Veronicaaa

Kall potatis

Recommended Posts

Jag har sovit så bra om natten sen jag började med lchf. Har dock haft problem med nedstämdhet under en tid och har därför börjat med husmorsknepet att ta en kall potatis innan sovdags för serotoninets skull. Detta funkar kanon och jag mår mycket bättre men dock så sover jag jättedåligt av att ta en kall potatis på kvällen, vaknar väldigt många gånger på en natt. Någon som vet varför eller har några tips? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till husmorsknepet med kall potatis och serotonin men potatisen borde påverka ditt blodsocker under natten. Prova med kallt potatismjöl (resistent stärkelse) i vatten på kvällen istället för potatisen. Börja med en tsk och trappa upp. 

Finns mycket skrivet om resistent stärkelse här på forumet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på om det fungerar. Det höjer väl inte insulinet? För det är en del av grejen med den kalla potatisen tror jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Jo i detta fall vill man det för att insulinet tillsammans med Tryptofan ska bilda serotonin under natten. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja men det var ju på Martina Johanssons blogg jag läste tipset om den kalla potatisen... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Jag har sovit så bra om natten sen jag började med lchf. Har dock haft problem med nedstämdhet under en tid och har därför börjat med husmorsknepet att ta en kall potatis innan sovdags för serotoninets skull. Detta funkar kanon och jag mår mycket bättre men dock så sover jag jättedåligt av att ta en kall potatis på kvällen, vaknar väldigt många gånger på en natt. Någon som vet varför eller har några tips? 

 

Mnjae.. hela grejen med den kalla potatisen var en modegrej för några år sedan då det kom ut en bok som hette "Potatis - inte Prozak", dvs Prozak är samma som SSRI!

https://www.bokus.com/bok/9789137114958/potatis-inte-prozac/

Grejen bara helt befängd.. är det verkligen högre blodsocker och högre insulin vi behöver.. med tanke på att man i USA beräknar att cirka 50 % av den vuxna befolkningen lider utav Hyperinsulinemi!

Oså den andra grejen, man måste äta en kall kotlett oxå, för det är aminosyran Tryptofan som skall tryckas in i hjärnan och omvandlas till Serotonin.. grejen är att kotletten klarar det på egen hand iomed att protein är mer insulinogent än kolhydrater!

Oså den tredje grejen.. det är såå lätt att missförstå Serotoninets verkan för man blandar ihop SSRI (lyckopiller), som tillfälligtvis höjer halten, med Serotoninets dynamik!

Serotonin har mer med självkänsla och avspeglar ens sociala situation, dvs låga halter säger bland lägre stående organismer, byt habitat, bland mänskor säger det att man bör byta liv/göra något åt ens livssituation!

" Det finns idag många olika läkemedel som på konstgjord väg höjer halterna av serotonin i hjärnan, och i många fall lindrar depressionen genom att normalisera balansen. Att depression endast skulle bero på en obalans i serotoninsystemet är dock en kraftig förenkling"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag förstår din poäng men jag gick verkligen in med inställningen att det inte skulle fungera. Men det fungerar ju? 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Zepp sade:

Serotonin har mer med självkänsla och avspeglar ens sociala situation, dvs låga halter säger bland lägre stående organismer, byt habitat, bland mänskor säger det att man bör byta liv/göra något åt ens livssituation!

Självkänskla och social situation?? För mig som haft dippande serotoninnivåer hela livet (mamma upptäckte min vinterblues när jag var i 3-årsåldern) har det inte med livssituationen att göra. Det är snarare så att vi alla har olika grundnivåer och ligger man lågt i grundläget så går man under gränsen när något påfrestar och där kan självkänsla och livssituation komma in men då i form av kortisolpåslag. Mörker t ex prioriterar melatonin, sedan har du som sagt kortisolnivåer som urholkar nivåerna och lite andra olika omständigheter. Var i serotoninspannet normalnivån för en individ ligger, tror jag påverkas mer av genuttryck.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zepp. Din uppfattning tar inte hänsyn till att kvinnor har 30% mindre serotonin än män i genomsnitt, har cykler då det droppar helt och kan ha (liksom män) en genetik som ger extra snabb nedbrytning av serotonin (MAOA - fast) där tror jag vi har MariaF - hon behöver seorotonin power diet dvs lite insulin ökning mellan måltiderna. Sen kan vi i dessa dagar lägga till influenzan och coronavirus som ställer till det med serotoninet och med annat.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3043161/

 

 
  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolhydrater anses ju frisätta och reglera serotonin och öka nivåerna i hjärnan. Sägs vara ett skäl till varför vi vill käka snabba kolhydrater när vi är ledsna. Fast samtidigt är grejer som t.ex kakor bara en quick fix som lindrar nedstämdhet kortsiktigt, sen dippar det igen och man behöver mer kakor. Blir lite av en missbrukscykel. 

Sen finns ju urfolk som fortfarande lever traditionellt och äter lågkolhydratkost naturligt på främst rötter, blad, frukt, fisk, kräldjur och viltkött med mera. Tror knappast de är mer deprimerade med lägre serotoninnivåer än majoriteten västerlänningar som äter en kolhydratrik diet. Är nog snarare tvärtom. 

Jag upplevde ingen ökad nedstämdhet när jag åt superstrikt(ca 6 mån) i början av LCHF. Så är nog väldigt individuellt hur mycket kolhydrater man kan plocka bort, innan det påverkar humöret. Faktorer som kön, genetisk uppsättning, ens normalnivå av signalsubstansen och ålder påverkar. 

Men att äta en mindre mängd på kvällen, t.ex en rotfrukt, kanske kan vara hjälpsamt för kvinnor som har längre nivåer än män samt mer utsatta for hormonell obalans? Kanske främst i samband med hormonstinna perioder som t.ex PMS, graviditet eller klimakteriet/förklimakteriet. Jag blir själv helt knäpp dagarna innan mens och nära till gråt, så kanske borde jag testa att äta en potatis just då?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Elinor sade:

Fast samtidigt är grejer som t.ex kakor bara en quick fix som lindrar nedstämdhet kortsiktigt, sen dippar det igen och man behöver mer kakor. Blir lite av en missbrukscykel. 

Skojar du...?! ;) Skämt åtsido, det är precis så vi periodare gör...! Fast jag tycker @Erik 2s teori om dopaminkick som ersättning är intressant! Min farfar var periodare på alkohol och inte så snäll mellan varven. Min pappa är likadan som jag på vintern fast absolutist som knarkar socker (och tobak under många år). Själv har jag inte ens varit nära att slå ihjäl nån sen jag började med ljusterapi 1990. :)

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-01-17 at 12:39, Veronicaaa sade:

...husmorsknepet att ta en kall potatis innan sovdags för serotoninets skull. 

Prova att äta potatisen på morgonen eller som mellanmål under dagen. Ett annat alternativ är tryptofan på tom mage. 

Jag tror fortfarande att potatismjöl till natten kan vara bra för dess blodsockerstabilserande effekt 😉 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.