Jump to content

kickilotta

Recommended Posts

Forskare: Vällingpulver kan ligga bakom diabetesökning

I SvD idag artikel om forskning på barndiabetes och barnvälling, Vällingen kan skapa inflammation hos barnen som leder till Diabetes1 tror man 

https://www.svd.se/forskarna-varnar-skadligt-amne-bildas-i-mjolkpulver?utm_source=SvDNYH1D&utm_medium=email&utm_campaign=2019-01-24

Svenska forskare misstänker att pulvervälling kan ligga bakom ökningen av typ-1-diabetes bland unga. Välling innehåller ofta mjölkpulver som efter en tids lagring kan innehålla så höga halter av skadliga AGE-ämnen att det utlöser en inflammation i tarmen, visar en ny studie från Lund.   

Sedan tidigare är det känt att amning tycks ha en skyddande effekt mot typ-1-diabetes. Ett annat råd från forskarna är därför att fortsätta amma, om man kan, eller att koka egen välling på färsk mjölk.  ----  

AGE bildas i mat som hettas upp då proteiner eller fettsyror reagerar med socker. Forskarna har nu särskilt intresserat sig för spraytorkad mjölk, en mycket vanlig ingrediens i välling och många andra livsmedelsprodukter som såser och chokladdrycker, men även exempelvis så kallade proteinbars.

Vi har sett en stadig ökning av typ-1-diabetes och forskarna famlar. Tidigare har man undersökt om det handlat om virus och gluten men utan att lyckas bryta utvecklingen. Vi behöver nu gå ett steg längre och undersöka misstankarna om att det är själva torrmjölken som är orsaken, säger Mona Landin-Olsson.

• Like 3

Blev lite orolig när jag läste detta. Har själv en nära släkting med en 5 månaders underbar bebbe och de har enbart gött den lille med välling, eftersom frun inte ammar. Ungen är redan nu märkbart överviktig på ett oroande sätt som inte är normalt för ett spädbarn. Bebisar får inte den typen av övervikt på modersmjölk. 

Samtidigt vet jag inte varför hon inte ammar, så kan omöjligt kommentera eller kritisera. Vill ju inte vara den där osmidiga individen som skapar dålig stämning på släktmiddagen. Det kan ju vara så att hon inte ammar av medicinska skäl, t.ex äter en hjärtmedicin eller vad vet jag? Men om det är av ngt annat skäl, t.ex någon form av emotionell/psykisk låsning, så är det ju helt förfärligt! Då borde hon väl rimligen fått hjälp och stöd av vården för att få det att funka? Eller finns inte den typen av stöd till förstagångsmammor längre? 😟

• Like 1
  • Sad 2

Men amerikaner ger inte sina barn välling...? Och de har hög andel barndiabetes. Visserligen får de amerikanska barnen mycket annat skräp men då torde det vara skräp och höga halter kolhydrater snarare en en viss produkt som orsakar diabetesen, eller..?

• Like 1
  • Confused 1

13 timmar sedan, MariaF sade:

Men amerikaner ger inte sina barn välling...? Och de har hög andel barndiabetes. Visserligen får de amerikanska barnen mycket annat skräp men då torde det vara skräp och höga halter kolhydrater snarare en en viss produkt som orsakar diabetesen, eller..?

Jag tror det handlar om en kombo av gluten, processade skräpprodukter och miljögifter i allmänhet som sakta bryter ner de små kropparna. Till sist rinner bägaren över. 🙄

• Like 2

Som vanligt har medierna överdrivit och undanhållit viktig information. Här är en länk till originalartikeln: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691518308883?via%3Dihub&fbclid=IwAR1TZgMyO-NzWfUKD2R90hP9LMw1JOk3PZxtstXnEqcxkFtb0z__MKUoYDU

Där framgår att AGE-ämnena påvisats efter väldigt varm och fuktig lagring (vem har vällingen i sådant klimat?). Sedan att råttors tillväxt hämmades av AGE-ämnen samt att deras tarmar uppvisade ökad inflammation.

Slutklämmen i konklusionen är att vi ännu inte vet något om huruvida detta kan tänkas påverka uppkomst av autoimmun sjukdom.

Bröstmjölk är så klart det bästa, men att på dessa grunder skrämma bort föräldrar från ersättning är dålig stil.

• Like 3

När det gäller uppkomst av diabetes typ 1 menar Hans Jönsson, som följer diabetesforskningen på ett mycket seriöst sätt (fast han är negativ till LCHF, men det är en annan sak!), att det är mer forskning på gång som visar virusinfektioner som viktiga: http://www.diabethics.com/science/human-prevention-trial-cvb/?fbclid=IwAR2CWepaiS-F9kZO3XgLlTZzvUQglK3FJXcTcVUfz-AtrBS77c3U8AMhlRE

En annan på vissa sätt liknande infallsvinkel har Emma Adlercreutz i sin doktorsavhandling om uppkomst av diebetes typ 1 från 2014. Avhandlingen heter ”The Perfect Storm”, vilket är ett katastrofalt oväder som uppstår vid osannolika kombinationer av olika orsaker. Utbrott av T1D liknar hon vid en ”perfekt storm”, att flera faktorer, där någon/några gör att immunförsvaret är mycket aktivt. Hon nämner både virus, komjölksprotein, gluten och annat som tänkbara ingredienser i "stormen".

Det är viktigt att hittills inget har framkommit som tyder på att intag av raffinerade kolhydrater skulle vara en viktig anledning till uppkomst av diabetes typ 1 (till skillnad mot DT2!). Man kan alltså aldrig rå för att man får DT1!

• Like 4

7 minuter sedan, kickilotta sade:

Här är information  om varför det är så bra om barn kan ammas.

Precis som med andra matvanor är ämnet så fruktansvärt laddat! Ja, inte för barnen, men för mamman. Jag minns att jag blev matad med proamningspropaganda mitt i den hormonröra graviditeten innebär, så till den milda grad att jag mådde dåligt över att jag KANSKE inte skulle kunna amma när det väl blev dags... :blink: Att det ska vara så svårt att vara människa? Jag menar, har en hjort någonsin funderat över om kalven ska ammas? Vad dess artegna föda är? Eller om den egentligen behöver hålla sig i fysiskt gott skick?

För närvarande fördjupar jag mig i mikrobiomet och dess betydelse för inflammation och alla tillhörande sjukdomar, inkl diabetes, alzheimers mfl. Just glutenets förmåga att förstöra våra tarmar tycks vara centralt. Ändå pratas det bara om "ät gröna blad för tarmfloran", sällan om vad som förstör den och gör den känsligare; Kejsarsnitt, bröstmjölksersättning, antibiotika, gluten, NSAID, HFCS och annat skräp.

• Like 5
  • Thanks 1

• Annika Rane changed the title to Välling och barndiabetes