Jump to content

Recommended Posts

Jag såg nyligen en riktigt bra You tube  video med dr John Bergman. - Vad är normalt blodtryck?    

Man har reviderat riktlinjerna i USA ganska många gånger de senaste åren. Dr Bergman refererar till den som gjordes 2014 då man höjde riktnivån för äldre över 60 år till 150/90 - efter det kunde man börja tänka på medicinering enl de nya riktlinjerna. Man hade märkt att antalet äldre som dog hade ökat avsevärt när man pressade ner blodtrycket till 120-76/80 med hjälp av 2-3 mediciner jämfört med äldre som hade högre blodtryck. - Ganska oetiskt tycker jag med denna press på människor att ta mediciner - t o m förebyggande - som de absolut inte behöver och som driver dem till en för tidig död.  Medicineringen är ett enda stort experiment.

Man ändrar litet när dödligheten ökar - det är nästan som en sorts studie IRL! 

Förmodligen behöver vi inte vara så oroliga för vårt blodtryck om det inte är rent galet högt. Då får man undersöka vad som är fel och inte bara proppa i människor läkemedel. Man kan ha en njuråkomma eller ha väldigt dålig livsstil med fetma, dålig kost och framförallt leva med långvarig stark stress.

Videon är bra och ger många fina insikter. Kroppen har ett fint reglersystem som utifrån situationen höjer eller sänker blodtrycket, T ex säger dr Bergman att när man kommer till sjukhus efter en stroke med ett väldigt högt blodtryck så har man INTE fått stroke av högt blodtryck utan blodtrycket höjs genast Efter stroken för att kroppen vill minimera den pågående hjärnskadan. Blodtrycket höjs då mycket för att blodet ska kunna leverera så mycket syre som möjligt till den skadade hjärnan för att den ska kunna läka. Förmodligen har man förhöjd strokerisk på grund av en felaktig livsstil - fetma, fel kost. 

OBS - Det förekommer reklamavbrott i filmen - men sen kan man titta vidare.

• Like 4
  • Thanks 1

Jag ska ju träffa läkare om ett par veckor; ska bli intressant att se vad han säger. Om han är uppdaterad, eller hävdar att medicinen är jättebra, och att jag borde sikta på 120/75. Om han har hört talas om pulstryck. Jag undrar om jag ska lyssna och se snäll ut (och tänka en massa), eller om jag ska provocera... jag har ju inte direkt några bra erfarenheter. Om han har några förslag på vad jag kan göra istället för medicin. 

• Like 2

Be doktorn komma med siffror om hur blodtryckssänkande skulle göra ditt liv bättre/minska risken för död. Det borde finnas siffror på detta som läkaren bör känna till. Fråga efter "Numbers needed to treat" ? Dvs hur många har påvisad nytta av blodtrycksmedicinering?

Effie - de senaste rekommendationerna för personer över 60 år är 150/90. 

https://annals.org/aim/fullarticle/2598413/pharmacologic-treatment-hypertension-adults-aged-60-years-older-higher-versus

• Like 1

1 timme sedan, kickilotta sade:

Jösses! Jag har bara några få år på mig för att komma upp i så högt blodtryck. 🙃

Jag ligger på ca 105/65. Blodgivning i morgon!

• Like 4

4 minuter sedan, iAnna sade:

Jösses! Jag har bara några få år på mig för att komma upp i så högt blodtryck. 🙃

Jag ligger på ca 105/65. Blodgivning i morgon!

Ojoj - hur kommer det att gå? Hoppas du inte svimmar efter blodgivningen. - Värdet var högsta innan man rekommenderade blodtryckssänkande. - Du MÅSTE inte ligga på det värdet 

• Haha 2

7 minuter sedan, Erik 2 sade:

Antar att han i videon gör klart att högt blodtryck är ett symptom och inte en sjukdom. Blodtrycksregleringen är bla en del av immunförsvaret. 

Om doktorn vill sätta in blodtrycksmedicin ska vi be om inflammations- och infektionstest istället. 

Har du sett videon? Det är enklare att prata om den om man tittar på den först.

2 timmar sedan, kickilotta sade:

Fråga efter "Numbers needed to treat" ? Dvs hur många har påvisad nytta av blodtrycksmedicinering?

Hm. Numbers needed to treat. Undrar just vad han svarar. Jag är mest van vid ungefärliga svaret "aldrig hört,  men vi brukar rekommendera...".

Jag har f.n. 135/95, ungefär, med 10 mg Enalapril varannan dag. Det hoppas jag att läkaren ska kunna ge mig något alternativ till. När jag testade att vara utan medicinen helt, så mådde jag konstigt (huvudvärk) efter några dagar, och blodtrycket steg successivt upp till 150/105...då väntar jag hellre till läkarbesöket innan jag prövar igen. Får se hur jag kan trappa ner.

• Like 2

1 minut sedan, Effie sade:

Hm. Numbers needed to treat. Undrar just vad han svarar. Jag är mest van vid ungefärliga svaret "aldrig hört,  men vi brukar rekommendera...".

Jag har f.n. 135/95, ungefär, med 10 mg Enalapril varannan dag. Det hoppas jag att läkaren ska kunna ge mig något alternativ till. När jag testade att vara utan medicinen helt, så mådde jag konstigt (huvudvärk) efter några dagar, och blodtrycket steg successivt upp till 150/105...då väntar jag hellre till läkarbesöket innan jag prövar igen. Får se hur jag kan trappa ner.

Lycka till Effie! - Tittade du på videon?

Bergman säger i videon bla:

Att kroppen är självläkande och självreglerande.

Att högt förhöjt blodtryck beror på antingen "physical, chemical or emotional stressors".

Att det är tok att angripa blodtrycket i sig. 

Att blod inte koagulerar i årdrorna utan red blood cells blir klibbiga och bildar cobs (kolvar), av annat som flyter i blodet tex pufa. 

Att artärerna har förmågan att dra ihop sig vid behov, med en muskulatur, öka trycket.

Att gamla människor kan ha förhöjt tryck pga stelare artärer.  

Intressant och underhållande. 

• Like 2

Guest Tureborgaren

Tycker det är spännande att han säger att man kan sänka sitt blodtryck genom att djupandas 15 min/dag i tre veckor. Att det ger bättre effekt än två mediciner (vid ca 30 min).

Lite off topic ... jag har inte sett videon ... men det finns teorier om att högt blodtryck kan vara en av orsakerna bakom Alzheimers ... och att ha ett tryck som stadigt ligger en bit över 120-130  är inte då någon bra "idé" ... nu finns det å andra sidan många olika teorier man kan läsa om på Internet. 😉

• Like 2

On 2019-02-03 at 16:02, kickilotta sade:

You tube  video med dr John Bergman. - Vad är normalt blodtryck? 

En rolig kille som klart och tydligt beskriver att han inte är läkare (han är kiropraktor) som jag själv råkade på i en tidigare video (2017):

https://www.youtube.com/watch?v=PXe2xldWxtY

där han tog upp kolesterol och blodtryck. Han är generellt kritisk mot den medicinska professionen men är fullproppad med ideer och vettiga synpunkter. Även om han i vissa kretsar betraktas som kvackare, ser jag inget ont i honom - han kan mycket och är pragmatisk.

I videon du pekade på visar han, som jag själv kom på, hur viktigt det är att standardisera mätproceduren - annars blir mätningen egentligen meningslös.  Så här gjorde jag för att standardisera:

111111.thumb.jpg.128caebc5d8e7447eff9b9ab66f93ce9.jpg

222222.thumb.jpg.f97317d038821db479e4f8d0bbe1dce7.jpg

Eftersom jag är en bra bit över 80 ligger jag illa till.  130/79  är det vanliga området för mig utan medicinering sedan ett år tillbaka jämfört med vad Leiden-studien visar som idealiskt:

• Systoliskt:  > eller = 160 mm Hg  (det låter likt det gamla hederliga åldern + 100)
  • Diastoliskt: > eller = 70 men < 90 mm Hg

Det bör påpekas att Leiden-studien utgick från 85-åringar som tillämpade normalkost  - sannolikt påverkade av Ancel Keys varningar för fett.   Det fanns inga uppgifter om de uppmätta blodtrycken i studien representerade sådana med eller utan medicinering.  Om samtliga deltagare var icke-medicinerade, ligger jag kanske illa till men å andra sidan tillämpades ingen LCHF-kost.  

__________________________                                                                     

130/80 hade jag för 50 år sedan.  Orsakerna till förändringarna nu - bakåt i tiden -  ligger på:

1. LCHF (huvudskälet till att jag kunde sätta ut blodtrycksmedicinen)
  2. Rensat kalcifieringen i blodkärlen med K2-vitamin (sannolikt 30-50 %)
  3. D3-vitamin (moderat intag av kalcium - dock inte genom tabletter)
  4. Magnesium
  5. Omega 3
  6. satt ut diabetesmedicin
  7. satt ut statiner

Tveklöst ligger LCHF främst i orsakskön. Mina blodkärl har helt enkelt blivit mer flexibla än min ålder kunde tala för vara normalt. 32 blodvärden från Werlabs (fyra gånger) har vid varje mättillfälle (utom det första före LCHF-starten) visat sig perfekta. HDL-värdena t.o.m väsentligt höjda jämfört med under tiden för medicinering med statiner. Det sista som min "Statin-läkare" uttryckte var den stora tillfredsställelsen med mina "ideallåga" kolesterolvärden - i själva verket farligt låga. 

P.S.

Sannolikt skulle Leiden-studien, om den hade utförts med idel LCHF-are (det får väl bli om kanske 20-30 år), ge helt andra resultat i stil med mina. Ni får väl se - jag lär nog få bita i gräset dessförinnan (även om jag skulle nå upp till Dagnys ålder) och får nöja mig med att tills vidare i nutid skaffa mig en egen ad hoc-erfarenhet.

Av läkemedelsföretagen betalade studier har uppenbart inte varit avsedda för människors bästa utan till att förse företagen med betalande kunder  - i likhet med statiner att inta till livets slut.

PeterB tar upp:

"det finns teorier om att högt blodtryck kan vara en av orsakerna bakom Alzheimers"

Bland orsakerna till Alzheimers sjukdom är i varje fall den lokala insulinresistensen i hjärnan nummer ett (diabetes 3). Av patienter med Parkinsons sjukdom och Alzheimer har man f.ö. en klar indikator på att kroppen är full med socker. Ett förhöjt blodtryck genom socker/insulinresistens i kombination utgör alltså i huvudsak en indikator/symtom inte orsaken till demens.  Det finns studier som visar att övergången till lågkolhydratkost typ LCHF i tydliga förstadier till demens kunnat häva förloppet (man kan ju för egen del alltid hoppas⏳).  :rolleyes: 

• Like 2
  • Thanks 1

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

"det finns teorier om att högt blodtryck kan vara en av orsakerna bakom Alzheimers"

Bland orsakerna till Alzheimers sjukdom är i varje fall den lokala insulinresistensen i hjärnan nummer ett (diabetes 3). Av patienter med Parkinsons sjukdom och Alzheimer har man f.ö. en klar indikator på att kroppen är full med socker. Ett förhöjt blodtryck genom socker/insulinresistens i kombination utgör alltså i huvudsak en indikator/symtom inte orsaken till demens.  Det finns studier som visar att övergången till lågkolhydratkost typ LCHF i tydliga förstadier till demens kunnat häva förloppet (man kan ju för egen del alltid hoppas⏳).  :rolleyes: 

Det är hypoteser,  fortfarande ganska långtifrån helt övertygande fakta som finns runt frågan om Alzheimers.  Men vi är väl många som tror insulinresistens kan vara med i bilden :). Hursomhelst, LCHF adresserar problemet oavsett om trycket kan vara en av de direkta orsakerna eller bara en indikator. Men jag skulle  inte tveka på att ta blodtrycksmedicin om jag inte hittade något "naturligt" sätt att få ner trycket.

• Like 2

57 minuter sedan, Peter B sade:

Hursomhelst, LCHF adresserar problemet oavsett om trycket kan vara en av de direkta orsakerna eller bara en indikator.

Högt blodtryck beror på plack i ådrorna och orsakas av dålig kost.

2 timmar sedan, Peter B sade:

jag skulle  inte tveka på att ta blodtrycksmedicin om jag inte hittade något "naturligt" sätt att få ner trycket.

Dock är nivåerna av betydelse. Om man ser resonemangen från medicinföretagens sida (deras sätt att tolka frågan) - intresset att kunna sälja blodtryckssänkande mediciner vara vägledande, hamnar man fel, särskilt om man bortser från åldersspannet. Ett högt blodtryck är inget annat än ett symtom - däri ligger  problemet. Tvingar man bort kroppens självreglerande förmåga till att styra om blodtrycket (symtomet) till att  dölja detta är fundamentalt fel. Typiskt från sjukvårdens sida, som i så många andra sammanhang vill släcka symtomen.

LCHF utgår från en helt annan princip - att gå till problemets källa. För min del har kostomläggningen mycket tydligt visat betydelsen av att återgå till våra förfäders sätt (för 20 000 år sedan) att skaffa sig energi via fettet. Så din slutsats skulle jag hellre omforma till:

"jag skulle  inte tveka på att ersätta blodtrycksmedicinen med det naturliga sättet som finns via en kostomläggning". 

Skulle kostomläggningen inte fungera hade jag med ljus och lykta sökt andra metoder som gick till problemets källa inte symtomet. Så tänkte jag inte när min läkare första gången ordinerade blodtryckssänkande. På den tiden för 25 år sedan, visste varken han eller jag hur man egentligen borde tackla problemet. Även om jag nu skaffat mig kunskapen, kan läkaren tyvärr fortfarande inte tänka sig att byta ut, det han lärt sig på medicinarekursen mot det verkligheten bjuder av naturliga metoder.

• Like 4

40 minuter sedan, Little Redhead sade:

Ja, vad är normalt blodtryck? Det måste väl bero på personen. Jag skulle göra en skrapning efter ett missfall och sköterskan kollade blodtrycket innan jag skulle få dropp, det låg på 95/60. Hon kollade tre gånger, hon trodde att jag lurades. Hur nu det skulle ha gått till... :) 

Det är lågt. 

Vissa mediciner och vissa sjukdomar kan förorsaka lågt blodtryck:     T.ex. hjärtsvikt, diabetes, Parkinsons sjukdom och Addisons sjukdom (binjurebarksinsufficiens) kan förorsaka ett lågt blodtryck, liksom åderbråck, som minskar återflödet i benens vener.

En överdosering av diuretika eller blodtrycksmediciner kan vara orsak till ett lågt tryck, liksom mediciner som används för behandling av Parkinsons sjukdom.

Om ett alltför lågt blodtryck beror på en sjukdom eller på en överdos av mediciner ska den bakomliggande orsaken naturligtvis i mån av möjlighet åtgärdas.

Det finns många människor som spontant har ett lågt blodtryck och kliniskt sätt inte har några besvär av sitt låga tryck. Ofta finner man även att ett s.a.s. lågt blodtryck finns i familjekretsen.

Ett lågt blodtryck hos en symtomfri person skall inte åtgärdas.  🙂

• Like 1

15 timmar sedan, Peter B sade:

Lite off topic ... jag har inte sett videon ... men det finns teorier om att högt blodtryck kan vara en av orsakerna bakom Alzheimers ... och att ha ett tryck som stadigt ligger en bit över 120-130  är inte då någon bra "idé" ... nu finns det å andra sidan många olika teorier man kan läsa om på Internet. 😉

Se gärna videon - Dr Bergman förklarar på ett bra sätt hur kroppen själv reglerar blodtrycket till en adekvat nivå utifrån vad som behövs. Nya riktlinjer i USA förordar att man ej behöver medicinera äldre som inte har några andra riskfaktorer, förrän blodtrycket blir över 150/90. Dessutom om man drabbas av stroke så är det höga blodtrycket man kan uppmäta när personen kommer in till akuten INTe orsaken till stroke - utan kroppens adekvata reaktion för att tillföra mer syre till en skadad hjärna.

Högt blodtryck är inte en sjukdom utan kroppens reaktion på ett annat problem. - Försök lösa problemet så normaliseras blodtrycket istället för att tryckas ned med farliga mediciner. Man finner allt mer problematiska biverkningar av blodtrycksmediciner. På senare tid - ökad risk för hudcancer.

• Like 1

Det är lågt. 

Vissa mediciner och vissa sjukdomar kan förorsaka lågt blodtryck:     T.ex. hjärtsvikt, diabetes, Parkinsons sjukdom och Addisons sjukdom (binjurebarksinsufficiens) kan förorsaka ett lågt blodtryck, liksom åderbråck, som minskar återflödet i benens vener.

En överdosering av diuretika eller blodtrycksmediciner kan vara orsak till ett lågt tryck, liksom mediciner som används för behandling av Parkinsons sjukdom.

Om ett alltför lågt blodtryck beror på en sjukdom eller på en överdos av mediciner ska den bakomliggande orsaken naturligtvis i mån av möjlighet åtgärdas.

Det finns många människor som spontant har ett lågt blodtryck och kliniskt sätt inte har några besvär av sitt låga tryck. Ofta finner man även att ett s.a.s. lågt blodtryck finns i familjekretsen.

Ett lågt blodtryck hos en symtomfri person skall inte åtgärdas.  🙂

Har alltid haft lågt tryck, min syster likaså. Så vi är inte oroliga. :)

• Like 3

Se gärna videon - Dr Bergman förklarar på ett bra sätt hur kroppen själv reglerar blodtrycket till en adekvat nivå utifrån vad som behövs. Nya riktlinjer i USA förordar att man ej behöver medicinera äldre som inte har några andra riskfaktorer, förrän blodtrycket blir över 150/90. Dessutom om man drabbas av stroke så är det höga blodtrycket man kan uppmäta när personen kommer in till akuten INTe orsaken till stroke - utan kroppens adekvata reaktion för att tillföra mer syre till en skadad hjärna.

Högt blodtryck är inte en sjukdom utan kroppens reaktion på ett annat problem. - Försök lösa problemet så normaliseras blodtrycket istället för att tryckas ned med farliga mediciner. Man finner allt mer problematiska biverkningar av blodtrycksmediciner. På senare tid - ökad risk för hudcancer.

Jag har ett fint blodtryck, äter ju LCHF. 😉

... och självklart tycker jag också att man ska försöka lösa problemet på naturlig väg!

men  om man inte lyckas ... och trycket ligger riktigt högt... då får man göra sig en egen riskbedömning på möjliga fördelar respektive nackdelar. :)

• Like 4

1 timme sedan, Peter B sade:

.. och självklart tycker jag också att man ska försöka lösa problemet på naturlig väg!

men  om man inte lyckas ... och trycket ligger riktigt högt... då får man göra sig en egen riskbedömning på möjliga fördelar respektive nackdelar. :)

Jag drog mig till minnes vad min mamma berättade om min mormor som dog när hon var 60 år - jag var bara 1 år då. Mormor led av väldigt högt blodtryck. 200/110-120 i mer än ett år. Hon var sängliggande och ibland intagen på sjukhus. Hon hade ett svårt hjärtfel som man inte kunde göra mycket åt. Det fanns inte speciellt effektiva mediciner då tyvärr. Det var en annan tid . idag hade man nog kunnat hjälpa henne. 

Man kan vara glad över att det finns många bättre metoder och mediciner nu.

• Like 3

blodtrycksmediciner kan vara orsak till ett lågt tryck

Det var just effekten genom LCHF för min del. Hamnade på 100/60 och under det (med medicin). Dock kände jag inget obehag, som man kanske kunde förväntat sig med så lågt tryck för någon som med råge passerat 80 år. Med tanke på att det normala utan medicin tidigare varit 170/85-90 blev det,  efter att jag satt ut blodtrycksmedicinen, i varje fall intressant att kunna konstatera ett standardvärde som 120-130 över 75-80 - där har det legat, sedan jag satte ut medicinen.  Nu kan mitt blodtryck fritt anpassas efter behovet - som min bild tidigare visade. Om jag skall vara orolig, så skulle det ju vara att trycket är i lägsta laget men å andra sidan... vad som är normalt för normalkostaren finns kanske inga jämförande siffror på, när det gäller LCHF-are.

• Like 3

44 minuter sedan, Nils Engström sade:

Du med dina erfarenheter i branschen - kan du minnas vilka lägsta blodtryck man kunde träffa på för folk  i 80-90-årsåldern (friska män)?.

Ojdå - nu måste jag tänka efter. Jag har för mig att man inte ansåg att det var ett problem om medelålders personer  hade 145 -150/90. Ett undertryck över 100 var inte bra.

Din fråga var blodtrycket för äldre män - ja jag behövde tänka på medelålders först. Jag har för mig att det var vanligt förekommande att personer i den ålder du nämner  kunde ha ganska olika blodtryck men aldrig under, säg140/85. Om en äldre persons blodtryck började gå ner mot 110-120/75 så blev man bekymrad och misstänkte uttorkning eller någon typ av dold blödning från kroppen. Eftersom jag arbetade inom vården så hade jag att göra med personer som var krassliga på ett eller annat sätt. Hjärt-kärlsjukdom var en vanligare diagnos under -60-80-talet hos äldre, sedan dess har den sjukligheten minskat något. Men jag tror inte att man tog det speciellt allvarligt om en person över 70 år hade ett blodtryck som låg konstant på 170/90 - man tyckte att det var åldersadekvat.

Som du märker så kan jag inte säga något om friska 80-90-åringar eftersom jag aldrig träffade några som jag tog blodtryck på.

Obs jag hittade den här informationen om blodtryck och ålder - jag vet inte riktigt när det är skrivet - men jag kan tänka mig att dessa siffror var giltiga in på 1990-talet.       http://raddningshalsan.se/testresultat/blodtryck.html

Mer om blodtryck hos äldre   https://www.senioren.se/expert/ta-blodtrycket-med-ro/

• Like 2

Man kan sänka sitt blodtryck med andningstekniker. Tvärtom så kan man förmodligen höja sitt blodtryck med stressad ytlig andning (vita-rocken problematiken. När man är på ett läkarbesök är man ofta orolig och väldigt obekväm med situationen. Blodtrycket - går upp.

http://www.hrvtraning.se/lakare-berattar-med-forlangd-utandningsfas-sanktes-blodtrycket/

• Like 1

Man kan sänka sitt blodtryck med andningstekniker.

Intressant om det fanns tillförlitliga studier.

I övrigt, efter att under något tusentals timmars studier och avlyssning av kongressvideor, ha lusläst bl.a. flertalet studier eller sajter på nätet runt blodtryck, hade jag i det sammanhanget bara att konstatera:

1. att variationen åsikter om principerna för medicinering vid hög blodtryck var orimligt stor
  2. att skillnaderna  längs decenniernas förlopp var orimligt stora 
  3. att medicinering för äldre var grumlig
  4. att rekommendationerna rimligen främst avspeglade strävan hos medicinföretagen att medicinera till döds
  5. att flertalet sajter, vad gällde riskerna, andades fettmotstånd i vegansk riktning
  6. att inte i en enda sajt utgångspunkten var att på allvar gå till problemkällan för höga blodtryck - inte bara avlägsna symtomen.  

Sammanfattningsvis kunde jag tydligt känna igen medicinföretagens sätt att resonera , som vid statiner, alltså medicinering för resten av livet. För mig visade sig LCHF vara den ideala vägen för motsatsen - möjligheten att kunna sätta ut all medicin för resten av livet - sannolikt med att få vara frisk under lång tid kanske också med följden att samtidigt förlänga livet. 

Det som alla råden i förväg antytt bli följden, vid övergång till lågkolhydratkost typ LCHF,  har i mitt fall så här långt överträffat alla förväntningar. Ju mer jag fått uppleva under mina studier och sett resultatet av efter LCHF-starten, blir jag mer och mer tveksam till synsättet som styr Sveriges sjukvård.

Det skulle inte förvåna mig om situationen i Sverige kunde liknas vid den amerikanska - att den främsta dödsorsaken ligger på övermängden medicinering, tätt följd av verkan som den stora mängden kolhydrater och sötning av livsmedel motsvarar. Tillsammans gör dessa hjärt/kärlsjukdomar till främsta, direkta dödsorsaken tätt följd av cancer och Alzheimers sjukdom.

• Like 1

29 minuter sedan, Nils Engström sade:

övermängden medicinering, tätt följd av verkan som den stora mängden kolhydrater och sötning av livsmedel motsvarar. Tillsammans gör dessa hjärt/kärlsjukdomar till främsta, direkta dödsorsaken tätt följd av cancer och Alzheimers sjukdom.

Metabol sjuklighet ligger bakom dessa sjukdomar till största del. - Men kom ihåg, högt blodtryck är ett symtom, ingen sjukdom.

• Like 1

48 minuter sedan, kickilotta sade:

@Nils Engström du hade frågor om normalt blodtryck hos friska män 80-90 år.  Vad säger du om svaret?

WHO:

Alla åldrar 160/95 mm/Hg

Socialstyrelsen:

-40 år140/90 mm/Hg

-60 år150/90 mm/Hg

60 år-160/90 mm/Hg

I  övrigt, som tidigare, ser jag en övertro på medicineringens konst i förhållande till kroppens egen förmåga till anpassning varje sekund i livet. Samtidigt, när diskussionen kommer in på  människans egen vilja att ändra livsstil, finns mycket lite inspiration att inhämta vad gäller kostens roll. Medicinarens roll är huvudsakligen att hitta medicinsk terapi som lösning i alla sammanhang. Det är först på allra senaste tid som man börjar inse att organens signalering till nervsystemet till hjälp för arbetet i sin funktion (njurar, lever etc.) verkligen har betydelse - ibland att betrakta som nödrop. Blodtryckssänkande medicin ger då motsatt verkan - en slags vägran till organet att få hjälp. Nyligen har jag t.o.m. sett den gamla regeln åldern plus hundra få liv igen. Om du såg på min blodtryckskurva (den inklippta Leidenstudien)

• Systoliskt:  > eller = 160 mm Hg  (det låter likt det gamla hederliga åldern + 100)
  • Diastoliskt: > eller = 70 men < 90 mm Hg

vilket jag tror på gäller för normalkostare - med mina 130/79 skulle jag som normalkostare egentligen ha legat illa till men genom att jag tillämpar LCHF, är min förhoppning att den kosten gör stor verkan och att faran är begränsad. I Tyskland är man noga med att medicinera även uppåt i tryck.

15 minuter sedan, kickilotta sade:

Jag ser att du lagt upp siffrorna från min länk. WHO och Socialstyrelsen

Ja men skillnaden mellan dessa och erfarenheterna från Leiden-studierna är att WHO och vår socialstyrelse anger blodtryck som bör korrigeras ner medicinskt, medan Leiden... menar att samma siffror i varje fall för 80 plussare borde var minst dessa och alltså inte att sänkas.

• Like 1
  • Thanks 1

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Tyskland är man noga med att medicinera även uppåt i tryck.

Det kände jag inte till tidigare - mycket intressant att du delar detta. Jag har lärt mig att låga tryck inte är optimalt för äldre utan kan ses som ett problem. Därför kan man allvarligt ifrågasätta den nuvarande regimen att sänka äldres blodtryck riktigt lågt. Men så har det också bidragit till att dödligheten hos äldre ökat oroväckande under tiden detta pågått. Ett stort experiment med äldres hälsa. Jag menar att detta varit oetiskt. Väldigt viktigt att motstå sjukvårdens påtryckningar om blodtryckssänkning, som bara ger sämre hälsa.

On 2019-02-05 at 19:08, kickilotta sade:

på ett läkarbesök är man ofta orolig och väldigt obekväm med situationen

Det borde väl rimligen vara läkaren som stod för det obekväma!😉

Vad gäller att på bästa sätt få klart hur man ligger till med sitt blodtryck, hittade jag i mitt tidigare material en sammanställning, som kanske kunde vara av intresse för en del av er (begreppet MAT härunder berör MedelArtärTryck- se definition på nedre bilden).

700984710_ScreenHunter_1977Feb_0702_37.jpg.c73dbb6697536eb2d63d508de1b36b27.jpg

1944120845_ScreenHunter_1980Feb_0708_55.thumb.jpg.dbabb5be4c3c1870ff504f895e0f1132.jpg

MAT representerar medelartärtrycket, som avspeglar motståndet som kroppens blodkärl och organ tvingar hjärtat att övervinna.  Ett bättre sätt än att bara använda det konventionella sättet att tolka mätningarna. Grafen ovan justerade jag efter mina egna standarddata.

Om man jämför två mätningar med samma pulstryck t.ex.:

A. 160/100   med B. 130/70  båda med samma pulstryck (60). MAT-värdena hamnar helt olika i riskavseendet:

A: MAT =120 (anses som högt blodtryck av klass 2)

B: MAT = 90 (anses som normalt)

Den som inte orkar räkna kan hämta:

https://www.omnicalculator.com/health/mean-arterial-pressure

Med den kan man få MAP (MAT har jag använt på svenska).

Först med MAT kommer pulstrycket till sin rätt.

I Leiden-studien som jag tidigare i tråden hänvisade till, ligger de värden som där framkom som lägsta basdata (systoliskt):

• 160   70     (MAT = 100)
  • 160   90    (MAT = 113)  -  betraktades som måttligt högt för 85-åringar

I det fallet var systoliskt 160 vid Leiden-studien att betrakta som lägsta värde för max överlevnad, dvs. att helst vara högre. Jag får alltså hoppas på att mina lägre medelvärden (130/79) beror på LCHF,  kalciumrensning med K2-vitamin, magnesium och D-vitamin. De ligger ju enlig Mayo-kliniken rätt, trots att den knappast utgår från LCHF-kosten som standard. 

P.S. Vad gäller medicinering , vet du nog min generella syn på den saken.

Jag tackar för din redogörelse. Kan tycka att har man inga andra riskfaktorer än (sic!) hög ålder, och ett blodtryck på säg, 140/75 -160/85, så skulle iallafall jag ta det väldigt lugnt och tacka nej till alla medicinförslag och inte grubbla mer utan sitta "lugnt i båten".

13 minuter sedan, kickilotta sade:

ta det väldigt lugnt och tacka nej till alla medicinförslag

Problemet är dock dubbelbottnat:

Å ena sidan anser stora, kända institutioner sitt, om idealet vad gäller blodtrycket och att samma principer bör gälla oavsett ålder. Å andra sidan visar i verkligheten utförda stora studier något annat, dvs. att det som konventionellt anses vara maximidata för lång livslängd, i praktiken visar sig vara minimidata.

Som jag påpekat bygger flertalet rekommendationer på begränsat antal  studier (med normalkost och standard livsstil som underlag), medan verkliga studier (också byggda på normalkost och standard livsstil fokuserade på en viss ålderskategori), säger något helt annat. När någon avviker från det verkliga studiematerialet t.ex. Leiden-studien, finns anledning att fundera. Min förhoppning är att LCHF tillsammans med D-vitamin, K2-vitamin, magnesium, C-vitamin gör att jag kan frångå jämförelsen med Leiden.

• Like 2

8 minuter sedan, Nils Engström sade:

Som jag påpekat bygger flertalet rekommendationer på begränsat antal  studier (med normalkost och standard livsstil som underlag), medan verkliga studier (också byggda på normalkost och standard livsstil fokuserade på en viss ålderskategori), säger något helt annat.

Där kan jag inte annat än hålla med. Studier utförda på personer som äter "normalkost" kan inte appliceras helt på de eller den som äter enligt lchf och utifrån vad som är möjligt att mäta eller iaktta förefaller vara friska och raska.  - "Rask" - bra ord! 

• Like 1