roffi123

Högt blodtryck

Recommended Posts

Har ätit LCHF i 8 år. Har helt plötsligt fått högt blodtryck. Väger 63 kilo, 160 lång, motionerar, går på yoga. Läkaren vill ge mig medicin men känner mig inte förtjust över detta. Det hela uppdagades när jag sökte hjälp för klimakteriebesvär, då gynekologen skickade mig vidare för att kolla upp mitt blodtryck först. Kan det inte vara så att det skulle hjälpa med Östrogen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag några följdfrågor. Du har helt plötsligt fått högt blodtryck. Betyder det att du kollat det regelbundet? Är det ett enstaka uppmätt tryck som är högt? Och vad har du för blodtryck? 

Högt blodtryck är naturligtvis inte bra. Där är sjukvården helt överens till skillnad från kolesterol. Ingen aning om i fall det skulle hjälpa med östrogen. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Ketogen kost och Omega 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du vågar dig fram, roffi123. Välkommen!

Nu hakar jag på Trollmormor: Mäter du blodtryck regelbundet? Helst hemma för att undvika vita-rockar-fenomenet.
Själv fick jag (för mig) skyhögt blodtryck av en stressreaktion. Jag blev helblek en dag på jobbet och hade sprängande huvudvärk. Jag fick inte ens köra hem själv utan kollegorna gjorde det. 4mil.

Som jag förstått det reagerar kroppen på klimakteriet och att det är en stressituation för kroppen. Ofta är vi också mitt i livet/karriären och det gör sällan saken enklare. Dessutom orsakar bristen på progesteron det som kallas östrogenbrist (dvs även om östrogenet är lågt så är progesteronet ännu lägre och obalansen skapar vallningar, hjärndimma, irritabilitet osv). Däremot vet jag inte att jag läst att låg östrogenhalt skulle orsaka högt blodtryck..? Därmed inte sagt att det inte kan det, jag kan ha missat nåt. Vi har en klimakterietråd om du är intresserad "Att övervintra klimakteriedimman".

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tidigare varit på hälsoundersökningar och aldrig haft högt blodtryck, men för ett halvår sedan var jag hos gynekolog och då hade jag högt blodtryck. Går nu regelbundet och kollar och det är högt och kan variera ganska mycket, både undertrycker och övertrycket. Problemen med blodtrycket började i samband med klimakteriebesvär.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, roffi123 sade:

Har tidigare varit på hälsoundersökningar och aldrig haft högt blodtryck, men för ett halvår sedan var jag hos gynekolog och då hade jag högt blodtryck. Går nu regelbundet och kollar och det är högt och kan variera ganska mycket, både undertrycker och övertrycket. Problemen med blodtrycket började i samband med klimakteriebesvär.

Ok, då är jag med. Skulle faktiskt kalla det för enstaka mätningar ändå. Be om en dygnsmätning och skaffa en egen blodtrycksmätare. Där skulle ja börja. Har du några exempel på olika värden?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa kvinnor kan få ett förhöjt bltr i klimakteriet. Tror att det sitter  en receptor på östrogenet som reglerar kärlen bl.a .  När det sjunker får vissa problem.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, googla rödbetsjuice och blodtryck. Det är en enkel metod och vad jag förstår ofarlig. Har också personligen träffat en person som medicinerat mot högt blodtryck, men efter att ha börjat med rödbetsjuice kunnat sluta med medicinen. Själv dricker jag varje dag juice av rödbeta. Har inte haft problem med högt tryck men vad jag förstått så hålls kärlen smidiga också.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för engagemang, har faktiskt precis köpt rödbetsjuice och tänker testa detta med strikt ketogen kost. Hör av mig hur det går. Hoppas klimakterieproblemen också försvinner.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har medicinerat för högt blodtryck i drygt tio år. Medicinerat har det legat kring 130-140/95 ungefär. Och i somras, i blodgivarbussen, så var det helt plötsligt 120/75. Det enda jag vet jag gjort (förutom haft en avslappnad sommar) är att jag börjat äta kosttillskottet MSM (svavel). Det vågar jag inte sluta med nu. Jag kan inte sluta med medicinen, men äter mindre. Och jag vet inte om MSM är orsaken, eller om det kan hjälpa någon annan...det vet man bara om man testar. Men googlar man på MSM och blodtryck får man några träffar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg