piero Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag har kollat näringsinnehåll i det jag äter en tid och har upptäckt att jag ligger lågt på kalcium, magnesium och zink. Vill såklart helst få i mig det via kosten men funderar också på att köpa någon form av kombinerad kosttillskott med dessa tre i. Har kostdoktorn något tips på preparat av god och tillförlitlig kvalitë. Som sagt gärna med kalcium, magnesium och zink. Jag äter redan D-vitamin 2000 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piero Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 puff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Grejen är att han inte vet mer än vad som står på förpackningen. Man får ta ett välrenomerat märke och hoppas på att de är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piero Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Okej, men har du tips på något välrenomerat då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jag har kollat näringsinnehåll i det jag äter en tid och har upptäckt att jag ligger lågt på kalcium, magnesium och zink. Vill såklart helst få i mig det via kosten men funderar också på att köpa någon form av kombinerad kosttillskott med dessa tre i. Har kostdoktorn något tips på preparat av god och tillförlitlig kvalitë. Som sagt gärna med kalcium, magnesium och zink. Jag äter redan D-vitamin 2000 . Jag blev lite nyfinken. Vad äter du ungefär för något? Vilket program använder du för registreringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piero Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Jah äter typ så här: frukost: 2 ägg +kaffe med smör och kokosfett+ 1 dl hallon med 1 msk grädde lunch: 100 gram lax med broccoli och smör middag: Kycklinglårfilé med gröna bönor och fetaostcreme Använder minmat för registrering. Jag har nyligen testat att tex byta ut frukost mot turkisk yoghurt och grädde för att öka kalcium men det blir en mkt blygsam ökning av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jah äter typ så här: frukost: 2 ägg +kaffe med smör och kokosfett+ 1 dl hallon med 1 msk grädde lunch: 100 gram lax med broccoli och smör middag: Kycklinglårfilé med gröna bönor och fetaostcreme Använder minmat för registrering. Jag har nyligen testat att tex byta ut frukost mot turkisk yoghurt och grädde för att öka kalcium men det blir en mkt blygsam ökning av det. Det låter väääldigt lite. Hur mycket kcal blir det per dag? Jag har för mig att jag kollade på minmat.net men att den inte innehöll alla mineraler men jag kanske minns fel. Är både zink och sélen och jod med där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Rent allmänt tror jag att principen där en frisk människa försöker kompensera en ensidig kost med olika piller är olämplig, eftersom: 1.Vetenskapen befinner sig inte på den nivån att man kan vara säker på att man kompenserar sin ensidiga kost med korrekta piller. Det finns ingenting "naturligt" med att äta piller, vilket innebär att man bör ha goda vetenskapliga belägg för varje typ av piller man stoppar i sig. ( Aftonbladets bilagor är inte vetenskap ) 2. Egen registrering av kostintag med egen beräkning av näringsinnehåll innehåller stora osäkerhetsmoment. Rent allmänt, så verkar du äta för lite...på den låga nivån skulle jag definitivt byta ut hallonen mot grönsaker för att få mer näringsämnen. Varför inte sesamfrön till grädden istället för hallonen? Jaja, själv äter jag också D-vitamin tabletter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Rent allmänt tror jag att principen där en frisk människa försöker kompensera en ensidig kost med olika piller är olämplig, eftersom: 1.Vetenskapen befinner sig inte på den nivån att man kan vara säker på att man kompenserar sin ensidiga kost med korrekta piller. Det finns ingenting "naturligt" med att äta piller, vilket innebär att man bör ha goda vetenskapliga belägg för varje typ av piller man stoppar i sig. Aftonbladets bilagor är inte vetenskap ) 2. Egen registrering av kostintag med egen beräkning av näringsinnehåll innehåller stora osäkerhetsmoment. Rent allmänt, så verkar du äta för lite...på den låga nivån skulle jag definitivt byta ut hallonen mot andra grönsaker för att få mer näringsämnen. Varför inte sesamfrön till müslin istället för hallonen? Jaja, själv äter jag också D-vitamin tabletter. Jag håller i princip med dig men under tiden man går ner i vikt kanske det kan vara svårt att täcka alla behov. Hon äter ju hallon med grädde och inte mussli för övrigt eller menar du grädde och sesamfrön? När det gäller just sesamfrön så har jag några funderingar. Innehåller inte dom oxalsyra? Minns inte säkert men dom med skal har jag för mig innehåller fytinsyra så dom behöver blötläggas över natt innan man äter dom. Sedan är frågan om man verklligen lyckas tugga sönder dom så mycket att man tar upp mineralerna? Jag hörde däremot om en som gjorde gröt på blötlagda oskalade sesamfrön. Hon åt blandkost så hon blandade ner frukt också. Jag skulle själv vilja göra sådan gröt men mixern går varm och jag har inte hittat någon mixer som garanterat klarar sesamfrön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Jag håller i princip med dig men under tiden man går ner i vikt kanske det kan vara svårt att täcka alla behov. Hon äter ju hallon med grädde och inte mussli för övrigt eller menar du grädde och sesamfrön? När det gäller just sesamfrön så har jag några funderingar. Innehåller inte dom oxalsyra? Minns inte säkert men dom med skal har jag för mig innehåller fytinsyra så dom behöver blötläggas över natt innan man äter dom. Sedan är frågan om man verklligen lyckas tugga sönder dom så mycket att man tar upp mineralerna? Jag hörde däremot om en som gjorde gröt på blötlagda oskalade sesamfrön. Hon åt blandkost så hon blandade ner frukt också. Jag skulle själv vilja göra sådan gröt men mixern går varm och jag har inte hittat någon mixer som garanterat klarar sesamfrön. Ja...där snurrade jag till det (har ändrat till grädden). Man kan ju köpa dem skalade...jag tror att det är ganska bra alternativ till att hålla på och "strula" med blötläggningar och liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Ja...där snurrade jag till det (har ändrat till grädden). Man kan ju köpa dem skalade...jag tror att det är ganska bra alternativ till att hålla på och "strula" med blötläggningar och liknande Ja fast mycket av mineralerna sitter i skalet. Har för mig att kalcium gör det. Dessutom är dom skalade inte så lätta att tugga sönder dom heller. Speciellt inte om man blandar dom med något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piero Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Oj! Alltså jag försöker inte gå ner i vikt. Är normalviktig och äter ca 1800 kcal /dag. Glömde förästen att säga att jag tar grädde i kaffet flera ggr om dagen. Dock ligger kalcium ändå mkt lågt. Jag äter rejält med smör och grönsaker till proteinet och tycker att jag äter alldeles lagom mycket. I minmat syns även selen och zink. Selen ligger jag alltid bra på men som sagt lågt på zink, kalcium och magnesium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Oj! Alltså jag försöker inte gå ner i vikt. Är normalviktig och äter ca 1800 kcal /dag. Glömde förästen att säga att jag tar grädde i kaffet flera ggr om dagen. Dock ligger kalcium ändå mkt lågt. Jag äter rejält med smör och grönsaker till proteinet och tycker att jag äter alldeles lagom mycket. I minmat syns även selen och zink. Selen ligger jag alltid bra på men som sagt lågt på zink, kalcium och magnesium. Ja du skrev ju inte hur mycket smör och grädde du åt varje gång men 1800 är ju inte så hemskt lite. Zink finns ju i kött och kanske fisk också så jag blev lite förvånad över att du ligger under i det. Jag trodde också att dom som äter LCHF låg rätt högt i kalcium med så mycket mjölkprodukter. Tror Solgar har en del med dom 3 i men det enklaste är nog att gå till en hälsokostaffär och kolla eller att söka på dom 3 på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piero Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 Ja du skrev ju inte hur mycket smör och grädde du åt varje gång men 1800 är ju inte så hemskt lite. Zink finns ju i kött och kanske fisk också så jag blev lite förvånad över att du ligger under i det. Jag trodde också att dom som äter LCHF låg rätt högt i kalcium med så mycket mjölkprodukter. Tror Solgar har en del med dom 3 i men det enklaste är nog att gå till en hälsokostaffär och kolla eller att söka på dom 3 på nätet. Ja , jag blev verkligen förvånad själv speciellt gällande kalcium eftersom jag nu med grädde i maten äter mer mjölkprodukter än innan, och dessutom äter näringsrika grönsaker. Jämförde faktiskt med en kompis som äter "vanligt" med flera stora glas mellanmjölk bla och han låg perfekt till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Oj! Alltså jag försöker inte gå ner i vikt. Är normalviktig och äter ca 1800 kcal /dag. Glömde förästen att säga att jag tar grädde i kaffet flera ggr om dagen. Dock ligger kalcium ändå mkt lågt. Jag äter rejält med smör och grönsaker till proteinet och tycker att jag äter alldeles lagom mycket. I minmat syns även selen och zink. Selen ligger jag alltid bra på men som sagt lågt på zink, kalcium och magnesium. Har du gjort en uppskattning på vad det du äter väger eller har du faktiskt vägt *allt*? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts