men vad de vill sälja är fullkornsbröd! Är det bra för miljön? Är det inte bara så att livsmedelsindustrin gärna vill sälja  sädesprodukter?

Är det den här Lancet artikeln som "visar att vi måste äta mindre rött kött": https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)32971-4/fulltext#articleInformation

När "vetenskapen"blir reklam, så minskar förtroendet för vetenskap.  Men vad som behövs är rigorös oberoende vetenskap, och restriktioner på vad som får kallas vetenskap i reklamen. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara undrar när dårskapen ska ta slut. Ingen ifrågasätter den här vetenskapen. Hur gör vi?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minutes ago, HelgeK said:

Tacka vet jag Zoe Harcombe

Zoë Harcombe påvisar alltså att denna "Healthy reference (EAT) diet" medför brist på många näringsämnen om man följer den.

Dessutom kan man konstatera att  denna kost med 51 procent av energitillförseln från kolhydrater och 35 procent från fett egentligen bara är en ny variant på den högkolhydratkost som har lett till epidemin av fetma och diabetes.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, HelgeK said:

Annika Dahlqvist har en intressant  tråd

Ja, verkligen. Om man googlar vidare får man reda på att Eat Foundation är grundat av hotellmiljardären Petter Stordalen och hans fru. Rockström och Willet var tydligen med på tåget flyget från början och sedan har de lyckats få med den vetenskapliga tidskriften The Lancet. När man vet varifrån pengarna kommer förstår man bättre varför inriktningen är på att alla människor ska ändra på sina matvanor och inte till exempel sina resvanor. Expressen hade för drygt ett år sedan en intervju med fru Stordalen där det framgår att hon gärna äter vegansk mat men samtidigt planerar att åka till Mauritius på julsemester tillsammans med hela familjen: https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/varlden-har-alltfor-lange-sysslat-med-plaster-losningar/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Heja Zoë! Innan jag ens läste hennes kommentar och analys så tänkte jag i samma banor. Inte bara skulle jag få magproblem av dieten, men också bli farligt underviktig med vitamin- och mineralbrist och anemi.

Om en diet innebär att jag måste proppa i mig 50% av alla tillskott som existerar för att undvika bristsjukdom, så är det rimligen inte ett bra sätt att äta!

Förövrigt har personerna bakom "The Lancet Diet" inte ens tagit hänsyn till att vegetabilier har mycket sämre biotillgänglighet och påverkan av fytinsyra. De flesta kvinnor i fertil ålder behöver verkligen hemjärn från animaliska produkter p.g.a mens. Mycket svårare för kroppen att tillgodogöra sig icke-hemjärn från vegetabilier. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Elinor sade:

Förövrigt har personerna bakom "The Lancet Diet" inte ens tagit hänsyn till att vegetabilier har mycket sämre biotillgänglighet och påverkan av fytinsyra. De flesta kvinnor i fertil ålder behöver verkligen hemjärn från animaliska produkter p.g.a mens. Mycket svårare för kroppen att tillgodogöra sig icke-hemjärn från vegetabilier. 

Det är svårt att inte fundera över om fru Stordalens autoimmuna sjukdom har något med näringsbrister att göra.. Men jag vet naturligtvis inte om så är fallet..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Georgia Ede MD, har skrivit en artikel om detta. Hon skriver om at dels är EAT dieten ofullständig, dels att vetenskapen som forskarna har använt är pseudovetenskap - att kalla alla slutsatser och rekommendationer är baserat på epidemiologiska studier.

Absolut läsvärdig. 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201901/eat-lancets-plant-based-planet-10-things-you-need-know

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lancet har dragit helt fel slutsatts!

Dvs det är inga som helst problem med att äta  kött, eller vegetabilier, eller ens att äta veganskt.

Utan problemet är att folk vill föröka sig/skaffa barn, vissa menar att detta är genetiskt?

Det är lite samma som med älgpopulationen.. om de fick föröka sig som deras gener är programmerade för så vore det en katastrof för vår skogsnäring!

Fördelen vore då att det inte ryms lika många människor på samma areal?

Dvs alla blir tvungna att flytta till Stockholm?

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, SGK sade:

Jag kan inte låta bli att associera till tider och platser där människor tystats och samhällen har kännetecknats av människors rädsla att uttrycka sina åsikter. Och det är det som oroar och skrämmer mig mest av allt.

Spot on! Skrämmande, är det...  :(

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kollega (som också är intresserad av mat och hälsa) hade hittat en tidning på Coop före jul; något specialnummer som utkommer med några utgåvor per år. Den handlade mycket om tarmfloran, och att man inte ska äta gluten...mycket jag kände igen och visste. 

Det var två saker jag reagerade på. Det första var att de rekommenderade att steka i extra virgin olive oil; det tyckte jag var helt vansinnigt (vi enas alltid om att vi tycker olika i det fallet).
Det andra var att man skulle undvika nötkött, pga innehållet av L-carnitin (tror jag det var). Det skulle öka inflammationen. Halten av denna inflammationsökande substans var lägre i fisk och fågel.

Och sedan skulle man förstås äta 800 g grönsaker om dagen. Jag äter väl inte ens 800 g mat på en dag?

Någon som vet lite mer om att undvika nötkött för inflammation??? Jag tyckte det lät väldigt konstigt, men kan inte tillräckligt för att säga emot.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-17 at 11:53, SGK sade:

För snart ett år sedan fick jag en fråga av en närstående angående vegetarisk kost kontra en kost med animalier. Jag skrev då ihop nedanstående text:

Om folk i massmedia, som uttalar sig om mat, (för dietister har jag inte länge något hopp) kunde uttrycka sig så klart som du, skulle kunskapsförmedlingen  till befolkningen revolutioneras.

Problemet med massmedias folk är att ingen ges den tid som behövs för att förstå ens de enklaste, grundläggande funktionerna bakom kostfrågan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Effie sade:

En kollega (som också är intresserad av mat och hälsa) hade hittat en tidning på Coop före jul; något specialnummer som utkommer med några utgåvor per år. Den handlade mycket om tarmfloran, och att man inte ska äta gluten...mycket jag kände igen och visste. 

Det var två saker jag reagerade på. Det första var att de rekommenderade att steka i extra virgin olive oil; det tyckte jag var helt vansinnigt (vi enas alltid om att vi tycker olika i det fallet).
Det andra var att man skulle undvika nötkött, pga innehållet av L-carnitin (tror jag det var). Det skulle öka inflammationen. Halten av denna inflammationsökande substans var lägre i fisk och fågel.

Och sedan skulle man förstås äta 800 g grönsaker om dagen. Jag äter väl inte ens 800 g mat på en dag?

Någon som vet lite mer om att undvika nötkött för inflammation??? Jag tyckte det lät väldigt konstigt, men kan inte tillräckligt för att säga emot.

Om jag steker i virgin olivolja så blir det så mycket rök att brandlarmet går igång haha. Kan ju omöjligt vara nyttigt för kroppen 😲

Brukar hälla kallpressad ekologisk olivolja i t.ex köttfärsås och grytor dock för att få upp fettmängden, men då är temperaturen en annan.

Tycker också det låter extremt märkligt att L-karnitin skulle vara inflammatoriskt. Det är trots allt en livsnödvändig aminosyra som folk till och med käkar i koncentrerad form inom t.ex fitness&träning för att det ökar grejer som prestation och fettförbränning.

De flesta larmen vad gäller rött kött är ju baserade på studier där man använt processat industrikött. Kan nog tänka mig att t.ex korv gjord på tyska antibiotikagrisar och tillsatser är hyfsat inflammationsdrivande. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Elinor sade:

Om jag steker i virgin olivolja så blir det så mycket rök att brandlarmet går igång haha. Kan ju omöjligt vara nyttigt för kroppen 😲

@HelgeK länkade nyligen till en video med James Dinicolantonio. Mot slutet av filmen (ca 13 min) säger han intressant nog att det bästa att steka i är extra virgin olive oil, eftersom det inte bildar så mycket oxidationsprodukter. Fetter med högst "smoke point" producerar också mest oxidationsprodukter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-25 at 09:15, Angelico sade:

Undrar var rapsolja hamnar? Kanske mellan corn och olive?

Det stämmer säkert, i alla fall baserat på innehållet av fleromättade fettsyror.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-24 at 12:40, Effie sade:

Det mesta tyder då på att du  är en sk "dålig människa", som inte äter frukost iomed att det anses esssentiellt!'

Och vem f*n orkar äta nästan ett kilo grönsaker.. har de inget jobb att sköta?

Oså nu är det som så att nötkött/främst spanmålsuppfött nötkött innehåller mer enkel och fleromättat fett som i andra sammanhang ges epitet hälsosamt.. är sämre om det steks för hårt!

Dvs summa summarum, vi bör undvika fett, vi bör undvika protein, vi bör undvika kolhydrater, dvs vi bör undvika att äta?

IE.. iallafall en av de vanligaste bristerna när det kommer till essentiella näringsämnen är brist på hemjärn som främst kommer från animalisk livsmedel, läs kött/fisk/fågel, men säg inget till de som är veganer/eller lever i U-länder iomed att sådana fakta kan leda till revolutioner/samhälleliga våldsamma omstörtningar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Zepp sade:

Det mesta tyder då på att du  är en sk "dålig människa", som inte äter frukost iomed att det anses esssentiellt!'

Och vem f*n orkar äta nästan ett kilo grönsaker.. har de inget jobb att sköta?

Oså nu är det som så att nötkött/främst spanmålsuppfött nötkött innehåller mer enkel och fleromättat fett som i andra sammanhang ges epitet hälsosamt.. är sämre om det steks för hårt!

Dvs summa summarum, vi bör undvika fett, vi bör undvika protein, vi bör undvika kolhydrater, dvs vi bör undvika att äta?

IE.. iallafall en av de vanligaste bristerna när det kommer till essentiella näringsämnen är brist på hemjärn som främst kommer från animalisk livsmedel, läs kött/fisk/fågel, men säg inget till de som är veganer/eller lever i U-länder iomed att sådana fakta kan leda till revolutioner/samhälleliga våldsamma omstörtningar!

Ja, jag är en dålig människa; erkännes: jag har alltid haft svårt för att äta frukost (men jag har kämpat hårt i alla år...fram till befrielsens timme 🙂 ). Dock har jag nog aldrig diskuterat frukost med denna kollega, som även hon kommit till insikt om att gluten är något ohälsosamt, så hon är på rätt väg. Tidningen tog upp frågan om tarmgenomsläpplighet pga gluten, och fytinsyror/lektiner; inget nytt för mig. Men det är trevligt att kunskapen sprids. Önskar att just kunskapen om skillnaden mellan vegetabilisk och animalisk näring sprids; alla veganer tror ju att det vegetabiliska är lika bra eller bättre 😞 

Hur man får i sig ett kilo grönsaker? Man gör smoothies och dricker dem. Tror jag - jag har inte försökt. Jag är fullt nöjd med att äta rött kött (och gärna rött, alltså inte hårt stekt) och inspireras till trevliga tillbehör i form av grönsaker. Men inte smoothies; det är inte min grej. Jag vill inte dricka min näring.

Visst kan man undvika helt att äta. Kallas fasta. Går bra ett tag i alla fall 🙂 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant artikel: https://newfoodeconomy.org/climate-change-eat-less-meat-plant-based-impossible-burger-regenerative-ranching/?fbclid=IwAR2LDPYsM1pM1pLRlaQgSQiVehw37sZi84rNzpM5nIKthoC4djlrB6t59lk

“Red meat is now under the spotlight as the worst thing we could possibly eat for our health and for the climate,” she says. “It’s completely being scapegoated for what processed food has done to our health and what monoculture, big food ag, chemical ag have done to our environment.”

"She" är Diana Rodgers, dietist och bonde, tillika en av kritikerna mot Lancet;

In January, she railed against the Eat Lancet’s Commission’s “diet for planetary health,” which suggested a dramatic reduction to about 1.5 ounces of animal protein per day. https://sustainabledish.com/20-ways-eat-lancets-global-diet-is-wrongfully-vilifying-meat/

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT, men i grund och botten hänger även hälsa och ekologi ihop.

Destructive farming is the issue — not whether you eat meat or vegetables

"Livestock farming on grasslands that require almost no external inputs and regenerate land shouldn’t even be spoken of in the same breath as the beef originating from grain-dependent beef farming"

"Polarities will always be problematic, but if we really need to split things up simplistically, I vote for that of destructive farming versus regenerative farming. Or just Good Farming versus Bad Farming. Forget about plant-based versus animal-based: that’s as helpful as zombies versus aliens."

"Let’s not confuse ideology and ecology."

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lancet har direkt fel - det beror på veganpropagandan, en ensidig religion, som  lever i inbillningens värld, som går ut på att vegetarisk födoämnesproduktion skulle vara räddningen för jordens behov av mat.

I verkligheten är min övertygelse att Allan Savory har helt rätt, när han tvärtom med emfas påstår att den enda räddningen ligger i att skapa stora djurhjordar t.ex. får med alla de fördelar  som följer av djuruppfödningen. Tidigare torra områden börjar grönska, hålla kvar fuktigheten i marken och möjliggöra att djurbesättningarna tilltar. Markytor som annars visat sig olämpliga att odla på, bl.a. beroende på jorden bristande kvalitet börjar grönska genom djuren.  Savory visar hur stora ytor i form av öknar som är omöjliga att bruka som jordbruksmark. Räddningen ligger i att skapa förutsättningar för djuren.595994336_kenytajorden.thumb.png.c6df5190721bd15490a6cda03e010e30.png

Den som tidigare inte följt Allan Savory, rekommenderar jag alla att reparera - en fantastisk man med mycket stor kunnighet på området:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

New York Times | You Might Not Want to Eat Bugs. But Would You Eat Meat That Ate Bugs? https://nyti.ms/2M8YucW

Fritt översatt:
Att få människor i västerländska länder att äta ringlande maskar och småkryp istället för saftiga biffar är en tuff utmaning. Varför inte använda insektsprotein som djurfoder, i stället för soja och fisk.

Genom att föda upp insekter går det att producera stora mängder foder på en liten yta, säger förespråkare. Och insekterna återvinner enorma mängder organiskt avfall till protein. Sopor som förvandlas till en värdefull produkt.
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger Lancetrapporten om vår ohemula vana att köra bilar, använda kol och olja?

Eller.. kan vi fortsätta att köra våra bilar, bränna kol och olja.. utan konsekvenser!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-25 at 19:35, Zepp sade:

Vad säger Lancetrapporten om vår ohemula vana att köra bilar, använda kol och olja?

Eller.. kan vi fortsätta att köra våra bilar, bränna kol och olja.. utan konsekvenser!

Javisst! Vi kan ju klimatkompensera bilåkandet genom att äta mindre kött! 🙃 

(extremt mycket ironi ...)

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg