Jump to content

Ingegärd Beinemo

Recommended Posts

Hej. Har sedan 5 mån hållit på med LCHF. Stått stilla periodvis,men ändå lyckats gå ner 9 kg 
Till min målvikt.   Jag bakar ju fröknäcke vilket pumpakärnor o solrosfrö ingår. Det är
ju mycket fröer i. Då har jag en undran. Kan magen krossa pumpa o solroskärnor.
Har märkt att de kommit ut hela frö i avföringen.  Är för övrigt vegetarian. Inga problem med det.
Med vänlig hälsning, Ingegärd Beinemo.  

Skickat från min iPad

Just nu, Ingegärd Beinemo sade:

Hej. Har sedan 5 mån hållit på med LCHF. Stått stilla periodvis,men ändå lyckats gå ner 9 kg 
Till min målvikt.   Jag bakar ju fröknäcke vilket pumpakärnor o solrosfrö ingår. Det är
ju mycket fröer i. Då har jag en undran. Kan magen krossa pumpa o solroskärnor.
Har märkt att de kommit ut hela frö i avföringen.  Är för övrigt vegetarian. Inga problem med det.
Med vänlig hälsning, Ingegärd Beinemo.  

Skickat från min iPad

Mnjae.. till skillnad/eller iallafall för att vedimera Ekner/Martina, sk odegestivbara kolhydrater kommer ut by rektum!

Dvs vill man få i sig alla komponenter i fröerna/kärnorna så bör man mala dessa/tugga dessa.

Maggen krossar sällan något, magen gör en massa rörelser för att röra om det man ätit så att det upplöses/blandas med ensymer som kan bryta ner det som det innehåller.

Iallafall så har jag information från far/mor-mödrar som bytt blöja på sina barnbarn, dvs hela fröer/majs som inte tuggats tenderar att hamna i blöjan rätt osmält!

Dvs det stämmer rätt bra med övrig vetenskap om hur vår matsmältning fungerar, hur växter gör för att sprida sin fröer.

Nu så skall jag vara typiskt så deterministisk så att jag hävdar att växter, vissa iallafall, vill att vi skall äta deras frukter så att deras frön skall spridas utav oss, by dropings här och där!

Tyvär så uppstod den evolutionen innan vi upfann WC och kommunala  reningsverk.. varvid renigsverkens deponier har ett helvete med alla fröer som de deponerar på sina slamanläggningar, specielt tomarfröer!

Såå, de besprutrar dessa med gifter för att inte folk skall klippa upp staketet och plocka tomaterna!

Såå, om du skall få innehållet i fröerna/kärnorna så får de antingen vara malda eller så får du tugga dessa!

Om du undrar om man kan vara vegetarian och äta LCHF så verkar du hur som helst knappast ha något tvivel om det.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/vegetariskt

https://veglchf.wordpress.com/

Osv!

• Like 1

47 minuter sedan, Ingegärd Beinemo sade:

Läste ditt svar. Jag tänker o undrar om magen bryter ner de hårda fröerna,samt man får nytta av själva kärnorna.

Svar nej! Tarmsystemet bryter inte ner något av detta. Vad som bryts ner av fiberkaraktär är överjords grönsaker som ex broccoli, sallad, spenat etc. Dessa produkter når grovtarmen nedspjälkat till godis som grovtarmens bakterier kan fermentera på och må gott av. Spannmål är vi som bekant inte genetiskt programmerade för, varpå det mestadels skadar oss.

• Like 3

2 timmar sedan, Ingegärd Beinemo sade:

Läste ditt svar. Jag tänker o undrar om magen bryter ner de hårda fröerna,samt man får nytta av själva kärnorna.

Beror på hur du äter frön. Om du sväljer hela linfrön, chia eller sesam direkt ur paketet så kommer det ut hyfsat orört, vilket syns om man är en sån som glor i toan. Om du däremot blötlägger frön(för att få bort fytinsyra som binder näringsämnen) och ökar biotillgängligheten samt ser till att tugga ordentligt eller mixa, så får du ut mer fett, protein och mineraler. 

Jag blötlägger alltid frön och nötter så länge som möjligt för max näringsämnen, iom att jag lätt inte får mig tillräckligt med zink och magnesium annars. Brukar också laga eget fröknäcke, eftersom det godare än lchf bröd och lätt att sno ihop. Fröknäcke man köper är dyrt och dåligt, innehåller gluten och ibland till och med skräp som solrosolja. 

Fibrer i frön är däremot inte inte är vattenlösliga, så kan nog irritera magen om man käkar för mycket, på samma sätt som typ vetekli och kruskakli kan riva runt i tarmarna. Det får man känna efter själv. 

• Like 2

19 timmar sedan, Zepp sade:

Mnjae.. till skillnad/eller iallafall för att vedimera Ekner/Martina, sk odegestivbara kolhydrater kommer ut by rektum!

Dvs vill man få i sig alla komponenter i fröerna/kärnorna så bör man mala dessa/tugga dessa.

Maggen krossar sällan något, magen gör en massa rörelser för att röra om det man ätit så att det upplöses/blandas med ensymer som kan bryta ner det som det innehåller.

Iallafall så har jag information från far/mor-mödrar som bytt blöja på sina barnbarn, dvs hela fröer/majs som inte tuggats tenderar att hamna i blöjan rätt osmält!

Dvs det stämmer rätt bra med övrig vetenskap om hur vår matsmältning fungerar, hur växter gör för att sprida sin fröer.

Nu så skall jag vara typiskt så deterministisk så att jag hävdar att växter, vissa iallafall, vill att vi skall äta deras frukter så att deras frön skall spridas utav oss, by dropings här och där!

Tyvär så uppstod den evolutionen innan vi upfann WC och kommunala  reningsverk.. varvid renigsverkens deponier har ett helvete med alla fröer som de deponerar på sina slamanläggningar, specielt tomarfröer!

Såå, de besprutrar dessa med gifter för att inte folk skall klippa upp staketet och plocka tomaterna!

Såå, om du skall få innehållet i fröerna/kärnorna så får de antingen vara malda eller så får du tugga dessa!

Om du undrar om man kan vara vegetarian och äta LCHF så verkar du hur som helst knappast ha något tvivel om det.

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/vegetariskt

https://veglchf.wordpress.com/

Osv!

Tack för utförligt svar😊

• Like 1