Sara123

Inställningar i lifesum?

Recommended Posts

Hej. Har fått tips om att testa högre mängd protein då det funkar bättre för vissa personer än jättehög fettmängd. (Och ja det ska gå utan att förlora ketosen enligt de som testat) 

Tydligen kan man då köra 2:1 av protein/fett, eller tillåmed 3:1.

Dock har jag inte lyckats lista ut hur mycket detta är i verkligheten och undrar hur jag ska ställa in mina macros i lifesum för att uppnå ex 2:1 

Är det nån som förstår hur man ska tänka? För jag tror iaf inte det ska vara dubbelt så mycket i gram för då blir det extrema mängder protein och nästan inget fett. Har sett tallrikar enligt detta upplägg och det ser nääästan ut som vanlig lchf bara en gnutta mer protein och en gnutta mindre fett.

Så hur ställer jag in proportionerna i lifesum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ska vara 2:1? Kalorier, gram eller E% (energiprocent)? 🤔

Annars kan du bara känna efter vad din kropp mår bra av, kanske lite mer kött och lite mindre fett. Själv tar jag två biffar/ägg istället för en och skippar smörklicken ovan på. 🙂

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja detr lite det jag inte förstått tyvärr. Jo det går ju göra så men hade tänkt räkna lite i lifesum i början för jag tycker det är lättare då att se om jag gör rätt och om det funkar blir det lättare att hitta tillbaka till den mallen om jag skulle ändra igen till nåt som inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Sara123 sade:

Ja detr lite det jag inte förstått tyvärr. Jo det går ju göra så men hade tänkt räkna lite i lifesum i början för jag tycker det är lättare då att se om jag gör rätt och om det funkar blir det lättare att hitta tillbaka till den mallen om jag skulle ändra igen till nåt som inte funkar.

Jag tycker fatsecret är enkel och tydlig att använda. Där syns både gram och E% tydligt för varje måltid jag loggar. Håller med dig om att det är ett bra sätt att lära sig förstå vad man äter och kunna korrigera om det inte funkar som man tänkt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Sara123 sade:

Tydligen kan man då köra 2:1 av protein/fett, eller tillåmed 3:1.

Angående 3:1 så är det extremt tufft. Jimmy Moore och John Limansky testade 3:1 som ett ”protein hack”. De provar 3:1 i en vecka, inspirerade av Ted Naiman som dock påpekar att det är bara något som kan göras under kort tid. Varken Jimmy Moore eller John Limansky är efter en vecka intresserade att fortsätta med 3:1, ingen av dem mår bra av det och det trodde inte Ted Naiman heller men ingen förutspådde att Jimmy Moore skulle drabbas av lågt blodsocker som han mådde riktigt dåligt av. 

I sin podcast, The KetoHacking MD Podcast, så ägnar de åtta avsnitt åt protein-hacket. Länk till första avsnittet https://itunes.apple.com/se/podcast/the-ketohacking-md-podcast/id1352848816?mt=2&i=1000409162496 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag tror att det är i gram. Fördelningen 1:1 motsvarar ungefär strikt LCHF. 

Fördelningen 1:1 i gram (eller kanske snarare volym ursprungligt?) motsvarar pemmikan. http://www.pemmikan.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu