Recommended Posts

Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan LCHF och ketogen kost?

Läste att  "Den stora skillnaden mellan strikt LCHF och keto är att intaget av protein är begränsat i den senare" Samtidigt läste jag någon annanstans att man inte åt mejeriprodukter i ketogen,  alltså ingen grädde, ost etc?

Vad är det som gäller? ☺️

#Kännermigliteförvirrad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ketogen diet är striktare än LCHF med superlite kolhydrater och högre andel fett %. Tittar man på t.ex Kostdoktorns recept för strikt LCHF, så är det allt som oftast lite väl snålt med fett för att klassas keto diet.

LCHF är även mer generellt, d.v.s riktlinjer för hur vi ska äta för att må bättre eller hålla hälsosam vikt. Medan keto diet är mer specifikt och fokuserar på optimal ketos och mekanismerna bakom det. Men egentligen inga drastiska skillnaden mellan striktaste formen av LCHF och ketogen diet. 

Att man oftast undviker mejerier(annat än smör), beror på att det innehåller en del kolhydrater+sockerarter. Om man bara tillåter att t.ex 5% av näringen kommer från kolhydrater, så får man ut mer av det om man väljer t.ex grönkål istället för några skvättar mjölk. Sen finns en hel del som menar att mejerier är onyttigt, inflammationsdrivande osv och främst då dagens fabrikspastöriserad mjölk från djur som inte går fritt och betar. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Elinor sade:

Att man oftast undviker mejerier(annat än smör), beror på att det innehåller en del kolhydrater+sockerarter. 

En orsak till: proteinerna i mjölken är mer insulindrivande än andra. Men man får avgöra själv om man vill äta dem eller inte; vissa tål dem bra och får önskade effekter; vissa behöver undvika mejerier.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Ketogen kost är lågkolhydratkost som leder till ketos. För att uppnå det behöver kosten vara mycket snål på kolhydrater och heller inte innehålla mer än måttliga mängder protein."

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Fundersam sade:

Bra att du framhåller detta! Om man tål mejerier är de en rikedom att ha i sin mat och ökar upp möjligheten till variation. För mig är de bästa källan till fett (inkl smör).

Tycker ibland att det varnas på gränsen till skrämsel för mejerier i olika trådar. Det är inte heller självklart att man som kvinna i klimakteriet inte tål mejerierna. Precis som du skriver man får testa sig fram och se hur det landar i den personliga kosthållningen.

Jag är också glad över att jag tål mejerier för det gör att jag kan göra en bra variation av såser etc och på så sätt får jag i mig fett. MEN... jag tror att jag får i mig för lite fett 🙄. Det fett jag får i mig är i stort sett ifrån grädde, ost, smör på macka, ibland avokado. Men om man läser vad alla andra skriver, att de har fett i kaffet etc, så känns det som om jag ligger väldigt långt efter.... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Ullan73 sade:

vad alla andra skriver, att de har fett i kaffet etc,

Det är inte alla som har fett I kaffet. Jag avskyr blotta tanken. Men jag har gärna en extra klick smör till maten. Kallt smör till varmt kött tycker jag är jättegott. Och såser älskar jag. Även om det var längesedan jag gjorde bearnäs...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ullan73 sade:

Jag är också glad över att jag tål mejerier för det gör att jag kan göra en bra variation av såser etc och på så sätt får jag i mig fett. MEN... jag tror att jag får i mig för lite fett 🙄. Det fett jag får i mig är i stort sett ifrån grädde, ost, smör på macka, ibland avokado. Men om man läser vad alla andra skriver, att de har fett i kaffet etc, så känns det som om jag ligger väldigt långt efter.... 

Det tog lång tid för mig att acceptera tanken på fettkaffe. Det kändes så 🙄  😨 🙃 men det jag upptäckt att det är suveränt mot sug/craving. Använder också fettkaffe när vi skall gå bort och jag vet att maten inte blir optimal, skönt att kunna hugga huvudet av min hunger och att jag med lätthet kan röra mig förbi alla kolhydrater.

Jag avslutar varje frukost med en kopp fettkaffe. Inga jättevolymer, ca 25-30 gram smör. Ibland blandar jag kokosfett och smör och någon enstaka gång bara kokosfett och liten knivsudd kardemumma. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ullan73 sade:

Steker alltid mina grönsaker i stora mängder olivolja/smör! Det finns egentligen inget självändamål att vräka i sig mängder av fett som man ibland kan få för sig gör. Det handlar om att bli mätt och att hålla sig mätt många timmar i sträck.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, PiaB sade:

Steker alltid mina grönsaker i stora mängder olivolja/smör!

Det är inte bra att steka i olivolja - blir för hög temperatur och oljan förstörs. Bättre att hälla på litet olja på den färdiga maten. Man kan då unna sig en extra virgin olja av hög kvalitet som kostar litet mer. 

Bättre  att steka i ghee, ister, talg, kokosolja.

https://www.dietdoctor.com/se/matlagning-med-vaxtoljor-frisatter-giftiga-cancerframkallande-kemikalier

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Elinor sade:

Att folk regerar negativt på dagens mejeriprodukter är nog främst kopplat till undermålig skitig djurhållning på massnivå, kraftfoder + läkemedel korna utfordras med och fabriksbearbetning samt pastörisering. Det är inte mejerier i sig som är dåligt, utan sättet vi tillverkar de på. Tror knappast folk skulle bli sjuka om all mjölk kom direkt från en frigående fjällkossas juver.

Var häromdagen på en gård i närheten och köpte 5 liter högfet mjölk från fjällkor o jersykor. De producerar extra fet mjölk - uppåt 7% fett ibland. Proteinerna i mjölken är av typ A2 samma som i t ex getmjölk och den tolereras bättre av våra magar och är mer lättsmält än Arlas som får mjölken från kor som producerar A1 protein. Det finns bara en liten skara A2 producerande koraser i Sverige.  Mjölken i fråga var lågpastöriserad och inte homogeniserad. Den smakade jättegott - mycket bättre än Arlas gammaldags som vi köper ibland. 

Nu idag gjorde jag mjölkchoklad att dricka. Mjölk, en gnutta vaniljsocker och kakao värmdes o vispades. På slutet rörde jag i 1 msk smör som smälte. - Bästa mjölkchokladen på väldigt länge, dricker det dock väldigt sällan. Jag saknade verkligen inte sockret som brukar vara en ingrediens. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, kickilotta sade:

Var häromdagen på en gård i närheten ...

Vilken gård var det? I Stockholmstrakten?🙂

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Fundersam sade:

Jag avslutar varje frukost med en kopp fettkaffe. Inga jättevolymer, ca 25-30 gram smör. Ibland blandar jag kokosfett och smör och någon enstaka gång bara kokosfett och liten knivsudd kardemumma. 

Mixar du det eller låter du det smälta ner i det varma kaffet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Ullan73 sade:

Mixar du det eller låter du det smälta ner i det varma kaffet?

Bara smälta blir inte aptitligt. Oftast använder jag lattevispen (den lilla från IKEA) och om jag tar i någon krydda tycker jag stavmixern kan fungera fint men jag gör lite olika 😊

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Elinor sade:

Kan nog hålla med om det blir lite väl alarmistiskt vad gäller mejerier. Ett bevis på att mejerier i sig inte är typ livsfarligt är de blåa zonerna där många blir över 100 år. Där käkas groteska mängder opastöriserad ost, utan att folk går runt med låggradiga inflammationer och nedsatt immunförsvar p.g.a proteinet. 

Att folk regerar negativt på dagens mejeriprodukter är nog främst kopplat till undermålig skitig djurhållning på massnivå, kraftfoder + läkemedel korna utfordras med och fabriksbearbetning samt pastörisering. Det är inte mejerier i sig som är dåligt, utan sättet vi tillverkar de på. Tror knappast folk skulle bli sjuka om all mjölk kom direkt från en frigående fjällkossas juver.

Sen självklart kan man vara akut allergisk mot proteinet i komjölk med korsallergi mot get+får också, och då har man inget val. Är man genetisk intolerant mot laktos, måste man också vara försiktig för att inte reta upp magen. Men som laktosintolerant brukar man i alla fall kunna käka t.ex lagrad opastöriserad ost eller hemgjord kefir, vilket är mer effektivt än t.ex svindyra kapslar med laktobaciller. Alla mejerier är inte dåliga!

Kan inte annat än hålla med. Dessutom blir mjölken en värdelös produkt när man tar bort allt nyttigt fett med de naturliga fettlösliga vitaminerna som finns i den. Även om man vitaminberikar det vita blasket så är ju vitaminerna fettlösliga och tas upp i kroppen tillsammans med fettet och inte utan det.

Man behöver faktiskt inte ha den genvarianten som tillåter kroppen att spjälka laktos för att kunna dricka mjölk. Det viktiga här är att ha mjölkbakterier i magen som kan omvandla laktos åt en. Inte lika säker när det gäller mjölkproteiner men varför inte de också? Därför tror jag att kefirgryn har blivit så populära. Bredspektrum antibiotika samt annat bakteriedödande medel kan slå ut de nyttiga mjölkbakterierna i tarmarna och gör oss allergiska mot mjölk. Det är min teori i alla fall. Jag stödjer den på att laktosallergin var inget utbrett problem i Ryssland där jag växte upp på 70-80 talet. Då avfettade man inte mjölken. Mjölken syrande mycket fortare så man var tvungen att dricka den fortare eller göra färskost som min mormor brukade göra då. Man hade inte en uppsjö av industriellt tillverkat mat med ack så nödvändiga tillsatser. Man missbrukade inte antibiotika utan barnförkylningarna fick klinga av sig själva.

Det finns också en del intressant forskning på området som Tim Spector beskriver i boken Matmyten. Han forskar på just tarmbakterier. Där skriver han om två medelålders enäggstvillingar båda utan den genvarianten som tillåter oss att spjälka laktos. Eftersom han forskade just på enäggstvillingar för att ha koll på de genetiska faktorerna visste man det med säkerhet. Båda kunde äta mjölkprodukter utan problem hemma i Storbritannien tills den ena fick en kur bredspektrumantibiotika på resan i Indien och började få konstiga symptom efter hemkomsten. Då uppdagades att hon var allergisk mot laktos. Hennes syster med samma genetiska uppsättning hade inga problem med laktos. Antagligen förändrades tarmbakteriefloran av antibiotika hon fick i Indien och mjölktarmbakterierna tog stor skada. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iAnna sade:

Vilken gård var det? I Stockholmstrakten?🙂

iAnna  - Resta gård,  Örsundsbro. Mellan Enköping och Uppsala

image.thumb.png.fabefdeaff82a1990ca9a786aff53baf.png

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, Fundersam sade:

Bara smälta blir inte aptitligt. Oftast använder jag lattevispen (den lilla från IKEA) och om jag tar i någon krydda tycker jag stavmixern kan fungera fint men jag gör lite olika 😊

Tack snälla - jag ska testa detta 👍

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-26 at 23:55, Ullan73 sade:

Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan LCHF och ketogen kost?

Läste att  "Den stora skillnaden mellan strikt LCHF och keto är att intaget av protein är begränsat i den senare" Samtidigt läste jag någon annanstans att man inte åt mejeriprodukter i ketogen,  alltså ingen grädde, ost etc?

Vad är det som gäller? ☺️

#Kännermigliteförvirrad

Beror på var du läst det.. gäller för övrigt "strikt LCHF" oxå!

Så nu skall jag försöka reda ut lite olika grejer;

LCHF är som det står för, dvs först o främst Low Carb och sen High fat, dvs till skillnad mot standardkosten så som den rekomenderas vara cirka 50-60 E% kolhydrater.

Iallafall så vi som brukar tala om LCHF brukar säga att LCHF börjar vid cirka 20E% kolisar och cirka 60-75 E% fett, cirka  10-20 E% protein, i själva verket så är proteinet konstanten i födan.

Kolhydrater och fett bidrar med/utgör själva energin!

Dvs vid cirka 20 E% kolisar så tangerar man där  det som läkarna kallar för ketogen diet, dvs det är då de börjar kunna mäta ketoner i blodet.. för någon som drar cirka 2000 Kcal landar vi  på cirka 100 gram kolisar per dag!

Iallafall pratar vi sen "strikt LCHF" så är det litta samma som "strikt ketogen diet", Atkins induktion", lite andra sådana epitet, det är då man börjar prata om max 20-25 gram kolisar per dag och upp till 80 E% fett.

Under det kolisintaget så heter det UFO, egentligen "under fem om dagen", vilket i princip är omöjligt, oså blir man som ett UFO för man äter inget som andra gör, mest kött och fett!

Och då finns det de som pratar om Carniovorisk diet eller Nollkolhydratdiet.. låt dem hållas, för det är i princip omöjligt för även kött innehåller iallafall upp till 3E% kolhydrater i forma av intramuskulärt glykogen samt glycerol från fettsyrorna!

Och nu skall jag prata om mejerier.. tyvär så är det som så att det finns folk som när de börjar med LCHF tror att de skall äta mejerier feta sådana morgon middag kväll, det är fel!

Utan det är som så att när man använder mejerier i sin matlagning så skall det vara utav den fullfeta varienten, dvs man skall äta lagad mat, inte leva på mejerier!

Oså måste jag ta upp det här med protein, dvs LCHF är ingen köttdiet per se, man kan vara vegetarian oxå.. dvs det finns de som går över till att äta mer kött/fisk/fågel/ägg.. det var fettet man skulle öka på, dvs man bör äta normalt med protein, det är konstanten, det är essentiellt vilket kalorierna oxå är men de varierar mer beroende på vikt, ålder, kön, lite annat.

Osen så vill jag slå ett slag för strikt LCHF, dvs man äter bara riktig mat från råvaror och som man lagat till själv!

Macronutrienterna kan variera, likaså kalorierna, man får lov att fundera ut lite själv var man behöver lägga sig för vad mål man har!

Iallafall så säger en bild mer än ord;

LCHF-mat

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Det är som regel inte så himla komplicerat som det låter, utan det är förklaringarna som är komplicerade!

Dvs när man börjar med E%/näringslära/homeostas/allt möjligt annat!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Och då finns det de som pratar om Carniovorisk diet eller Nollkolhydratdiet.. låt dem hållas, för det är i princip omöjligt för även kött innehåller iallafall upp till 3E% kolhydrater i forma av intramuskulärt glykogen samt glycerol från fettsyrorna!

Lämpligt om vi håller oss till sanningen.

https://www.svensktkott.se/om-kott/kott-och-naring/kolhydrater-i-kott/

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, kickilotta sade:

iAnna  - Resta gård,  Örsundsbro. Mellan Enköping och Uppsala

image.thumb.png.fabefdeaff82a1990ca9a786aff53baf.png

Åh, vad bra, nära mig!😍

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Beror på var du läst det.. gäller för övrigt "strikt LCHF" oxå!

Så nu skall jag försöka reda ut lite olika grejer;

LCHF är som det står för, dvs först o främst Low Carb och sen High fat, dvs till skillnad mot standardkosten så som den rekomenderas vara cirka 50-60 E% kolhydrater.

Iallafall så vi som brukar tala om LCHF brukar säga att LCHF börjar vid cirka 20E% kolisar och cirka 60-75 E% fett, cirka  10-20 E% protein, i själva verket så är proteinet konstanten i födan.

Kolhydrater och fett bidrar med/utgör själva energin!

Dvs vid cirka 20 E% kolisar så tangerar man där  det som läkarna kallar för ketogen diet, dvs det är då de börjar kunna mäta ketoner i blodet.. för någon som drar cirka 2000 Kcal landar vi  på cirka 100 gram kolisar per dag!

Iallafall pratar vi sen "strikt LCHF" så är det litta samma som "strikt ketogen diet", Atkins induktion", lite andra sådana epitet, det är då man börjar prata om max 20-25 gram kolisar per dag och upp till 80 E% fett.

Under det kolisintaget så heter det UFO, egentligen "under fem om dagen", vilket i princip är omöjligt, oså blir man som ett UFO för man äter inget som andra gör, mest kött och fett!

Och nu skall jag prata om mejerier.. tyvär så är det som så att det finns folk som när de börjar med LCHF tror att de skall äta mejerier feta sådana morgon middag kväll, det är fel!

Utan det är som så att när man använder mejerier i sin matlagning så skall det vara utav den fullfeta varienten, dvs man skall äta lagad mat, inte leva på mejerier!

Oså måste jag ta upp det här med protein, dvs LCHF är ingen köttdiet per se, man kan vara vegetarian oxå.. dvs det finns de som går över till att äta mer kött/fisk/fågel/ägg.. det var fettet man skulle öka på, dvs man bör äta normalt med protein, det är konstanten, det är essentiellt vilket kalorierna oxå är men de varierar mer beroende på vikt, ålder, kön, lite annat.

Osen så vill jag slå ett slag för strikt LCHF, dvs man äter bara riktig mat från råvaror och som man lagat till själv!

Macronutrienterna kan variera, likaså kalorierna, man får lov att fundera ut lite själv var man behöver lägga sig för vad mål man har!

Iallafall så säger en bild mer än ord;

LCHF-mat

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

Det är som regel inte så himla komplicerat som det låter, utan det är förklaringarna som är komplicerade!

Dvs när man börjar med E%/näringslära/homeostas/allt möjligt annat!

:) 
Då känner jag att jag gör helt "rätt" eftersom jag inte överäter mejerier utan gör som du skriver, använder fullfeta produkter i min matlagning samt att fettet utgör största delen av min fördelning av dagen 👍

Och jaaaaaa, bilderna säger mer än ord. Det ser så fräscht och gott ut!! 🙏

Tack för ditt svar!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, jala sade:

Mnjaeä.. kött består till vissa delar utav kolhydrater oavsett om man vill det eller ej!

Vi har diskuterat detta tidigare;

Iallafall.. vi kan dra det vidare.. dvs "kött" består som regel utav både protein och fett!

Iallafall.. kött, dvs muskler har inte bara glycogendepåer, dessa vill man bevara bland  slaktdjuren, det är därför som vi testar tex grisar för stress, dvs om de blir extra stressade utav frakt samt slakt så gör de av med sitt glykogen och då får vi ett sämre kött.

Inte nog med detta, deras/våra oxå, celler består utav till stor del utav Glykoproteiener, "Ett glykoprotein är en makromolekyl bestående av ett protein med kolhydratrester (oligosackarider) bundna till en del av sina aminosyrarester."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glykoprotein

Oså är det abundans utav "Proteoglykaner", "Proteoglykaner består av proteiner till vilka flera kolhydrater har kopplats. Så mycket som 85-95 % av vikten består av kolhydrater, är halten mindre än så kallas de i stället glykoproteiner."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Proteoglykaner

Inte nog med detta.. tada.. dvs fett i form utav triglycerier, består till minstingen av 10 % utav kolhydrater i form utav Glycerol!

Dvs jag kan inte svära på att kött typiskt innehåller cirka 1--3% kolhydrater, det är snarare en uppskattning som någon, Skönt att skylla på "Någon" har uppskatat det hela till.

Hur som helst så är jag rätt säker på att 10 % av triglyceridernas kaloriinnehåll består utav glycerol, som är en form av kolhydrater!

Dvs inte ens fett  är helt kolhydratfritt!

Grejen är snarare att dessa kolhydrater alldrig räknas av rätt goda skäl, dvs således oxå på LCHF!

Och det goda skälet är mest förmodligen att om man äter sådan mat och undviker en massa andra billiga kolhydrater så är det dessa man borde ha ätit/tillgodogjort sig och som är en naturlig del av födan för oss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju bara hjärnan som behöver lite kolisar, alltså ingen vital del av vår kropp.😁

Kom ihåg vad du sa senast det var på tapeten.

Mm.. det ovandlas till laktat.. som är en annan form av energi.

Men som du säger.. vi talar om värden som närmar sig promille.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg