Syster

Maten i Holland.

Recommended Posts

Hej, jag var i Holland förra året på en cykelvecka och min upplevelse av maten var att det var oerhört mycket socker i princip allt. Mjölken, grädden..allt var sockrat eller/och med choklad på! Och ja; mycket ljusa bröd och friterat.

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är horribel I Amsterdam. Delvis för att staden är en turistfälla med också för att Holland har taskig matkultur. Allt är friterat i matolja, processat och sockrat. Tänk pommes dränkta i majonnäs, ketchup och jordnötssmör eller bakat vetemjöl fyllt med karamellsås 🤮

Går du på svindyr lyxrestaurang så är maten såklart fräsch med rena råvaror. Men går du bara in på första bästa servering för t.ex lunch, så kan jag ärligt säga att till och med en sunkig svensk kvarterskrog har bättre, billigare och mer LCHF vänlig mat. Det är så pass illa att till och med en svensk normalkostare skulle reagera negativt på mängden socker och snabba kolhydrater. 

Men de större matvarubutikerna jag lyckades hitta i Amsterdam hade i alla fall okej utbud, även om det var rätt dåligt med ekologiska produkter. Så handlar man råvaror på matvarukedja eller matmarknad och fixar käket själv, så är det nog inga problem. Om jag ska försöka vara positiv, så har de väldigt mycket goda ostar i alla fall.  

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har absolut ingen helhetsbild.

Men jag tyckte att det var mycket märkligt när holländska ungdomar som var på simträningsläger varje morgon kom bärande på varsin nutellaburk till hotellfrukosten.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg