DRAKULLA

Dr. David Perlmutter i intressant intervju

Recommended Posts

Fastnade lite på att han sa att lågt insulin hos kvinnor var en riskmarkör för demens. Inte vad man hade väntat sig. Googlade lite:

Low Fasting Insulin in Middle Age Doubles Risk of Dementia 34 Years Later, Study Finds https://journals.lww.com/neurotodayonline/Fulltext/2018/08160/For_Your_Patients_Dementia__Low_Fasting_Insulin_in.10.aspx

• Confirming a surprising finding first reported 14 years ago, a prospective study of Swedish women found that low fasting insulin levels more than doubles the risk of dementia decades later in Life.
  • Tack! 1
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De svenska kvinnornas fasteinsulin testades 1968 (jag antar att man avser morgoninsulin innan frukort för nån annan fasta var väl knappast vanlig då) och de japans-amerikanska männen testades tidigt 90-tal. Min gissning är att ingen av grupperna ätit paleo/arteget. Svenskorna sannolikt potatis och mjölredd sås till varje middagsmål och även om de amerikanerna hade asiatiskt ursprung och kanske en del vanor från det arvet, gissar jag att det var rätt lågfett. 

Intressant hur en massa parametrar kan förvirra studiernas reultat... Vågar man dra några slutsatser, tro..? ^_^

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser