Recommended Posts

5 minuter sedan, Ullan73 sade:

Dit har jag nog inte kommit ännu 😜 Hur länge brukar det ta innan kroppen "gjort sig av" med kolhydraterna dvs sockret i kroppen?

Jättebra fråga!

Har inte tänkt på det, eftersom jag tillhör dem som inte får omställningsbesvär. Någon annan som kan svara?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Ullan73 sade:

Hur länge brukar det ta innan kroppen "gjort sig av" med kolhydraterna dvs sockret i kroppen?

Har läst någonstans(kanske Jason Fung?) att efter ca 12 timmar när man fastar så börjar kroppen nalla på det lagrade fettet som energikälla.

Vet inte om det stämmer. Beror väl kanske på hur mycket socker som finns från början och även förbränning genom rörelse mm.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Beror väl kanske på hur mycket socker som finns från början och även förbränning genom rörelse mm.

Då tar det nog ett tag för mig eftersom den här kroppen har varit uppbyggd på socker......😎

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ullan73 sade:

Hur länge brukar det ta innan kroppen "gjort sig av" med kolhydraterna dvs sockret i kroppen?

Nu var det kanske inte riktigt bokstavligt du menade med frågan men du SKA ha socker i kroppen, i form av glykogen. Det lagras i levern och musklerna och väger ca 500g och tillhandahåller ca 2000kcal. Det är bränslet du tar till för anaerob förbränning, tex om du åker Vasaloppet och vill ta i uppför en backe. Däremot behöver du inte äta en massa kolhydrater för att fylla lagren även om det går fortare om du gör det (kolhydratladdning kan göras med rotfrukter). 
Min gissning är att du menar hur lång tid det tar att bli fettadapterad? Det kan ta några veckor, den s.k. omställningsperioden, innan du fungerar mentalt och flera månader innan kroppen vant sig vid träning och byggt upp sin förmåga att använda fett som energikälla (upplevs som matthet i kroppen). På stenåldern var det inget problem, då svängde vi mellan fett- och kolhydratdrift regelbundet. Om du tränar aerobt, t ex det som kallas MAF (lågpulsträning), så snabbar du på processen. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, MariaF sade:

Min gissning är att du menar hur lång tid det tar att bli fettadapterad? Det kan ta några veckor, den s.k. omställningsperioden, innan du fungerar mentalt och flera månader innan kroppen vant sig vid träning och byggt upp sin förmåga att använda fett som energikälla (upplevs som matthet i kroppen). 

Tack för info 😊 Jag har ju inte tänkt att sluta med detta så det är bara vänta och se vad som händer 🙏

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Intressant! Hur ser ditt ätschema ut?

På tisdagar brukar jag börja med lätt lunch på jobbet och stor middag efter träning på kvällen (före 19). Torsdag och på helgen äter jag lite hur som haver, beroende på vad jag har för aktiviteter för mig, men inte efter kl 19. Äter mig rejält mätt, men har märkt att magsäcken nöjer sig med mindre allt eftersom jag hållit på. Om det är svar på din fråga? 🤔

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

På tisdagar brukar jag börja med lätt lunch på jobbet och stor middag efter träning på kvällen (före 19). Torsdag och på helgen äter jag lite hur som haver, beroende på vad jag har för aktiviteter för mig, men inte efter kl 19. Äter mig rejält mätt, men har märkt att magsäcken nöjer sig med mindre allt eftersom jag hållit på. Om det är svar på din fråga? 🤔

Ja tack för svar! 😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-23 at 20:12, Tureborgaren sade:

Jag har fastat 36 timmar tre dagar per vecka (må, ons, fre) i många veckor. Ibland blir det upp 42 timmar. När kroppen blivit van att använda sina fettlager som bränsle (fettadapterad) istället för glukos så blir man inte så hungrig. I alla fall inte om det finns gott om bilringar att äta av... 😃

Jag skulle aldrig hålla på med detta om det kändes plågsamt. Lycka till med din fasta!

Jag har surfat tittat mycket Youtube de senaste dagarna. Där många lyfter fram längre periodisk fasta (24-36 timmar) och autofagi. och enligt dessa läkare blir det mindre överskottshud och därmed mindre rynkor.

@Tureborgaren, stämmer det med din erfarenhet av din fasta? Nu har jag naturligtvis igen aning om din ålder eller andra tillstånd  men ändå spännande att få höra om din erfarenhet om du har tid och lust att dela.  Finns det fler med någon mer med denna erfarenhet?

En intressant läkare som verkar helt övertygad om de goda effekterna av såväl keto som autophagy:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Fundersam sade:

Jag har surfat tittat mycket Youtube de senaste dagarna. Där många lyfter fram längre periodisk fasta (24-36 timmar) och autofagi. och enligt dessa läkare blir det mindre överskottshud och därmed mindre rynkor.

@Tureborgaren, stämmer det med din erfarenhet av din fasta? Nu har jag naturligtvis igen aning om din ålder eller andra tillstånd  men ändå spännande att få höra om din erfarenhet om du har tid och lust att dela.  Finns det fler med någon mer med denna erfarenhet?

Jag har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna avgöra om det försvinner mer hud med fasta. Jag har en hel del "flubb" och rynkor som jag tillägnat mig genom livet (född 1960). Jag tvivlar på att de kommer att försvinna puts väck. Men jag kanske återkommer med utförligare svar till badsäsongen... 🏖️

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna avgöra om det försvinner mer hud med fasta. Jag har en hel del "flubb" och rynkor som jag tillägnat mig genom livet (född 1960). Jag tvivlar på att de kommer att försvinna puts väck. Men jag kanske återkommer med utförligare svar till badsäsongen... 🏖️

Tusen tack för svar 😊 

Dags för lite biohacking. Jag har med inspiration av bland annat dig bestämt att jag skall testa en 36-timmars fasta en gång i veckan (min ena dag) och 24 timmar min andra dag. Skall bli intressant och se vad det ger, dessutom verkar det som om det är de förlängda fastorna som ger flest hälsoeffekter. 

Vid alla tester behöver man ha mätpunkter och badsäsongen känns som en bra punkt för avstämning. Jag tillhör badkrukorna 😂, så att utvärdera vad som har hänt runt Midsommar känns rimligt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Fundersam sade:

Vid alla tester behöver man ha mätpunkter och badsäsongen känns som en bra punkt för avstämning. Jag tillhör badkrukorna 😂, så att utvärdera vad som har hänt runt Midsommar känns rimligt.

Lycka till, så hörs vi till midsommar!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-23 at 13:26, Ullan73 sade:

Tack för ditt svar ☺️

Har förstått att det är många som fastar och jag tror också att det är ett bra sätt att rensa ut kroppen. Ska köra 16:8 nu, men som du säger, det visar sig med tiden vad som passar en bäst 👍🏻

Lycka till då!! Se till att du äter bra med fet, det är så jag ha gjort och därför är jag inte hungrig alls på förmiddag. 👍

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2019‎-‎01‎-‎28 at 12:23, Fundersam sade:

Uppdatering:

Fortsatt "flubbig"" trots en hel del seriös fasta. 🤪 Men det kan ta lång tid att få resultat enl doktor Ken Berry. Jag fortsätter fasta och lyder råden från  gode doktor Berg:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg