Jump to content

Hjälp med Kolesterol analys

Staffom
 Share

Recommended Posts

Hej,

Är en 36’årig man som precis gjort en heltäckande hälsoundersökning för att se om allt ser bra ut.

Läkaren noterade att mina Kolesterol värden låg för högt och ville därför skriva ut medicin men jag är oerhört skeptisk.

Mina värden är följande:

fS-Triglycerider: 0.75

S-Kolesterol: 8.8

S-HDL-kolesterol: 2.1

S-LDL-kolesterol: 5.5

S-LDL/HDL-kvot: 2.7

Kolesterol total / HDL (8.8/2.1)= 4.19

Är detta något att oroa sig över? 

Hittade nedan information på nätet:

LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna.

• Like 1

3 minuter sedan, Staffom sade:

Tack för svaren! :)

Stämmer bra att det är LCFH som jag kör på sedan en tid tillbaka. Kan dieten öka LDL värdena (stora fluffiga)?

Mvh,

Staffan

Absolut, i alla fall anekdotiskt har jag hört om många många som efter övergång till LCHF eller liknande kost fått just lägre TG, högre HDL men också högre LDL. Kollar man LDL med en apo-kvot så har det i alla fall jag stött på varit en gynnsam fördelning.

• Like 3

14 timmar sedan, Staffom sade:

Hej,

Är en 36’årig man som precis gjort en heltäckande hälsoundersökning för att se om allt ser bra ut.

Läkaren noterade att mina Kolesterol värden låg för högt och ville därför skriva ut medicin men jag är oerhört skeptisk.

Mina värden är följande:

fS-Triglycerider: 0.75

S-Kolesterol: 8.8

S-HDL-kolesterol: 2.1

S-LDL-kolesterol: 5.5

S-LDL/HDL-kvot: 2.7

Kolesterol total / HDL (8.8/2.1)= 4.19

Är detta något att oroa sig över? 

Hittade nedan information på nätet:

LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna.

Ge f*n i att mäta något som helst så slipper du vara orolig!

Vänta  iallafall tills du gått i pension.. som vad det verkar för dig bli vid 65-69?

Iallafall.. med tanke på din förväntade livslängd.. har du funderat på vilka aktier du bör investera i?

Dvs du får ett frikort utav mig att missköta din hälsa.. så länge du köper rätt aktier så att dina barn får något arv.. så att de inte blir satta på pottkanten den dag du dör!

Dvs nu så är jag j*vligt sarkastisk, det mesta tyder på att du har hälsan, dvs Tot-C/HDL-c antyder detta!

Iallafall  om du vill vara säker så kan du köpa en livsförsäkring som ger dina barn en dusör utifall du skulle kola vippen innan du uppnått pensionsåldern!

Iallafall.. om man skall mäta något som helst.. så är det sådant som har betydelse för ens framtida hälsa, dvs sådant som gör att man kan bli farfar.. i ditt fall, så att man får lov att njuta av ens barnbarn!

Hur som helst och med tanke på din ålder och kön, det är ingen ko på isen, du har fortfarande stora chanser att bli  morfar/farfar.. samt vara en del av dina barnbarns liv!

Dvs kan man önska så mycket mer av sitt liv?

• Haha 1