Jump to content

Vilka vitaminer/mineraler/tillskott tar ut varandra?


Jossan2019
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har insett att det här med optimering av tillskott är en hel vetenskap. Ju mer jag lär mig, desto klurigare känns det ... 
Visst, jag förstår också sånt basic som att fettlösliga vitaminer bör intas med en viss mängd fett för att kroppen ska ta upp dem och att järn gärna får tas med c-vitamin. Men jag vill lära mig mer! Undrar därför: 

1. Vilka vitaminer/mineraler/tillskott bör INTE tas ihop pga försämrat upptag/effekt? (ex ej D- och A-vitamin samtidigt) 
2. Vilka är tvärtemot önskvärt eller till och med nödvändigt att ta tillsammans för optimal effekt? (ex D- och K-vitamin ihop) 
3. Vilka tas helst på fastande mage och vilka vid måltid? 
4. Vilka passar bäst på kvällen och vilka på morgonen? (ex magnesium på kvällen då det främjar sömnen) 

OBS! Vill helst ej att det blir en diskussion här huruvida man borde ta vitamintillskott eller ej (det är off topic) utan helt enkelt en guide till hur man tar eventuella tillskott på bästa sätt :)

/Josefin 

 

BONUSFRÅGA: Vilka tillskott tar du regelbundet och varför? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här är min åsikt om kosttillskott:

Läs på innehållsförteckningen, finns där någon typ ingrediens ni känner er osäkra på, eller inte känner igen alls?
Då kommer garanterat inte era immunsystem att göra det heller. Ett försvarskrig startar som kan leda till kronisk inflammation, därmed startar en ohälsoresa där man riskerar hamna i ett moment 22
där man i panik trycker i sej ännu mer "nyttigheter" som rekommenderats från diverse experter....givetvis till upprörande priser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här ett klipp jag har sparat från internet (kan gissa att listan kan göras mycket lång och komplex):

Citat

Järn hämmar absorption av zink.

C-vitamin hjälper upptaget av järn.

Zink hämmar absorption av kalcium och koppar.

Kalcium hämmar absorption av järn och magnesium.

Magnesium hämmar absorption av järn och kalcium.

Vitamin A, D, E och K är fettlösliga, och bör därför tas tillsammans med en fettrik måltid.

Själv intar jag mina eventuella kosttillskott (D3+K2, omega3, järn och C ibland ...) till min enda måltid under dygnet - på kvällen. Jag tänker som så, att maten innehåller lite av alla möjliga vitamineraler, så det blir nog bra om jag tar mina tillskott samtidigt. 😋

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...