Jump to content

Kan hundar också vara vegetarianer?

Syster

Recommended Posts

Dumheten ..eh .. Religionen vet inga gränser. 

https://isupportgary.com/articles/the-plant-based-diet-is-vegan

............

I debatten runt köttkonsumtionens klimatpåverkan blandas siffror som inte alls är jämförbara hej vilt. Dels blandas globala och nationella siffror och dels blandas utsläpp från kött med utsläpp från tamdjur. Klimatutsläppen från tamdjuren brukar ofta anges till 14 procent av de globala utsläppen. Tamdjuren producerar kött, men också mjölk, matfett, ägg, dragkraft, kläder, byggnadsmaterial, naturvård, religiösa och kulturella upplevelser, bank- och försäkringstjänster. Det finns ingen seriös beräkning av hur stor del som skall hänföras till ”kött”. I fattiga länder, där nästan inga flyger, få har tvättmaskin och de flesta saknar bil står givetvis maten, oavsett vad den består av, för de allra största utsläppen. Att hänvisa till globala siffor för maten eller djurens andel av utsläppen i den svenska köttdebatten är därför både meningslöst och oärligt. I själva verket följer matens andel av utsläppen ganska väl hur stor andel matkostnaderna är i ett lands ekonomi. 
Beräkningarna av utsläppen från djuren bygger på schabloner och modeller och har mycket stora felmarginaler. Detta gäller framför allt lustgasutsläppen där även FN:s klimatpanel anser att osäkerheten i beräkningsgrunderna varierar mer än tio gånger.Utsläppen som redovisas i olika livscykelanalyser bygger alltså inte på att någon har mätt utsläppen från den aktuella produktionen. Mycket tyder på att beräkningarna systematiskt överskattar utsläppen från extensiva produktionssystem, som betesdrift och underskattar utsläppen från intensiv växtodling och djurhållning som bygger på intensivt odlat foder. 
Omräkningen av metan till koldioxidekvivalenter ger felaktigt intrycket av att effekterna av dessa två växthusgaser är jämförbara genom en omräkningsfaktor. För metan ger en ökning eller minskning en snabb men kortvarig klimateffekt medan konstanta utsläpp på en viss nivå inte orsakar vidare temperaturökning. Detta skiljer sig helt från hur koldioxid fungerar där konstanta utsläpp på nuvarande nivåer leder oss mot en katastrof. 
För både lustgas och metanutsläppen från djurhållningen bygger siffrorna på antagandet att utsläppen från marken som djuren betar eller där man odlar foder på skulle upphöra om djuren försvann. Men det antagandet saknar vetenskaplig grund. Beräkningarna tar heller inte hänsyn till att betande djur, tillförsel av stallgödsel och vallodling kan leda till betydande inlagring av kol.  
För dramaturgin runt köttkonsumtionen verkar det vara viktigt att betona hur den har ökat. Konsumtionen av helt kött har förvisso ökat en hel del de senaste femtio åren, men nästan hela ökningen handlar om kyckling som ju anses vara det mest klimatsmarta köttet. Om vi tittar på hela segmentet animalieprodukter kan man konstatera att kaloritillförseln från dessa har legat mer eller mindre still sedan 1960 medan att deras relativa andel minskat över tid.

http://tradgardenjorden.blogspot.com/2019/01/tankefel-i-kottdebatten.html

• Like 6

4 timmar sedan, Syster sade:

Jo, det räcker inte med att vi människor ska äta gräs, istället för att ge det till våra kor, nu ska våra hundar bli vegetarianer också. Vilket det även pratades om på morgonnyheterna idag.

https://www.harligahund.se/2018/05/03/kan-hunden-bli-vegetarian/?fbclid=IwAR2KQntnz5hQ1x3ftAKMNdUgGY31fAPlrbmEMT_NoamIGCyBqoFuWnsxHH4

"Hunden är i grunden en allätare. Så även om kött ofta är huvuddieten, kan den tillgodogöra sig protein och näring även från vegetabilier. Så ja, hunden kan leva som vegetarian. Men funderar du på att göra din hund till vegetarian gäller det  att verkligen kunna sin näringslära. Du kan inte ge hunden samma mat som du själv äter om du själv är vegetarian eller vegan. Hundar har till exempel ofta svårt att smälta bönor och linser, protein tillförs ofta istället genom exempelvis sojapulver."

Sojapulver? Ja veterinärerna lär inte bli arbetslösa i alla fall!

Litta intressant det här med jämförelse  av hundar och människor, dvs inga utav oss är vegetarianer.. dvs inga ut av oss kan leva utav en helt vegetarisk diet!

Dvs det intressanta är att vi är hybrider som kommer från/som har sitt ursprung i olika arter!

Dvs vi är apor, medans hundar är vargar!

Dvs vi är apor som konverterat till en mer animalisk diet, medans hundar är vargar som konverterat till att  kunna använda mer kolhydrater i dieten!

Dvs vi är apor som är avsedda att leva i träden/vara fysiskt aktiva för att få tag i födan.. likt förbannat så tarvar vår närmaste kusin, Chimpansen, hur som helst cirka 20% animalisk föda.. mest troligt för de essentiella aminosyrorna, det funkar med insekter och mindre däggdjur.

Iallafall så är vargdjur/hundar sk kaprofager.. dvs de äter andra djurs halvsmälta avföring!

Dvs de  är inte äkta kaprofager.. utan de äter som regel bara avföring från växtätare om de har brist på något näringsämne!

• Like 3

21 minuter sedan, Zepp sade:

Dvs de  är inte äkta kaprofager.. utan de äter som regel bara avföring från växtätare om de har brist på något näringsämne!

Lite intressant detta. Jag har nästan alltid haft hund, och på den tiden som jag inte visste bättre utan följde råden om att hunden mår bäst på torrfoder så var det ett väldigt "bajsätande", vilket vi människor inte tycker är så trevligt. När jag sedan fick kunskapen om LCHF för så där 11 år sedan och rent intuitivt började överföra detta på hundarna, med extra smör, kokosolja, ägg, rå köttfärs och dylikt i deras mat så slutade de med detta "ofog".

Hunden vi har idag äter lite torrfoder, ett hyfsat bra sådant tror jag, men bara den skillnaden med extra fett varje mål och lite annat nu och då, mår hon bra på, och inget "bajsätande"förekommer, bara lite luktande 🐶🐕

• Like 7

Just nu, Syster sade:

Lite intressant detta. Jag har nästan alltid haft hund, och på den tiden som jag inte visste bättre utan följde råden om att hunden mår bäst på torrfoder så var det ett väldigt "bajsätande", vilket vi människor inte tycker är så trevligt. När jag sedan fick kunskapen om LCHF för så där 11 år sedan och rent intuitivt började överföra detta på hundarna, med extra smör, kokosolja, ägg, rå köttfärs och dylikt i deras mat så slutade de med detta "ofog".

Hunden vi har idag äter lite torrfoder, ett hyfsat bra sådant tror jag, men bara den skillnaden med extra fett varje mål och lite annat nu och då, mår hon bra på, och inget "bajsätande"förekommer, bara lite luktande 🐶🐕

Hästbajs lär vara favo i brist på älgbajs?

Har inte satt mig in i detta speciellt förutom att kaniner äter sitt eget nattbajs.. för antar jag B12.. möjligen oxå för RS andra kolisar?

Dvs kaniner är sk äkta kaprofager?

Nu så har jag främst haft katter, de är rena carniovorer, de är de mest carniovoriska utav våra domesticerade husdjur!

De är litta samma som mig även laktosintolleranta.. iallafall, mina katter åt lixom inte vad som helst, jag gav dem Mjau kattfoder.. i övrigt så länge de var unga nog så Barfade de sig själva i skogen utanför stugan där de och jag bodde i!

Och vi är inte rena apor heller.. hundarna är inga äkta vargar heller!

Utan det är mest troligt som så.. att tack för att vi har ett ursprung som apor så kan vi använda mer kolhydrater som kalorier.. medans hunddjur tack vare sin anpassning/domestisering har anpassats för att tåla mer kolhydrater!

Iallafall katter har inte doministeratats på samma sätt/på samma grund, de har av oss användts som skadedjursbekjämpare/dvs sådana djur som gärna äter upp vår lagrade säd/rotfrukter!

Iallafall,  katter reglerar sitt blodsocker via intag av aminosyror/glukoneeogenes, de har för övrigt inte ens samma reglering av blodsocker som oss.. varvid det är vanligt med Felin diabetes, dvs de blir tjocka och feta samt dör i förtid.

• Like 2

Nej, men sluta! Kan vi inte sluta tvinga alla våra dumma idéer på våra husdjur? En gång i tiden blev de våra följeslagare då vi erbjöd de en del av vår mat (och det var inte sojapulver) och beskydd. Förresten så är det inte bara hundar som har svårt att smälta bönor och linser. Det har vi människor också svårt att göra om vi lyssnar på våra kroppar. 

Såg en konversation i en grupp på Facebook. En kvinna beklagade sig att visserligen är det nyttigt att äta bönor men vad gör man med gaser i magen? Hmm när man får råd som säger en sak och magen säger en annan vad gör man då? Man lyssnar på magen! 

• Like 6
  • Thanks 1

Är redan så vansinnigt mycket skräp i dagens djurmat herregud. Tydligen kan det bli ännu värre i form av processad soja till hundar 😨

Men ja, hundar glufsar i sig det mesta och kanske främst då feta lata Golden Retrievers med anlag för diabetes. En sån skulle gladeligen käka kilovis med sojamjöl och bli ännu sämre. När hundar börjar få välfärdssjukdomar så bör man rimligen göra tvärtom, se hur vilda hunddjur lever och äter och använda det som grund. De käkar garanterar inte baljväxter och grönsaker.

Annat är det med katter, de dör rätt snabbt om de bara får vegetabilier. Artegen föda är strikt kött från smådjur och småfågel. Allt annat är dåligt och kan till och med vara kraftigt allergent. Ändå är det spannmål, grönsaker, mjölk, fiskmjöl och socker i nästan all kommersialism kattmat. 

Kanske bör vi inte ha husdjur överhuvudtaget, om vi inte klarar av att förse de med rätt mat?

Skulle gärna ge min katt mestadels rått kött, men den är 18-år gammal med dåliga njurar så blir tyvärr dyrt veterinärfoder sen något år tillbaka. Kanske är det själviskt av mig att förlänga kattens liv artificiellt genom att ge den icke artegen föda för att undvika njursvikt? Men är förbannat svårt att hålla sig till ideologi och principer, när det gäller livslängd hos nära och kära där husdjuren ingår 😟

• Like 5

@Elinor: Kan tipsa om Orijen torrfoder som har högt innehåll av animaliskt protein. Våra katter får grädde ibland också, och det är säkert inte så bra men i alla fall bättre än Whiskas och den andra skiten. Räkor älskar dom också, men de får ju inte få för många då dom är för salta egentligen. Man får lägga sin ideologi och principer på en rimlig nivå. Katter är katter.

• Like 3

Att ge Hund o Katt Veganmat var bra, hörde ja i ett radioprogram i dag, Veganer får alla näringsämnen så det bör även djuren få. Men kan inte svara.

Vi får vända på detta genom att mala ner veganer och testa så inte djuren dör. Av näringsbrist. 😆

Kanske också Svt skulle smaka.

• Like 1
  • Haha 2

Våra katter får ett hemtillverkat BARF-foder som jag gör av kött, inälvor och benmjöl. Ibland får de blötfoder Mjau eller Bozita om matte inte hann blanda i tid. Torrfoder köper jag inte. Fodret behöver inte stå framme eftersom jag tycker att djuren precis som människorna inte behöver några mellanmål. Två mål räcker gott och väl - en på morgonen och en på kvällen.

Om man matar djur med veganer @Rolle så får husdjuren näringsbrister är jag rädd 🤣

• Like 3
  • Haha 1

On 2019-01-22 at 16:11, Katerina sade:

Om man matar djur med veganer @Rolle så får husdjuren näringsbrister är jag rädd 🤣

🤣🤣

Hundar är inte omnivorer. Människan är det. Hunden är helt klart karnivorer. Man har undersökt skillnaden mellan hund och varg då det gäller att smälta föda. Är det amylas??? i saliven som börjar spjälkningen av kolhydrater? Det finns isf mera av det hos hundar än hos vargar. Så enligt den studien som jag tagit del av, har hundar anpassat sig liiiite till mera kolhydrater. Men bra mår de icke av kolhydrater, lika lite som människor. Och vegetariskt/veganskt ska det inte äta. Jag jämför det med djurplågeri. Hunden har inget val än att ta det som bjuds, och att bjuda på soja och majs och spannmål är så åt h...vete som det kan bli. 

• Like 3

Det är väl så med hundar och katter som det är med människor. Alla vi har blivit vilken-skit-som-helst-ätare i takt med den industriella utvecklingen som vi har haft inom livsmedelsbranschen. Kunskaper inom kemin har gett oss verktyg att förändra vår mat. Vi kan göra den billigare, förlänga dess hållbarhet, förbättra dess lukt, smak, konsistens - dvs alla de komponenter som vi som djur använde för att skilja på mat och icke-mat. Det är bara så att den förmågan är numera satt ur spel.

Vi alla har kroppar som är fantastiska på att överleva och vi kämpar alla som djur, människor som husdjur, tills olika kroniska tillstånd ger sig till känna. Då skyller vi på genetiken så att vi inte ska påverka livsmedelsindustrin och sätta vår världsekonomi i gungning. Inget djur med självrespekt skulle äta pellets (frukostflingor, torrfoder, poppad majs mm mm) om man inte sockrade de ena och spetsade de andra med essenser vi och djuren inte kan motstå. Voila - en uppsjö av autoimmuna kroniska sjukdomar.

• Like 3
  • Thanks 1