Recommended Posts

Idag är det första dagen på 16:8 fasta. 

Det ska bli intressant och se hur min kropp svarar på detta. Har känt liiiiite hunger vid ca kl 10, men då drack jag mycket vatten och tog en kopp kaffe (till 😂)
Snart dags för lunch. 

Min plan är att fasta fem dagar och äta strikt LCHF när jag "får" äta och även under helgen.
Är det någon annan här som brukar fasta? Ger det något resultat på vikten?
Jag är även sockerberoende och vill rensa ut allt socker ur min kropp. Har läst och kollat på videos på Kostdoktorn.se, att detta kunde hjälpa mig att få ett "schwung" med utrensning och viktminskning.

Jag ska iallafall köra detta ett tag nu och jag återkommer hur det går 🙏

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inne på dag nr 19

med 23:1 fasta och det funkar klockrent, stor frukost 07:30-08:30 är mitt ätfönster.

Tillsammans med 4 x 4 intervaller på trainer 04:30-05:15 så blir kroppen bara piggare o piggare.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Nisse sade:

med 23:1 fasta och det funkar klockrent, stor frukost 07:30-08:30 är mitt ätfönster.

Tillsammans med 4 x 4 intervaller på trainer 04:30-05:15 så blir kroppen bara piggare o piggare.

Härligt!! Det är strongt gjort!!

Tror att jag skulle hungra ihjäl, så jag är riktigt imponerad av dig.

Jag ska till gymmet efter jobbet, så det är bara att kötta vidare ☺️👍🏻

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit 16:8 I bortåt tio år; minns inte säkert. Det kallades inte fasta när jag började med det. Det är ett ätmönster som passer mig, för jag är inte hungrig på morgonen, och jag gillar att äta rejält när jag äter. Har inte haft någon som helst effect på vikten (och det förväntade jag  mig inte heller, när jag började med det).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Effie sade:

Jag har ätit 16:8 I bortåt tio år; minns inte säkert. Det kallades inte fasta när jag började med det. Det är ett ätmönster som passer mig, för jag är inte hungrig på morgonen, och jag gillar att äta rejält när jag äter. Har inte haft någon som helst effect på vikten (och det förväntade jag  mig inte heller, när jag började med det).

Det är tur att det finns metoder som funkar för alla 👍🏻 Kör hårt ☺️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog de flesta här brukar fasta! Vissa kör periodisk löpande t.ex 16:8. Andra mer hardcore d.v.s terapeutisk- eller vattenfasta i flera dagar.

För mig räckte det att köra LCHF för att få bra matvanor och bli av med övervikten, så kan inte svara personligen om fasta leder till viktnedgång. Jag brukar ändå fasta minst 24+ timmar ungefär en gång i veckan sen ungefär ett halvår tillbaka. Men gör det för att ge matsmältningssystem, tarmbakterier och organ en liten paus att rensa ut. Då undviker jag även kaffe och te, för att inte stressa kroppen. 

Att köra periodisk varje dag som 16:8 funkar inte för mig dock. Min dygnsrytm och rutin påverkas negativt om jag inte käkar 3 ggr per dag. Blir frusen, energilös, arg och magen vrålar. Så kör hellre på en längre period och mer sällan. Men har rätt hög ämnesomsättning och det påverkar självklart hur kroppen reagerar på litet ätfönster. Att jag blev tjock en gång i tiden var liksom inte kopplat till det metabola, utan att jag tryckte i mig lika mycket spagetti som en hel flerbarnsfamilj 😓

Men är väldigt individuellt det där. För många är just 16:8 ett effektivt sätt att hålla koll på vikten. Jag är förövrigt 100% övertygad om att någon form av fasta är bra för alla! Gäller bara att hitta den faste-modell som passar en bäst.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Elinor sade:

Tror nog de flesta här brukar fasta! Vissa kör periodisk löpande t.ex 16:8. Andra mer hardcore d.v.s terapeutisk- eller vattenfasta i flera dagar.

För mig räckte det att köra LCHF för att få bra matvanor och bli av med övervikten, så kan inte svara personligen om fasta leder till viktnedgång. Jag brukar ändå fasta minst 24+ timmar ungefär en gång i veckan sen ungefär ett halvår tillbaka. Men gör det för att ge matsmältningssystem, tarmbakterier och organ en liten paus att rensa ut. Då undviker jag även kaffe och te, för att inte stressa kroppen. 

Att köra periodisk varje dag som 16:8 funkar inte för mig dock. Min dygnsrytm och rutin påverkas negativt om jag inte käkar 3 ggr per dag. Blir frusen, energilös, arg och magen vrålar. Så kör hellre på en längre period och mer sällan. Men har rätt hög ämnesomsättning och det påverkar självklart hur kroppen reagerar på litet ätfönster. Att jag blev tjock en gång i tiden var liksom inte kopplat till det metabola, utan att jag tryckte i mig lika mycket spagetti som en hel flerbarnsfamilj 😓

Men är väldigt individuellt det där. För många är just 16:8 ett effektivt sätt att hålla koll på vikten. Jag är förövrigt 100% övertygad om att någon form av fasta är bra för alla! Gäller bara att hitta den faste-modell som passar en bäst.

Tack för ditt svar ☺️

Har förstått att det är många som fastar och jag tror också att det är ett bra sätt att rensa ut kroppen. Ska köra 16:8 nu, men som du säger, det visar sig med tiden vad som passar en bäst 👍🏻

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Ullan73 sade:

Jag 🙋‍♀️ 

Jag kör 16:8. Idag fastar jag faktiskt (kanske) första gången 24 timmar. Åt ett redigt morgonmål och tänker inte äta mera idag. Kanske. Jag är ett sånt vanedjur att jag saknar stunden att sitta ner och äta. Och ta kaffet på maten.  För mig är 16:8 en del av mitt liv då jag äter lågkolhydratkost. Det kommer nästan automatiskt. Jag äter två gånger om dagen om jag lämnar kolhydrater och mejerier. Jag började med det här mönstret för över 5 år sedan. Mitt sockerberoende bröt mina vanor och jag gick upp 20 kg på ett par år 🙄 

Men skit i det, för nu är jag på banan igen 👍

Jag ser stor skillnad på vikten då jag fastar. Jag vågar påstå att 16:8 är optimalt för mig. Få se hur det går med min 24-timmars fasta. Går det bra nu, kommer jag säkert att införa det som rutin. En gång i veckan, kanske. Det är då bara vatten som gäller för mig.

Hoppas du hittar dina rutiner och vanor, som passar just dig så att du mår bra.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Ullan73 sade:

Idag är det första dagen på 16:8 fasta. 

Det ska bli intressant och se hur min kropp svarar på detta. Har känt liiiiite hunger vid ca kl 10, men då drack jag mycket vatten och tog en kopp kaffe (till 😂)
Snart dags för lunch. 

Min plan är att fasta fem dagar och äta strikt LCHF när jag "får" äta och även under helgen.

Jag fastar regelbundet och har gjort det i ca 4 år, har nog hjälpt till att hålla vikten stabil men något för hög de sista åren.  Nu har jag gått över till keto och fastan hjälper till med viktnedgång, är 57 år. 

Börja lugnt, ta god tid på dig och lär dig  hantera de olika känslor som de flesta har när man börjar fasta, det är mycket mentalt med i bilden. Började med 16:8 och med klockan handen och kastade mig över måltiden när ätfönstret öppnades 😂.

Idag är jag regelbunden tisdag och torsdag och varierar mellan 20-24 timmar och nu börjat testa med 36 timmar en av dessa dagar. Vissa dagar blir det 3 måltider, andra 16:8 (blir 2 måltider) eftersom jag följer min hunger.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Elinor sade:

Tror nog de flesta här brukar fasta!

Inte jag! Ska visst inte vara bra för hårt lastade binjurar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tr0llet sade:

Jag 🙋‍♀️ 

Jag kör 16:8. Idag fastar jag faktiskt (kanske) första gången 24 timmar. Åt ett redigt morgonmål och tänker inte äta mera idag. Kanske. Jag är ett sånt vanedjur att jag saknar stunden att sitta ner och äta. Och ta kaffet på maten.  För mig är 16:8 en del av mitt liv då jag äter lågkolhydratkost. Det kommer nästan automatiskt. Jag äter två gånger om dagen om jag lämnar kolhydrater och mejerier. Jag började med det här mönstret för över 5 år sedan. Mitt sockerberoende bröt mina vanor och jag gick upp 20 kg på ett par år 🙄 

Men skit i det, för nu är jag på banan igen 👍

Jag ser stor skillnad på vikten då jag fastar. Jag vågar påstå att 16:8 är optimalt för mig. Få se hur det går med min 24-timmars fasta. Går det bra nu, kommer jag säkert att införa det som rutin. En gång i veckan, kanske. Det är då bara vatten som gäller för mig.

Hoppas du hittar dina rutiner och vanor, som passar just dig så att du mår bra.

Det kommer gå toppen med din "nya" fasta!! Heja dig ☺️

Jag hoppas att detta funkar för mig, men det lär visa sig. Nu kör jag strikt LCHF och det funkar jättebra. Har mer energi än vad jag hade innan jag började med detta. Jag bakar (naturligtvis bröd utan vitt mjöl och socker) och lagar mat som aldrig förr 😂

Lycka till!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Fundersam sade:

Jag fastar regelbundet och har gjort det i ca 4 år, har nog hjälpt till att hålla vikten stabil men något för hög de sista åren.  Nu har jag gått över till keto och fastan hjälper till med viktnedgång, är 57 år. 

Börja lugnt, ta god tid på dig och lär dig  hantera de olika känslor som de flesta har när man börjar fasta, det är mycket mentalt med i bilden. Började med 16:8 och med klockan handen och kastade mig över måltiden när ätfönstret öppnades 😂.

Idag är jag regelbunden tisdag och torsdag och varierar mellan 20-24 timmar och nu börjar testa med 36 timmar en av dessa dagar. Vissa dagar blir det 3 måltider, andra 16:8 (blir 2 måltider) eftersom jag följer min hunger.

Är det inte jobbigt med 20-24 timmar? Och för att inte tala om 36 😱

Du är superduktig som fixar det 👍🏻☺️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, MariaF sade:

Inte jag! Ska visst inte vara bra för hårt lastade binjurar

Tur att det finns olika metoder som passar alla. Det är inte säkert att fasta passar mig heller, men jag ska iaf försöka ☺️

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Nisse sade:

Toppen, dag 19 👍🏻👍🏻

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ullan73 sade:

Du är superduktig som fixar det 👍🏻☺️

Nej inte nu när jag är van, tycker tom det är skönt nu när kroppen är anpassad 😊, det blir lugnt och stilla.

Därför är det viktigt att öka långsamt och i takt med den egna kroppen.  I början kunde jag uppleva en stresskänsla i kroppen men det gick över efter ett tag.

Är du ny på LCHF? Fasta blir lättare ju mer fettadapterad du är. Jag tänker att trygghet är viktigt,  vid fasta  "äter" man men av de egna fettdepåerna.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Fundersam sade:

Nej inte nu när jag är van, tycker tom det är skönt nu när kroppen är anpassad 😊, det blir lugnt och stilla.

Därför är det viktigt att öka långsamt och i takt med den egna kroppen.  I början kunde jag uppleva en stresskänsla i kroppen men det gick över efter ett tag.

Är du ny på LCHF? Fasta blir lättare ju mer fettadapterad du är. Jag tänker att trygghet är viktigt,  vid fasta  "äter" man men av de egna fettdepåerna.

Jag är nygammal på LCHF. Har kört det tidigare men har inte då varit mentalt inställd på att förändra min livsstil. Men det är jag nu 🙏 Känner mig inte stressad alls, utan det flyter på riktigt bra 👍🏻

Jag är inte så bra på alla ord..🤪 Fettadapterad? Vad innebär det? 🤔

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ullan73 sade:

Jag har fastat 36 timmar tre dagar per vecka (må, ons, fre) i många veckor. Ibland blir det upp 42 timmar. När kroppen blivit van att använda sina fettlager som bränsle (fettadapterad) istället för glukos så blir man inte så hungrig. I alla fall inte om det finns gott om bilringar att äta av... 😃

Jag skulle aldrig hålla på med detta om det kändes plågsamt. Lycka till med din fasta!

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Jag har fastat 36 timmar tre dagar per vecka (må, ons, fre) i många veckor. Ibland blir det upp 42 timmar. När kroppen blivit van att använda sina fettlager som bränsle (fettadapterad) istället för glukos så blir man inte så hungrig. I alla fall inte om det finns gott om bilringar att äta av... 😃

Jag skulle aldrig hålla på med detta om det kändes plågsamt. Lycka till med din fasta!

Tack snälla 🥰.

Och va du är duktig, 42 timmar... Det känns väldigt långt innan jag kommer dit, OM jag öht kommer dit ☺️

Trevlig kväll ☺️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Ullan73 sade:

42 timmar... Det känns väldigt långt innan jag kommer dit, OM jag öht kommer dit ☺️

Som @Fundersam skriver så är det viktigt att skynda långsamt, och känna sig för vad som passar en själv. Simma lugnt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Som @Fundersam skriver så är det viktigt att skynda långsamt, och känna sig för vad som passar en själv. Simma lugnt!

Ja, och det kommer jag att göra 👍🏻

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag har fastat 36 timmar tre dagar per vecka (må, ons, fre)

Intressant! Hur ser ditt ätschema ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

16:8 har jag kört sen övre tonåren, har väldigt svårt för att få i mig frukost. Sen ett par år tillbaks är det snarare 23:1 som gäller, äter bara middag. 2-3 gånger om året kan det bli några dagars fasta också. Under längre fastor blir det bara vatten och salt, annars även kaffe och te.

För mig handlar det inte om att vara duktig när man fastar längre perioder, snarare att det känns rätt för kropp och sinne. 💟

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, iAnna sade:

För mig handlar det inte om att vara duktig när man fastar längre perioder, snarare att det känns rätt för kropp och sinne. 💟

Det gör det inte för mig heller. Jag försöker hitta sätt som får min kropp att må bättre och att jag kan få mer energi ❤️ 😊

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Ullan73 sade:

Jag är nygammal på LCHF. Har kört det tidigare men har inte då varit mentalt inställd på att förändra min livsstil. Men det är jag nu 🙏 Känner mig inte stressad alls, utan det flyter på riktigt bra 👍🏻

Jag är inte så bra på alla ord..🤪 Fettadapterad? Vad innebär det? 🤔

Fettadapterad = kroppen har anpassat sig till drift på fett/ketoner 🤩

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Fundersam sade:

Fettadapterad = kroppen har anpassat sig till drift på fett/ketoner 🤩

Dit har jag nog inte kommit ännu 😜 Hur länge brukar det ta innan kroppen "gjort sig av" med kolhydraterna dvs sockret i kroppen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg