AGF Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Fler som blivit berövade även det ni kan äta, när ni har beställt LCHF på restaurang? Som om det vill göra det hela så trist som möjligt, på något vis. Läs hela storyn på min blogg och svara gärna i den: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Jag håller med dig om att det kan vara svårt att få en bra måltid när man äter ute så att man känner sig nöjd. Då ska man äta på en riktigt bra och dyr restaurang. De billiga krogarna gör mig mest besviken. Maten smakar konstigt, kemiskt, fel på något sätt och ändå betalar man mer än om man skulle laga maten själv och äta hemma. Sedan blir jag alltid misstänksam. Vad har man blandat i den här bearnaisesåsen? Vad har man stoppat i den här Boeuf Bourguignon förutom kött? Förtjockningsmedel? osv osv 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Tror nog "man får vad man betalar för" i många fall. Jag brukar be att få extra grönsaker istället för potatis/pasta/ris och det är aldrig något problem. Att be att få "utan kolhydrater" gör dem säkert förvirrade. Däremot vad man får för typ av grönsaker varierar kraftigt. På något ställe fick jag isbergssallad, tomat och gurka utan dressing, inte så kul. Men oftast får jag rikligt med tillagade grönsaker och blir glatt överraskad varje gång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Jag äter ute mycket och har nästan aldrig problem att få bra mat, men man behöver vara lite påläst och veta vad man vill ha. Lästips: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/lchf-pa-restaurang 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Brukar inte heller ha problem ute, tycker personalen försöker vara hjälpsam. Att välja pub med pubmeny är nog i dagens läge bland de svårare valen om man behöver vara strikt. Tittade på Bishop´s Arms meny på nätet, ingen höjdare. Tror oftast att missar beror på att många inte ser t ex pommes som farliga kolhydrater möjligtvis som farligt fett. Väljer man att äta ketogent behöver man dra på sig en pedagogisk tröja laddad med tålamod, det är många som inte förstår vad strikt eller ketogent är. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Tycker inte det är några problem alls på fräscha ställen som är måna om meny, råvaror och fokuserar på att sälja en matupplevelse. Där kan man utan problem specialbeställa och förklara vad man vill och inte vill äta. Men såna ställen kostar ju generellt mer. Går man på uteställen som tjänar mest på alkoholförsäljning och har konventionell slafsig meny, så är jag negativ. De tycker mest man är besvärlig som inte "äter allt". Då har man inte så mycket att välja på annat än typ importerat antibiotikakött med färdig bearnaise(ej hemlagad) eller tråkig räksallad. På budgetrestauranger som server t.ex mellanöstern, asiatisk eller indisk mat kan det också vara svårt att göra sig förstådd. Troligen av kulturella skäl, d.v.s de har en bakgrund i ett land som inte har mat i överflöd, inte plågas av välfärdssjukdomar i samma utsträckning, så de fattar man inte riktigt grejen med specialkost eller att det finns folk som inte äter vissa saker typ frivilligt haha. Thaiställen använder förövrigt 1 liter palmsocker+matolja i maten, så även om du skippar riset så är det knappast bra LCHF. Jag äter egentligen hellre hemma än på sunkställen som inte har koll på ingredienser och råvaror. Att jag överhuvudtaget gör det någonsin är av sociala skäl. Ibland kan det ändå vara värt att betala för tråkig/dålig mat eftersom sällskapet är trevligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Jag äter inte ofta på restaurang men jag gillar bäst bufféer då man kan gegga ihop precis vad man vill.. På en kinarestaurang en gång bad jag om grönsaker istället för ris. "-Javisst! Glönsaker inte liis". Jag fick betala 30 kr extra för den lilla skålen grönsaker 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 1, 2019 Share Posted February 1, 2019 Dom få gånger jag beställt något från menyn utan att lägga till eller dra ifrån något är lätt räknade. Och då pratar jag inte bara om LCHF utan om att äta ute i allmänhet. Kan inte minnas att det varit problem en enda gång. Som jag ser det så borde allt som finns på menyn finnas i köket. Om dom vet vad service betyder och om dom vill ha nöjda gäster som kommer tillbaka så bör det knappast vara något problem. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted February 3, 2019 Share Posted February 3, 2019 Nån gång i månaden brukar sambon och jag gå på restaurang. En favorit är en liten kinesrestaurang där ägaren på vardagkvällarna ofta är både kock och servitör. Han har inget emot att man gör ändringar på rätterna. "Du bestämmer vad du vill ha, jag lagar det" säger han. Vi brukar beställa två olika rätter och lägga till "inget socker och inget ris" och numera svarar han direkt "med extra grönsaker". Det blir alltid både mättande och välsmakande. Och inget pristillägg. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 3, 2019 Share Posted February 3, 2019 4 timmar sedan, Borje sade: Nån gång i månaden brukar sambon och jag gå på restaurang. En favorit är en liten kinesrestaurang där ägaren på vardagkvällarna ofta är både kock och servitör. Han har inget emot att man gör ändringar på rätterna. "Du bestämmer vad du vill ha, jag lagar det" säger han. Vi brukar beställa två olika rätter och lägga till "inget socker och inget ris" och numera svarar han direkt "med extra grönsaker". Det blir alltid både mättande och välsmakande. Och inget pristillägg. Låter jättebra o trevligt på den restaurangen. - En sak lärde jag mig nyligen - man tillsätter Glutamat till maträtterna för att förstärka den goda smaken. Det gör man på "alla" restauranger med olika typer av asiatisk mat. Naturligtvis i de olika asiatiska länderna också. - Glutamat lär inte vara så hälsosamt. Så här säger Ewa-Lotta Ryd som jobbar med functionsmedicin: http://evalotta.info/undvik-glutamat-i-maten/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted February 3, 2019 Share Posted February 3, 2019 "Vår" kock på kinakrogen säger att han tillagar allt från rena råvaror, men jag ska fråga honom om glutamat nästa gång vi går dit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jerker Posted February 4, 2019 Popular Post Share Posted February 4, 2019 Jag var på restaurang i lördags. Var inställd på att inte kunna äta ketogent, men förväntade mig att få byta ut potatisen mot grönsaker. Men rätten jag valde, som var kalvfilé med diverse tillbehör som är helt LCHF-godkända, innehöll ingen potatis eller ris utan endast grönsaker och svamp. Mycket smakfullt och mättande. Förrätten var inga svårigheter att välja en LC och jag kunde t.o.m. få en ostbricka med fröknäcke till efterrätt! Allt utan att ändra något i rätterna. Dessutom skyltade de med svenskt kött och vissa ingredienser i menyn hade härkomsten angiven. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 4, 2019 Share Posted February 4, 2019 Så fin restaurang- var finns den o vad heter den? Nu blev jag riktigt intressserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 15 timmar sedan, kickilotta sade: Så fin restaurang- var finns den o vad heter den? Nu blev jag riktigt intressserad. Restaurang K1 (Kungsgatan 1) i Örebro. http://www.kungsgatan1.se/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 5, 2019 Share Posted February 5, 2019 6 timmar sedan, Jerker sade: Restaurang K1 (Kungsgatan 1) i Örebro. http://www.kungsgatan1.se/ Tack för besked - jag gick in på länken du delade. Vilken fin o intressant mat de har på menyn, fina fräscha bilder. Får hitta dit nästa gång jag är i Örebro. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Jag kör 23:1 fasta VARJE dag och äter dagens LCHF måltid på morgonen och slipper därmed alla varianter av uteätande och blodsockerhöjning/insulinpåslag och inväntar mätt & nöjd nästa dags måltid efter ett trevligt intervallpass på cykel i ottan. Besparande på många sätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 2 timmar sedan, Nisse sade: Jag kör 23:1 fasta VARJE dag och äter dagens LCHF måltid på morgonen och slipper därmed alla varianter av uteätande och blodsockerhöjning/insulinpåslag och inväntar mätt & nöjd nästa dags måltid efter ett trevligt intervallpass på cykel i ottan. Besparande på många sätt. Gud så praktiskt det verkar att äta på det sättet! Måste också vara härligt att slippa lägga ner så mycket tid på planering, matlagning, matpanik, städa kök och diska osv Men tror en del av oss inte riktigt klarar av att trycka i sig dagens samlade energibehov vid enbart ett tillfälle. Min magsäck skulle explodera om jag försökte äta allting jag behöver(3-4 portioner) för att klara dagen vid bara ett tillfälle. Däremot upplever jag ändå att LCHF ger frihet vad gäller att kunna skippa mål tack vare jämn mättnad. Jag känner mig liksom inte tvingad att äta p.g.a hungerpanik när jag är ute på lokal eller på stan och kan strunta i det. Jag får inte den här aggressiva hungern, när man bara morrar, fräser och tappar tankeförmågan, som jag hade väldigt ofta när jag levde på spagetti. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted February 6, 2019 Share Posted February 6, 2019 Det kan var trevligt att gå ut och äta riktigt god mat ibland. I måndags? var vi på en fin grekisk restaurang och åt goda lammspett med grönsaker o tatsiki. Vi var så hungriga och utmattade efter ett besök inne i Stockholm och till råga på allt svängde vi av på fel ställe och fick åka en omväg på ganska många km - dessutom i långsam kö. Men att sitta ner på ett trevligt ställe och njuta av god mat livade upp oss 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 On 2019-02-06 at 13:34, Elinor sade: Gud så praktiskt det verkar att äta på det sättet! Måste också vara härligt att slippa lägga ner så mycket tid på planering, matlagning, matpanik, städa kök och diska osv Men tror en del av oss inte riktigt klarar av att trycka i sig dagens samlade energibehov vid enbart ett tillfälle. Min magsäck skulle explodera om jag försökte äta allting jag behöver(3-4 portioner) för att klara dagen vid bara ett tillfälle. OMAD - "one meal a day" har blivit populärt. Jag tror dock inte att OMAD handlar om att trycka i sig all den mat man brukade äta på en dag på kolhydrat-tiden. Det handlar inte om att trycka i sig 3-4 portioner heller. Man äter en portion, men eftersom den portionen består ofta av mättande kött + fett så finns det inte någon anledning att överäta. Jag läste någonstans att man upptäckte att vår magsäck har en förmåga att utvidgas för att få plats med den söta efterrätten även om man är proppmät. Jag undrar om inte pasta, ris, potatis och bröd fungerar för vissa som den söta efterrätten för andra. För mig har det alltid varit potatis, kokt potatis som man sedan steker med lite salt och kryddor på. Jag kunde äta hur mycket som helst av denna potatis. Skulle jag få en hel stekpanna full skulle den åka ner, förmodligen inklusive stekpannan, så gott som det var . Jag tror att mängden mat vi tror oss "behöva" kan handla om vana och inte om det riktiga behovet kroppen har. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 OMAD handlar inte om att "överäta" även om man äter lite mera i dagens enda måltid än ex en frukost. Men effekten så här på dag 35 med OMAD är sjukt bra på flera sätt. "Strikt" LCHF modell större & sen 23:1 på detta = ett vinnande koncept. Av någon anledning ryggar många när jag för detta på tal för inte vill man ändra nått i sin sunkiga vardag men ett resultat vill man ha men inte göra jobbet. Sjuka landet Sverige i ett nötskal. Undrar varför det inte förs på tal ännu mera i olika bloggar. Ingen kommer ihåg fegisar heter de. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 Ni som äter OMAD, kan ni ge nåt exempel på vad och hur mycket ni äter, på ett ungefär? Jag läste mycket om energiintag för några år sedan och kollade Skaldemans ratio och ungefär hur mycket man behöver få i sig per dygn av protein osv. för att kroppen inte ska börja äta av musklerna. Men idag minns jag inte så mycket av det, men att man behöver ha koll. Jag skulle kunna tänka mig att testa, men då vill jag ha lite mer på fötterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 2 timmar sedan, Nisse sade: OMAD handlar inte om att "överäta" även om man äter lite mera i dagens enda måltid än ex en frukost. Men effekten så här på dag 35 med OMAD är sjukt bra på flera sätt. "Strikt" LCHF modell större & sen 23:1 på detta = ett vinnande koncept. Av någon anledning ryggar många när jag för detta på tal för inte vill man ändra nått i sin sunkiga vardag men ett resultat vill man ha men inte göra jobbet. Sjuka landet Sverige i ett nötskal. Undrar varför det inte förs på tal ännu mera i olika bloggar. Ingen kommer ihåg fegisar heter de. Kan tänka mig att det är en vinnande koncept! Men tänker att det också handlar om olika energibehov kopplat till ålder, träningsnivå samt metabola skillnader, att det också är därför folk ryggar och tycker det låter galet? Jag skulle bli underviktig och få energibrist med otrevliga symptom, om jag enbart åt en stor portion strikt LCHF per dag. Så det handlar inte om "fegis" utan om att jag inte vill dö av undernäring. Jag behöver nästan det tredubbla för att täcka allting min kropp kräver och behålla kroppsfett+muskler. Så individuellt skulle jag vara tvungen att äta mig spyfärdig, för att få i mig allt vid ett tillfälle. Det skulle inte gå alls. Så är nog inte en modell som passar alla. Men spontant låter OMAD + strikt keto i kombination extremt effektivt om man vill bryta usla matvanor(kolhydrater, socker, småäta) samt förhindra att vikten rusar uppåt. Tror också det är bland det bästa om man redan är metabolt sjuk och knappt kan titta på mat utan att kroppen brakar samman. Säkert mer effektivt än traditionell LCHF. Förövrigt förtjänar OMAD en egen tråd tycker jag. Många som är intresserade av det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 22 timmar sedan, Jerker sade: Ni som äter OMAD, kan ni ge nåt exempel på vad och hur mycket ni äter, på ett ungefär? OMAD har liksom kommit naturligt för mig genom LCHF-åren. Har ätit OMAD i två år nu. Min middagsportion ryms på en normalstor middagstallrik. Typ 200 g kött eller 300 g köttfärs (ibland 2 ägg och mindre kött istället), ca 1 msk smör, kanske 50-75 g ost, kanske nåt grönt ibland. Under dagen blir det kaffe/te med gräddskvätt i. That's it! Väldigt sällan jag är hungrig, inte ens till middagen. Kan det bero på att jag är normalviktig tant på 50+ och inte gympar? 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted February 9, 2019 Share Posted February 9, 2019 Jag äter också för det mesta bara en gång per dag. Det blir middag vid 16-tiden. Ofta steker jag då en grönsakspytt (i 40-50g smör), kan vara broccoli, blomkål, squash, hackade tomater, sockerärter, brytbönor, totalt ca 150-200g. Allt utom broccolin är från frysen - egen skörd. När det är nästan klart slänger jag på ca 200g färdigbrynt färs som får bli färdig i pytten. En grönsallad till det. Färs brukar jag bryna mycket samtidigt för att frysa in i platta paket. Lätt att bara ta fram det man behöver och tinar jättefort , maten är klar på ett kick. Gör likadant med kyckling. Jag gillar egentligen inte att stå vid spisen, har därför ingenting emot att ganska variationslöst. Kör mycket med olika varianter av grönsakspytten - har man frysen full av extremt närodlat så..... Vet att det blir i underkant med protein men kör emellanåt med keso i salladen och kanske lite räkor. I övrigt blir det drygt 1,5 liter vatten och några koppar kaffe med lite visp i. Jag mår alldeles förträffligt på detta. Är inte hungrig och inga sug. Om det skulle uppstå tar jag en bit hemmabakat fröknäcke "on the rocks", rena godiset 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts