Jump to content

Min kropp svarar inte på strikt LCHF

Miasson72

Recommended Posts

Hej

Trots att jag kämpar och räknar kolhydrater, håller mig ofta under 15 per dag och får i mig rätt mängd fett, så vill min kropp inte släppa 1hg. Tänker på att inte få i mig för mycket mejeriprodukter. Jag är kvinna 46 år. I höstas när jag började räkna exakt likadant gick jag ner 5,5 kg 1:a veckan.. Vad är fel?

• Like 3
  • Sad 1

Välkommen till forumet, Miasson72!

Det hör sannolikt till förklimakteriet som iAnna är inne på. När äggstockarna slutat producera östrogen ska fettet stå för produktionen.
Har du bantat tidigare i livet? Då kan kroppen vara påverkad av det och mer ovillig att släppa taget om kilona. Då gäller det att hålla sig till planen och ha tålamod, inte helt enkelt.
Tränar du? Och vad i så fall? Olika typer av träning stöttar olika processer. Jag påbörjade lågpulsträning (MAF) när jag var 47 (2år sen) och jag har inte gått ner (har bara lite kvar att ta av) men jag har ändrat kroppsform och blivit slankare. Kostmässigt är jag inte superstrikt, jag äter ganska mycket grönsaker och även lite rotfrukter som morot (men inte potatis).

• Like 6

23 timmar sedan, Katerina sade:

Jag har nog samma problem som du och tror att lösningen heter fasta.

Jag är förstås inte lika långt inne i förklimakteriet. . Tror jag. Men jag svarar också allra bäst på strikt + periodisk fasta. Äter två mål om dagen, frukost och lunch/middag. Jag märker också skillnad ifall jag äter frukost och lunch/middag för långt ifrån varandra, alltså att fastan blir kort. Kroppen svarar bäst om jag äter lunch/middag senast vid 14-15 tiden. Sen äter jag frukost vid 6-7 tiden. Det är optimalt. Jag sover också bättre om jag inte äter så sent på eftermiddagen eller kvällen.

• Like 2

Tack!

Min gynekolog har sagt att jag är i förklimakteriet. Så det vet jag. Trots det har jag tidigare lyckats gå ner i vikt med blodsockerdieten/medelhavsdieten. Gick då ner 18kg och hållt detta i 1,5 år. Sedan när jag började med LCHF lite till och från april 2018 har jag bara ökat i vikt.. och jag har hamnat fel i socker/glutenträsket och har gått upp allt...😔 kämpat med min övervikt sedan jag var 14år... tänkte att LCHF skulle vara något för mig då jag är sjukt trött på att räkna kalorier osv. Vill bara hitta en hållbar kost som fungerar.

Börjar tvivla på att jag någonsin kommer hitta något som passat mig. Hittills är blodsockerdieten det bästa som hänt mig. MASSOR av energi och jag blev helt smärtfri i kroppen i princip....

Har klarat av att gå ner drygt 20kg kanske 6 gånger. Fast den senaste gången trodde jag aldrig att jag skulle gå upp igen. Men det hände. Och jag går varje dag med ångest över att jag svikit mig själv igen. Jag mår så dåligt över att ha denna övervikt. Gråten sitter i ögonvrån hela tiden... är som en mardröm vill bara vakna upp och inte vara i detta nu IGEN. Men det är verkligheten..

Vill bara vara en av dem som klarar av att gå ner i vikt med LCHF utan att räkna kalorier och kolhydrater...och bli så smala...följer massor på Instagram som gått ner i vikt utan att räkna något och det är deras livsstil sedan år tillbaka. Smala och friska ser dem ut och välmående... Vill också vara en LCHF tjej som klarat det och bli stark i mig själv... känns så hopplöst. Längtar inte efter våren och sommaren...ger mig bara panik...ångest...

• Like 5

15 minuter sedan, Miasson72 sade:

... trött på att räkna kalorier osv. Vill bara hitta en hållbar kost som fungerar.

LCHF fungerar med största sannolikhet. Du kommer att bli friskare och starkare, piggare och nöjdare. Vikten är inte det viktigaste, utan det är dina blodvärden och ditt mående. Det tog mig 2-3 år att inse det, så låt det ta tid för dig också. Läs allt du kommer över på Kostdoktorn och andra vettiga LCHF-bloggare (Zoë Harcombe, Jason Fung ...), och sist men inte minst - KASTA UT VÅGEN! 💪

• Like 5

Jag har ingen koll på blodsockerdieten men jag kan försöka mig på en gissning på varför du gick upp allt igen. Kan det vara så att du trotts viktnedgången är fortfarande insulinresistent? Dvs när du fuskar eller bara ökar mängden "nyttiga" kolhydrater i maten så hamnar de i fettförråden. Jag menar att anledningen till viktuppgången är att din variant av blodsockerdieten/medelhavsdieten har inte lyckats reversera insulinresistensen. Då är ju en strikt LCHF på gränsen till fakir kan hjälpa dig att nå dit fast det kommer att ta ett tag då även protein och fett höjer insulinet lite grann.

Dina många viktnedgångsförsök kan ha påverkat din förbränning/metabolism och har sänkt det. Din kropp kanske inte förbränner allt du äter utan lägger undan det som blir över. Jag nämnde fastan förut och länkade till en sida med en mycket bra beskrivning av anledningarna till varför fastan är bra. När du äter inget så börjar kroppen plocka av egna förråd och då har man också en chans att det förfettade levern eller bukspottskörteln börjar släppa ifrån sig fettet och det i sin tur snabbar upp processen att reversera din insulinresistens eller med andra ord läka kroppen.

• Like 4

On 2019-01-19 at 14:29, Miasson72 sade:

Nu är jag på G!!! Tack alla för pepp! 👍🤗

Mera pepp på dig, än spark och mörka tankar. Du har ju inte svikit dig själv, här är du och försöker igen. Jag läste om blodsockerdieten. Låter väl helt ok, även om jag inte blir klok på det där med snabba och långsamma kolhydrater. Allt förvandlas till socker i slutänden, den enda skillnaden är att de långsamma kräver mera energi i den processen. Varför behöver vi höja blodsockret alls??? Dr Atkins, frid över hans minne, hade sin egen blodsockerdiet. Jag tycker att den låter vettig. Jag tror att det är viktigt att hitta det man själv mår bra av. Bara för att jag mår bra på strikt lchf och periodisk fasta betyder inte att alla +40-åriga kvinnor gör det. 

Jag har också kämpat med socker- och glutentrollet i några år. Gick först ner massor. Höll vikten 3 år, ungefär. Och sen började ätandet... Jag jag har också varit besviken på mig själv, men för mig försvinner den känslan då jag åter får kontroll över ätandet och ser resultat. Jag mäter också mina resultat på vågen. Så pepp och all kämpaglädje till dig :)

• Like 3
  • Thanks 1

On 2019-01-19 at 13:42, Miasson72 sade:

Tack!

Min gynekolog har sagt att jag är i förklimakteriet. Så det vet jag. Trots det har jag tidigare lyckats gå ner i vikt med blodsockerdieten/medelhavsdieten. Gick då ner 18kg och hållt detta i 1,5 år. Sedan när jag började med LCHF lite till och från april 2018 har jag bara ökat i vikt.. och jag har hamnat fel i socker/glutenträsket och har gått upp allt...😔 kämpat med min övervikt sedan jag var 14år... tänkte att LCHF skulle vara något för mig då jag är sjukt trött på att räkna kalorier osv. Vill bara hitta en hållbar kost som fungerar.

Börjar tvivla på att jag någonsin kommer hitta något som passat mig. Hittills är blodsockerdieten det bästa som hänt mig. MASSOR av energi och jag blev helt smärtfri i kroppen i princip....

Har klarat av att gå ner drygt 20kg kanske 6 gånger. Fast den senaste gången trodde jag aldrig att jag skulle gå upp igen. Men det hände. Och jag går varje dag med ångest över att jag svikit mig själv igen. Jag mår så dåligt över att ha denna övervikt. Gråten sitter i ögonvrån hela tiden... är som en mardröm vill bara vakna upp och inte vara i detta nu IGEN. Men det är verkligheten..

Vill bara vara en av dem som klarar av att gå ner i vikt med LCHF utan att räkna kalorier och kolhydrater...och bli så smala...följer massor på Instagram som gått ner i vikt utan att räkna något och det är deras livsstil sedan år tillbaka. Smala och friska ser dem ut och välmående... Vill också vara en LCHF tjej som klarat det och bli stark i mig själv... känns så hopplöst. Längtar inte efter våren och sommaren...ger mig bara panik...ångest...

Vänta med att summera tills du är 60+ som jag.. dvs jag går lixom inte upp varje år som förut!

Iallafall, man blir klokare för varje år som går.. inte nödvändigvis lättare ioförsig, inte alltid mer muskler, ej heller mer ork eller syreupptagningsförmåga!

Utan det handlar dels om ålder, dels hur man lever sitt liv.. för majoriteten så var man mer fysiskt aktiv när man var yngre.. man har lixom inte samma tillvaro eller samma förutsättningar längre!

Dvs ju äldre man blir ju mer kan man summera sina tillkortakomanden.. dvs man borde ha levt ett helt annat liv, inte behöva tänka på vikt eller räkna kalorier eller kolhydrater!

Grejen är att det är din kropp, din biokemi, dina macronutrieneter, dvs man borde lära sig redan i grundskolan hur man behöver förändra sitt intag av föda allt efter man blir äldre/mer bekväm, osv!

Iallafall så äter jag i princip bara sk riktig mat, dvs om jag får välja själv/köpa/laga till det själv!

Dvs jag äter i princip bara sk riktig mat,  lagad från hyfsat bra råvaror!

Dvs jag lagar inte alltid  min mat själv, utan äter som regel min lunch på närmaste lunchställe, dvs många av mina kollegor några av dessa är diabetiker väljer att äta mackor samt ta insulin/andra mediciner!

• Like 2