Jossan2019 Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Hej! Jag har insett att det här med optimering av tillskott är en hel vetenskap. Ju mer jag lär mig, desto klurigare känns det ... Visst, jag förstår också sånt basic som att fettlösliga vitaminer bör intas med en viss mängd fett för att kroppen ska ta upp dem och att järn gärna får tas med c-vitamin. Men jag vill lära mig mer! Undrar därför: 1. Vilka vitaminer/mineraler/tillskott bör INTE tas ihop pga försämrat upptag/effekt? (ex ej D- och A-vitamin samtidigt) 2. Vilka är tvärtemot önskvärt eller till och med nödvändigt att ta tillsammans för optimal effekt? (ex D- och K-vitamin ihop) 3. Vilka tas helst på fastande mage och vilka vid måltid? 4. Vilka passar bäst på kvällen och vilka på morgonen? (ex magnesium på kvällen då det främjar sömnen) OBS! Vill helst ej att det blir en diskussion här huruvida man borde ta vitamintillskott eller ej (det är off topic) utan helt enkelt en guide till hur man tar eventuella tillskott på bästa sätt /Josefin BONUSFRÅGA: Vilka tillskott tar du regelbundet och varför? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Jag tar d3/K2 droppar på vintern kanske 2-3 ggr per vecka, inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Här är min åsikt om kosttillskott: Läs på innehållsförteckningen, finns där någon typ ingrediens ni känner er osäkra på, eller inte känner igen alls? Då kommer garanterat inte era immunsystem att göra det heller. Ett försvarskrig startar som kan leda till kronisk inflammation, därmed startar en ohälsoresa där man riskerar hamna i ett moment 22 där man i panik trycker i sej ännu mer "nyttigheter" som rekommenderats från diverse experter....givetvis till upprörande priser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Här ett klipp jag har sparat från internet (kan gissa att listan kan göras mycket lång och komplex): Citat Järn hämmar absorption av zink. C-vitamin hjälper upptaget av järn. Zink hämmar absorption av kalcium och koppar. Kalcium hämmar absorption av järn och magnesium. Magnesium hämmar absorption av järn och kalcium. Vitamin A, D, E och K är fettlösliga, och bör därför tas tillsammans med en fettrik måltid. Själv intar jag mina eventuella kosttillskott (D3+K2, omega3, järn och C ibland ...) till min enda måltid under dygnet - på kvällen. Jag tänker som så, att maten innehåller lite av alla möjliga vitamineraler, så det blir nog bra om jag tar mina tillskott samtidigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 18, 2019 Share Posted January 18, 2019 Läs gärna Martinas kloka ord. https://martinajohansson.se/hur-man-valjer-kosttillskott/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts