Recommended Posts

Jag har en vuxen dotter (18) som tränar i allafall 4 tretimmarspass i veckan, och tävlingar kan bli lika långa. Rytmisk sportsgymnastik. Hon fixar inte att äta så mycket på tävlingar. Kan man göra sin egen sportdryck till träning och tävling för att hålla på energin? Eller har någon annan andra tips som kan fungera bra? Hon går inte på lchf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan utgå från recept på vätskeersättning, dvs salt och socker, om man mest är ute efter att slippa kemikalierna i sportdryck. Jag körde en variant med salt och aningens honung när jag sprang en halvmara en gång. Sedan upptäckte jag att det räckte med saltvatten på den distansen eftersom jag inte behöver så mycket socker. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hon inte känner att hon kan äta kan hon väl låta bli. Energi har vi så det räcker i våra lager. Drick vatten och ersätt salt och käka massor efteråt går utmärkt. 

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att mixa ihop något! Jag slänger ner det mesta i mixern om jag vill ha med mig ngt att slurpa på i samband med träning 😁

Brukar köra bär, nötter, grönkål, kokosgrädde, avokado, persilja, skopa proteinpulver, gnutta salt och eventuellt extra kallpressad kokosolja. Har ibland tänk att det vore sjysst med en "köttig" animalisk smoothie med färs, lever osv, men är rädd att andra gymbesökare skulle t.ex kräkas av det, så det blir fräscht och Instagramvänligt istället 😏

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tränar brukar jag fixa min sportdryck av vatten, litet havssalt och lime eller citron i för en litet syrlig smak. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, jesper sade:

Hej , jag tror att det är en stor del av problemet...  Är man sockerdriven så klarar man inte av det utan påfyllning... men är man fettdriven så räcker det med vatten och salt...

Visst är det så! Om man lärt kroppen och muskelceller att använda fett så behöver man inga glukosinjektioner alls när man tränar. Att jag behöver få i mig ngt snabbt i samband med gym handlar mer om misslyckad planering av lunch och middag 😳

Allt var förövrigt inte bättre förr, apropå sockerdriven träning. När jag gick på mellanstadiet och tävlade i friidrott, så fick vi alltid mängder med druvsocker(Dextropur) av tränarna och sen BOB blandsaft på det i plastmuggar. Stod alltid en megadunk sockrig saft och druvsocker på ett bord. Minns att vi även fick det ibland i skolan när det var idrottsdag. Det ansågs nyttigt av oklara skäl. 

Det skulle man väl aldrig göra idag, eller? Att speeda ungar med raffinerat fruktsocker är helt vansinnigt 😨

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elinor sade:

Visst är det så! Om man lärt kroppen och muskelceller att använda fett så behöver man inga glukosinjektioner alls när man tränar. Att jag behöver få i mig ngt snabbt i samband med gym handlar mer om misslyckad planering av lunch och middag 😳

Allt var förövrigt inte bättre förr, apropå sockerdriven träning. När jag gick på mellanstadiet och tävlade i friidrott, så fick vi alltid mängder med druvsocker(Dextropur) av tränarna och sen BOB blandsaft på det i plastmuggar. Stod alltid en megadunk sockrig saft och druvsocker på ett bord. Minns att vi även fick det ibland i skolan när det var idrottsdag. Det ansågs nyttigt av oklara skäl. 

Det skulle man väl aldrig göra idag, eller? Att speeda ungar med raffinerat fruktsocker är helt vansinnigt 😨

Ingen som tänkte på att allt socker som ungarna fick gav - hål i tänderna?

  • Gilla 1
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.