Jump to content

Äta ofta på lchf

Veronicaaa

Recommended Posts

Jag har svårt att äta mycket i taget och gillar inte känslan av att bli sådär riktigt mätt. Det blir att jag äter 4 gånger om dagen. Springer 8 km 4-5 ggr i veckan och styrketräning 2 ggr i veckan vilket också kanske bidrar till att jag äter ofta 

Märker att många kanske bara äter ett par mål om dagen på lchf. Får man sämre resultat/mående av att äta fler gånger. Vad har ni för erfarenheter? 

• Like 3

Hej

Jag äter vanligtvis två gånger om dagen. I förrgår och idag äter jag bara en gång. Min erfarenhet är att man inte behöver äta sig proppmätt, även om man äter färre gånger om dagen. Igår märkte jag att jag att jag behövde äta mindre då jag fastat ett dygn. Det är också ok att träna på fastande mage, så träningen är absolut inget hinder att äta färre gånger ifall man känner för det. Fyra gånger tycker jag faktiskt att är mycket, jag har vant mig vid att ha tom mage en del av dagen, så att äta fyra gånger skulle kännas jobbigt. Jag är ute efter viktnedgång och jag har lättare att gå ner då jag äter bara två gånger om dagen. Men vi är alla olika, så det viktiga är att du provar dig fram till vad som passar just dig och som hjälper dig att må så bra som möjligt. 

• Like 6

Jag tycker att det är befriande att slippa äta så ofta eller tänka så ofta på mat när man äter enligt LCHF. Man kan koncentrera på annat och få saker gjorda. Det bästa med min senaste 5-dagars fasta var just känsla att man var befriad från hunger och allt som hade med maten att göra.

Varje gång du äter något slinker det ner ämnen som kroppen måste ta hand om, rensa ut och hantera. Maten av idag är sällan så ren och oförfalskad att det är bara ren och skär näring som kommer in. Ju oftare du äter desto mer får kroppen jobba och rensa ut. Om du inte äter så ofta och har längre fastepauser så hinner kroppen också med reparationsarbetet mellan varven. Jag tror inte att det är bra för kroppen om man äter oftare.

• Like 5

Jag äter 4 ggr per dag(om jag inte fastar) och har då aldrig haft några problem av det vad gäller vikten. Upplever precis som du att jag blir seg, trött och däst om jag trycker i mig stora portioner. Blir soffläge om jag äter för mycket i ett svep. Plus att jag har IBS och vill jag vara helt symptomfri så är det mindre mängd mat vid 3-5 tillfällen som gäller, vilket många rådgivare även inom LCHF rekommenderar. 

Sen har jag fått jobba hårt på att lära mig äta rimliga portioner och inte hetsäta en hel kastrull, så vill inte väcka den sovande björnen genom att äta fastän jag är mätt eller vänta tills jag blir okontrollerat vrålhungrig och gör dåliga val.

Men är ju också en fråga om energibehov och individuella skillnader. Jag tränar också mer eller mindre dagligen, inte i klimakteriet ännu och har ok metabolism, så jag kan äta en del. Medan andra bara kan bara äta 2 mindre portioner om dagen om ens det! 

Har man hyfsat normal metabolism så är det svårt att fatta hur orimligt lite mat vissa människor måste klara sig på, bara för att undvika att vikten går uppåt. Jag ser ju själv på t.ex min gamla pappa som har fettlever, fetma och diabetes typ 2 och hur pyttelite han kan äta. Det är verkligen chockerande hur någons metabolism kan vara så totalt avstängd. Läkarna säger att han ska äta mindre, när han redan har vitamin- och mineralbrister p.g.a att han äter så lite 😓 

• Like 6
  • Sad 1

Ja jag tränar nästan alltid på morgonen och efter träning har jag alltid väldigt svårt att äta så då brukar det bara bli ett par ägg och och kaffe med lite kokosfett. Det står jag mig inte så länge på efter ett träningspass. Kanske skulle lära mig att äta tills jag är proppmätt men det känns inte så bra haha 😅

• Like 2

37 minuter sedan, Elinor sade:

Har man hyfsat normal metabolism så är det svårt att fatta hur orimligt lite mat vissa människor måste klara sig på, bara för att undvika att vikten går uppåt.

Vad jag önskar att jag kunde äta mera 🤣

Jag har autoimmun sköldkörtelsjukdom, så det påverkar naturligtvis hur jag kan äta. Äter jag det minsta kolhydrater går vikten upp, mejeriprodukter är redan för mycket. Men så länge jag låter bli kolhydrater blir jag inte hungrig heller. Idag har jag ätit en gång och jag är absolut inte hungrig. 

• Like 3

5 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Jag har svårt att äta mycket i taget och gillar inte känslan av att bli sådär riktigt mätt. Det blir att jag äter 4 gånger om dagen. Springer 8 km 4-5 ggr i veckan och styrketräning 2 ggr i veckan vilket också kanske bidrar till att jag äter ofta 

Märker att många kanske bara äter ett par mål om dagen på lchf. Får man sämre resultat/mående av att äta fler gånger. Vad har ni för erfarenheter? 

Ja altså det handlar lixom inte så mycket om LCHF utan om ditt dagliga kaloribehov.

Grejen är.. en av grejerna iallafall är, att om man är lågförbrukare av kalorier/har en del lagrat redan sedan tidigare, så brukar man landa på 2 måltider om dagen för det verkar hur som helst löjligt att laga till en halv fläskkotlett!

Fördelen med att äta färre gånger är oxå att man får lov att äta vuxenportioner.. iomed att man äter så lite.

Fördelen med att äta färre gånger är att man lever av lagren, dvs man bygger då inte upp dem.

Oandrasidan så finns det storförbrukare av kalorier, i dag främst elitidrottare, de kan behöva upp till 5000 Kcal per dag, de har i stället problem med att hinna få i sig alla kalorierna.. samt alla andra näringsämnen som de är storförbrukare utav.

• Like 4

2 minuter sedan, Veronicaaa sade:

Okej ja jag har inga problem med vikten. Jag har alltid varit smal. Jag går alltid upp något kilo i vikt när jag börjar med lchf. Jag har mycket stress i livet och är en ganska orolig själ, så då kanske det inte är så dumt att äta fler gånger ändå. 

Nämen då så. Du gör ju redan något som fungerar för dig. Fortsätt med det du 😊 

Don't fix it if it ain't broken 😉

• Like 7

16 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Okej ja jag har inga problem med vikten. Jag har alltid varit smal. Jag går alltid upp något kilo i vikt när jag börjar med lchf. Jag har mycket stress i livet och är en ganska orolig själ, så då kanske det inte är så dumt att äta fler gånger ändå. 

Dvs du är en rätt normal frisk person.. med samma tillkortakommande som de flesta utav oss andra?

Dvs nr2, hur är man funtad om man i Sverige i dag inte stressad och iallafall lite orolig själ, med tanke på hur vi lever?

Dvs nr3, är man inte stressad som vuxen med allt ansvar det innebär så är man i värsta fall idiot?

Dvs nr4, vårt framtida liv fram tills vår pensionering/död och annat som barn/äktenskap/barnbarn/deras välbefinnande är en orosfaktor.. vi kan börja med ditt pensionsparande.. har du tänkt på det? Iallafall så får du som regel det oranga kuvertet!

Just nu, Veronicaaa sade:

Haha ja där satte du huvudet på spiken... 

Mm.. prexis, att bli vuxen innebär oro och ibland även ångest!

Iallafall har man väl uppnått medelådern så skiftas fokus rätt snart från egna välbefinnanden till föräldrars, samt om man har barn till partner och barns välbefinnande/hälsa!

Dvs det finns ett talesätt, som beskriver det hela, dvs det är först vid tredje  äktenskapet, vid tredje husbygget, vid tredje partnern med barn som man kommer underfund med vilket liv man i själva verket ville leva!

Dvs som vuxen får man allt för många val och det är hur lätt att gå vidare/välja något nytt när man tröttnat på det gamla!

Dvs  det är betydligt lättare att välja diet/kostmodell.. valet av partner/husbygge/barn är något man har resten utav livet.. även om man kan byta ut partner och bostad, så har man hur som helst kvar barnen.. och de skall inte drabbas utav ens egna dåliga val.

Dvs  de val man gör som vuxen påverkar andra generationen!

Dvs nu så är jag singel, jag har inga barn,, det saknar jag, så i stället oroar jag mig för min mor  och far som är rätt gamla, de har olika diagnoser, de kan lixom inte leva hur länge som helst samt så tänker jag på mina brorsbarn, jag är lixom inte såå oroliga för mina brorsbarn iomed  att jag vet att de har fullt ut fungerande föräldrar!

• Like 1

3 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Hehe det har nog blivit typ 4-5 ggr på 10 år... 

Använder du det som nån sorts bantningsmetod, då?  Jag tänker att du borde få sämre  resultat för varje gång..? Liksom vad gäller träning, oro mm?  Nu vet jag inte hur gammal du är men från förklimakteriets intåg (börjar i 35års-åldern) kan det vara lite problematiskt. Nu var det inte alls det du undrade över, och du skriver att du alltid varit smal, men jag reagerade på din rad där.

• Like 1

15 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Nej jag har aldrig haft problem med vikten. Jag gör det för att jag mår bra av det då jag slipper sug och får mer energi, men sen har jag alltid glidit tillbaka till "vanlig" mat. Har aldrig märkt att jag får sämre resultat. 

Det ger ju dig en helt annan frihetsgrad att äta lite vad du vill och hur ofta du vill!

Dvs så länge man får i sig de kalorier och de övriga näringsämnen man behöver.

Det där med hög E% fett samt lång tid mellan måltiderna vill jag bestämt anse vara goda råd för de som är obesa och/eller diabetiker, dvs de behöver vända en förstörd metabolism.

• Like 3

38 minuter sedan, singoalla sade:

Jag är också en person som inte kan äta stora måltider. Mår dåligt och tappar energi. Kan inte heller gå för långt mellan målen. Då slår migränen till. Lyssna till vad din kropp mår bra av.

Nu tycker jag det är dags att diskutera/definiera "stora måltider"!

För mig innebär det främst en hel tallrik med mat, den brukar jag då främst/först lassa på med något carniovoriskt/typ kött fågel/fisk.

Emellanåt så slinker det med någon form av för det mesta lite stekt potatis, resten är typ grönsaker/ärter/bönor/lök/vitlök, samt eventuellt oftast iallafall någon form av fet sås!

Dvs jag lassar upp det hela på en enskild tallrik, det har hänt att jag har lämnat, vilket jag skäms för, men för det mesta så har jag ätit upp.. inte nog med det, jag har begått den dödssynden att jag inte bara tvesovlat utan även tresovlat!

Dvs jag har lixom inga problem med att varken tvesovla eller tresovla.. iallafall så håller jag mig som regel till en (1 ) tallrik och som regel så äter jag upp det jag lagt upp!

Man lär sig av misstag,, iallafall när man blir tvungen att lämna på tallriken/på buffen!

Iallafall, jag gillar att vänta på måltiderna, tills man är hungrig, tills man får lov att äta fullvuxna portioner... bara hatar det där med att äta ofta och barnportioner..stup i kvarten!

Dvs skall vi behöva starta en ny tråd på forumet som skall definera vad som innebär en fullvuxen portion.. du och jag är äldre, du är lite äldre än mig, jag har inte pensionerat mig ännu, likt förbannat så tarvar vi inte lika stora portioner längre, men kanske främst inte lika ofta?

Jag är lixom inte bange för det, för jag tarvar i princip bara två tallrikar om dagen, på helgerna inte mer än en måltid, och jag går lixom inte ner i vikt på det.

On 2019-01-27 at 15:38, singoalla sade:

Nej tycker inte vi behöver starta en ny tråd. Definitionen på en stor måltid är nog ganska individuell. Jag äter tills jag känner mig mätt. Blir ju olika mkt för olika personer. Ålder kanske spelar in, men personligen alltid ätit alltid små måltider.

Mm.. prexis vad jag ville komma fram till!

Dvs jag är 63 och äter fullvuxna portioner, när jag väl äter, till skillnad mot när jag var 23, då kunde jag ta om.

Dvs jag lägger upp tills ögat bestämt att jag knappast orkar mer på en enskild måltid.

Dvs jag har skaffat mig ett ögonmått som för det mesta stämmer.

Dvs om storleken på portionen/på tallriken verkar stor, så beror den då som regel av rätt kalorifattiga grönsaker/olika gröna blad.

Dvs man kan äta en massa gröna blad, det ger en viss volym på tallriken, det är nästan som att dricka vatten iomed de består främst av vatten/väldans lite kalorier.. i bästa fall får man tugga och de kan bidra med någon vattenlöslig vitamin.

• Like 2