AGF Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Är trött på att vegetarianer har en så aggressiv propaganda för sin kosthållning att det numera oftast lagas vegetariskt "för att det är enklare så". Och så får man själv ta med sig och stå och laga eget vid sidan om, eller på nåder värma i mikron. Hur gör ni för att bemöta detta utan att själva bli aggressiva kring kostvalet? Diskutera gärna i min bloggpost: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Äter bara en gång om dagen, hemma på kvällen. Dessutom är min personlighet inte att bli aggressiv, snarare defensiv. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Stör mig inte så mycket på just det. Jag undviker helst bortamat, så bryr mig inte om det är vegetarisk eller vegan. Ingår alltid en massa grejer oavsett som jag inte vill ha i mig som socker, gluten, laktos, dåliga tillsatser, raffinerade växtfetter med mera och sen ett kilo vitlök+lök på det som ger mig magknip p.g.a ibs. Spelar liksom ingen roll om det utåt sett är ok lågkolhydratkosts, det är ändå en massa skräp i för folk överlag lagar nästan aldrig ren mat från grunden. Det enda som stör mig är när folk inte kan redovisa vad det är i maten, blir irriterade när jag frågar och sen bara slänger ut sig något utan att kolla ordentligt. Det gör mig lite aggressiv faktiskt haha. Då äter jag hellre hemma eller inget alls 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Jag stör mig inte så mycket på vegetarianer. Var och en får göra sitt matval. Tråkigt bara att man som köttätare ses som en klimatbov. Däremot tycker jag det är oändligt tröttsamt att jag ständigt måste förklara varför jag aldrig tar nåt fikabröd till kaffet. Och att det slentrianmässigt alltid serveras sockriga tillbehör på jobbmöten, kurser och liknande. Jag har varit på en enda kurs där de hade den goda smaken att servera nötter till eftermiddagsfikat, förutom kakor och choklad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Svårt att veta ibland hur man ska hantera detta med vad som serveras när man är bortbjuden. Äter aldrig någonsin gluten eftersom jag mår dåligt av det. Nyligen sa min syrra som verkligen känner till detta sedan LÄNGE ..."litet mjöl någon gång gör väl inte så mycket..." och plockade fram hembakta kakor som hon tyckte att maken o jag skulle äta. - Detta var på ett sedan länge inplanerat besök hos syrran o hennes man. - Är det ren elakhet?? Har varit hos andra vänner som väldigt väl vet att vi inte äter mjöl i någon form men som ändå "glömmer" att ha glutenfri mat. Jag brukar påminna om detta i god tid innan. - Ibland blir jag så trött på detta beteende. Vad gör man? Vi har pratat om att t ex ta med oss glutenfritt bröd själva när vi är hembjudna till någon. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Det jag menar är när det till exempel serveras mat i en förening. Alla betalar en anmälningsavgift. Maten är en social del av umgänget. Det finns en allergilista, men den tar typ bara hänsyn till vegetarianer. En annan LCHF:are har slutat gå på föreningens fester pga detta och jag är på god väg. Vegetarianerna får gärna äta sin mat, men då vill jag också ha min, det är så jag menar. Eftersom jag äter medicinsk LCHF kanske jag har ett större behov än den som bara har ideologiska skäl. De dör inte, men jag kan göra det om min cancer kommer tillbaka. PS Glutenfritt har inget med LCHF att göra. Jag äter inte ens mandelmjöl. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Det där känns ju knepigt. En vegetarian vill väl inte tvingas att äta kött och en person som äter LCHF (eller "vanlig mat") vill inte tvingas till att äta vegetariskt. Jag håller med, det känns som om det är fint att vara vegetarian numera, eller vegan för den delen. Då är man klimatsmart. Och där slutar människor att tänka. Vegetarisk mat innehåller ju sådant som jag valt bort, gluten, soja och andra tvivelaktiga ingredienser. (Quorn t ex). Så klart att man blir arg! Jag vet inte hur jag skulle göra, men att lämna låter som ett alternativ. Jag skulle dock tala om varför jag slutar gå, även om det skulle innebära slutet på vänskapen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 6 timmar sedan, AGF sade: PS Glutenfritt har inget med LCHF att göra. Jag äter inte ens mandelmjöl. Där kan man nog tänka olika om de val man gör utifrån lchf. Jag behöver inte äta ketogent även om jag för det mesta ligger väldigt strikt. Bakar ibland opsis o liknande, sparsamt med mandelmjöl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 2 timmar sedan, kickilotta sade: Där kan man nog tänka olika om de val man gör utifrån lchf. Jag behöver inte äta ketogent även om jag för det mesta ligger väldigt strikt. Bakar ibland opsis o liknande, sparsamt med mandelmjöl. Håller med i ditt resonemang. Jag äter ketogent och visst funkar det med väldigt måttliga mängder mandelmjöl! Kostdoktorn har t ex en scones på mandelmjöl som jag gör max 1 ggr/månad till en god frukost lördag eller söndag. Frågan är ju när man äter ketogent, om man vill slösa bort sina kolhydrater på för mycket mandelmjöl istället för alla goda grönsaker https://www.dietdoctor.com/se/recept/scones-med-kramig-kottfarsrora. Jättegoda med en vällagrad ost! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 10 timmar sedan, AGF sade: Det jag menar är när det till exempel serveras mat i en förening. Alla betalar en anmälningsavgift. Maten är en social del av umgänget. Det finns en allergilista, men den tar typ bara hänsyn till vegetarianer. En annan LCHF:are har slutat gå på föreningens fester pga detta och jag är på god väg. Vegetarianerna får gärna äta sin mat, men då vill jag också ha min, det är så jag menar. Eftersom jag äter medicinsk LCHF kanske jag har ett större behov än den som bara har ideologiska skäl. De dör inte, men jag kan göra det om min cancer kommer tillbaka. PS Glutenfritt har inget med LCHF att göra. Jag äter inte ens mandelmjöl. Ok, men då hade jag outat mig. Sagt att "pga sjukdom kan jag bara äta ... / kan jag inte äta ..." På senaste tillställningen på jobbet bad jag att få lågkolhydratkost, sånt som inte höjer blodsockret, sånt som är bra för diabetiker. Det gick igenom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Inför en kommande tillställning med jobbet fick jag frågan om jag är allergisk eller bara vill ha socker och mjölfritt. Efter en kort diskussion kom vi fram till att jag är allergisk så jag utgår från att jag får fina alternativ när vi nu ska på fin restaurang (de brukar inte mjölreda sås men man vet ju aldrig). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 1 timme sedan, iAnna sade: Ok, men då hade jag outat mig. Sagt att "pga sjukdom kan jag bara äta ... / kan jag inte äta ..." På senaste tillställningen på jobbet bad jag att få lågkolhydratkost, sånt som inte höjer blodsockret, sånt som är bra för diabetiker. Det gick igenom! Fast jag har redan talat om att det är av medicinska skäl, för att slippa livslånga strålningsskador för behandling i förebyggande syfte, då det är känt att jag har haft cancer. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 18 timmar sedan, AGF sade: Fast jag har redan talat om att det är av medicinska skäl, för att slippa livslånga strålningsskador för behandling i förebyggande syfte, då det är känt att jag har haft cancer. Det är kanske så att vegetarianer känner att de har medvind (eftersom alla vet att det är dåligt att äta kött och dessutom får man cancer). Det är hur som väldigt PK numera. Då kanske man kan ta sig rätten och köra över alla andra. För deras eget bästa? Tänker också t ex på dessa idiotiska djurrättsaktivister som terroriserar bönder och deras BARN..De har också rätt. Budskapet om grönsakers nyttighet har hamrats in länge och det verkar som att väldigt många numera tror att det är bättre att flyga än att äta animaliskt protein. Så jag tycker att de i din förening beter sig väldigt illa. Och jag skulle mycket väl kunna bli aggressiv och slå sönder dörrar innan jag gick därifrån. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 3 timmar sedan, Kattuggla sade: Då kanske man kan ta sig rätten och köra över alla andra. För deras eget bästa? Tänker också t ex på dessa idiotiska djurrättsaktivister som terroriserar bönder och deras BARN..De har också rätt. Budskapet om grönsakers nyttighet har hamrats in länge och det verkar som att väldigt många numera tror att det är bättre att flyga än att äta animaliskt protein. Ja det är mycket idiotiskt som pågår och som upphöjs till sanningar. Helt oacceptabelt att bönder hotas och deras viktiga verksamhet skadas. - Vi borde skapa Lchf-alliansen (eller Mat-alliansen eller något liknande) och gå samman och stödja Sveriges bönder. - För att få fullvärdig mat med fint svenskt kött är vi i ett ömsesidigt beroende och borde stötta varandra mot dessa fientliga påhopp. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 3 timmar sedan, Kattuggla sade: ... Så jag tycker att de i din förening beter sig väldigt illa. Och jag skulle mycket väl kunna bli aggressiv och slå sönder dörrar innan jag gick därifrån. Nja, det ligger inte för mig att bli våldsam. Däremot har jag en sjukt vass penna ... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 15 minuter sedan, kickilotta sade: Ja det är mycket idiotiskt som pågår och som upphöjs till sanningar. Helt oacceptabelt att bönder hotas och deras viktiga verksamhet skadas. - Vi borde skapa Lchf-alliansen (eller Mat-alliansen eller något liknande) och gå samman och stödja Sveriges bönder. - För att få fullvärdig mat med fint svenskt kött är vi i ett ömsesidigt beroende och borde stötta varandra mot dessa fientliga påhopp. Känner flera bönder. Ekologiska dito, med gårdsslakt och mycket fin djurhållning. De har samma problem varje år när de ordnar trevliga kosläpp och liknande. Känner även många i cirkus. Det finns i dag en (1) turnerande cirkus kvar i Sverige, trots att de bor ihop med sina djur, vilket verkligen inte kan sägas om alla som har "fritidsdjur". Dessutom får dessa djur mycket högvärdigt foder, till skillnad från många veganer som ger sina köttätande djur grönsaker med svåra plågor som följd. Fast nu var tråden egentligen inte till för att hacka på hur man håller djur om man inget kan om djur, utan för att få till en fundering på hur man ska kunna stå emot att all människomat anpassas efter vegetarianer, men aldrig om man har något annat behov. När jag gjorde en "matsida" på min webbplats, för att underlätta för den som vill bjuda mig på mat, eller tala om för en värd vad de måste be mig ta med själv, så kände jag mig tvungen att lägga dit uppemot tjugo länkar som talar för att ketgogen kost hjälper för att förebygga cancer. Varför kände jag mig över huvud taget tvungen att göra detta? Varför kan inte folk bara acceptera att man kör sitt race? Eftersom vegetarianism accepteras? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 I dag var föreningsmiddagen. Som tur var fixade en kille som är kock lite eget åt mig, medan de andra åt vegetarisk buffé. Men han hade ingen aning om att det även var efterrätt. Vegansk marängsviss. Givetvis kunde jag inget äta och fick sitta utan (jag menar, hur svårt är det att ställa fram en bit brie???). Min privata lilla hämnd var att det var flera som normalt äter blandkost som tyckte att det smakade äckligt. 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jerker Posted February 5, 2019 Popular Post Share Posted February 5, 2019 Veganers och vegetarianers offensiv märks på många ställen. Min fru, som jobbar i kommunal administration och då och då är på kurser och träffar där folk från olika delar av regionen samlas, säger att det allt oftare bara serveras vegetariskt eller t.o.m. veganskt. Man vill då vara PK och "med i tiden" och "ta sitt ansvar" etc. och vara förebilder. Då tycker man att det är OK att tvinga alla att äta veg-mat. En annan twist är att min fru är laktosintolerant, och nu verkar cateringfirmor ha kommit med en genial lösning på problemet på alla olika intoleranser och allergier: Man gör vegansk mat som är laktos- och glutenfri. Då får man med äggallergiker på köpet och lite annat också. Så en vegansk rätt som saknar nästan allt här i livet som gör det värt att äta mat är vad hon då blir serverad. Hon gick en distanskurs på lantbruksuniversitet för några år sedan. Det hade med hästar att göra, och flera av deltagarna var stora kraftiga karlar som jobbade som lantbrukare. När det kom till lunch serverades bara en enkel sallad som innehöll nästan ingenting. Hon sa att hon såg paniken i blickarna från männen... Till nästa träff hade de framfört sina synpunkter och mathållningen var en annan. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 On 2019-02-05 at 08:47, Jerker sade: flera av deltagarna var stora kraftiga karlar som jobbade som lantbrukare Tacka vet jag fransmännen - DE vet att protestera!! Det pågår en del trakasserier mot svenska bönder nu, på flera sätt. Vi borde stötta dem i en traktor-demonstration mot veganismen eftersom den inte längre är en fråga om individens val utan en påtvingad ytterlighet. Var det inte Hitler som sa nåt i stil med att bästa sättet att kontrollera människor är att beröva dem deras rättigheter lite i taget och när de väl upptäcker vad som håller på att hända, så är det för sent att stoppa? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 13 minuter sedan, MariaF sade: Tacka vet jag fransmännen - DE vet att protestera!! Det pågår en del trakasserier mot svenska bönder nu, på flera sätt. Vi borde stötta dem i en traktor-demonstration mot veganismen eftersom den inte längre är en fråga om individens val utan en påtvingad ytterlighet. Var det inte Hitler som sa nåt i stil med att bästa sättet att kontrollera människor är att beröva dem deras rättigheter lite i taget och när de väl upptäcker vad som håller på att hända, så är det för sent att stoppa? Haha! Ja, när man väl är på det sluttande planet så vet man aldrig var man hamnar. Det är väl lovvärt att många, särskilt unga människor, vill göra nåt åt köttindustrins förskräckligheter, och i princip har jag inget emot att äta mat utan inslag av kött ibland. Men en värld utan gräsbetande djur är inte möjligt om vi ska kunna odla grödor på ett naturligt sätt. Så är man för en ekologisk odling av grödor så måste man också vara för djurhållning i någon form. Personligen köper jag givetvis endast svenskt kött, och jag strävar i det längsta att välja gräsbeteskött eller vilt för att gynna de bästa alternativen. Om alla gick på samma linje skulle dels köttproduktionen styras om till en bättre djurhållning och mindre kött skulle ätas totalt sett eftersom sådant kött är dyrare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Ja vi överöses med plant-based propaganda. Men jag tror inte på någon framtid för mänskligheten om vi överger vår artegna ursprungliga föda. Om vi minskar på de betande idisslande djuren som ger oss å fin näring och som reproducerar ny matjord så kommer vi att gå under i svält och sjukdom. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts