Ullan73 Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 Jag har nu kört LCHF i en månad och tränar även styrketräning. Det funkar jättebra och jag känner att jag har ork och styrka att utföra alla mina övningar. Men nu till min fråga.. På nästa varje forum för träning så står det att man ska fylla på med kolhydrater både innan och efter träning, vilket är lite knepigt när jag nu nästintill har tagit bort alla carbs. Hur funkar detta med LCHF? Går det att bygga muskler när man kör det? Just nu är det fett som jag vill bränna eftersom det är en viktminskning som är nr 1 på listan, men jag vill även samtidigt bygga muskler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 29, 2019 Author Share Posted January 29, 2019 1 timme sedan, Ullan73 sade: Jag har nu kört LCHF i en månad och tränar även styrketräning. Det funkar jättebra och jag känner att jag har ork och styrka att utföra alla mina övningar. Men nu till min fråga.. På nästa varje forum för träning så står det att man ska fylla på med kolhydrater både innan och efter träning, vilket är lite knepigt när jag nu nästintill har tagit bort alla carbs. Hur funkar detta med LCHF? Går det att bygga muskler när man kör det? Just nu är det fett som jag vill bränna eftersom det är en viktminskning som är nr 1 på listan, men jag vill även samtidigt bygga muskler. Hittade mitt svar på kostdoktorn, men vet inte hur jag kan ta bort inlägg här så det får tyvärr ligga kvar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 Ja, Kostdoktorn har svar på det mesta! Det enda jag tänker personligen dock, är att det blir mycket svårare att bygga muskler om man samtidigt försöker gå ner i vikt. Kroppen är mindre benägen att bygga muskelmassa om man inte kompenserar för träningen med extra mat. Men det betyder ju inte att du ska strunta i styrketräning, bara var medveten att muskelutvecklingen går långsammare om du inte äter ordentligt. Kolhydrater är typ fuskbränsle så man orkar längre, men käkar man LCHF så får man bränsle från fett istället. Är förövrigt en nackdel att inte vara fettadapterat vid t.ex långa maratonlopp, eftersom man inte kan stanna och käka en massa kolhydrater så fort man blir trött. Då är man rätt körd när energin är slut, medan en person som lärt kroppen att hushålla med kolhydrater och bränna fett kan fortsätta springa i all evinnerlighet. Du behöver protein för att bygga muskler. Vad gäller mängden protein per dag och kilo, så råder det delade meningar kring det tyvärr. All tycker lite olika, även LCHF förespråkarna/experter. Önskat det fanns en formula som typ alla höll med om, så jag slapp noja kring om jag äter tillräckligt med protein 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 29, 2019 Author Share Posted January 29, 2019 22 minuter sedan, Elinor sade: Ja, Kostdoktorn har svar på det mesta! Det enda jag tänker personligen dock, är att det blir mycket svårare att bygga muskler om man samtidigt försöker gå ner i vikt. Kroppen är mindre benägen att bygga muskelmassa om man inte kompenserar för träningen med extra mat. Men det betyder ju inte att du ska strunta i styrketräning, bara var medveten att muskelutvecklingen går långsammare om du inte äter ordentligt. Kolhydrater är typ fuskbränsle så man orkar längre, men käkar man LCHF så får man bränsle från fett istället. Är förövrigt en nackdel att inte vara fettadapterat vid t.ex långa maratonlopp, eftersom man inte kan stanna och käka en massa kolhydrater så fort man blir trött. Då är man rätt körd när energin är slut, medan en person som lärt kroppen att hushålla med kolhydrater och bränna fett kan fortsätta springa i all evinnerlighet. Du behöver protein för att bygga muskler. Vad gäller mängden protein per dag och kilo, så råder det delade meningar kring det tyvärr. All tycker lite olika, även LCHF förespråkarna/experter. Önskat det fanns en formula som typ alla höll med om, så jag slapp noja kring om jag äter tillräckligt med protein Håller med dig - tänk om det kunde finnas enad formel för detta Jag är ute efter att gå ner i vikt så det är mitt första mål, och samtidigt tränar jag styrketräning och även kondition . Känner att bygga muskler, det får bli allt eftersom. Allt detta, viktminskning och träning får ta den tid det tar. Jag var bara nyfiken på hur detta gick ihop Eftersom jag är ny inom LCHF och är "skolad" att man inte ska äta mycket fett utan att man kan/ska äta "lite av allt" så blir detta en konflikt i min skalle. Men jag vet nu att fettet används som energi/bränsle och jag är glad att jag känner mig så pigg. Mycket piggare och mer energi än när jag åt kolhydrater och socker. Har alltid blivit intutad att man måste äta kolhydrater innan och efter träning för att det ska ge effekt - så därför blev det konflikt i min skalle IGEN, när jag nu dragit ner kolhydrater ca 20g/dag. Men jag ska köra vidare och träna och äta enligt min nya livsstil, som jag hoppas och vill ska bli bestående 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 2 timmar sedan, Ullan73 sade: Håller med dig - tänk om det kunde finnas enad formel för detta Jag är ute efter att gå ner i vikt så det är mitt första mål, och samtidigt tränar jag styrketräning och även kondition . Känner att bygga muskler, det får bli allt eftersom. Allt detta, viktminskning och träning får ta den tid det tar. Jag var bara nyfiken på hur detta gick ihop Eftersom jag är ny inom LCHF och är "skolad" att man inte ska äta mycket fett utan att man kan/ska äta "lite av allt" så blir detta en konflikt i min skalle. Men jag vet nu att fettet används som energi/bränsle och jag är glad att jag känner mig så pigg. Mycket piggare och mer energi än när jag åt kolhydrater och socker. Har alltid blivit intutad att man måste äta kolhydrater innan och efter träning för att det ska ge effekt - så därför blev det konflikt i min skalle IGEN, när jag nu dragit ner kolhydrater ca 20g/dag. Men jag ska köra vidare och träna och äta enligt min nya livsstil, som jag hoppas och vill ska bli bestående Många följer Martina Johanssons blogg. Hon har mycket bra och intressanta tankar om träning, vikt, kost o hälsa. Där kanske du hittar något som kan vara till nytta för dig 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 2 timmar sedan, kickilotta sade: Många följer Martina Johanssons blogg. Hon har mycket bra och intressanta tankar om träning, vikt, kost o hälsa. Där kanske du hittar något som kan vara till nytta för dig Tänkte just tipsa om Martina Johansson. Här kommer länk till hennes blogg: https://martinajohansson.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2019 Share Posted January 29, 2019 9 timmar sedan, Ullan73 sade: Jag har nu kört LCHF i en månad och tränar även styrketräning. Det funkar jättebra och jag känner att jag har ork och styrka att utföra alla mina övningar. Men nu till min fråga.. På nästa varje forum för träning så står det att man ska fylla på med kolhydrater både innan och efter träning, vilket är lite knepigt när jag nu nästintill har tagit bort alla carbs. Hur funkar detta med LCHF? Går det att bygga muskler när man kör det? Just nu är det fett som jag vill bränna eftersom det är en viktminskning som är nr 1 på listan, men jag vill även samtidigt bygga muskler. Bra fråga.. muskeluppbyggnad tarvar energiöverskott, viktnedgång tarvar energiunderskott! Och hur går då detta ihop med LCHF? Jaa.. altså, som jag skrev först vill du bygga extra mycket muskler så gäller det att äta oxå, gärna snabbt tillgänglig energi i form av snabba kolhydrater! Iallafall.. om man fått för sig att man skall träna på LCHF.. så är det altså ingen dum ide alls. för det signalerar att du vill behålla musklerna, eventuellt oxå lägga till lite nya, dvs det är med LCHF som med bantning, man tappar hur lätt som helst proportionerligt av olika vävnadstyper. Men styrketräningen stimulerar extra proteinsyntes i dina muskler.. som motverkar att du tar ut av musklerna när/om du går ner i vikt. Idealet är såklart en kombo av styrketräning och Cardio, dvs det gäller för de flesta oavsett vad de äter, Cardio bevarar din kondition/din syreupptagningsförmåga/din laktat metabolism/höjer ditt VO2 max! Dvs du kan få snabbare resultat om du kör det ena eller det andra vad du nu vill uppnå.. grejen är att sådant sällan visar sig snabbt på vågen eller muskel/löp-resulltaten.. däremot så kan det vara avgörande för din hälsa på längre sikt.. på j*vligt lång sikt! Aså sen till det där att man måste äta en massa kolisar både före och efter träning.. for sure, det gäller elitidrottare, sådana som är påtänkta för landslaget eller strax därunder! Dvs de tränar på så hög nivå att de förbränner en massa glykogen, pratar vi motionärer så har de knappast kapacitet/syreupptag för detta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 16 timmar sedan, kickilotta sade: Många följer Martina Johanssons blogg. Hon har mycket bra och intressanta tankar om träning, vikt, kost o hälsa. Där kanske du hittar något som kan vara till nytta för dig Tack för tips 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 13 timmar sedan, Little Redhead sade: Tänkte just tipsa om Martina Johansson. Här kommer länk till hennes blogg: https://martinajohansson.se/ Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 12 timmar sedan, Zepp sade: Bra fråga.. muskeluppbyggnad tarvar energiöverskott, viktnedgång tarvar energiunderskott! Och hur går då detta ihop med LCHF? Jaa.. altså, som jag skrev först vill du bygga extra mycket muskler så gäller det att äta oxå, gärna snabbt tillgänglig energi i form av snabba kolhydrater! Iallafall.. om man fått för sig att man skall träna på LCHF.. så är det altså ingen dum ide alls. för det signalerar att du vill behålla musklerna, eventuellt oxå lägga till lite nya, dvs det är med LCHF som med bantning, man tappar hur lätt som helst proportionerligt av olika vävnadstyper. Men styrketräningen stimulerar extra proteinsyntes i dina muskler.. som motverkar att du tar ut av musklerna när/om du går ner i vikt. Idealet är såklart en kombo av styrketräning och Cardio, dvs det gäller för de flesta oavsett vad de äter, Cardio bevarar din kondition/din syreupptagningsförmåga/din laktat metabolism/höjer ditt VO2 max! Dvs du kan få snabbare resultat om du kör det ena eller det andra vad du nu vill uppnå.. grejen är att sådant sällan visar sig snabbt på vågen eller muskel/löp-resulltaten.. däremot så kan det vara avgörande för din hälsa på längre sikt.. på j*vligt lång sikt! Aså sen till det där att man måste äta en massa kolisar både före och efter träning.. for sure, det gäller elitidrottare, sådana som är påtänkta för landslaget eller strax därunder! Dvs de tränar på så hög nivå att de förbränner en massa glykogen, pratar vi motionärer så har de knappast kapacitet/syreupptag för detta! Tack för ditt svar!! Det är en djungel, träning och kost, känner jag. Men du förklarar väldigt bra Det låter som om jag är helt rudis gällande träning och kost men det är jag inte. Känner bara att jag vill lära mig mer - mer om hur kroppen regerar vid olika tillfällen/träning och vid tankning av olika sorters bränsle till den. Som jag sa, jag mår riktigt bra av LCHF kost och känner att jag har massor av energi och viljan till att träna har ökat markant. Från att varit, där många andra med mig,har varit p.g.a. stress, så känner jag att jag sakta men säkert håller på att hitta tillbaka till glädjen med mat och träning igen - vilket känns jätteskönt!! Så summa sumarum - det är bara att fortsätta med min träning på LCHF kost 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 17 timmar sedan, kickilotta sade: Många följer Martina Johanssons blogg. Hon har mycket bra och intressanta tankar om träning, vikt, kost o hälsa. Där kanske du hittar något som kan vara till nytta för dig Tack för tipset. Har lagt till den bloggen som favorit nu 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 9 timmar sedan, Ullan73 sade: Så summa sumarum - det är bara att fortsätta med min träning på LCHF kost Fortsätt du bara med både LCHF och träningen så länge du mår bra! Iallafall, efter ett tvåtimmarspass på gymmet, det är då du skulle kunna unna dig den där kanelbullen! Förmodligen är det bättre att strunta i den och reservera sådant till farmor/mormors kanelbullar av sociala skäl? Menna, tänk efter, de är väl mest njutbara då man får lov att umgås med farmor/mormor.. på grund av att man får lov att umgås med dessa? Dvs jag kommer således här in på den mentala kontexten.. dvs det finns fucking ingen anledning förutom sociala sådana, typ farmor/mormor att dra i sig/buffra upp med en massa snabba kolhydrater. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ullan73 Posted January 30, 2019 Author Share Posted January 30, 2019 4 minuter sedan, Zepp sade: Dvs jag kommer således här in på den mentala kontexten.. dvs det finns fucking ingen anledning förutom sociala sådana, typ farmor/mormor att dra i sig/buffra upp med en massa snabba kolhydrater. Så sant!! Det finns faktiskt ingen anledning alls till det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts