Jump to content

Min första post - funderingar kring middag

nocurin

Recommended Posts

Hej på er, detta är min första post :)

Jag har halkat in på en resa som i dagsläget mynnat ut i något LCHF-liknande (är ej djupt påläst på ämnet) ätande samt att jag bara äter en gång om dagen och försöker hålla måltiderna under 500 gram. Det handlar inte om viktnedgång även om det är grymt effektivt om man har det som mål. För mig gäller det främst att jag och min kropp ska må bra - med fokus på klarsynthet och kreativitet.

Idag startade jag en liten blogg främst för att hänvisa till mina släktingar, kollegor osv då jag i stort sett dagligen får frågor kring hur, varför och vad jag äter. Är ibland smått trött på att behöva förklara hela "resan". Vissa blir inspirerade, vissa tycker man är en idiot som kommer dö pga att man äter för lite haha.

Min första bloggpost blev kring dagens måltid, äggröra med sidfläsk.
Fråga, hur skulle ni "klassa" måltiden, är det strikt LCHF? 

Se bilder från matlagningen av Äggröra med sidfläsk

• Like 1

Lchf är ju inte om exakta mängder eller kalorier, man brukar säga: ät så du blir mätt av lchf-maten. Kostdoktorn beskriver mycket väl med tydliga bilder vad lchf är och vilka livsmedel man bör välja och vilka man väljer bort.  Att välja lågkolhydratkost är främst för att välja en hälsosam långsiktig livsstil - ingen diet alltså.

Ja vad är meningen med att äta 500 gr? Jag svarar inte kanske på din fråga men - varför väga upp maten?  Jag skulle inte bli klarsynt och kreativ om det vore det enda jag åt under en dag - jag skulle bli jättehungrig. Ja förmodligen känna mig utsvulten efter ett par dagar.

Berätta gärna litet mer om dig själv. Är du tjej eller kille?

• Like 4

8 timmar sedan, kickilotta sade:

Lchf är ju inte om exakta mängder eller kalorier, man brukar säga: ät så du blir mätt av lchf-maten. Kostdoktorn beskriver mycket väl med tydliga bilder vad lchf är och vilka livsmedel man bör välja och vilka man väljer bort.  Att välja lågkolhydratkost är främst för att välja en hälsosam långsiktig livsstil - ingen diet alltså.

Ja vad är meningen med att äta 500 gr? Jag svarar inte kanske på din fråga men - varför väga upp maten?  Jag skulle inte bli klarsynt och kreativ om det vore det enda jag åt under en dag - jag skulle bli jättehungrig. Ja förmodligen känna mig utsvulten efter ett par dagar.

Berätta gärna litet mer om dig själv. Är du tjej eller kille?

Hej och tack för svar.

Jag är kille eller vad man nu kallar det, 45 år.
Under 500 gram är något jag testat mig fram till under min resa med ett mål om dagen. Mår bäst om jag håller mig däromkring. Mer än så brukar ge sämre effekter, i alla fall för mig. Sen beror det självklart vad som ligger på tallriken men är det liknande det som är i "receptet" ovan fungerar det utmärkt.

Får avsluta med ett god morgon, från en nyligen uppvaknad människa som är kreativ direkt på morgonen ;)

/n

• Like 1

2 timmar sedan, iAnna sade:

Du kan enkelt lägga in ditt recept i Kostbevakningen för att se hur det faller ut.

https://www.kostbevakningen.se/?foodinput=Sidfläsk 100 g Ägg 10 st 1 st avokado

Nu vet jag inte hur mycket sidfläsk du hade men med 10 ägg blir det ju en del mat. Mer än tillräckligt för mig iaf. 😋

I övrigt ser maten definitivt LCHFig ut.

Tack för tipset.

Mitt recept gäller för 3 dagar (för en person) så det blir ca 3,3 ägg per dag. Jag brukar laga mat för 2 eller 3 dagar åt gången.

• Like 1

Ser gott ut och bra LCHF mat! Brukar också käka äggröra med fläsk, grönsaker och flott. 

Men kan inte låta bli att hålla med dina kollegor&bekanta, tycker också du borde äta mer😁

Du säger ju att det ä inte handlar om viktnedgång och då förstår jag inte varför du snålar så. Du skriver också att du är man och 45 år gammal. Du är uppenbarligen normal aktiv, eftersom du arbetar. Räcker verkligen en 402 grams barnportion då, där en viss del är gröna blad? Du får omöjligt i dig alla makro/mikronutrienter på så lite mat. Jag skulle se ut som en Gulag-fånge tillslut om jag åt så lite 😨

Men receptet i sig ser som sagt fint ut! Att bara äta en gång om dagen tror jag också kan ha stora hälsofördelar. Men tycker du ska öka portionsstorleken en smula och främst andelen riktig mat(alltså ej salladsblad). Kör man LCHF så behöver man normalt inte vara rädd för mat eller sådär restriktiv med mängden, är min erfarenhet.

• Like 2
  • Thanks 1

48 minuter sedan, Elinor sade:

Ser gott ut och bra LCHF mat! Brukar också käka äggröra med fläsk, grönsaker och flott. 

Men kan inte låta bli att hålla med dina kollegor&bekanta, tycker också du borde äta mer😁

Du säger ju att det ä inte handlar om viktnedgång och då förstår jag inte varför du snålar så. Du skriver också att du är man och 45 år gammal. Du är uppenbarligen normal aktiv, eftersom du arbetar. Räcker verkligen en 402 grams barnportion då, där en viss del är gröna blad? Du får omöjligt i dig alla makro/mikronutrienter på så lite mat. Jag skulle se ut som en Gulag-fånge tillslut om jag åt så lite 😨

Men receptet i sig ser som sagt fint ut! Att bara äta en gång om dagen tror jag också kan ha stora hälsofördelar. Men tycker du ska öka portionsstorleken en smula och främst andelen riktig mat(alltså ej salladsblad). Kör man LCHF så behöver man normalt inte vara rädd för mat eller sådär restriktiv med mängden, är min erfarenhet.

Ja gott är det, upptäckte ganska snart att maten smakar mer och bättre när man slutat äta "skitmat".

Aktiv är jag det stämmer. Jag har experimenterat en del med mängden och val av mat och än så länge kommit fram till att jag sover och mår bättre samt är piggare om jag ligger på ca 500 gram per dag. Men innehållet spelar som sagt roll. Sen om jag går ner för mycket (skärpet är en mätare) så är det bara att dra till med lite extra några dagar.

Gjorde ett experiment strax efter jul där jag testade att äta som jag brukar dvs ett mål om dagen runt 500 gram men lade till 2-300 gram nötter (överdrivet ja) efter måltiden under ca 10 dagar om jag minns rätt. Bara för att testa vad som hände. Efter ett tag upplevde jag att sömnen blev lite sämre igen och jag var trött på morgonen. Inte samma klarsynthet helt enkelt. Gick upp 5-6 kilo under dessa dagar. Sen tog jag bort alla "test-nötter" och efter 2-3 dagar mådde jag bättre igen. Vägde mig i lördags och då hade jag gått ner ca 4,5 kilo på 1 vecka efter mitt lilla experiment och enligt skärpet och vågen är jag runt min må-bra-vikt.

• Like 1
  • Confused 1

15 minuter sedan, nocurin sade:

Gjorde ett experiment strax efter jul där jag testade att äta som jag brukar dvs ett mål om dagen runt 500 gram men lade till 2-300 gram nötter (överdrivet ja) efter måltiden under ca 10 dagar om jag minns rätt. Bara för att testa vad som hände. Efter ett tag upplevde jag att sömnen blev lite sämre igen och jag var trött på morgonen. Inte samma klarsynthet helt enkelt. Gick upp 5-6 kilo under dessa dagar. Sen tog jag bort alla "test-nötter" och efter 2-3 dagar mådde jag bättre igen. Vägde mig i lördags och då hade jag gått ner ca 4,5 kilo på 1 vecka efter mitt lilla experiment och enligt skärpet och vågen är jag runt min må-bra-vikt.

Jag tänker att du håller på med någon sorts jo-jo ätande om du varierar 5-6 kg på 1-2 veckor. Det främjar inte hälsa. Att du åt upp dig tyder nog på att du är hungrig när du vanligtvis äter så litet varje dag. - Du borde äta mer rött kött och bra fett, helst mättat och animaliskt. Öka till 2 rejäla måltider. Viktigt för optimal hälsa att inte experimentera alltför mycket med sitt näringsintag - kroppen kan börja att slå bakut och det kan göra att du drar på dig ohälsa. Lär dig gärna mer om vad som är nyttig mat genom att gå med som medlem i Kostdoktorn. Där finner du väldigt mycket bra information som man har stor nytta av. Likaså väldigt fina recept på god o mättande mat.

Hur är din kropp för övrigt - är du över eller underviktig? Ditt BMI?

• Like 3

Just nu, kickilotta sade:

Jag tänker att du håller på med någon sorts jo-jo ätande om du varierar 5-6 kg på 1-2 veckor. Det främjar inte hälsa. Att du åt upp dig tyder nog på att du är hungrig när du vanligtvis äter så litet varje dag. - Du borde äta mer rött kött och bra fett, helst mättat och animaliskt. Öka till 2 rejäla måltider. Viktigt för optimal hälsa att inte experimentera alltför mycket med sitt näringsintag - kroppen kan börja att slå bakut och det kan göra att du drar på dig ohälsa. 

Tack för tips. Jag testar min lilla 500 g period nu igen ett tag då jag upplever att mår bättre generellt. Nöt-viktuppgången var en ett medvetet experiment.
Men jag ser vad du skriver och noterar detta, jag är inte erfaren inom detta så bara tacksam för tips. Vem vet om ett tag kanske jag kör 2st 500g om dagen :)
Har ätit ett mål om dagen sedan sommaren 2018.

Jag lade till en fråga på slutet ovan. Vad kan du svara på det? Lider du av annan hälsoproblematik som du vill hantera med kosten? Oro depression? - Jag kanske ställer för raka frågor?

Jag tycker att du ska göra en näringsmässig och också ENERGImässig uppskattning av måltiden du beskriver ovan. Använd Kostbevakning som iAnna föreslår ovan. 

• Like 1

7 minuter sedan, kickilotta sade:

Jag lade till en fråga på slutet ovan. Vad kan du svara på det? Lider du av annan hälsoproblematik som du vill hantera med kosten? Oro depression? - Jag kanske ställer för raka frågor?

Jag tycker att du ska göra en näringsmässig och också ENERGImässig uppskattning av måltiden du beskriver ovan. Använd Kostbevakning som iAnna föreslår ovan. 

Främst sömnproblem, lider av tinnitus sedan några år och har sovit riktigt dåligt. Lite bättre med propavan men blev ännu tröttare på morgonen. Men bara efter en liten period med ändrad kost började jag sova bättre och framför allt kunde jag snabbare somna om OM jag vaknade av tinnitusen. Jag kunde sluta med propavan ganska snabbt. Sen upplevde jag (innan jag lade om kosten) att jag var allmänt halvseg och inte så kreativ. Detta är helt borta + massa andra fördelar som att jag inte haft förkylning eller annan sjukdom sedan omläggning av kosten. Finns lite mer info här: http://500gdiet.se/om-bloggen/
Sen tränar jag inte utöver vardagsmotion som promenader på 3-9km minst 5 ggr/v samt lite armhävningar, knäböj, situps och liknande på kvällen - ser inte det som planerad träning utan mer vardagsrörelser. 

• Like 2

Se till att du har optimal nivå av D-vitamin iblodet. Det har stor betydelse för väldigt många funktioner i kroppen. Försök att få din VC att ta provet. Då har du ett utgångsvärde. De flesta svenskar har nu på  vintern väldigt låga nivåer som gör oss trötta och mottagliga för virussjukdomar. Många upplever också en stor förbättring vid depression och nerstämdhet.

Under ca 4 sommarmånader kan man bygga upp ett förråd av D-vitamin i kroppen som sedan förbrukas av kroppen under de månader som inget tillskott sker. De rekommenderade doserna vid tillskott är alldeles för låga. Man kan som vuxen ta D3-vitamin 4000-5000IE/dygn + K2 (K2 har stor betydelse för kalkomsättningen i kroppen så att kalken hamnar där den ska - nämligen i skelettet. D3 och K2 samverkar.)

För plågsam tinnitus så kan man få hjälp av en bra audiolog, finns olika metoder som kan hjälpa. Angående Propavan så har den medicinen effekt under många timmar, därför är du trött på morgonen, medicinen har inte gått ur kroppen och påverkar dig negativt när du vill vara vaken.

2 timmar sedan, kickilotta sade:

Se till att du har optimal nivå av D-vitamin iblodet. Det har stor betydelse för väldigt många funktioner i kroppen. Försök att få din VC att ta provet. Då har du ett utgångsvärde. De flesta svenskar har nu på  vintern väldigt låga nivåer som gör oss trötta och mottagliga för virussjukdomar. Många upplever också en stor förbättring vid depression och nerstämdhet.

Under ca 4 sommarmånader kan man bygga upp ett förråd av D-vitamin i kroppen som sedan förbrukas av kroppen under de månader som inget tillskott sker. De rekommenderade doserna vid tillskott är alldeles för låga. Man kan som vuxen ta D3-vitamin 4000-5000IE/dygn + K2 (K2 har stor betydelse för kalkomsättningen i kroppen så att kalken hamnar där den ska - nämligen i skelettet. D3 och K2 samverkar.)

För plågsam tinnitus så kan man få hjälp av en bra audiolog, finns olika metoder som kan hjälpa. Angående Propavan så har den medicinen effekt under många timmar, därför är du trött på morgonen, medicinen har inte gått ur kroppen och påverkar dig negativt när du vill vara vaken.

Tack för tips! Ska kolla upp D-vitamin.
Audiologer har jag träffat flertal under senaste åren. Jag anser att jag är relativt bra på att hantera tinnitus men just sömnen har blivit bättre efter ny kost.

On 2019-01-20 at 19:56, nocurin sade:

Hej på er, detta är min första post :)

Jag har halkat in på en resa som i dagsläget mynnat ut i något LCHF-liknande (är ej djupt påläst på ämnet) ätande samt att jag bara äter en gång om dagen och försöker hålla måltiderna under 500 gram. Det handlar inte om viktnedgång även om det är grymt effektivt om man har det som mål. För mig gäller det främst att jag och min kropp ska må bra - med fokus på klarsynthet och kreativitet.

Idag startade jag en liten blogg främst för att hänvisa till mina släktingar, kollegor osv då jag i stort sett dagligen får frågor kring hur, varför och vad jag äter. Är ibland smått trött på att behöva förklara hela "resan". Vissa blir inspirerade, vissa tycker man är en idiot som kommer dö pga att man äter för lite haha.

Min första bloggpost blev kring dagens måltid, äggröra med sidfläsk.
Fråga, hur skulle ni "klassa" måltiden, är det strikt LCHF? 

Se bilder från matlagningen av Äggröra med sidfläsk

Asåå.. var får du det därifrån med grammen?

Då skall jag tillobörja introducerara dig till LCHF.. vi börjar med E%, dvs vi skiljer främst på Macronutrieter i din dagliga meny, samt sen oxå på antalet måltider per dag/per vecka/på 16.8 och  5:2 och på heldagsfastor. samt på kalorier.

6 timmar sedan, Zepp sade:

Asåå.. var får du det därifrån med grammen?

Då skall jag tillobörja introducerara dig till LCHF.. vi börjar med E%, dvs vi skiljer främst på Macronutrieter i din dagliga meny, samt sen oxå på antalet måltider per dag/per vecka/på 16.8 och  5:2 och på heldagsfastor. samt på kalorier.

Grammen är något jag testat mig fram till under senaste 7-8 månaderna, säger inte att det är rätt för andra. Men för mig har det varit ett mått att må bäst med en tallrik runt 500g. Beror självklart vad som ligger på tallriken också. Men den kosten/maten jag lagar så fungerar detta bäst för mig.

• Like 1

4 timmar sedan, Bengt Nilsson sade:

Tack för tipset!
Under dagarna har jag inga större problem. Kan vara lite störande när man sitter i möte eller andra sammankomster och många pratar samtidigt. Mitt stora problem har varit på kvällen när jag ska försöka somna samt att jag vaknar av det på natten. Men som sagt mycket bättre nu efter omlagd kost. Ibland lyssnar jag på binaural beats vid insomning (endast frekvenser, ej annat ljud eller musik runt omkring) och det brukar hjälpa riktigt bra. Går ofta snabbt ner i djupsömn. Men som sagt omläggning av kost har gjort underverk. Tinnitus kommer jag förmodligen aldrig bli av med men det är värt att testa det som går. Har börjat läsa på lite om rön om att längre torr eller vatten-fasta kan hjälpa i vissa fall. Ska forska mer i det om det finns sanning i det eller om jag helt enkelt gör ett test själv vid lämpligt tillfälle. Inte så van vid längre fasta (än) tror max jag testat ca 36 timmar på vatten och 26 på torr.