Rutan Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Hej! har i kombo men magkatarrsymptom haft dåliga leverprover (P-ASAT + P-ALAT ) förra och denna veckan. Blev tillsagd av husläkare att åka in akut för mer prover och ultraljud av levern men inga fynd på UL av galla . Här är mina provsvar från ons förra veckan. Igår hade sänkan (Crp gått ner till 5,8) men levervärdena P-ASAT + P-ALAT är ungefär samma, lite högre tom. Screenad för hepatit b/c och den är negativ. Sista samtalet med läkare idag var avvakta 2v och ta nya prover. Är inte överviktig (170cm, 68kg), tränar styrketräning 3-4ggr/v sen 10år tillbaka men inte tagit ut mig på sistone. Dricker två standard glas vin fredagar och lördagar till middag, ibland ett glas vin till lunch på lördagar dvs inget alkoholmissbruk. Är värdena extrema? Teorier? Mår i övrigt bra nu men lite trött och håglös. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 CRP indikerar en trolig infektion av ngt slag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutan Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 Ja precis men nu har värdet på crp gått ned till nästan normalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Använder du ngt läkemedel eller kosttillskott? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutan Posted January 23, 2019 Author Share Posted January 23, 2019 Jag äter värktabletter ibland mot huvudvärk - 1-2tabletter voltaren eller Treo per månad. Primperan någon gång ibland när jag har migrän på gång i kombination med värktablett. 1-2 dos zomig nasal per månad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Vet bara allmänt att vissa läkemedel påverkar levervärden. Diskutera detta med din läkare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Har du varit utomlands och dragit på dig något? Äter du lågkolhydratkost? Har du ätit mer mediciner tidigare? Fettlever - som man kan dra på sig även vid s k normalkost kan ge förhöjda värden. Jag skulle vara försiktig - avstå från all alkohol och alla värktabletter nu när levern är påverkad. Avvakta med allt sådant tills levern mår bättre. Hört att vissa örtteer kan ge leverpåverkan. Diabetes kan ge leverpåverkan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Mm, de sk levervärdena är främst/bäst på att indikera hepatit, fettlever, alkoholism, AFLD/NAFLD.. dvs de ingår för att ge rätt diagnos vid olika symptom! Det finns även andra orsaker.. typ mediciner och träning, speciellt tung styrketräning! Men, med tanke på att du mått dåligt och hade högt CRP, så är det mest troligt orsakat utav någon virusinfektion i kombo med smärtstillande? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 9 timmar sedan, Zepp sade: Det finns även andra orsaker.. typ mediciner och träning, speciellt tung styrketräning! Hur kan "träning, speciellt tung styrketräning" påverka levern negativt? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 8 timmar sedan, iAnna sade: Hur kan "träning, speciellt tung styrketräning" påverka levern negativt? Jag läste något liknande men fick uppfattningen att effekten var mycket kortvarig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rutan Posted January 24, 2019 Author Share Posted January 24, 2019 Tog en voltaren (receptfri)+ primperan dagen innan jag fick symptom som var likt magkatarr. Var för magkatarren jag gick till läkare pga att den inte betedde sig som vanligt. Hade tränat lite lättare styrketräning 3 dagar innan jag fick symptomen. Ska nu avvakta i 2 v utan alkohol, värktabletter samt ingen träning. Är mina värden extrema? Sett inlägg i andra forum där folk fått besked om höga lever värden men som då bara ligger 0,5 över referensvärden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 10 timmar sedan, iAnna sade: Hur kan "träning, speciellt tung styrketräning" påverka levern negativt? Det påverkar inte levern negativt, det är främst nedbrytningen av muskler via tung styrketräning som kan ge litta olika ALAT/ASAT-värden, dvs det är rätt så normalt, vid hög omsättning av muskler, vilket tung styrketräning har som syfte, för att bygga nya, starkare eller större muskler. Dvs man får akta sig litta för att fokusera för mycket på "levervärden", de är främst benämnda så för att de kan indikera alkoholism/hepatit/fettlever (NAFLD/AFLD), NSAID-överkonsumtion, Acetylsysyra_överkonsumtion! Nu skall jag göra ett försök att vara pedagogisk.. tada, ketonkroppar i blod, urin, utandningsluft är ett symptom som skulle kunna indikera, svält, malabsorbation, typ 1 diabetes, annat. Men det kan oxå indikera att man äter en ketogen diet, bantar, har klippkort på VV, tränar marathon/Wasaloppet, är elitidrottare/annat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 1 timme sedan, kickilotta sade: Jag läste något liknande men fick uppfattningen att effekten var mycket kortvarig. ASAT-ALAT-värdena lär omsättas inom 36 timmar. Såå.. då kan man skilja ut sådant som handlar om leverns hälsa och tillfälliga värden! Grejen är, de är ensymer, de frigörs till blodet när vävnad bryts ner, vävnaden i levern har högst koncentration av dessa, det är därför de kallas "levervärden"! O andrasidan, musklerna utgör den största delen utav kroppsmassan, så även om de har lägre koncentation av dessa ensymer så om man tränar tung styrketräning flera gånger i veckan så lär man bryta ner ansenliga mängder muskler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 För din migrän vill jag tipsa om den här fantastiska boken och författaren. Hon har själv allvarlig migrän och har gått till botten med problemet och troligen löst gåtan. https://www.bokus.com/bok/9781546976370/fighting-the-migraine-epidemic-a-complete-guide-how-to-treat-prevent-migraines-without-medicine/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 14 timmar sedan, Erik 2 sade: För din migrän vill jag tipsa om den här fantastiska boken och författaren. Hon har själv allvarlig migrän och har gått till botten med problemet och troligen löst gåtan. https://www.bokus.com/bok/9781546976370/fighting-the-migraine-epidemic-a-complete-guide-how-to-treat-prevent-migraines-without-medicine/ Tack för tipset! Har beställt boken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 7, 2019 Share Posted February 7, 2019 Har du själv läst boken? Kollat runt lite på vad det innebär om man ska följa protokollet. Verkar väldigt omständligt om du frågar mig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Finns någon med erfarenhet av facebookgruppen som är kopplad till migränboken? Gick med, men redan gått ur på grund av sektliknade tendenser som jag upplevde det. Obehagligt... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kerstin D Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 Vill berätta vilken hälsoboost jag fick dag . Jag har en autoimmun sjukdom i botten som nu är i remission sedan 2 år .. dock har jag fått stegrande levervärden de senaste 2 åren också och den 25 oktober bestämde jag mig för att äta lchf då jag själv kopplade allt till viktuppgång . Läkarna ville utreda mer och tog massa prover . Allt tydde på inflammmation Tog nya levervärden den 23/12 inför besök på UAS .. de var HELT normala . Har från den 25//10 till idag gått ner 11 kg . Det gav mig både sporre och kvitto på att jag mår superbra av att äta så här . Nu är det 5 kg till som ska bort så kommer jag försöka bli viktstabil där mvh Kerstin 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts