Jump to content

sportdryck

Christina Bryggfjell

Recommended Posts

Jag har en vuxen dotter (18) som tränar i allafall 4 tretimmarspass i veckan, och tävlingar kan bli lika långa. Rytmisk sportsgymnastik. Hon fixar inte att äta så mycket på tävlingar. Kan man göra sin egen sportdryck till träning och tävling för att hålla på energin? Eller har någon annan andra tips som kan fungera bra? Hon går inte på lchf. 

Man kan utgå från recept på vätskeersättning, dvs salt och socker, om man mest är ute efter att slippa kemikalierna i sportdryck. Jag körde en variant med salt och aningens honung när jag sprang en halvmara en gång. Sedan upptäckte jag att det räckte med saltvatten på den distansen eftersom jag inte behöver så mycket socker. 

• Like 2

Är väl bara att mixa ihop något! Jag slänger ner det mesta i mixern om jag vill ha med mig ngt att slurpa på i samband med träning 😁

Brukar köra bär, nötter, grönkål, kokosgrädde, avokado, persilja, skopa proteinpulver, gnutta salt och eventuellt extra kallpressad kokosolja. Har ibland tänk att det vore sjysst med en "köttig" animalisk smoothie med färs, lever osv, men är rädd att andra gymbesökare skulle t.ex kräkas av det, så det blir fräscht och Instagramvänligt istället 😏

• Like 2
  • Haha 2

7 timmar sedan, jesper sade:

Hej , jag tror att det är en stor del av problemet...  Är man sockerdriven så klarar man inte av det utan påfyllning... men är man fettdriven så räcker det med vatten och salt...

Visst är det så! Om man lärt kroppen och muskelceller att använda fett så behöver man inga glukosinjektioner alls när man tränar. Att jag behöver få i mig ngt snabbt i samband med gym handlar mer om misslyckad planering av lunch och middag 😳

Allt var förövrigt inte bättre förr, apropå sockerdriven träning. När jag gick på mellanstadiet och tävlade i friidrott, så fick vi alltid mängder med druvsocker(Dextropur) av tränarna och sen BOB blandsaft på det i plastmuggar. Stod alltid en megadunk sockrig saft och druvsocker på ett bord. Minns att vi även fick det ibland i skolan när det var idrottsdag. Det ansågs nyttigt av oklara skäl. 

Det skulle man väl aldrig göra idag, eller? Att speeda ungar med raffinerat fruktsocker är helt vansinnigt 😨

• Confused 1

1 timme sedan, Elinor sade:

Visst är det så! Om man lärt kroppen och muskelceller att använda fett så behöver man inga glukosinjektioner alls när man tränar. Att jag behöver få i mig ngt snabbt i samband med gym handlar mer om misslyckad planering av lunch och middag 😳

Allt var förövrigt inte bättre förr, apropå sockerdriven träning. När jag gick på mellanstadiet och tävlade i friidrott, så fick vi alltid mängder med druvsocker(Dextropur) av tränarna och sen BOB blandsaft på det i plastmuggar. Stod alltid en megadunk sockrig saft och druvsocker på ett bord. Minns att vi även fick det ibland i skolan när det var idrottsdag. Det ansågs nyttigt av oklara skäl. 

Det skulle man väl aldrig göra idag, eller? Att speeda ungar med raffinerat fruktsocker är helt vansinnigt 😨

Ingen som tänkte på att allt socker som ungarna fick gav - hål i tänderna?

• Like 1
  • Sad 2