smarkebo Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Enligt min erfarenhet brukar jordnötter oftast uppges ha cirka 12-14% kolhydrater (Ja, jag vet att man skriver ”g per 100g” men det är ju precis samma sak. Viktprocent) Finns det överhuvud taget någon möjlighet att detta kan stämma, som ”Snack Foods” skriver? 5%? Eller är det för bra för att vara sant? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 Att en typ av jordnötter enbart skulle innehålla en tredjedel så mycket kolhydrater som andra märken låter helt orimligt. Jag tror snarare det blivit något fel i översättning och tryck. Näringsvärdet vad gäller kolhydrater i ounce/oz är nämligen ca 5 gram för jordnötter. Man kan inte riktigt lita på näringsvärdet som står på produkter tyvärr. Bättre att kolla t.ex USDA. Sen innehåller just den där produkten palmolja, vilket inte är fullt så bra. Jag skulle nog käka upp de ändå dock men kanske inte så många åt gången. Är dumt att slänga=matsvinn samt att alla jordnötter(även sämre märken) innehåller väldigt mycket nyttigheter som zink och magnesium. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 25, 2019 Share Posted January 25, 2019 10% enligt matkalkyl. http://matkalkyl.se/se-jordnotterrostade.php 7% enligt DietDoc https://www.dietdoctor.com/se/lchf/notter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted January 25, 2019 Popular Post Share Posted January 25, 2019 Jordnötter innehåller minst 100% kolydrater enligt min personvåg... Jag äter en näve och går upp 4kg. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 14 timmar sedan, MariaF sade: Jordnötter innehåller minst 100% kolydrater enligt min personvåg... Jag äter en näve och går upp 4kg Samma här! När jag ens tittar på eller tänker jordnötter går jag upp i vikt känns det som. Testade i fjol att äta ca en näve per dag och gick upp nästan 8 kg på rekordkort tid. Den som vill ner i vikt ska definitivt bannlysa jordnötter för gott. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Det är kanske möjligt att det det finns olika sorters jordnötter precis som med äpplen och druvor? Jag "råkar" ha en påse Alesto jordnötter(LIDL) i skåpet som är farligt goda. De innehåller mindre fett och protein än de du köpte men också mer kolhydrater. Alesto 100g: Fett 51,2 Kolhydrater 11,0 Protein 24, Salt 1.0 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Japp, hemgjort jordnötssmör med sked är världsbäst...om man vill gå upp vikt! Lite märkligt för upplever inte att andra frön och nötter ger sådan viktpåverkan. Kan det vara för att jordnötter är en ärtväxt? Kan det vara därför det sätter sig runt magen? Andra frön har ju generellt usel biotillgänglighet och svårjobbade, d.v.s hur t.ex ett linfrö kan gå nästan orört genom kroppen och hamna i toaletten. Sen hjälper det knappast att vanliga köpejordnötter är fabriksprocessade och får simma i palmfett eller solrosolja innan rostning+pastörisering och sedan steril paketering på det. Det förändrar nötens sammansättning och struktur. I princip allt som är fabriksprocessat i delvis härdade växtfetter gör folk smällfeta Frågan är om man går upp lika mycket på färska icke processade jordnötter? Någon som testat? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 2 timmar sedan, Elinor sade: Frågan är om man går upp lika mycket på färska icke processade jordnötter? Någon som testat? Troligtvis inte, för de är inte alls lika goda. Smakar mest bönor. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 1 timme sedan, Elinor sade: Japp, hemgjort jordnötssmör med sked är världsbäst...om man vill gå upp vikt! Lite märkligt för upplever inte att andra frön och nötter ger sådan viktpåverkan. Kan det vara för att jordnötter är en ärtväxt? Kan det vara därför det sätter sig runt magen? Andra frön har ju generellt usel biotillgänglighet och svårjobbade, d.v.s hur t.ex ett linfrö kan gå nästan orört genom kroppen och hamna i toaletten. Sen hjälper det knappast att vanliga köpejordnötter är fabriksprocessade och får simma i palmfett eller solrosolja innan rostning+pastörisering och sedan steril paketering på det. Det förändrar nötens sammansättning och struktur. I princip allt som är fabriksprocessat i delvis härdade växtfetter gör folk smällfeta Frågan är om man går upp lika mycket på färska icke processade jordnötter? Någon som testat? Inga övriga kommentarer till olika sorters jordnötter.. däremot vill jag varna för extra bra jordnötsmör på burk, gäller således även dåligt sådant! För det första, det verkar dunsta ur burken, för när jag skall göra jordnötsås till kycklingen så är burken tom! Så då får jag göra Currysås i stället vilket är lika gott ioförsig.. kruxet är att förstå vart jordnötsmöret tog vägen? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 On 2019-01-25 at 13:26, smarkebo sade: Enligt min erfarenhet brukar jordnötter oftast uppges ha cirka 12-14% kolhydrater (Ja, jag vet att man skriver ”g per 100g” men det är ju precis samma sak. Viktprocent) Finns det överhuvud taget någon möjlighet att detta kan stämma, som ”Snack Foods” skriver? 5%? Eller är det för bra för att vara sant? Jag får det till 619 kalorier, så resten måste då vara akohol? De passar då antagligen till fredagsmys? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 35 minuter sedan, iAnna sade: Troligtvis inte, för de är inte alls lika goda. Smakar mest bönor. De är ju jättegodast!! Smakar lite som ärter. Vet inte om man går upp lika mycket på dem eftersom de är svåra att hitta skalade så det blir oftast inte samma mängd. Kokta, färska jordnötter är däremot vidrigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 27, 2019 Share Posted January 27, 2019 Jag gjorde eget cachewsmör före jul. Rostade nötterna själv först. Gav smöret i burk till min kollega som julklapp. Burken kom i retur efter jul eftersom ingen i deras familj/bekantskap gillade det... Jag smaskade i mig alltihop helt på egen hand på tre dagar(gillar inte matsvinn)........Vad var problemet? 1 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 On 2019-01-27 at 09:51, DRAKULLA sade: Jag gjorde eget cachewsmör före jul. Rostade nötterna själv först. Gav smöret i burk till min kollega som julklapp. Burken kom i retur efter jul eftersom ingen i deras familj/bekantskap gillade det... Jag smaskade i mig alltihop helt på egen hand på tre dagar(gillar inte matsvinn)........Vad var problemet? Nästa gång gör du kokossmör.. får tillbaka burken och låter dig väl smaka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts