Jump to content

Lågt levervärde

Glader357

Recommended Posts

7 timmar sedan, Glader357 sade:

Hej jag har ett lite lägre levervärde, det ligger i underkant av det normala spannet och nu undrar jag om det kan ha betydelse att jag ätit LCHF i fyra år. Behöver jag bli orolig eller är det ett ok värde? 

Vilket av alla levervärden är det som du ligger under på?

Ja risken finns med  fyra år på LCHF att man får annorlunda värden.. sådan sk  friska/ungdomliga värden, dvs man kan bli sk onormalt frisk.. men det finns mediciner mot sådant oxå!

• Like 4
  • Haha 3

Ja, man kan ju stuka tummen om man har den för mycket upp (eller ner) 🙂

Lite mer seriöst tycker jag att det är alldeles för mycket hälsokontroller på folk som känner sig friska.

Man blir inte hjälpt av att kanske få veta att man har "högt kolesterol" eller nåt, och särskilt inte när lösningen man serveras oftast är uppåt väggarna.

• Like 6

On 2019-01-22 at 20:02, nokenok sade:

Varför ska man gå till läkaren om man är frisk?

Man går till läkaren för att det är en del av vår livsstil!

Dvs är man ung vill man ha ett piller som gör att man blir smal, snygg, framgångsrik.. gärna rik!

Är man äldre vill man få livstilsråd, sådana man inte brydde sig om när man var yngre.

Är man medelålders går man dit med sina barn så att de får ett piller så att de alldrig är sjuka, så man inte missar så många konferenser/utvecklingsmöten/after work/firmafester/utbildningar.

Dvs vi lägger allt mer sjukvårdspengar på friska.

Och det har med valfrihetsreformen att göra, dvs i de flesta landsting är det obligatorisk att skriva sig på någon mottagning, de får då några lusentappar för detta, då bör man iallafall besöka sin mottagning några gånger per år?

• Like 3

Går folk till läkaren om de är friska? Hälsokontroller, vad är det? Inget jag känner igen alls (ja, förutom att jag anlitat Werlabs, men då fick jag ju inte se någon läkare). 

Det är väl svårt nog att få träffa en läkare om man är sjuk...

• Like 2

On 1/21/2019 at 12:28 PM, Glader357 said:

Hej jag har ett lite lägre levervärde, det ligger i underkant av det normala spannet och nu undrar jag om det kan ha betydelse att jag ätit LCHF i fyra år. Behöver jag bli orolig eller är det ett ok värde? 

Är det inte så att dessa "referensintervall" som laboratorierna skriver ut tillsammans med de uppmätta värdena, helt enkelt är vad som är statistiskt normalt för den som äter SAD (=Standard American Diet) och inte är sjuk? Det finns väl inga undersökningar på vad som är normalt för den som äter LCHF? Och vilken nivå på dessa värden som egentligen är bäst för kroppen finns det väl inte heller så mycket kunskap om?

• Like 2

3 timmar sedan, Borje sade:

Är det inte så att dessa "referensintervall" som laboratorierna skriver ut tillsammans med de uppmätta värdena, helt enkelt är vad som är statistiskt normalt för den som äter SAD (=Standard American Diet) och inte är sjuk? Det finns väl inga undersökningar på vad som är normalt för den som äter LCHF? Och vilken nivå på dessa värden som egentligen är bäst för kroppen finns det väl inte heller så mycket kunskap om?

Nu är du besvärlig, (fortsätt med det) dvs alla föväntas att äta SAD och bedöms därefter!

Nu så finns det de som i Amerikat äter något som de kallar för Atkins diet, de kan få litta avikande värden på litta olika grejer, främst så får de mer ketoner i blodet.

Iallafall referensvärdena utgår från statistik/dvs genomsnitt/inte ens säkert att de fullfiller ens SAD eller SLV-s dietrekomendationer!

Utan de kan i värsta fall handla om att folk äter en sk västerlänsk sk conviniens diet!

Dvs de äter vad skit som helst som är billigt och  som nästan smakar som mat!

Om jag inte har missförstått saken så är SAD den "diet" som amerikaner i allmänhet äter. Den har sedan 1970-talet påverkats av myndigheternas kostrekommendationer så att konsumtionen av fett har minskat och kolhydrater har ökat, men rekommendationerna att dricka mindre läsk och äta färre donuts har väl knappast efterlevts. Sedan har man tagit ett slumpmässigt urval ur denna population och tittat efter vad de har i blodet. De värden som kommer för långt från genomsnittet hos denna "normala" population betecknas som onormala, eller, lite finare uttryckt, utanför referensintervallet.

Att de svenska laboratorierna sedan har tagit de amerikanska siffrorna, utan närmare undersökning, är bara min gissning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reference_range

• Like 3