Jump to content

Högt fastevärde

ortort

Recommended Posts

Jag kör strikt LCHF med periodisk fasta. Jag äter inget mellan kl 2000 och 1200. Mitt fastevärde ligger mellan 6 och 7 mM när jag vaknar. Ibland lägre. Sedan stiger det under fm till ca 10 mM kl 12 för att sedan långsamt dala under em. Jag tar ca 20 enheter Lantus varje kväll. Vad är det som är fel? Mår bra för övrigt.

Örjan Tollbom

Är medlem men mitt inlogg har försvunnit och går inte att hitta. Skall jag registrera mig igen?

5 timmar sedan, ortort sade:

Jag kör strikt LCHF med periodisk fasta. Jag äter inget mellan kl 2000 och 1200. Mitt fastevärde ligger mellan 6 och 7 mM när jag vaknar. Ibland lägre. Sedan stiger det under fm till ca 10 mM kl 12 för att sedan långsamt dala under em. Jag tar ca 20 enheter Lantus varje kväll. Vad är det som är fel? Mår bra för övrigt.

Örjan Tollbom

Är medlem men mitt inlogg har försvunnit och går inte att hitta. Skall jag registrera mig igen?

Är du medlem i FB-gruppen Smarta Diabetiker? I annat fall kan jag verkligen rekommendera dig det. Man får så mycket bra stöd av andra erfarna personer som har diabetes. Om du ställer de frågor du har till gruppen där så brukar man få så mycket bra tips. Man har också en receptgrupp separat - Smarta Diabetiker Recept. Man förordar i gruppen att äta enligt LCHF. 

Vet inte vilka här på Forum som kan tänkas vara diabetiker. Du får nog bäst råd om du vänder dig till andra diabetiker. - Jag vill själv Inte ge råd till någon som har diabetes - det är inte mitt kunskapsområde.

• Like 4

2 timmar sedan, ortort sade:

Örjan Tollbom

Jaa, felet är att du är diabetiker!

Dvs du är diabetiker.. hur länge har du haft den diagnosen/hur gammal är du?

Dvs jag utgår från att du är typ 2, dvs Insulinresistent?

Då handlar det om främst att bli av med insulinresistensen, dvs då är då inne på rätt väg, men det kan ta en tid, innan du kan kutta ut lantusen/dra ner på detta!

Nu så jag inte din behandllande läkare.. ej heller ens utbildad inom området.. så jag får visst länka till någon som jag har förtroende för samt är utbildad inom området!

Iallafall det verkar ju hur lätt som helst.. grejen är väl att så sällan är fallet?

Utan det tar tid och kräver angagemang/andra  kostvanor/gärna oxå motionsvanor!

Hur som helst så finns det gott om fall som gått från typ 2 till typ 0, dvs de är då medicinfria och är i det närmaste friska förutom att de måste tänka på vad de äter och hur de motionerar/osv, typ stress/andra levnadsmönster?

• Like 1

Jag erkänner direkt, jag kan inget om medicin-insulin, men jag förstår inte varför du tar insulin om du äter en kost som inte ska höja blodsockret. Är du typ 2 är väl den egna insulinproduktionen knappast nåt problem? Om du tar insulin med keto stänger du fettförbränningen och lagrar in fettet i den ketogena kosten som fett. Och jag tänker att om du inte bränner fett pga insulinet kommer kroppen vilja ha annat att äta och då kanske lagrat glykogen blir kroppens lösning och du får blodsocker. ?

• Like 1

Snälla - ska vi verkligen ge råd till diabetiker?

Det är en väldigt komplex sjukdom.

En del har diabetes1, andra har diabetes2, sedan så finns det andra varianter t ex Lada och ännu flera. En del behöver insulin, andra tabletter och dessutom finns det många som behöver båda medicintyperna. Andra typer av mediciner påverkar blodsockret. Är du sjuk så påverkas blodsockret. 

Många med D2 har med lågkolhydratkost, Lchf, blivit så bra att de inte behöver medicinera längre - OM de är supernoga med kost och livsstil, men de flesta är inte botade en gång för alla utan har förmodligen en skada på insulinregleringen och kan få återfall i sjukdomen. En del som har D2 måste fortfarande medicinera (med mycket mindre dos) eftersom de har skadad bukspottskörtel.

Som sagt en komplex sjukdom.

Jag är legitimerad sjuksköterska (men slutat arbeta) och har haft många diabetiker som patienter. Jag har vissa  insikter i de olika varianterna.   - Men vill ändå inte råda någon diabetiker hur de ska göra.

Jag är medlem i Smarta Diabetiker för att lära mig mer - där finns kunskaperna.

Om ni här på Forum är intresserade av hur det är att leva med diabetes så kan ni gå med i den stora gruppen Smarta Diabetiker

- ca 13.000 medlemmar - alla som följer deras regler är välkomna vare sig man själv har diabetes eller ej.  Gruppen förordar Lchf-kost.

• Like 5
  • Confused 1

Nej @kickilotta jag vill inte ha ett samhälle där bara experter tillåts att ge råd. Man har väl sett hur illa det kan gå när experter börjar styras av pengaintressen och politiska intressen. Information och kunskap måste få flöda fritt. Om man har en kronisk sjukdom har man mycket högre odds att bli bättre om man söker information om alternativa behandlingar än om man blint tar råd av läkare. Sjukdomar som har orsakats av dåligt kost kan inte botas med läkemedel och kirurgi, vilket är dagens sjukvårds standarderbjudande. MEN när man söker information måste man vara kritisk till de råden man får i intressegruppers som denna och man måste läsa på mycket mer, jämföra information från olika källor och bedöma dess värde och partiskhet. Men det gäller väl all information man får oavsett källa.

• Like 3
  • Thanks 2
  • Sad 1

@kickilotta

Notera gärna bruket av frågetecken och anslaget i övrigt i inläggen. Med mina inlägg vill jag oftast skapa frågeställningar och lämna information jag har hittat för att hjälpa någon att bredda sitt tänkande kring sina problem för att själv hitta lösningen. Har jag dessutom haft problemet själv berättar jag hur jag gick tillväga för att hitta min lösning. Om du tycker det är rådgivning så, upp till dig. 

• Like 5

Kära vänner Katerina o MariaF - jag tror ni har fattat mig helt fel. Ordet "sjuksköterska" fick er kanske att gå igång?

Jag hänvisar gång på gång till den väldigt bra gruppen Smarta Diabetiker - mötesplats för diabetiker och andra som också är intresserade. Där ger diabetiker råd och hjälp till varandra. 

Jag vet inte Katarina varför du skriver denna långa utläggning om information om alternativa behandlingar mm. Varför skriver du så här till mig?? "Nej @kickilotta jag vill inte ha ett samhälle där bara experter tillåts att ge råd." Vad är det för experter du talar om här? Jag säger ju det - jag är ingen expert. 

Jag håller med om det mesta du skriver. Jag har varit aktiv på Forum i flera år och jag har aldrig varit emot att gå på tvärs mot vad sjukvården lär ut om jag kan se att andra har bättre information. Jag behöver inte alls ditt brandtal - det finns många som är utbildade sjuksköterskor som har insett att sjukvården har fel eller inte tillräcklig kunskap.

Jag har själv gjort en hälsoresa från väldigt sjuk till nästan frisk. -Jag håller mig a jour genom studier av seriös forskning. Följer Jason Fung Assem Malhotra, Nina Teicholz, Belinda Fetke, dr John Bergman, vår Ralf ER Sundberg, My, Martina Johansson, m fl, m fl

• Like 2

14 minuter sedan, kickilotta sade:

jag tror ni har fattat mig helt fel.

Det är möjligt... Jag reagerade i alla fall på raden jag citerade. Tyckte det var lite konstigt för "ge råd" gör vi ju hela tiden. Och man ska alltid vara ifrågasättande till alla råd man får, både i verkligheten och i cyberrymden. ;)

• Like 4

33 minuter sedan, Erik 2 sade:

@kickilotta

Notera gärna bruket av frågetecken och anslaget i övrigt i inläggen. Med mina inlägg vill jag oftast skapa frågeställningar och lämna information jag har hittat för att hjälpa någon att bredda sitt tänkande kring sina problem för att själv hitta lösningen. Har jag dessutom haft problemet själv berättar jag hur jag gick tillväga för att hitta min lösning. Om du tycker det är rådgivning så, upp till dig. 

Ja jag förstår hur du menar. - Mitt inlägg beror helt på att jag har kommit till att: - ge råd om diabetes är svårt för den som inte är diabetiker själv. Det har jag lärt mig från att varit medlem i den stora gruppen Smarta Diabetiker.

- Ibland undrar jag t o m om den som är frisk och inte har diabetes kan förstå hur komplex sjukdomen är. Under det år jag har varit med i Smarta Diabetiker. - och trots att jag har en väldigt bra utbildning om kroppens fysiologi - så har jag lärt mig massor av just de som är drabbade.

Diabetes kan vara en farlig sjukdom - därför reagerar jag. Att diskutera allmänt om kost o hälsa gillar jag och jag har flera gånger berättat om min hälsoresa här på forum. Hur jag själv upplevt den vanliga vårdens oförmåga att hjälpa människor och att jag fått information o hjälp frän annat håll för att kunna återfå min hälsa.

Peace Erik2 🙂🙂

• Like 1

5 minuter sedan, MariaF sade:

Det är möjligt... Jag reagerade i alla fall på raden jag citerade. Tyckte det var lite konstigt för "ge råd" gör vi ju hela tiden. Och man ska alltid vara ifrågasättande till alla råd man får, både i verkligheten och i cyberrymden. ;)

Ja MariaF  så är det. - Men om du bara visste hur många osäkra diabetesdrabbade som finns - som svajar litet hit och dit. Har väldigt svag kunskap om sin sjukdom och får skadliga o felaktiga råd av sjukvården. - Min tanke med inlägger var - "sök er till era "diabeteskompisar" som vet så mycket och som lever med diabetes varje dag I R L" .  Vi som inte har diabetes kan bara ge hypotetiska råd. - 

Om du blir medlem i Smarta Diabetiker så blir det tydligare vad jag menar - där möter man t ex fantastiska Patrik Olsson "Blindstyret" 😊 Och mer förståelse och kunskap om diabetessjukdomarna behöver vi förmodligen alla - vi kan möta dem ute när de t ex har drabbats av livsfarlig diabeteskoma, de flesta medmänniskor står ganska handfallna då och tror att de har att göra med en berusad...

Det du ifrågasatte @kickilotta var att:

16 timmar sedan, kickilotta sade:

10 minuter sedan, kickilotta sade:

Men om du bara visste hur många osäkra diabetesdrabbade som finns - som svajar litet hit och dit. Har väldigt svag kunskap om sin sjukdom och får skadliga o felaktiga råd av sjukvården.

Jag tycker att även diabetiker måste få en frihet att söka kunskap på bred front. Frihet under ansvar, så enkelt är det. Vi kan inte sätta folk under förmyndare och tycka att de inte klarar av någonting själva. De måste få svaja hit och dit, lära sig och kanske göra misstag. Vi kan bara vara hjälpsamma och besvara frågor efter bästa förmåga. Den som söker information måste få lära sig att värdera informationen. Den informationen som kommer från godkända officiella källor är inte alltid rätt heller. Till exempel: propageras det vitt och brett och av många "experter" om att veganismen är så bra för hälsa och miljön, vilket inte är sant.

• Like 3

36 minuter sedan, Katerina sade:

Det du ifrågasatte @kickilotta var att:

Jag tycker att även diabetiker måste få en frihet att söka kunskap på bred front. Frihet under ansvar, så enkelt är det. Vi kan inte sätta folk under förmyndare och tycka att de inte klarar av någonting själva. De måste få svaja hit och dit, lära sig och kanske göra misstag. Vi kan bara vara hjälpsamma och besvara frågor efter bästa förmåga. Den som söker information måste få lära sig att värdera informationen. Den informationen som kommer från godkända officiella källor är inte alltid rätt heller. Till exempel: propageras det vitt och brett och av många "experter" om att veganismen är så bra för hälsa och miljön, vilket inte är sant.

Jaha Katerina - du har dina synpunkter. Du har tyvärr inte förstått vad jag skriver och varför. Det här känns inte seriöst.

1 timme sedan, kickilotta sade:

Ja jag förstår hur du menar. - Mitt inlägg beror helt på att jag har kommit till att: - ge råd om diabetes är svårt för den som inte är diabetiker själv. Det har jag lärt mig från att varit medlem i den stora gruppen Smarta Diabetiker.

- Ibland undrar jag t o m om den som är frisk och inte har diabetes kan förstå hur komplex sjukdomen är. Under det år jag har varit med i Smarta Diabetiker. - och trots att jag har en väldigt bra utbildning om kroppens fysiologi - så har jag lärt mig massor av just de som är drabbade.

Diabetes kan vara en farlig sjukdom - därför reagerar jag. Att diskutera allmänt om kost o hälsa gillar jag och jag har flera gånger berättat om min hälsoresa här på forum. Hur jag själv upplevt den vanliga vårdens oförmåga att hjälpa människor och att jag fått information o hjälp frän annat håll för att kunna återfå min hälsa.

Folk som alltid varit friska brukar inte kunna förstå komplexiteten i någon sjukdom eller funktionell störning tyvärr. Undantagen är om de har en anhörig som är drabbad. Detta är absolut inget unikt för diabetes. Man kan inte ta för givet att en frisk person kommer kunna förstå alla nyanser och svårigheter en kroniskt eller allvarlig sjukdom för med sig. Och det är helt okej, så länge personen är ödmjuk nog att erkänna att de faktiskt inte förstår allt. 

Vad som inte är okej däremot är folk som inte förstår, men ändå tror sig göra det. Som ger taktlösa kategoriska(ibland dumma) råd med hela handen till en person med svår sjukdom eller till och med livshotande sjukdom. Jag antar att det är den problematiken du vill belysa? Jag tycker dock detta fenomen är ganska ovanligt på Kostdoktorns forum. Folk som inte kan en sjukdom alls brukar vara snabba med att säga det!

Sen kan man nog vara behjälplig med kunskap, även fastän man inte är drabbad själv. Man kan komma med ny och inspirerande input vad gäller t.ex kost, alternativ medicin och hälsa, även om man är frisk. Så länge man är respektfull, ödmjuk och medveten om allvaret mottagarens tillstånd, så tycker i alla fall jag att det är okej att ge råd. 

• Like 2
  • Thanks 2

49 minuter sedan, kickilotta sade:

Jaha Katerina - du har dina synpunkter. Du har tyvärr inte förstått vad jag skriver och varför. Det här känns inte seriöst.

Du verkar inte vilja förstå mina påpekande heller. OK, låt mig formulera om det . Dietdoctor.com och det här forumet har skapats för att man ska kunna dela med sig av information om kost och hälsa till bland annat diabetiker. Tråkigt om det inte känns seriöst för dig. Jag tror att det här forumet har hjälpt väldigt många. Det jag reagerade på var följande: "Snälla - ska vi verkligen ge råd till diabetiker?". Ja, det var vad man har gjort på forumet i många år.

• Like 3

1 timme sedan, kickilotta sade:

Diabetes kan vara en farlig sjukdom - därför reagerar jag

Detsamma gör jag! Med din sunda inställning och bakomliggande kunskaper, ser jag just att det finns all anledning för dig och oss andra (framför allt för den som har eller haft någon form av diabetes) att sprida kunskap runt diabetes.  Den rör sig inte bara om en farlig sjukdom - i själva verket den sjukdom som är grundläggande för praktiskt alla kultursjukdomar (med undantag av genetiska sjukdomar).

Under människans jägarkultur fram till för 20 000 år sedan, då den animaliska kosten var förhärskande, kunde människor uppnå 70-80 års ålder. Om man bortser från den farliga barnaåldern och riskabla kontakten med farliga djur och fallskador etc. som kunde ta liv, finns anledning att tro medelåldern då ha legat runt 60 år (utan tillgång till läkare, antibiotika, apotek eller hälsokostaffärer).   

I motsats till detta, efter att jordbrukskulturen inleddes, följde kultursjukdomarna som konsekvens av "sockerkosten". För 5000 år sedan visade sig medelåldern t.ex. i Egypten ligga runt 30 år. Jag skissade lite på detta i grafen nedan:

1753573501_ScreenHunter_1962Feb_0413_31.thumb.jpg.c581fc736bdcebc4fddcafcc0b655383.jpg

Intressant att vi i Sverige, så sent som under 1200-talet fram till 1600-talets inledning, hade samma medelålder som egyptierna för 5000 år sedan. Det visar tydligt att sockret i jordbruksprodukterna fortfarande skördade sina offer (vid sidan av krig och elände). Nog borde många diabetiker logiskt inse varför socker bör undvikas!

• Thanks 1

11 minuter sedan, kickilotta sade:

Tack Nils! Vi kan komma tillrätta med väldigt mycket av den metabola sjukligheten med hjälp av radikal kostomläggning. 

Ja, och därigenom flertalet av de kultursjukdomar vi omges av - kanske alla!

I mitt fall diabetes fram till september 2017. Dessutom medicinering för högt blodtryck och statiner för lipidprofilen. Eftersom LCHF nästan direkt befriade mig från diabetes 2 och min lipidprofil normaliserades med väsentligt högre HDL än med statiner och i övrigt perfekt profil, tvingades jag också sätta ut min blodtrycksmedicin då blodtrycket blev på tok för lågt med medicinering. Nu är jag helt befriad från all medicinering, har normalt blodtryck (nästan lite skrämmande likt det jag hade för femtio år sedan) och anser mig vara helt frisk. 32 blodvärden på Werlabs perfekta - vad kan jag mer begära av LCHF som 80-plussare?

• Like 2

Nils - du är bara att gratulera! Tänk om fler kom till insikt om att det inte omöjligt att äta sig frisk/friskare - man behöver bara läsa på och vara villig att titta kritiskt på den livsstil man har och vart den har fört en - "so far"

Det är aldrig för sent att göra en kursändring. Så fint att få njuta av bättre hälsa, det kanske skapar avundsjuka hos en del. Man får möta em del negativa kommentarer ibland

Dessutom är lchf--mat väldigt god!

• Like 2

4 timmar sedan, kickilotta sade:

Jag vidhåller fortfarande att man bör veta vad man säger till en som är allvarligt  sjuk.

Det är ett intressant ämne, detta, vad som är okej att diskutera och inte. :)
Du har förstås rätt i att man bör vara tydlig med att man är lekman om än med nördigt intresse men... Bör man utesluta att diskutera tänkbara insatser för just vissa sjukdomar? För vi diskuterar ju cancer här också... En resa som tex berört mig mycket är Petra183s. 
Intressegrupper av olika slag är ju jättebra men därmed inte sagt att de alltid har helt rätt. Jag har inte diabetes själv men min mor har det (T2). Min kollega har T1 och ämnet dyker upp på fikat ibland. -"Jag måste hålla blodsockret stabilt!" sa han. -"Det blir så svårt att dosera annars!" (Och så tog han en kaka till... )
Personligen är jag väldigt intresserad av homeopati, något som funnits i min familj sedan min mamma var liten och slapp en operation tack vare det (på den tiden sövdes inte barn under 2år och mormor ville prova nåt annat först). Jag gick alltså med i en grupp för homeopati på facebook. Oavsett vad det frågades om , så kom kommentarer som "Fråga inte här, vänd dig till en homeopat istället!". Jag gick med i hundgrupper när jag skaffade hund. Oavsett vad det frågades om kom  kommentarer som "Vissa skulle inte få ha hund när de inte fattar att de ska vända sig till en veterinär istället för att fråga på facebook!" Likadant i löpargrupper om nån stackare vågar fråga vad det skulle kunna vara som gör ont där på höger sida om knäskålen. "Gå till doktorn, fråga inte här!" Behöver jag nämna att jag gått ur en hel hög grupper på facebook..? :P
Egentligen tror jag de flesta bara vill bolla, få idéer, för att de har svårt att släppa tanken på vad det nu är som de undrar över. Lite hjälp att veta var de kan börja leta. Om man då konsekvent utgår från att det är en osäker person som frågar och därför aldrig svarar, ja då faller, åtminstone i mitt tycke, en del av idén med sociala medier. Söta kattbilder i all ära men man lär sig inte så mycket av dem... 

• Like 6

On 2019-02-03 at 19:33, kickilotta sade:

Det är en väldigt komplex sjukdom.

En del har diabetes1, andra har diabetes2, sedan så finns det andra varianter t ex Lada och ännu flera. En del behöver insulin, andra tabletter och dessutom finns det många som behöver båda medicintyperna. Andra typer av mediciner påverkar blodsockret. Är du sjuk så påverkas blodsockret. 

Många med D2 har med lågkolhydratkost, Lchf, blivit så bra att de inte behöver medicinera längre - OM de är supernoga med kost och livsstil, men de flesta är inte botade en gång för alla utan har förmodligen en skada på insulinregleringen och kan få återfall i sjukdomen. En del som har D2 måste fortfarande medicinera (med mycket mindre dos) eftersom de har skadad bukspottskörtel.

Som sagt en komplex sjukdom.

Jag är legitimerad sjuksköterska (men slutat arbeta) och har haft många diabetiker som patienter. Jag har vissa  insikter i de olika varianterna.   - Men vill ändå inte råda någon diabetiker hur de ska göra.

Jag är medlem i Smarta Diabetiker för att lära mig mer - där finns kunskaperna.

Om ni här på Forum är intresserade av hur det är att leva med diabetes så kan ni gå med i den stora gruppen Smarta Diabetiker

- ca 13.000 medlemmar - alla som följer deras regler är välkomna vare sig man själv har diabetes eller ej.  Gruppen förordar Lchf-kost.

Fore sure, det bör vi fortsätta med, samt ha alla förbehållen klara för oss, samt meddela dessa till de som är diabetiker!

Dvs vi bör fortsätta att ge råd, på ett sätt som faller inom LCHF.. iomed att vi är på ett LCHF-forum!

Vi kan oxå hänvisa till andra forum, iallafall när vi själva inte är diabetiker.. samt länka till folk/läkare som behandlar diabetiker, med LCHF-liknande kost!

Iallafall vi vet fortfarande inte om TS är typ 2, Typ 1 eller någon av de andra formerna av diabetes mellitus.

Jag är själv inte diabetiker, ett HBA1c på 32 antyder inte det iallafall, så jag väntar nog med "smarta diabetiker".. iallafall vad jag hört så är de smarta nog utan min medverkan?

Iallafall så är jag lite anhängare utav Jason Fung, dvs är man typ 2, så är det främst insulinresistensen som är orsaken, den kan man då försöka åtgärda i första läget.

Då kan man tillomed tillåta att blodsockret stiger lite, så länge man inte tillför allt för mycket insulin, när man redan lider utav Hyperinsulinemi!

Dvs vad man vet så är det i princip hyperinsulinemin som driver insulinresistensen.

• Like 4

21 timmar sedan, kickilotta sade:

Jag vidhåller fortfarande att man bör veta vad man säger till en som är allvarligt  sjuk. - Är det någon här som är diabetiker?

Om de allvarligt sjuka letar efter information så ser jag det som att de behöver att få den även om den inte är fullständig. Om jag vore allvarligt sjuk skulle jag inte vilja att folk besvarade mina försök att söka information med tystnad. De kanske tyckte att de gjorde mig en tjänst genom att inte ge mig informationen. De kanske inte var 100 % säkra på att jag kan handskas med informationen eller att de tyckte att infon inte var 100 % verifierat. Förresten så finns det ingen 100 % sanning att hämta någonstans. Det finns dock kornen av sanning lite här och där och bland måste man titta flera gånger innan man ser dem. Jag skulle inte vilja utsättas för sådan missriktad välvilja och omtanke. 

• Like 3
  • Thanks 1