AGF

Mandelmjöl?

Recommended Posts

Hör både bu och bä om mandelmjöl. Många av Kostdoktorns recept innehåller mandelmjöl. Men jag har också läst att det innehåller betydligt mer kolhydrater än man kan tro. Nu har jag blivit lite förtjust i LCHF-brödet från Kostdoktorns receptsamling. Men kan man verligen äta detta på strikt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen beror det väl på vad du äter i övrigt. Äter du bara fett och protein till en brödskiva kan det blir strikt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl främst en fråga om mängd. Jag använder ca 2 dl mandelmjöl i t.ex matpajer, men eftersom jag knappast trycker i mig hela pajen själv till middag, så blir det inte så mycket. Fast håller man på och storbakar LCHF-style med mandelmjöl dagligen, så är det nog lätt hänt att kolhydraterna rusar iväg. Efterrätter med mandelmjöl+sötning och grädde är förövrigt livsfarliga om man vill undvika att tjockismagen kommer tillbaka 😨

Det enda jag inte greppar med mandelmjöl är hur mängden kolhydrater per 100 gram kan skilja sig så drastiskt mellan olika märken. Det kan vara allt från 13 gram ner till 4.7 gram eller någonstans mittemellan. Men generellt så verkar eko raw mandelmjöl ha mindre kolhydrater än typ billigare man köper på vanliga mataffärer. Har det med tillverkningsprocess att göra eller använder de olika typer av mandlar?

• Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mandelmjöl innehåller en hel del kolhydrater. Men dessutom en väldigt obalanserad kvot mellan Omega6 och Omega3. Det ideala när det gäller balans mellan dessa fetter i kosten är 1:1, man kan ju kompensera för högt intag av Omega6 med att öka på Omega3 med tillskott eller Omega3-rik mat.

Omega6 är i högsta grad inflammationsdrivande och mandel har en hel del antinutrienter som inte heller är så kul, en del får magvärk av mandel. Jag själv har uppmärksammat detta på senare tid och har blivit mer försiktig med att använda mandel o nötter. - Ibland gör jag avsteg men jag är mycket mer restriktiv numera.

http://matkalkyl.se/se-sotmandeltorkad.php

Omega-fettsyror -||-
Omega-6 till omega-3 kvot 26.3 : 1
Placering i rangordning av mest omega-3 (lista) 363 / 1273
Placering i rangordning av mest omega-6 (lista) 56 / 1666

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Om jag förstått det där med omega6/omega3-kvoten rätt, så ska man undvika omega6 hellre än att kompensera med omega3.

Så min magkänsla att inte äta mängder av mandel(mjöl) är alltså rätt...även om jag inte undviker mandlarna helt.

Ja givetvis är det bäst att aldrig få i sig en massa Omega6. Det var därför jag nämnde detta med mandlar o nötter.

Vi förordar inte heller högprocessade vegetabiliska oljor i olika form om vi vill äta hälsosamt. - Jag har samma typ av magkänsla som du... 

Man kan baka "bröd" på ägg, grädde och fiberhusk. Eller göra "matbröd" genom att platta ut köttfärs med litet salt i på en ugnsplåt. Skära till fyrkantiga bitar o grädda i ugn. - Ätes gärna med gott pålägg som smör o ost o något salladsblad.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Man kan baka "bröd" på ägg, grädde och fiberhusk.

🤢🤮

När jag började med LCHF skulle man baka oopsies, DET var grejer det. Då saknade man inte bröd alls, fick jag veta. Sedan var pizzamuffins perfekt till utflykten, det kunde man äta hur mycket som helst av. Fy f-n!!!! Allt var bara varianter av omelett! Jag älskar kokt ägg (tillhör de som INTE kan skilja på hunger och sug genom att testa med ägg, för jag äter dem som godis), stekt ägg, pannkaka osv men jag gillar inte omelett eller äggröra! Att kalla det för "bröd" eller "pizza" eller så är ju kriminellt. Eller näst intill. Så himla besviken att jag var nära att ge upp LCHF flera gånger! Jag menar, heter det "muffins" vill jag ha konsistensen av en muffins, inte omelett. Ska det kallas "bröd" vill jag ha konsistensen av bröd, inte omelett.
Tack och lov finns det idag betydligt bättre alternativ även om jag också undviker det för det lätt blir för mycket. Stor glädje förresten när jag fick räkmacka på hembakt valnötsbröd på Brobacka kaffestuga (mellan Sollebrunn och Alingsås). :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hihi - jag som ofta äter omelett med bär till frukost  MariaF. - Så olika det är vad man gillar. ☺️

Jag äter glutenfritt och gillar nästan aldrig glutenfritt från affären. Det är för mycket "allt-möjligt" i. Birgitta Höglund har en del bra brödrecept - men jag gör så sällan så jag har ingen favvo. Skönt nog så har jag inga bröd cravings - det underlättar. - Det blir helt enkelt väldigt litet "bröd" jag äter. 

Min man brukar baka pizza med halloumibotten, recept från Birgitta H., de blir godare än alla bröd-pizzor jag ätit tidigare.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag är en blandning av er två, verkar det...älskar kokta ägg; kan inte heller ha det som test för att avgöra hunger (jag hörde iofs varianten: öppnar man kylskåpsdörren för att se om det finns något att äta, så är man sugen. Kan man tänka sig att tugga i sig dörren är man hungrig 🙂 ). Men jag äter omelett ofta (med skinka och getost) till brunch. Däremot vill jag inte ha bröd som smakar omelett; bröd ska vara bröd, och jag avstår helst för jag kan äta hur mycket som helst av det, om jag hittar något bra. Det händer att sambon bakar mina favoriter: Birgitta Höglunds valnötsbröd, eller det vita formbrödet. Valnötsbrödet är definitivt godast, surt. Det får frysas in omgående om det bakas.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det här receptet jag gillar. Brukar göra små brödbullar och äta med en smör eller en fet mjukost. Äter jag det som en smårätt (brukar äta en stor och en liten måltid om dan) räcker det med en, eller kanske två. Resten klarar sig fint i frysen tills jag behöver en igen.

https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-frallor

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-30 at 16:32, singoalla sade:

Vilket bröd? Det beror på hur mkt du äter. 1 dl mandelmjöl 3 gr kolhydrater. 

Se egen post med receptet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-30 at 16:32, singoalla sade:

Vilket bröd? Det beror på hur mkt du äter. 1 dl mandelmjöl 3 gr kolhydrater. 

För att fortsätta på temat så valde jag singoallas inlägg.. dvs så länge man håller ner kolhydraterna på LCHF.. utifall man behöver detta, så är det lixom skit samma huruvida de kommer från mandlar eller spannmål!

Vi kan diskutera i det oändliga huruvida kolhydraterna skilljer sig mellan mellan mandlar eller spannmål,, grejen är nog främst.. huruvida man är låst till att äta bröd?

Dvs bröd äter man på vintern för att spara på potatisen som helst skall räcka fram till hösten!

Dvs det var förr om tiderna, när folk levde utav vad de själva odlade!

Dvs då var det knapt om mat.. det är det knappast numera?

Utan problemet är nästan det motsatta, så är man indoktrienerad att svält står för dörren så skall man givetvis äta allt som tillför kalorier, är man bara lite uppdated så inser man att svält knappast står vid dörren.. iallafall inte inom det närmaste 10-20 åren.

Under tiden.. fram till nästa  svältkatastrof så kan man iallafall inrikta sig på att äta så mycket riktig mat som helst!

Såå.. i väntan på att Sverige skall kolappsa som nation, EU likaså, att vi blir tvugna att leva utav vad landet ger oss´.. så kan man hur som helst äta LCHF/till stora delar fett.

Iallafall om hela världen bryter samman.. så lär vi hur som helst inte kunna importera mandlar!

Såå njut av mandelmjölet så länge det varar, det finns andra hot, dvs  det kommer främst från Californien för det mesta, det tarvar hur som helst en massa vatten, nu verkar vattnet i Californien ha tagit slut, till vissa delar på grund av mandelodling!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har detta med kolhydratmängden i mandelmjöl att göra? Snälla, håll det hela till min fråga, utan att blanda in Californien (sånt gör man typ på Flashback).

• Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du äter en fralla om dagen och i övrigt strikt så har jag extremt svårt att tro att mandelmjölet skulle vara ett problem. :)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, AGF sade:

(sånt gör man typ på Flashback).

Eller Familjeliv typ.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är roligt och omväxlande när folk svävar ut litet i de olika trådarna - litet avsteg hit o dit är helt ok för mig.😁

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-02-05 at 14:17, kickilotta sade:

Jag tycker det är roligt och omväxlande när folk svävar ut litet i de olika trådarna - litet avsteg hit o dit är helt ok för mig.😁

För mig är det just avstegen som är inspirerande, man får lite perspektiv på både tillvaron och i-landsproblemen. 😍

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg