Lisa Bauman

"Livspuckar" (matmuffins)

Recommended Posts

Hej allihop. Jag vill dela med mig av mitt husrecept på räddare i nöden. Min dotter döpte dem till livspuckar då jag första gången jag gjorde dem hade överbliven tacofärs och en jalapenoring på toppen. Ta fram muffinsplåten från ditt gamla liv så har du alltid något snabbt, enkelt och gott i frysen!

Jag använder grundsmeten i Kostdoktorns Krabbgratäng. Alltså:

300 g riven ost

4 ägg

2 dl majonnäs

Mät upp i en tvålitersbunke och blanda/vispa ihop. 

I smeten tillsätter jag 400-500 g av det som finns till hands, till exempel

Överbliven tacofärs, en tärnad grön paprika och lite salsa, lite extra krydda om man vill. När smeten är i formen är det gott med en jalapenoring på toppen om man gillar starkt.

Konserverad tonfisk  350 g, en stjälk selleri och en decimeter purjolök. Lite extra salt och peppar.

Strimla två paket bacon och 250 g färska champinjoner. Fräs ihop tills svampen vätskat ur lite. Även här brukar jag lägga i stjälkselleri och någon lök, gul funkar fint om man fräser med den. Vitlök är gott att krydda med.

Lyxvaianten, räkor och sparris! Ungefär lika delar, jag har använt fryst av båda. Tina och skär ner i 0,5cm-bitar. Smaksätt med rivet skal från en halv citron och lite salt och peppar.

Ös upp smeten i muffinsformar på muffinsplåt, receptet brukar bli lagom till de tolv formar som får plats i min plåt. Grädda i 12-15 minuter i 200 grader.

När de kallnat går de utmärkt att frysa! Godast uppvärmda tycker jag, men de går fint att äta kalla om man inte har tillgång till mikro.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag kallar dem "Livspuckar" för jag är lite allergisk mot uttrycket "muffins" om nåt som i grunden är lite omelettigt (beskrev det i en annan tråd, hur den besvikelsen nästan fick mig att sluta med LCHF igen för 8år sen)... :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag inte begriper med grundreceptet är varför man ska ha i majonnäs. Varför addera ett extra moment i att ställa sig och vispa en majonnäs, när man lika gärna kan blanda ner majonnäsingredienserna(dijonsenap, ägg, fett) direkt i krabbgratängen istället? Eller missar jag ngt? Blir äggrätter extra deluxe om man har i majonnäs?🤔 

Men smart att göra gratänger i muffinsformar! Jag brukar göra små söta ostsuffléer i muffinsform med en massa parmesan. Allt blir godare när det serveras i små söta formar. Gillar namnet "livspuckar", låter som bra käk när man är trött och vill ha lite guldkant. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Elinor sade:

Det enda jag inte begriper med grundreceptet är varför man ska ha i majonnäs. Varför addera ett extra moment i att ställa sig och vispa en majonnäs, när man lika gärna kan blanda ner majonnäsingredienserna(dijonsenap, ägg, fett) direkt i krabbgratängen istället? Eller missar jag ngt? Blir äggrätter extra deluxe om man har i majonnäs?🤔 

Men smart att göra gratänger i muffinsformar! Jag brukar göra små söta ostsuffléer i muffinsform med en massa parmesan. Allt blir godare när det serveras i små söta formar. Gillar namnet "livspuckar", låter som bra käk när man är trött och vill ha lite guldkant. 

Du har en poäng där. Nästa gång ska jag testa att göra en lös majo till samma volym och blanda i osten där. Kan tänka att ursprungsreceptet har majonnäs för alla de som väljer att köpa färdig. Återkommer. 😊

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg