Jump to content

Typ 2 Diabetes - reversibel?

Leifi

Recommended Posts

En vuxen person som blivit fet och tar insulin för sin typ 2 diabetes är för resten av sitt liv extra känslig mot kolhydrater. Men vad är det som inte kan repareras? Bukspottskörteln är i bra skick, producerar 10 gånger mer insulin än för en frisk person. Typ 2 är alltså insulin resistens, kroppen svarar inte på denna stora mängd insulin. Men vad i kroppen är det som är trasigt? Musklerna? Levern? Blodet? alla celler?  Man hör ofta att en typ 2 diabetiker har för mycket kroppsfett i förhållande till muskelmassan. Men det går väl att fixa till?! Vad är det som är förstört och inte kan bli helt friskt igen? Vad är trasigt på en typ 0 diabetiker för alltid?

Jag tror det mesta kan lagas, men tar nog upp till 10 år (då de flesta celler utom hjärnceller dött och bytts ut).  Detta finns det så klart inget vetenskapligt bakom då inga längre studier gjorts. Dock har man med kol-14 metoden sett att celler inte blir äldre än så.

Jag tror också att det mesta kan reparera sig självt - eller rättare sagt "vet" jag - ifall Wi övergår till "rätt kost" http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907

Själv har jag ätit bort en mycket illavarslande kärlkramp med strikt LCHF-kost - bokstavligt talat. Ingående i sak om det förloppet här

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring/#comment-194843

@ Leo I have to use Google translate as I don't speak Swedish..

I included your quote because I thought it applied also to the Wahls protocol in the context of Mitochondrial Mechanisms of Disease in Diabetes Mellitus

It's an Interesting idea.

Eating natural unprocessed foods should help but there is little or no research as yet to back up this approach.

I was not disagreeing with you. 

En vuxen person som blivit fet och tar insulin för sin typ 2 diabetes är för resten av sitt liv extra känslig mot kolhydrater. Men vad är det som inte kan repareras? Bukspottskörteln är i bra skick, producerar 10 gånger mer insulin än för en frisk person. Typ 2 är alltså insulin resistens, kroppen svarar inte på denna stora mängd insulin. Men vad i kroppen är det som är trasigt? Musklerna? Levern? Blodet? alla celler?  Man hör ofta att en typ 2 diabetiker har för mycket kroppsfett i förhållande till muskelmassan. Men det går väl att fixa till?! Vad är det som är förstört och inte kan bli helt friskt igen? Vad är trasigt på en typ 0 diabetiker för alltid?

Om individen vid upptäckten av diabetes, under lång tid ovetande, levt med högt blodsocker så kan små blodkärlkärl och nerver ha förstörts av det höga blodsockret. Min diabetes upptäcktes för ett år sedan, jag sökte VC eftersom jag fick ont i fötterna och kramp i tårna när jag gått långt. Började med LCHF-kosten omedelbart och har nu levt med den i ett år. De besvären i fötterna jag hade då, är fortfarande likadana så de räknar jag inte med att bli av med. Är mycket positiv till LCHF efter en viktnedgång på elva kilo samt frånvaro av den trötthet och huvudvärk jag ofta led av tidigare.

Det skulle faktiskt vara sensationellt om det gick att bota diabetes, alltså att diabetiker typ 1 fick igång en fungerande insulinproduktion eller att diabetiker typ 2 inte längre skulle vara insulinresistenta, Väl värt ett nobelpris. Går ju alltid att hoppas att det sker ett medicinskt genombrott inom diabetesforskningen, men i väntan på detta epokgörande genombrott fortsätter jag på den inslagna vägen och håller mig till LCHF för att hålla min diabetes typ 2 i schack.

Hej, jag har hallit pa mer an ett ar!  Bara en liten viktminskning i borjan - ca 5kg (vatska?). Vet inte vad som hander men jag borjar misstanka min typ-2 diabetes som ar under kontroll enbart med diet (LCHF) och daglig motion. Mar bra men behover minska ca 30 kg ytterligare.  Vore intressant att fa hora vad Dr. anser?

Insulinresistensen ska, enligt Stephen Phinney och Jeff Voleks efterforskningar, i de flesta fall vara reversibel.

Det är inte säkert att en typ 2 diabetikers bukspottkörtel är i "gott skick". Efter lång tids överproduktion av insulin kan den brännas ut. Man blir då en kombination av typ 1 och typ 2.

Insulinresistens är inte lika med diabetes. Det är "prediabetes" och leder till diabetes om man inte ändrar livsstil. När man till slut får diabetes kan inte betacellerna på pankreas utsöndra lika mycket insulin, de blir slutkörda. Och då får man insulinbrist och man måste börja medicinera. 

Man producerar fortfarande insulin (till skillnad från typ I diabetiker), men inte tillräckligt.