Recommended Posts

17 timmar sedan, jala sade:

Det är ju bara hjärnan som behöver lite kolisar, alltså ingen vital del av vår kropp.😁

Kom ihåg vad du sa senast det var på tapeten.

Mm.. det ovandlas till laktat.. som är en annan form av energi.

Men som du säger.. vi talar om värden som närmar sig promille.

Det är altså främst röda blodkroppar som är till 100% beroende utav glukos/glykolys, vissa små delar av hjärnan, vissa delar av njuren, samt att det hela tiden behövs kolhydrater för att bilda cellmembran och andra Glykoproteiner, Proteoglykaner, litta andra grejer!

Grejen är att de i princip alldrig blir någon panik iomed att både kött och fett bidrar med kolhydrater/består till delar utav kolhydrater.

Laktat är en kolhydrat, likaså glycerol.. så bara glöm att äta noll kolhydrater, dvs man kan undvika att äta sådant som till största delen består utav kolhydrater.

Iallafall räkna mellan 1-3% kolhydrater i kött och vad gäller fett cirka 10E% kolhydrater!

De som hävdar att det inte finns några kolhydrater i kött eller fett vet inte vad de talar om helt enkelt.

Iallafall så handlar det mer om omsättning, för går man upp i vikt så förbrukas de som regel inte utan binds som fettväv eller muskler, annan vävnad!

Grejen är fortfarande att det knappast är dessa källor vi skall undvika!

Utan det är tvärt om som så att vi får i oss de kolhydrater vi behöver via LCHF, resten gör kroppen själv främst i levern.. om så skulle behövas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att det finns 

1 timme sedan, Zepp sade:

Mm.. det ovandlas till laktat.. som är en annan form av energi.

Japp det omvandlas till laktat som är en kolhydrat som behövs för hjärnan osv. Men det finns inte någon kolhydrat i kött det är först när du äter det som det omvandlas till laktat. Så är det med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, jala sade:

Det är ju så att det finns 

Japp det omvandlas till laktat som är en kolhydrat som behövs för hjärnan osv. Men det finns inte någon kolhydrat i kött det är först när du äter det som det omvandlas till laktat. Så är det med det.

Nu tror jag bestämt att vi förlorar oss i detaljer.. dvs laktat är en form av kolhydrater, som finns i kött, tex!

"In lists of nutritional information lactic acid might be included under the term "carbohydrate" (or "carbohydrate by difference") because this often includes everything other than water, protein, fat, ash, and ethanol.[37] If this is the case then the calculated food energy may use the standard 4 calories per gram that is often used for all carbohydrates. But in some cases lactic acid is ignored in the calculation.[38] The energy density of lactic acid is 362 kilocalories (1,510 kJ) per 100 g."

https://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid

Om jag förstår saken rätt så är det typ glykogen som omvandlas till Laktat vid slakt iomed att syretillförseln upphör, dvs det är en annan form av kolhydrater.

Litta samma som när fett omvandlas till ketonkroppar, det är vetenskapligt sett annorlunda än fettsyror.. likt förbannat så går dessa in i  betaoxidationen, fast föregående steg heter ketolys.

Oså skrev jag fel.. Glycerol är ingen kolhydrat, det är en alkohol, därav -ol på slutet!

Iallafall så utgör den 10% av fettets energi/kalorier, dvs fett = triglycerider = Triacylglycerol = tre fettsyremolekyler och en glycerol.

Iallafall så går den molekylen via glukoneogenes till glukos.. om du förbränner fett.

Dvs om man äter 80E% fett så består det typ utav 8E% kolhydrater/glukos!

Oså har vi inte ens räknat alla glykoproteiner, eller proteoglykaner, dvs vi äter protein, som består utav aminosyror i olika föreningar.. en hel del av dessa är är just kolhydrater/glukos.

Och då har vi inte ens räknat de glukoida aminosyrorna, dvs de som om det behövs oxå går in i glukoneogenesen.

Summa summarum.. man får alltid i sig kolhydrater/glukos oavsett man vill eller ej, däremot så utgör dessa inga problem ens på LCHF.

På det så är det helt okej att äta grönsaker, en och annan rotfrukt/frukt/bär efter säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjölksyra kan användas i kött, fågel och fisk i form av natrum- eller kaliumlaktat för att förlänga livsmedlens hållbarhet. Det används även för att kontrollera patogena bakterier för att på så sätt förbättra livsmedelssäkerheten. Mjölksyra används också för att förbättra vattnets bindingskapacitet i livsmedlen för att på så sätt minska natriumnivåerna i dem.

Observera " kan användas

Jag ser inget av dina referenser som motsäger vad jag skrev i mitt förra inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjölksyra kan användas i kött, fågel och fisk i form av natrum- eller kaliumlaktat för att förlänga livsmedlens hållbarhet. Det används även för att kontrollera patogena bakterier för att på så sätt förbättra livsmedelssäkerheten. Mjölksyra används också för att förbättra vattnets bindingskapacitet i livsmedlen för att på så sätt minska natriumnivåerna i dem.

Observera " kan användas

Jag ser inget av dina referenser som motsäger vad jag skrev i mitt förra inlägg.

Vi förlorar oss definitivt i detaljer/spetsfundigheter, låt oss lägga ner det där iomed att det mest är förvirrande!

Laktat finns i alla sk animaliska livsmedel efter slakt av god kvalitet!

Man har tester på grisar på avlingsanstalter för att de skall vara extra stresståliga så att de inte förbrukar sitt glykogen vid transport och slakt, för det behövs vid bildandet av laktat, vilket sänker PH i köttet, gör det mer välsmakande.

Tillsatt Laktat/mjölksyra är en sak.. likt förbannat så är de en komponent i bra slaktat kött, tillsatt sådant är mest ett tecken på dåligt kött/livsmedel?

Rätt så ofta är livsmedel med Laktat/mjölksyra.. förvåningsvärt bra, dvs om de frambringats via naturliga metoder.

När man tillsätter sådant till snabbmatsprodukter, så är det ofta fejk!

Iallafall så kommer vi osökt in på Glycerol.. som utgör cirka 10% av fetternas energi/kalorier, de går direkt till Glukonegenes.. detta borde vara en tröst för alla som misstänker att de kan dö utav glukosbrist.. iomed att alla röda blodkroppar, delar utav hjärnan, delar utav njuren explecit tarvar glukos!

Dvs det finns backup mekanismer.. typ levern kan producera upp till 200 gram glukos per dygn.. varav det krävs cirka 30-50 gram per dag för att överleva.

Dvs det duger hur som helst med Laktat, glycerol, alla glykoproteiner, proteoglykaner!

Då har jag inte ens räknat med alla glukoida aminosyrorna!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu