Jump to content

Vad var det som dödade?

Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Det var skrämmande läsning fast man på något sätt sen länge vetat att det såg ut just så här. Förstår inte varför inte fler röster höjs. Det går hand i hand med regelverket från försäkringskassans utförsäkringar. Tjänstemän tar beslut huruvida patienten är "sjuk" eller inte. Läkarens fleråriga kunskaper om medicin och hälsa reduceras till 15 min, punkt slut. Varför går läkare med på detta. Det är inte det dom utbildat sig för. Helhets perspektivet är sen länge borta. Själv har jag varit med om besök på vårdcentralen där jag hade flera märkliga symptom, läkare upplyste mig om att jag fick ta högst två (symptom) vid besöket ?? !!  Hur tänker man där, ett sjukdomstillstånd kan ju ibland ha väldigt många olika tecken på ohälsa och sjukdom. Långt senare, 10 år bestämt fick jag veta det som jag trodde, allt hängde ihop. Men det var inte förrän jag hamnade i akutsjukvården, 10 år tog det, från det jag började söka tills jag förlorade medvetandet hemma för att ingen ville lyssna och se och försöka ta in ett helhetssyn. Sorgligt

• Like 2

Jag tänkte ett tag citera min "favorit" från artikeln...men till slut insåg jag att det fanns för många "favoriter". Skrämmande, för att vara diplomatisk!

För övrigt är ju problemen med s.k. New Public Management inget nytt utan har existerat från första början. BBC-dokumentärfilmaren Adam Curtis tog upp detta i någon av hans produktioner då han bland annat expemplifierade med att när Thatcher drivit igenom NPM i England så hade man där börjat mäta antalet sjukhusbäddar som en effektivitetsmarkör. Ju fler desto sämre. Resultatet av detta blev, om jag inte minns fel, att man då på somliga sjukhus löste detta genom sedvanlig byråkratisk kreativitetet. Konkret så omdefinierade man vllka sjukhusbäddar som skulle räknas genom att låta patienter, "tillfälligt" placeras i korridorer, och enbart räknade de som stod i "riktiga" sjukhussalar.

Det var skrämmande läsning fast man på något sätt sen länge vetat att det såg ut just så här. Förstår inte varför inte fler röster höjs. Det går hand i hand med regelverket från försäkringskassans utförsäkringar. Tjänstemän tar beslut huruvida patienten är "sjuk" eller inte. Läkarens fleråriga kunskaper om medicin och hälsa reduceras till 15 min, punkt slut. Varför går läkare med på detta. Det är inte det dom utbildat sig för. Helhets perspektivet är sen länge borta. Själv har jag varit med om besök på vårdcentralen där jag hade flera märkliga symptom, läkare upplyste mig om att jag fick ta högst två (symptom) vid besöket ?? !!  Hur tänker man där, ett sjukdomstillstånd kan ju ibland ha väldigt många olika tecken på ohälsa och sjukdom. Långt senare, 10 år bestämt fick jag veta det som jag trodde, allt hängde ihop. Men det var inte förrän jag hamnade i akutsjukvården, 10 år tog det, från det jag började söka tills jag förlorade medvetandet hemma för att ingen ville lyssna och se och försöka ta in ett helhetssyn. Sorgligt

Instämmer, helhetssynen tycks ha försvunnit i mångt och mycket, i den lilla mån den funnits tidigare. Men så här illa som det är nu hade jag väl aldrig trott att det skulle bli i det här landet.

Konkurrens har sina fördelar men enbart i sammanhang som lämpar sig för det och det måste appliceras på rätt sätt. Som nu är situationen så har man satt (påstådd) konkurrens som ett mål istället för att vara ett medel. Således tycks det spela mindre roll att verksamheter inom vård, skola etc haltar omkring lite hipp som happ så länge man bevarar teorin om "konkurrens på fri marknad". Det är en slags institutionell hjärncancer som, precis som artikeln tar upp, i praktiken har mer gemensamt med stalinism än något annat. Det är väl för övrigt detta som är pudelns kärna, dvs man sätter ideologin framför resultat och då spelar det till slut ingen roll vad eller ens OM det blir några resultat.

Den enda trösten är väl att det är alltjämt långt kvar till USA:s tillstånd vad gäller den här typen av haverier men det är väl bara en tidsfråga.

Efter att ha läst artikeln är jag helt stum. Satt länge och bara glodde på skärmen. Man är bra naiv. Systemet och cynismen liknar mest något ur Kafka. Detta med att cancerpatienter får vänta på svar och ibland själva måste propsa på att ens få ett blodprov taget kan man läser allt oftare om i medierna. Vid cancerliknande symtom kan patienter få remiss till sjukgymnast eller diagnosen artros i lederna. Kreativiteten i tänkandet, att försöka se utanför boxen, lösa mysteriet, verkar i mångt och mycket ha försvunnit i vården. Man tar den enkla vägen. För många år sedan, i ett annat århundrade, grät sjuka personer när de åkte in på sjukhuset för att de visste att det var en ganska säker dödsdom. Ska vi dit igen?

Jag finner inte ord, trodde faktiskt inte att det var  illa.  :(

Varför, varför, varför protesterar inte sjukvårdspersonalen? Fast kanske har de arbetat så länge under orimliga förhållanden utan att få gehör för sina åsikter att de inte orkar bry sig längre. 

En sak jag tänkt mycket på, är intrycket att de som sysslar med tidsbokning på VC verkar ha som sin främsta uppgift att avvisa patienter. Jag har upprepade gånger har problem med alldeles för låga järnvärden. Jag är grundligt undersök, så på den punkten är jag nöjd. Men eftersom man inte hittade något fel, uppmanade min läkare mig allvarligt att kolla värdena med några års mellanrum, särskilt om jag blev så där ordentligt trött.

I somras slog extremtröttheten till och då var det över två år sedan jag kollade upp saken senast. Men när jag ringde och förklarade situationen, sa sköterskan bara att alla människor var trötta den här sommaren och hänvisade till hälsokostaffären. Att jag hänvisade till läkarens uppmaning och att hon sa att hon såg i min journal att jag haft problem hjälpte inte alls. Tack och lov hade jag järntabletter kvar från förra omgången, så jag medicinerade på eget bevåg. Men eftersom jag också har andra sjukdomar i bagaget, hade det varit bra att få veta om det verkligen var järnbrist som var problemet.

Detta är inte första gången jag blivit stoppad så här. Ska man vara tvungen att kedja fast sig i väntrummet för att få hjälp?  :angry: Och vore det inte smart att ta emot patienter tidigt. Även om man inte bryr sig om den mänskliga aspekten, så borde det väl ändå vara betydligt mer kostnadseffektivt att påbörja eventuella behandlingar i ett tidigt skede. Ska kanske tillägga att jag verkligen inte springer till läkare i tid och otid. Och nu lär det dröja innan jag försöker. Orkar inte argumentera för min sak när jag inte mår bra. Det verkar enklare att vänta tills man faller ihop i en liten hög, så slipper man väl bråka. Förhoppningsvis!

(Usch, det blev gnälligt, men jag känner mig så maktlös.)

Jag finner inte ord, trodde faktiskt inte att det var  illa.  :(

Varför, varför, varför protesterar inte sjukvårdspersonalen? Fast kanske har de arbetat så länge under orimliga förhållanden utan att få gehör för sina åsikter att de inte orkar bry sig längre. 

Joda, visst bryr vi oss!!! Men det är precis lika illa som det sägs i artikeln (helt underbart skriven!) och den som försöker bryta mönstret på något sätt blir motarbetad! Läkare jagas för att de inte skriver ut rätt medicin eller tillräckligt med medicin för att VC ska få extra pengar......Blanketter, statistik you name it, högarna ökar och det går åt eoner av tid för både ssk och dr att svara på alla förbaskade enkäter om t ex hur patienterna / anhöriga upplever vården uppspaltat i 100-tals delfrågor, suck,  och att se'n sitta på möten och höra resultaten...... Jag har gått över till nattarbete för att slippa slåss hela tiden och slippa se mina äldreäldre patienter lida och inte få göra det jag vill för att de ska må bättre....

• Like 1

En sak jag tänkt mycket på, är intrycket att de som sysslar med tidsbokning på VC verkar ha som sin främsta uppgift att avvisa patienter. Jag har upprepade gånger har problem med alldeles för låga järnvärden. Jag är grundligt undersök, så på den punkten är jag nöjd. Men eftersom man inte hittade något fel, uppmanade min läkare mig allvarligt att kolla värdena med några års mellanrum, särskilt om jag blev så där ordentligt trött.

Pga kostnaden har alla uppföljningar på VC tagits bort och ansvaret ligger på patienterna att höra av sig igen

Detta är inte första gången jag blivit stoppad så här. Ska man vara tvungen att kedja fast sig i väntrummet för att få hjälp?  :angry: Och vore det inte smart att ta emot patienter tidigt. Även om man inte bryr sig om den mänskliga aspekten, så borde det väl ändå vara betydligt mer kostnadseffektivt att påbörja eventuella behandlingar i ett tidigt skede. Ska kanske tillägga att jag verkligen inte springer till läkare i tid och otid. Och nu lär det dröja innan jag försöker. Orkar inte argumentera för min sak när jag inte mår bra. Det verkar enklare att vänta tills man faller ihop i en liten hög, så slipper man väl bråka. Förhoppningsvis!

Nä, alla (läs läkemedelsförsäljare och tillverkare) tjänar på försäljning av mediciner, och VC/landsting/kommuner får bonus när de skriver ut "rätt" medicin tillräckligt ofta. Hela vårdindustrin skulle kollapsa om patienterna belv friska!

(Usch, det blev gnälligt, men jag känner mig så maktlös.)

Exakt, vi är alla lika maktlösa! Man borde göra som Leo föreslår -stänga ner och börja om- men det kommer ju aldrig att hända, suck.....

Joda, visst bryr vi oss!!! Men det är precis lika illa som det sägs i artikeln (helt underbart skriven!) och den som försöker bryta mönstret på något sätt blir motarbetad! Läkare jagas för att de inte skriver ut rätt medicin eller tillräckligt med medicin för att VC ska få extra pengar......Blanketter, statistik you name it, högarna ökar och det går åt eoner av tid för både ssk och dr att svara på alla förbaskade enkäter om t ex hur patienterna / anhöriga upplever vården uppspaltat i 100-tals delfrågor, suck,  och att se'n sitta på möten och höra resultaten...... Jag har gått över till nattarbete för att slippa slåss hela tiden och slippa se mina äldreäldre patienter lida och inte få göra det jag vill för att de ska må bättre....

Oj, uttryckte mig nog lite otydligt där. Jag menade inte att ni inte bryr er om patienterna, för det tror jag att de allra flesta gör, utan bara att ni kanske inte orkar bry er om att  bråka. 

Jag förstår nog rätt bra det du beskriver. Är själv förskollärare och har upplevt utvecklingen från en väl fungerande verksamhet till en situation med för lite personal i barngrupper som blivit för stora i förhållande till lokalerna. Och mitt i detta allt mer arbete som skulle läggas på planering, utvärdering, kvalitetssäkring, enkäter till föräldrarna och tusen andra saker. Samtidigt som vi inte längre hade tid att bemöta barnen på ett rimligt sätt rent mänskligt. Bara det att inte kunna väcka ett barn lite försiktigt med en stund i knäet. Istället blev det invirning i en filt och placering i ett soffhörn, för att sedan rusa iväg och lösa en konflikt som uppstått under de få minuter man varit borta. Och när vi klagade till högre ort, fick vi bara svaret att barngrupperna var ännu större i grannkommunen, så vi skulle inte klaga. (Jag arbetar inte inom förskolan längre.)

Jag menade verkligen inte att ifrågasätta sjukvårdspersonalen, det flesta är underbara. Det är systemet det är fel på, det förstår jag mycket väl och jag hoppas att jag inte gjorde dig ledsen med min kommentar.

Undrar om det skulle finnas något sätt för personal och patienter att göra något gemensamt. Har ingen aning om vad eller på vilket sätt. Men tillsammans är vi många som är missnöjda med sakerna tillstånd.

Pga kostnaden har alla uppföljningar på VC tagits bort och ansvaret ligger på patienterna att höra av sig igen

Vilket ju var precis vad jag gjorde. Och blev stoppad. Och jag har hört samma sak från andra.

Och detta är så märkligt! Jag kan i viss mån förstå om ansvaret för att ta kontakt med VC för en uppföljning läggs på patienten. Men när jag på läkarorder ber om en provtagning och får nej - vad ska jag göra då?  

Man kanske skulle ta och utvandra... 

• Like 1

Det var länge sedan jag upptäckte att man måste vara rätt så frisk får att orka med att vara sjuk,,,,

Sjukvården av idag har så klart stora problem - varför skulle de inte ha det när nästan allt annat i samhället har slutat fungera?

Skola, äldreomsorg, försvar - listan kan göras lång över politikerstyrda verksamheter som krackelerar dag för dag.

Men storföretagen är inte mycket bättre, redan på 80-talet när jag jobbade med bilkonstruktion var det viktigare vilken färg man hade på sin slips än att man kunde något - arbetsdagarna på våra fordonsindustrier var som en enda lång kafferast och när lagret av "världens modernaste veteranbilar" blev för stort fick regeringen ett telefonsamtal och bilarna försvann över atlanten för att användas som shoppingbilar efter att kronan devalverats, ännu en gång,,,,

Så det finns bara ett sätt att överleva - åt riktig mat och motionera minst 30 minuter om dagen - det gäller att hålla sig i form!  :)  :)  :)  :)  :)

• Like 3

Oj, uttryckte mig nog lite otydligt där. Jag menade inte att ni inte bryr er om patienterna, för det tror jag att de allra flesta gör, utan bara att ni kanske inte orkar bry er om att  bråka. 

Jag förstår nog rätt bra det du beskriver. Är själv förskollärare och har upplevt utvecklingen från en väl fungerande verksamhet till en situation med för lite personal i barngrupper som blivit för stora i förhållande till lokalerna. Och mitt i detta allt mer arbete som skulle läggas på planering, utvärdering, kvalitetssäkring, enkäter till föräldrarna och tusen andra saker. Samtidigt som vi inte längre hade tid att bemöta barnen på ett rimligt sätt rent mänskligt. Bara det att inte kunna väcka ett barn lite försiktigt med en stund i knäet. Istället blev det invirning i en filt och placering i ett soffhörn, för att sedan rusa iväg och lösa en konflikt som uppstått under de få minuter man varit borta. Och när vi klagade till högre ort, fick vi bara svaret att barngrupperna var ännu större i grannkommunen, så vi skulle inte klaga. (Jag arbetar inte inom förskolan längre.)

Jag menade verkligen inte att ifrågasätta sjukvårdspersonalen, det flesta är underbara. Det är systemet det är fel på, det förstår jag mycket väl och jag hoppas att jag inte gjorde dig ledsen med min kommentar.

Undrar om det skulle finnas något sätt för personal och patienter att göra något gemensamt. Har ingen aning om vad eller på vilket sätt. Men tillsammans är vi många som är missnöjda med sakerna tillstånd.

Klart jag inte blir arg! :)  Ville bara förklara hur frustrerande det är att veta vad man skulle kunna uppnå men inte få försöka ens!

Kan vår gemensamma erfarenhet ha med att göra att vi båda jobbade för kommuner? ;)

Klart jag inte blir arg! :)  Ville bara förklara hur frustrerande det är att veta vad man skulle kunna uppnå men inte få försöka ens!

Kan vår gemensamma erfarenhet ha med att göra att vi båda jobbade för kommuner? ;)

Skönt att du inte tog illa vid dig. Jag tycker det är svårt ibland att kommunicera via nätet. Det är så lätt att missförstå och bli missförstådd när man inte har kroppsspråk och tonfall till hjälp. Tack och lov i alla fall för smajlisar!  :)

Kommuner, ja kanske. Fast det är nog lika illa inom landstinget. Och jag har träffat statligt anställda med liknande erfarenheter. Och anställda inom privatdrivna vårdboenden t ex verkar ju ha samma problem. Så jag undrar om det inte handlar om människovårdande arbeten. Sådana är inte lönsamma rent ekonomiskt. Och nu lever vi en tid där tillväxt och lönsamhet är allt som gäller för så många.

Jag tror att det behövs ett djup och allvarligt menat offentligt samtal kring detta. På riktigt! Inte en halvtimmes TV-debatt där människor som är kända bara för att vara kända gör snabba uttalanden om saker som de inte vet något om.. Och vi behöver politiker som kan lyssna, alltså verkligen lyssna på dem som har erfarenhet av de här områdena.

Dessutom borde det vara obligatoriskt för politiker att då och då göra praktik inom de områden de beslutar över. När jag arbetade inom förskolan, hade vi en kommunalpolitiker hos oss i två dagar. Hon var rätt chockad efteråt. Hon hade bland annat trott att detta att vi var tre som jobbade på avdelningen betydde att det alltid fanns tre vuxna närvarande. Nu insåg hon plötsligt att vi var tre heltider som skulle täcka upp en avdelning som var öppen tolv timmar och att vi dessutom hade två timmar i veckan utanför schemat för planering mm. Det var inte många timmar om dagen vi var tre där samtidigt och en hel del ensamarbete var det. Inte sällan hade vi dussinet barn kvar när vi blev själva på eftermiddagen.

Kändes rätt bra att i alla fall en politiker fick det klart för sig. Inte för att det gjorde någon skillnad i praktiken, men i alla fall...

• Like 1