Kandela Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Hej på er! Jag har gått på lchf nu sedan den 1:a januari, vilket blir 24 dagar. Det närmar sig nu en månad, och periodvis har det varit ett helvete. Jag har varit uppmärksam på det elementära: undvik snabba kolhydrater, socker, ris, pasta, godis, läsk mm. Med andra ord, jag är helt sockerfri. Jag är 173 cm lång och man, har nu gått ned från 86 till som bäst 82.3. Självklart tillhör jag kategorin som inte följde rådet:- ”trappa ned på kolhydrater långsamt”. Jag körde en Cold Turkey helt enkelt! Biverkningarna började med att jag kände mig trött/matt, huvudvärk. Sedan kom yrsel och illamående, intensivare huvudvärk – och sedan small det! Keto-Flunsan!! Jag var övertygad om att jag var på väg att bli allvarligt sjuk, och somnade på bussen på väg hem från jobbet i ren utmattning. Innanför ytterdörren kastade jag mig i vardagsrumssoffan och låg med frossa i flera timmar. Givetvis var detta ett resultat av brist på vatten och salt som jag senare bittert fick erfara. Jag har kontrat detta med salt-shots och mer vatten. Jag har sammantaget under 24 dagar erfarit: dimseende, yrsel, synrubbningar, fryser, frossa, illamående, stark törst, förvärrad tinnitus under flunsan, och nu nattsvettningar. Alla tecken tyder på att jag har varit i en längre ketos. Min flickvän fick förbereda sin säng när jag skulle sova hos henne i natt, detta eftersom sist svettade jag igenom hela hennes lakan. Så hon lade nu flera täcken i lager som jag sov ovanpå. Jag sover dåligt på nätterna och sängen luktar ammoniak. Det enda som jag knappt dras med är dålig andedräkt. Jag är Bipolär typ 2, den mildare formen alltså. Detta gör att humörsvängningarna inte blir lika kraftiga. Men jag äter Lamotrigin. Största vikttappet tillskriver jag som vätska, men nu står jag återigen still. Frågan kvarstår, när släpper nattsvettningarna? Just för att de övriga biverkningarna börjar nu lägga sig. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Välkommen till forumet, Kandela! För de flesta släpper yrsel, hjärndimma och glömska och sånt efter 3-4 veckor. Mattheten i musklerna kan sitta i betydligt längre beroende på hur mycket du brukar röra på dig. Jag gissar att håller du ut lite till så släpper svettningarna ganska snart. Vore ju synd om du gav upp nu när du genomlidit den snabba omställningen så här pass länge. Kämpa på, because you're worth it! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 4 timmar sedan, Kandela sade: Hej på er! Jag har gått på lchf nu sedan den 1:a januari, vilket blir 24 dagar. Det närmar sig nu en månad, och periodvis har det varit ett helvete. Jag har varit uppmärksam på det elementära: undvik snabba kolhydrater, socker, ris, pasta, godis, läsk mm. Med andra ord, jag är helt sockerfri. Jag är 173 cm lång och man, har nu gått ned från 86 till som bäst 82.3. Självklart tillhör jag kategorin som inte följde rådet:- ”trappa ned på kolhydrater långsamt”. Jag körde en Cold Turkey helt enkelt! Biverkningarna började med att jag kände mig trött/matt, huvudvärk. Sedan kom yrsel och illamående, intensivare huvudvärk – och sedan small det! Keto-Flunsan!! Jag var övertygad om att jag var på väg att bli allvarligt sjuk, och somnade på bussen på väg hem från jobbet i ren utmattning. Innanför ytterdörren kastade jag mig i vardagsrumssoffan och låg med frossa i flera timmar. Givetvis var detta ett resultat av brist på vatten och salt som jag senare bittert fick erfara. Jag har kontrat detta med salt-shots och mer vatten. Jag har sammantaget under 24 dagar erfarit: dimseende, yrsel, synrubbningar, fryser, frossa, illamående, stark törst, förvärrad tinnitus under flunsan, och nu nattsvettningar. Alla tecken tyder på att jag har varit i en längre ketos. Min flickvän fick förbereda sin säng när jag skulle sova hos henne i natt, detta eftersom sist svettade jag igenom hela hennes lakan. Så hon lade nu flera täcken i lager som jag sov ovanpå. Jag sover dåligt på nätterna och sängen luktar ammoniak. Det enda som jag knappt dras med är dålig andedräkt. Jag är Bipolär typ 2, den mildare formen alltså. Detta gör att humörsvängningarna inte blir lika kraftiga. Men jag äter Lamotrigin. Största vikttappet tillskriver jag som vätska, men nu står jag återigen still. Frågan kvarstår, när släpper nattsvettningarna? Just för att de övriga biverkningarna börjar nu lägga sig. Du har ju redan fatta det hela, så det behövs knappast mer råd, snart vänder det! Iallafall amonikalukten.. den är ioförsig lite svår att skilja från acetonlukten.. men iallafall, amoniklukt brukar heta dragon breath, inte keto breath! Dvs du kanske äter för lite fett och för mycket protein? https://www.bloodsugar101.com/no-more-dragon-breath 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 24, 2019 Share Posted January 24, 2019 Jag hade svårt att sova ganska länge.... kommer inte ihåg nu hur länge men typ hela min semester... men det gav med sig till slut 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Martina Johansson skriver i Low Carb Mag att dålig andedräkt beror på mjölkprotein, se sid 27 i pdf-dokumenten (sid 52 enligt sidnumreringen i dokumentet) https://lowcarbmag.com/DECEMBER2017 “One woman came up to me after a lecture, and told me she divorced her husband when he persisted in being in ketosis. She couldn’t stand the smell. It wasn’t just him that smelled but also the family car, so he got to keep it. The funny thing is that it’s not ketones that smell but the digestion of milk proteins that gives a certain odor, stay off dairy products and you won’t suffer from bad breath.” 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Tack för era vänliga kommentarer. Jag tror att en av nackdelarna i min kost också varit att jag får i mig mer protein än fett, vilket kanske kan göra mig trött. Biverkningarna håller på att släppa och jag går inte på huvudvärkstabletter varje dag. Kroppen håller fortfarande på att klura ut hur den skall bränna fett, snarare än att rota efter gamla kolhydrater som ligger och skräpar. Jag har bäddat i mitt vardagsrum med ett gammalt täcke, detta eftersom jag föredrar att ligga och svettas i vardagsrumssoffan snarare än i min nya säng. Jag viker ett täcke dubbel som jag sover ovanpå. Och tack Zepp, det är nog ammoniak jag lukar - inte aceton. Men med tanke på hur jag mått skulle det lika gärna vara blyfritt Som alla nyfrälsta inväntar jag det stora viktraset, men får vara ödmjuk inför att det tar tid för kroppen att ställa om. Mvh Kandela 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Du är knappast ensam om att äta för mycket protein och för lite fett. Nästan alla gör det misstaget i början. Det faller sig mer naturligt att lägga upp extra kött och kanske mer sallad, jämfört med t.ex rent smör. När man fått höra under hela sitt liv att fett är dåligt, så sitter det kvar i bakhuvudet och maler. Sen går man oftast ner i vikt även om dieten är mer low carb+high protein(än LCHF), i och med att det fortfarande är bättre än att rena kolhydrater samt att man tenderar att hamna på kaloriunderskott. Men mer LCHP inriktade dieter fungerar inte lika bra långsiktigt av en rad anledningar, så låter bra att du är medveten. Finns folk som har omställningsbesvär i flera månader, så skulle inte oroa mig om det bara varit några veckor! Svettningarna borde bli bättre om du käkar mer fett, så kroppen begriper att den inte behöver tillverka en massa glukos via levern(gör en varm). Du ska nog inte förvänta dig ett "viktras" på LCHF dock. Viktminskning brukar snarare ske i en mer maklig men stabil takt. Dieter som ger "viktras" och andra sidan fungerar sällan på lång sikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 26, 2019 Author Share Posted January 26, 2019 Tack för input angående glukos och fett, visste inte det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 2 timmar sedan, Kandela sade: Tack för era vänliga kommentarer. Jag tror att en av nackdelarna i min kost också varit att jag får i mig mer protein än fett, vilket kanske kan göra mig trött. Biverkningarna håller på att släppa och jag går inte på huvudvärkstabletter varje dag. Kroppen håller fortfarande på att klura ut hur den skall bränna fett, snarare än att rota efter gamla kolhydrater som ligger och skräpar. Jag har bäddat i mitt vardagsrum med ett gammalt täcke, detta eftersom jag föredrar att ligga och svettas i vardagsrumssoffan snarare än i min nya säng. Jag viker ett täcke dubbel som jag sover ovanpå. Och tack Zepp, det är nog ammoniak jag lukar - inte aceton. Men med tanke på hur jag mått skulle det lika gärna vara blyfritt Som alla nyfrälsta inväntar jag det stora viktraset, men får vara ödmjuk inför att det tar tid för kroppen att ställa om. Mvh Kandela Mm, prexis, de flesta utav har varit där, dvs man kuttar ut de flesta kolisar resten oförändrat, då är det hur lätt som helst att man till slut lever på fettfritt kött/kycklingfileer, med litta sallad! Dvs det är då det är dags att spänna bågen ytterligare och kika på lite andra råvaror, typ fetare kött/fågel/fisk samt göra vinigretter att hälla över de gröna bladen/pizzasallad. Iallafall, man kan göra Dansk dressing oxå, dvs grädde på de gröna bladen. Och både Torsk samt kycklingfileer blir bara så mycket godare om de steks i smör.. om de görs i ugnen så är skirat smör rätt gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Jag skulle gissa att du faktiskt inte är i ketos och ligger högt i protein. Om du luktar ammoniak/urea gör kroppen av med kväve. Kvävet kommer från protein och blir över när protein görs om till kolhydrater viket kroppen behöver göra om du drar med kolhydraterna men inte hamnar i ketos. Även biverkningarna stämmer bra med detta. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Låter ledsamt om jag aldrig varit i Ketos? Jag får fixa stickor från apoteket antar jag. Biverkningarna är på väg bort, har tappat 4,6 kilo sedan den 1/1. Det märks klarast i ansiktet. Jag vägde alltså 86 kg, men nu 81,4. Tanken är att jag skall ned till 75 kg. Jag har nu redan börjat tillsätta mer smör än vad jag gjort tidigare, får se om det gör någonting med måendet. Jag har inga sötsug. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2019 Share Posted January 27, 2019 20 minuter sedan, Kandela sade: Låter ledsamt om jag aldrig varit i Ketos? Jag får fixa stickor från apoteket antar jag. Biverkningarna är på väg bort, har tappat 4,6 kilo sedan den 1/1. Det märks klarast i ansiktet. Jag vägde alltså 86 kg, men nu 81,4. Tanken är att jag skall ned till 75 kg. Jag har nu redan börjat tillsätta mer smör än vad jag gjort tidigare, får se om det gör någonting med måendet. Jag har inga sötsug. Mnjae.. ketos är lixom lite övereklamerat! Det är mer ett symptom, som antyder att du inte äter för mycket kolisar! Det kan även antyda att du lever uttav hög andel fett, sätt till E%. Det kan även antyda att du inte intar mer kalorier via munnen, dvs det kallas som regel för bantning. Vill du mäta ketoner så skaffa i stället en mätare som mäter blodketoner, dessa går oxå att köpa på Apeteket! Tankar hit och dit.. speciellt om det handlar om vikt på vågen är oftast förödande! Dvs tanken med LCHF/ketogen diet/litta fasta osv är främst för obesa/diabetiker/hyperinsulinemetriker/metabolt syndrom! Har du inte några utav de symptomen.. så är det mest om sk "riktig mat", lagad från bra råvaror, dvs du får fucking köpa och laga till all mat själv, to be safe! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 27, 2019 Author Share Posted January 27, 2019 Oh, yes lagar redan allt själv. Fått två böcker om lchf av min käre far. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 On 1/27/2019 at 2:07 PM, Kandela said: Låter ledsamt om jag aldrig varit i Ketos? Jag får fixa stickor från apoteket antar jag. Biverkningarna är på väg bort, har tappat 4,6 kilo sedan den 1/1. Det märks klarast i ansiktet. Jag vägde alltså 86 kg, men nu 81,4. Tanken är att jag skall ned till 75 kg. Jag har nu redan börjat tillsätta mer smör än vad jag gjort tidigare, får se om det gör någonting med måendet. Jag har inga sötsug. Om målet är att gå ned i vikt och du gör det kanske det inte är så mycket att vara ledsen över. De flesta som går ned i vikt på LCHF är nog inte i ketos. Sen bör man definiera ketos. Jag menar med det betahydroxybutyrat i blod på 0.7 eller mer. Om du mäter acetoacetat via utandningsluft (formellt mäter man aceton men det ger indirekt AcAc konc i blod) ligger du kanske mellan 5-10 ppm vilket betyder bra fettförbränning. Urinstickor är säkert i mitten på skalan (dessa visar också AcAc). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2019 Share Posted January 28, 2019 On 2019-01-27 at 14:49, Kandela sade: Oh, yes lagar redan allt själv. Fått två böcker om lchf av min käre far. Bra far och litta inspiration iallafall. Dvs det är som Bio skriver.. man måste inte vara i ketos hela tiden för att gå ner till sin "idealvikt"! Utan ketos.. mätt via lite olika metoder antyder främst att du inte äter för mycket kolhydrater, då gör kroppen/levern egen glukos/samt ketonkroppar, dvs är man bara frisk så behöver man inte vara orolig om man kan mäta upp ketonkroppar i urinen/utandningsluften/ i blodet! iallafall så hampar det sig som så att även de som bantar/kör WW/5:2 litta andra grejer som gör att man går ner i vikt rätt ofta får indikationer på ketonkroppar! Det vanligaste är att det betyder att man inte intar för mycket kolisar via munnen, utan att kroppen använder mer fett! Som regel och efter lite experimenterande med lite olika recept/måltidsfrekvenser.. dvs LCHF-inspirerad mat leder rätt ofta till att man äter mer sällan! Som regel så minskar portionerna på tallriken såvida man inte fyller ut med gröna blad/andra lågkolhydrathaltiga grönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 28, 2019 Author Share Posted January 28, 2019 Det har varit många gröna blad. Men just nu kan jag göra"spagetti" på strimlad vitkkål, kokar också broccoli/blomkål. Det är lätt att göra fina rätter på kokt blomkål, mosad med gaffel och sedan tillsätta valfri ost och creme fraiche. Känner att jag gärna backar lite på rött kött, detta eftersom det dröjer så länge i tarmen - flera dagar, vilket bara är nasty. Jag är mindre trött, har inga synrubbningar längre. Den enda biverkningen som jag har är mina nattsvettingar som är fördärvliga. Dessa kanske är aktiva 30 min per natt, men jäklar vad blött det blir. The Good Jag är lättare i kroppen, känns när jag går. Mitt ansikte håller på att smalna av, och jag börjar se piggare ut. Hjärnan har inte fått den skjuts som alla pratar om, men det kanske kommer? Ikväll när jag kom hem vad 19:30 hade jag inte ätit sedan lunch, men jag var inte vidare hungrig. Jag gissar att jag även måste krympt min magsäck. Inbillar mig att min tinnitus lugnat ned sig, vet inte om detta kan härledas till ett omslag i kosten? När jag var som tröttast glömde jag ord, eller sluddrade - kunde inte artikulera; detta till min tjejs stora förtjusning. - Inget är så roligt som när den annars verbala pojkvännen börja säga dumma saker 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 22 timmar sedan, Kandela sade: Det har varit många gröna blad. En tröst är att man får äta hur mycket gröna blad man vill, dvs de består fortfarande mest utav vatten några fibrer och några vattenlösliga vitaminer. 22 timmar sedan, Kandela sade: Men just nu kan jag göra"spagetti" på strimlad vitkkål Mm.. kål är det nya tilltugget, grovstrimlat, finstrimmlat, pissasalad/Colesave eller kålpuding/kåldolmar! Man kan nästan äta pissasallat till de flesta måltider. 22 timmar sedan, Kandela sade: Känner att jag gärna backar lite på rött kött, detta eftersom det dröjer så länge i tarmen - flera dagar, vilket bara är nasty Det låter lite oroligt har du kollat för magsyra, grejen är att i princip inget stannar i tarmen mer än 24 timmar och kött är något av det mest lättsmälta/dvs vår matsmältning är anpassad för att smälta kött. 22 timmar sedan, Kandela sade: Den enda biverkningen som jag har är mina nattsvettingar som är fördärvliga. Dessa kanske är aktiva 30 min per natt, men jäklar vad blött det blir. Samma här.. men andra har menat att det handlar om ålder och lägre testosteronnivåer? Iallafall så har jag inget problem med en sådan episod per natt, samtidigt så kan jag gå och kissa och dricka lite vatten. 22 timmar sedan, Kandela sade: Mitt ansikte håller på att smalna av, Säger de till mig oxå, det är lixom inte det jag vill höra utan jag vill helst bli av med magen. 22 timmar sedan, Kandela sade: Jag gissar att jag även måste krympt min magsäck. Jag gissar att du lever längre på dina lager.. magen kryper i princip inte/dvs magsäcken krymper lixom inte, den är nästan hur töjbar som helst. 22 timmar sedan, Kandela sade: Inbillar mig att min tinnitus lugnat ned sig, vet inte om detta kan härledas till ett omslag i kosten? MinTinnitus kommer och går, den tjuter i princip hela tiden.. grejen är som de säger, det är främst ett stressymptom, dvs det är när man är känslig som man hör den. Dvs det är i princip bara när man är i ett psykiskt tillstånd som man hör det.. dvs när man är trött och utkörd! 22 timmar sedan, Kandela sade: När jag var som tröttast glömde jag ord, eller sluddrade - kunde inte artikulera; detta till min tjejs stora förtjusning. Håll fast vid henne, som kan se bortom sådant.. eventuellt fria/gift dig med henne, det är lixom inte säkert att du får tag på en som är bättre! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 Tack för alla fina svar Zepp Har just blivit uppmärksammad på mejeriprodukter som en potentiell bov. Jag kanske äter grekisk yoghurt 2-3 ggr per vecka på morgonen + kokosflingor, några mandlar och solrosfrön. Men jag tillsätter varken honung eller socker. Vidare har jag nu ofta grönmögelost som smaksättning till vissa rätter, i grytor eller till sallad. Jag äter inga enorma mängder av detta, men lite ibland. Det är sällan som jag äter efter klockan 18.00 på kvällen, och undviker frukt. Eftersom jag arbetar som lärare och äter pedagogisk lunch med barnen kan det vara svårt att undvika all gluten; det finns alltid i redningar till skolmaten osv. Men jag försöker förse mig med kött, och sedan ta mer sallad. I morgonkaffet kan jag ha vanlig grädde, men föredrar hellre en skvätt havremjölk "I Kaffe". Grubblar över lusten också? Jag har flickvän, och vi har det mysigt och är intima när vi träffas varannan helg - allt är som vanligt. Men jag har även upptäckt att när jag är ensam i veckorna, så tänker jag inte lika mycket på sex. Kan detta ha med kosten att göra? När jag hade Keto-Flunsan blev nästan min flickvän orolig, jag krashade på hennes soffa snarare än att besöka sovrummet tillsammans med henne. That's weird 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 (edited) Nu känner jag att jag har ruttnat, men är tacksam ändå. Uppenbarligen har LCHF fungerat för mig. Sedan 1/1-2019 ca: 6 veckor har jag gått ned hela 7 kg. Men jag vill nu fasa ut LCHF och kommer röra mig mer mot GI. Antar att övergången kommer vara ganska smärtfri. LCHF vill jag inte leva med eftersom mängden fett känns ofräscht. Vidare har jag mått så pass dåligt i övergångarna från vanliga kolhydrater till fettförbränning så det är larvigt. Ingen skall behöva genomlida: huvudvärk, dimseende, dålig andedräkt, nattsvettningar, muskeltrötthet, frossa. Det har varit en boost att tappa vikt på förhållandevis kort tid, men GI som jag ägnat mig åt för flera år sedan gjorde mig överlag piggare - även om jag inte tappade vikten lika fort. Jag kommer undvika. snabba kolhydrater, socker, godis, läsk, lightprodukter. Istället fortsätter jag äta: ägg, fisk, kött men tillsätta mindre delar av fullkornsris/pasta/bulgur/kinoa i sallader. Edited February 18, 2019 by Kandela 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 1 timme sedan, Kandela sade: Vidare har jag mått så pass dåligt i övergångarna från vanliga kolhydrater till fettförbränning så det är larvigt. Det är därför folk uppmanas fortsätta röka, eftersom det är så tufft med omställningsbesvären. (Förlåt, kunde inte låta bli...) Hoppas du kommer att må bra på din lagomnivå och att du klarar dig från sug och annat otrevligt (som typ viktuppgång igen)! Bara att undvika värstingarna som du nämner kommer du långt med. Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted February 18, 2019 Author Share Posted February 18, 2019 Hej Maria Om Keto-influensan är vanligt förekommande, liksom ovanstående biverkningar LCHF för mig som ett sämre alternativ än GI. Vid GI-Kost har jag aldrig blivit sjuk, inte gått ned lika snabbt dock men överlag mått bättre. Förstår att du nämnde tobak med glimten i ögat, och hur det inte är jämförbart. Jag tappade från 86 kg till 79 kg på 6 veckor på LCHF. Jag kan inte rättfärdiga för kvinnan jag lever med hur jag stinker skunk ur munnen; men hur målet är runt hörnet. Det förtar liksom de gyllene, intima ögonblicken. Sammanfattningsvis har jag: luktat skit ur käften, och ibland haft en respons på främmande medresenärer på tuben (trots tuggummi, Fishermans Friend). Haft feber, varit grinig, fått tvätta lakan (använda max 2 ggr eftersom jag svettats igenom dessa totalt,plask-blöt säng). Jag har varit allmänt svag, och kunde knapp skita normalt på fem veckor. Vidare avtog sexlusten, just för att jag somnade direkt efter jobbet. Om GI ligger så pass nära LCHF så ser jag inga incitament för varför man skall trycka i sig massor av fett, bli sjuk när man egentligen åstadkommer samma viktnedgång på GI fast på lite längre sikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Jag bantade med GI nån gång för väldigt länge sen och mådde skitdåligt! Efter tre veckor bröt jag. När jag skulle testa att lägga om kosten till LCHF var jag beredd på att må dåligt så övergångsbesvären blev mindre påtagliga (eller om kroppen förstod, kanske?) även om jag var seg i hjärnan och kroppen ett bra tag. Däremot har jag sluppit keto-influensa och keto-andedräkt. Och tröttheten var mer muskulär, inte sömnframkallande. Det finns inte ett rätt sätt att göra på, vi är alla individer. Att hålla sig ifrån skräpet, det raffinerade, är det viktigaste ur hälsoperspektivet så ser jag inget problem med lite mer kolhydrater för den som är frisk. Vi har ju ett system för att hantera det. Lite tveksam till det val att äta pasta men det är mer för att jag är fullt övertygad om att gluten kommer från helvetet. Typ... Men det är jag det. Återigen Lycka till på din resa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted February 19, 2019 Author Share Posted February 19, 2019 Tack för den vänliga kommentaren Helge K. Men jag har redan börjat fasa ut LCHF, om har för avsikt (om jag nu lämnar min ketos) att fasa ut denna med. LCHF fungerar säkert för många människor, liksom det fungerade för mig med. Men jag vill inte leva med denna kosthållning. Det känns redan bättre i kroppen sedan jag i helgen bröt min nolltolerans mot kolhydrater, och har ändå fortsatt gå ned i vikt. Det har blivit en liten släng av bönpasta och lite bulgur. Jag har sagt upp mitt medlemskap här, men är tacksam över alla fina råd jag fått av välmenande människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 Hoppas det funkar för dig! Gjorde exakt den där resan första gången jag testade LCHF för ca 6 år. För mig gick åt helskotta haha. Jag började med LCHF för att gå ner i vikt och blev av med 4-5 kilo och tänkte nu ska jag "fasa ut" och köra GI kost. Gick ner något kilo till på bönpasta, vilket är förståeligt eftersom det smakar vidrig pappkartong! Bönpastan blev till fullkornspasta som tillslut blev till helt vanlig vit pasta. Ingen aning hur det där gick till. Sen unnade jag mig lite chips, bakverk och pommes åsså. Helt plötsligt var jag tjock igen Men är ju individuellt det där, vissa klara att balansera precis på kanten och liksom röra sig i "gråzonerna" vad gäller spannmål, ris och socker och bara göra bättre val. Andra kan inte släppa tyglarna alls, utan att riskera junkfood återfall. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted February 20, 2019 Popular Post Share Posted February 20, 2019 Jag har förstått att det finns en hel del människor som av olika anledningar tror att LCHF = artegen näringsrik naturligt fettrik och kolhydratsnål mat är inget för dem. Jag har alltid undrat varför är det så? Om du inte misstycker får du gärna dela med dig av hur du tänker @Kandela. Är det svårt att trotsa dagens norm? En föredetta kollega till mig sa vid en lunchsamtal att hon testade LCHF men det var inget för henne så hon övergick till pastan. Hon förklarade inte varför hon tyckte det. Nu kan jag inte fråga eftersom hon är långtidssjukskriven och oförmögen att jobba. Hon är i 30-års ålder. Jag menar att en människa är framförallt ett djur (som har till sin egen olycka begåvats med tummar och en överdimentionerad hjärna) och borde för att hålla sig frisk hela livet och upp i åren hålla sig till den artegna födan som LCHF försöker efterlikna. Djuret människa åt i väldigt många år det som fanns att jaga och hitta i skogen. Varken bönpastan eller fullkornspastan växer i naturen. Att hävda att de skulle vara en hälsosam mat är högst tvivelaktigt påstående. Det finns inga bulleträd. Chips, bakverk eller pommes går inte att hitta i skogen. Vill man förstå sig på den moderna kroniska sjukligheten som drabbar oss olika och ofta beroende på våra genetiska anlag så är det just den maten som vi började så smått introducera 10 000 år sedan i och med jordbrukets utbredning som måste vara boven. Vi är inte riktigt byggda att äta spannmål. Lektiner i baljväxter är inte bra för oss. Sedan exploderade det i och med industrialismen. Maten har blivit något annat - en massproducerat vara, ett sätt att skapa sig en förmögenhet, beroendeframkallande förföriskt god och ack så näringsfattig. Vi har börjat fnysa åt påpekanden att den eller den "maten" har ingen näring i sig. Bara smaken är god så accepterar vi vilka huvudlösa blandningar som helst - ultraprocessade blandningar gjorda av ultraprocessade beståndsdelar som bönpastan. Så mycket för den stora hjärnan! Jag vill inte på något sätt nedvärdera ditt beslut att fasa ut LCHF. Du kan ha anledningar som jag inte kan föreställa mig. Nu har jag försökt kort sammanfatta varför jag själv kommer aldrig att överge LCHF. Jag är bara mycket nyfiken på dina bevekelsegrunder. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Som vanligt föranleder detta en diskussion som egentligen är egal för mig, jag försöker inte överbevisa någon. Jag har listat massor av omställningsbesvär, men ingenstans nämnt min vilja att återvända till snabba kolhydrater. Det är inte min vilja att mässa för min omgivning, utan alla blir saliga på sin lott. Det går inte att generalisera över hur människors kroppar reagerar på vad de äter, att göra det är att skaffa sig huvudbry. Kvinnan jag lever med är vegetarian, vilket spär på min ovilja att fortsätta äta så pass mycket kött som jag gjort under 1,5 månad. Jag väljer att inte äta kött när vi träffas, inte för att jag tvingas till det utan ett eget val. Det finns alltså inget implicit skuldbeläggande från hennes sida. Jag äter fortfarande kött, finns ingen motsättning där. Det finns heller inga tvivel om hur; kakor, halvfabrikat, snabbpasta, godis osv. skulle vara skadligt för kroppen. Rimligtvis, efter jag har jag gått igenom ketosen, tappat min kilon så torde jag bildat mig en uppfattning. Jag kom ut på andra sidan med ett bättre mående efter att ha tänt av från kolhydrater och socker. Alltså, mitt val att inkludera en mindre mängd kolhydrater är inte baserad på mina nuvarande omställningsbesvär - utan dessa övervann jag. Jag märker emellertid hur min kropp reagerar på en mindre mängd långsamma kolhydrater, och överlag är jag piggare. Diskussionen kring vad som är genetiskt naturligt för oss faller på sin egen orimlighet i relation till produktionskostnader av kött. Alla vet att köttproduktionens åverkan på vår planet, och den dekadenta sociala livsstil förknippad med köttkonsumtion är löjeväckande. Om du med spjut eller pilbåge konsumerar vad du behöver för dagsbehovet, så blir diskussionen en annan. Bulgur, bönor, lök, kikärter och olika sallader utgör idag ett komplement för mig i min kost. Huvuddelen är fortfarande ägg, kött, fisk. Vad jag vänder mig emot är ren LCHF, inte förekomsten av kött i kosten. Redan efter omställningsbesvären var över, och fett hade blivit min primära energikälla luktade jag fortfarande illa ur munnen, och hade en minskad sexlust. Jag väljer att inkludera ovanstående kolhydrater av smakmässiga skäl, men också för hur min mage mår. Nu kan jag gå på toaletten som en välmående person, och inte med en olustkänsla; oviss över varför ingenting händer när man sätter sig ned. Jag har sagt upp mitt medlemsskap hos Kostdoktorn, och detta kan säkert resultera i hur jag inte längre kan skriva i forumet. Mvh Kandela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 36 minuter sedan, Kandela sade: Jag har sagt upp mitt medlemsskap hos Kostdoktorn, och detta kan säkert resultera i hur jag inte längre kan skriva i forumet. Nej, man behöver inte vara medlem för att skriva i forumet, bara för att kunna se videos mm, så fortsätt gärna skiva, det är alltid intressant med olika vinklingar. Intressanta tankar... även om jag inte förstår vad du avser med "den dekadenta sociala livsstil förknippad med köttkonsumtion är löjeväckande"...? Jag vänder mig själv mot HUR vi människor (oftast) föder upp djur för att äta, oavsett om det är torterade kor och grisar eller oglada laxar. Det ser jag, som tror på vikten av att äta kött för hälsans skull, som vår viktigaste fråga. För kretsloppet, kolbindningen och möjligheten att rädda våra matjordar. Det du beskriver ovan påminner mer om paleo och det är absolut en bra och hälsosam inriktning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 On 2019-02-24 at 06:22, Kandela sade: Kvinnan jag lever med är vegetarian, Tack, jag har fått en förklaring. Jag tänker inte heller resonera om det huvudlösa i att tro att vegetarianer kommer att rädda vår planet. Det kommer de inte att göra. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kandela Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 Är tillbaka för rond två. För nästan ett år sedan gjorde jag mitt första försök med LCHF. I efterhand förstår jag idag varför jag måste blivit så pass sjuk som jag blev: för lite vatten, salt och fett ingick i kosten - och sedan blev det alltför mycket protein. Jag började på 86 kg och gick under ca tre månader ned över 10 kg. Nu har jag börjat om, och hade gått upp till 80 kg som mest - men har minskat till 77.8 kg efter 14 dagar med LCHF. Jag letar nu efter bovar som bromsar viktnedgången. Under första veckan blev det för mkt av en nötblandning i grekiska yougrhurten från LIDL (ingen frukt i). Vidare åt jag sporadiskt för mkt av Babybel (småostar) bara för att dämpa akut hunger efter jobbet. Jag kliver upp 05:00 eftersom jag har en längre tid för pendling och kommer sällan hem före 18.00. Det enda som jag tror är kvar är: en liten skvätt iKaffe (havremjölk) på morgonen till kaffet, och så äter jag pedagogisk lunch med mina elever, vilket är obligatoriskt. Jag kan alltså inte påverka om det ingår vissa redningar med mjöl/maizena i vissa rätter. Men jag prioriterar sallad och kött när jag kan. Vad jag inte ätit på 14 dagar är: snacks, godis/socker, potatis, pasta, ris, alkohol, frukt. Jag är 173 cm lång, väger just nu 78.8 kg och vill komma ned till 73 kg. Måste tillägga att jag inte haft omställningsbesvär efter jag inkluderade mer fett, salt, men dricker nog för lite vatten fortfarande. Jag tycker dock att det går segare på andra försöket, men tillskriver detta att jag är otålig och skall inte stirra mig blind på vågen. Det märks dock att jag tunnar ut på kroppen igen. Jag är glad över att slippa omställningsbesvären, men det kanske är för tidigt att ropa hej bara efter 14 dagar? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 8 timmar sedan, Kandela sade: Jag letar nu efter bovar som bromsar viktnedgången. Det är lätt att vilja att det ska gå fort men för mig låter det som att du har väldigt bråttom om du redan efter fjorton dagar börjar leta efter saker som kan bromsa? Låt det gärna gå några veckor till, kanske ett par månader, innan du börjar skruva på parametrarna. Lite redning bör inte påverka så mycket i detta skede om inte maten badar i sås, förstås. Jag vet, man blir otålig men för kroppens skull funkar det bäst om man övar på tålamodet, tillåter sig att landa så att säga. Ta fram måttbandet också, ibland syns det snabbare där än på vågen eftersom man bär olika mycket vätska i kroppen. 8 timmar sedan, Kandela sade: I efterhand förstår jag idag varför jag måste blivit så pass sjuk som jag blev: för lite vatten, salt och fett ingick i kosten - och sedan blev det alltför mycket protein. Det finns de som kör väldigt strikt keto men också de som kör karnivor, dvs betydligt med kött och inget grönt. Förhoppningsvis då med inälvor som del i kosten för näringsvärdets skull. På vilket sätt passade inte det högre proteinintaget dig? På vilket sätt blev du sjuk? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 On 2019-12-10 at 05:59, Kandela sade: 1. Jag letar nu efter bovar som bromsar viktnedgången. 2. Under första veckan blev det för mkt av en nötblandning i grekiska yougrhurten från LIDL (ingen frukt i). 3. Vidare åt jag sporadiskt för mkt av Babybel (småostar) bara för att dämpa akut hunger efter jobbet. 4. Det enda som jag tror är kvar är: en liten skvätt iKaffe (havremjölk) på morgonen till kaffet. 5. jag prioriterar sallad och kött när jag kan. 1. Efter snabb genomläsning av tråden, har jag förstått varför jag, när min LCHF-period inleddes, hade stora fördelar jämfört med många. A. Långa studieansträngningar före kostväxlingen. B. Avlyssning av detta fina forum och varningar genom erfarna och kunniga medlemmar om vad som kunde hända om man gick för fort fram. Tyvärr är mitt temperament likt ditt, varför jag växlade kost direkt. Som väl är, blev de besvärliga övergångseffekterna mycket små, så de första fem-sex månaderna innebar i stort sett ett kilo viktsminskning per månad - för min del tillräckligt ner till BMI 23. C. En hustru som inte gjorde några invändningar utan solidariskt deltog i kostväxlingen. 2. För mycket av nötblandning ? Varför för mycket? Ös på! 3. Suveränt för kalciumintaget - hur får du annars i dig det dagliga kalciumbehovet? 4. Varför inte vispgrädde i kaffet? 5. Vad brukar du annars föredra? Som jag ser det är kostväxling, om man är övertygad om fördelarna, generellt en fråga om att helhjärtat gå in för förändingarna - slarva kan man möjligen komma till senare, efter att erfarenterna samlats. Som jag förstod av din tidigare tveksamhet och avsteg, berodde dessa på en slags hänsyn/solidaritet med din sambo. Den struntar kroppens celler i. De vill bara att du på bästa sätt skapar en relation till kroppen i sin helhet - är cellerna nöjda, mår du och övriga i din närhet alla bäst. Hur har du det med D-vitamin, magnesium K2-vitamin och kalcium? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts