Ullan73

LCHF efter måltidsersättning

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur kroppen fungerar när man börjar med LCHF efter ha kört måltidsersättning i någon vecka? Blir det helt knas med förbränningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Ullan73 sade:

Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur kroppen fungerar när man börjar med LCHF efter ha kört måltidsersättning i någon vecka? Blir det helt knas med förbränningen?

Ingen egen erfarenhet.. men grundat på vad jag läst från sådana som testat, så behöver du inte vara rädd för/om förbränningen, iallafall om du är hyfsat frisk.

Och grundat på det lilla jag vet om mänsklig metabolism så är det snarare det vanligaste tillståndet under vår evolution, dvs att det var knapert med mat vissa perioder.

Inte nog med det, vi har inom LCHF oxå bantningsmetoder, en av de vanligaste är äggdeff, dvs man äter bara ägg eventuellt lite, lite smör och/eller majo till detta.

Oså äter man inte fler ägg med smör och/eller majo än att det motsvarar de så kallade måltidsersättningarna!

Iallafall.. antagligen mer beroende på hur man ätit tidigare olika smakpreferenser osv så kan nog vissa råka ut för lite olika omställningsbesvär, men det gör vi ju även utan måltidsersättningar.

Aså pratar vi sådana måltidsersättningar som är vanliga i handeln och som är tänkta att leda till att de ersätter hela måltider men ger väldigt lite kalorier.. så uppregleras hur som helst fettförbräning/ketos.

En fördel/nackdel kan ioförsig vara att man inte klarar att äta så många kalorier/fett, det är även vanligt vid normal fasta.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Zepp sade:

Aså pratar vi sådana måltidsersättningar som är vanliga i handeln och som är tänkta att leda till att de ersätter hela måltider men ger väldigt lite kalorier.. så uppregleras hur som helst fettförbräning/ketos.

Ja, det är sådana man kan köpa i handeln, som jag refererar till.

Läste, precis som du skriver,  att man även hamnade i ketos efter några dagar med måltidsersättning. Kroppen ställer in sig på svält, vilket är förståeligt, men skillnaden är kanske att om man äter LCHF, när man avslutar drickandet, så fyller man inte på med kolhydrater och socker, och därför lagrar kanske inte kroppen fett, när den väl får riktig mat i sig.

Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bara fasta? Varför en industriprodukt?

Människokroppen är väl anpassad att klara perioder helt utan föda, och  gynnas också antagligen av det.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, nokenok sade:

Varför inte bara fasta? Varför en industriprodukt?

Du har rätt, det är helt säkert bättre att fasta "vanligt" 👍🏻

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Ullan73 sade:

Ja, det är sådana man kan köpa i handeln, som jag refererar till.

Läste, precis som du skriver,  att man även hamnade i ketos efter några dagar med måltidsersättning. Kroppen ställer in sig på svält, vilket är förståeligt, men skillnaden är kanske att om man äter LCHF, när man avslutar drickandet, så fyller man inte på med kolhydrater och socker, och därför lagrar kanske inte kroppen fett, när den väl får riktig mat i sig.

Eller har jag fel?

Bra fråga.. men om vi skall vara lite petiga.. det mesta du äter oavsett om du äter "måltidsersättningar" eller ej lagras, dvs vi har aldrig om vi är friska mer än enskilda gram fett, kolhydrater eller proteiner i blodet samtidigt!

Skillnaden ligger nog mest vid mängden kalorier som kommer in via leverns portaven och som behöver tas omhand.. men stora delar av fettet går via lymfsystemet iallafall de längre fettsyrorna går via Kylomicroner och töms ut nära kroppspulsådern, då går de rätt snabbt till att lagras i adiopote vävnad iomed att Kylomicronerna uppreglerar ASP, som i sin tur uppreglerar lagring av fett i sagda vävnad.

Jada jada, mycket biokemi.. grejen är hur som helst att om man äter färre kalorier så går förloppet snabbare innan kroppen ställer om mellan anabolt och katabolt tillstånd.

Såå.. om måltiden är kaloribegränsad så tar det inte lika lång tid innan den går över att leva utav lagrad energi.

Inte nog med det.. pratar vi då LCHF så brukar det innebära högre energiintag per måltid.. tanken då är att det skall leda till att man äter färre måltider så att kroppen hinner gå över i katabolt tillstånd och om man behöver gå ner i vikt så kan det dessutom vara fördelaktigt om man har lite måltidsdiciplin.

Iallafall så är det rätt vanligt på LCHF att man bara äter 2 måltider per dag, ibland bara en.. iallafall bland äldre utan barn och inte allt för svår social kontext!

Inte nog med det.. har man barn och partner kan det bli riktigt besvärligt, dvs barnen äter kopiösa mängder kalorier i förhållande till sin vikt iomed att de växer.. ofta gör partners det oxå fast de växer då oftast kring midjan.

Och då blir det problems när man vill att barnen skall äta ordentligt.. helst då sk riktig mat.. när man själv samt partnern kanske skulle behöva äta lite mer sällan!

Iallafall så kan man tvärvägra att äta alla kanelbullar på jobbet tillobörja med, som regel grejar man det genom att dricka kaffe.. utan något till.

Osen till svält som begrepp.. det innebär som regel att man redan tömt kroppen på energidepåer, börjar ta på musklerna.. då får man först bli rejält smal/underviktig!

Såå.. man får skilja på att gå ner i vikt samt att bli katastrofalt underviktig!

Iallafall, redovisar lite fördelar/nackdelar med äggdeff, en av fördelarna är att det är rätt enkelt, billigt, en annan fördel/nackdel är att man inte orkar äta hur många ägg som helst, man blir le på ägg!

Den främsta fördelen är kanske att ägg innehåller alla näringsämnen som behövs för ett liv, förutom C-vitamin, höns/fåglar kan syntetisera C-vitamin från kolhydrater, vilket vi inte kan!

Så då får du om du testar äggdeff en frisedel utav mig att även äta en hel del gröna blad/pressa en citron i vatten/ta tillskott av C-vitamin!

Dvs under äggdeffen, vatten med pressad citron/lime är en måltidsdryck.. bra mycket bättre än läsk iallafall!

Dvs man tyar inte att äta för många ägg per dag, man tyar inte att äta hur mycket spenat heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat VLCD och önskar jag låtit bli!

Det är möjligt att kroppen kommer i ketos men det blir också  jojo-bantning, särskilt om man "testar" flera gånger. Det är frestande men man går upp igen eftersom det också blir kaloribantning. Har man väl börjat jojo-banta påverkas ämnesomsättningen negativt. 

För mig känns idén på att ta in VLCD som ett tankemönster som behöver brytas och bytas. Vet inte om frågan gäller dig själv och om du har bantat tidigare? Om så är fallet går man ner ganska fort med kaloribantning de första gångerna (därefter kanske inte alls). LCHF/keto kan vara en lektion i tålamod innan det händer. Håller med flera skribenter, fasta är det enklaste, säkraste, billigaste och har hälsobefrämjande effekter på kroppen. Tar du VLCD är risken att du triggar din hunger - skall ofta tas flera gånger dag och innehåller dessutom ofta socker.

Exempel på det "fräscha" innehållet:

https://www.allevo.nu/product/vlcd-smoothie-strawberry-blueberry-20-pack/

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Fundersam sade:

Jag har testat VLCD och önskar jag låtit bli!

Det är möjligt att kroppen kommer i ketos men det blir också  jojo-bantning, särskilt om man "testar" flera gånger. Det är frestande men man går upp igen eftersom det också blir kaloribantning. Har man väl börjat jojo-banta påverkas ämnesomsättningen negativt. 

För mig känns idén på att ta in VLCD som ett tankemönster som behöver brytas och bytas. Vet inte om frågan gäller dig själv och om du har bantat tidigare? Om så är fallet går man ner ganska fort med kaloribantning de första gångerna (därefter kanske inte alls). LCHF/keto kan vara en lektion i tålamod innan det händer. Håller med flera skribenter, fasta är det enklaste, säkraste, billigaste och har hälsobefrämjande effekter på kroppen. Tar du VLCD är risken att du triggar din hunger - skall ofta tas flera gånger dag och innehåller dessutom ofta socker.

Efter att ha läst era/dina kommentarer så ska jag låta bli VLCD!! Har tamesjutton jojo-bantat i hela mitt liv och nu får det vara nog. Tack för att du fick mig på rätt bana igen!!
Ska fortsätta med LCHF och 16:8. Tack återigen 🙏

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minutes ago, Ullan73 said:

innehåller dessutom ofta socker.

Intressant innehållsförteckning. 7,3 gram socker låter inte så farligt, men det är per "måltid". Räknar man om det till procent så blir det 24 procent rent socker i den dieten. Inte konstigt om metabolismen råkar i olag.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy! Värsta råttgiftet när man kollar innehållet. Men om vi bortser från sunkiga tillsatser, så känns det inte heller okej under längre perioder p.g.a tillsatta vitaminer och mineraler. Är kasst jämfört med allt vi får i oss via riktig mat som är tusen gånger mer komplext och lätt för kroppen att ta upp. Man får heller inte i sig några goda bakterier eller antioxidanter. För lite fett och för lågt proteininnehåll, som inte ens är fullvärdigt animaliskt! Det kommer billig soja.

Men kan nog tänka mig att man går ner en hel del i vikt kortsiktigt om man lever på pulver, eftersom det är lika med svält.  

Min enda erfarenhet av Allevo produkter är deras "healthy" bars🤣

Brukade ta en då och då för några år sedan, eftersom det smakade gott och trodde i min enfald att det var ett neutralt mellanmål. Men insåg efter ett tag att jag lika gärna kunde ha käkat typ en Snickers. Är precis lika onyttigt/nyttigt men innehåller i alla fall EN naturlig ingredienser i form av jordnötter. 

• Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fortsätter i vanlig stil, om vikten skall ner så krävs det kalorireduktion.. grejen är att det kan ske på olika sätt!

Vem som helst kan "svälta" sig ner i vikt, på olika dyra produkter.. hela grejen med dessa är att de innehåller väldigt få kalorier.

I princip kan man räkna in dem bland "godis" för det mesta, iomed att de rätt ofta består utav socker eller andra billiga produkter.

Iallafall, så kommer jag lite osökt in på den mentala omställningen.. dvs det är rätt sällan en god ide att leva av dyra sk "måltidsersättningar", när flertalet utav dessa lika väl skulle kunna ersättas av ägg eller makrillburkar.. med majo och/eller smör!

Dvs vem som helst kan svälta sig ner i vikt om man bara har uthålligheten, med  hjälp av olika sk "måltidsersättningar"!

Nu skall jag i stället tala lite mer om den mentala delen, dvs om man missat hur saker och ting fungerar i stora drag!

Dvs man tarvar hur som helst även om man är desperat på att gå ner i vikt/vill se snabba resultat alla essentiella näringsämnen för hälsan iallafall på längre sikt varför äggdeff är att föredra!

Såå.. man kan banta/kalorireducera/man kan fasta/köra 16:8, 5:2, så länge man får i sig resten utav näringen, varvid äggdeff med lite c-vitamin är outstanding!

Iallafall så vill jag tala mer om det mentala, dvs CDS, det är ett mentalt syndrom helt frikopplat från övrig näring och mest focus på kalorier/bantning/viktnegång/osv!

"The chronic dieting syndrome has been described as a situation in which a person is overly focused on dieting, but has nonpathological psychological function. At any given time, an estimated 50% of North American women are participating in some type of dieting behaviour. In this study, energy metabolism and lifestyle behaviours were investigated in 172 women who met the criteria for the chronic dieting syndrome. The following measurements describe the study participants (mean SD): height, 163.2 6.0 cm; weight, 80.3 16.3 kg; age, 39.4 7.0 years; resting energy expenditure (REE), 1352 196 kcal/day (92% of predicted). Frequently reported behaviours and attitudes included regular physical activity (73%) and dissatisfaction with body size and shape (78%). Those who started dieting at an early age (= 16 years, n = 90), which implies greater chronicity, were compared with those who started dieting later (> 16 years, n = 82) (p < 0.001). The two groups' metabolic and behavioural characteristics did not differ. Over 21 years, restrictive eating behaviours had become the norm for these women, in spite of limited success at weight loss. The REE appeared to be reduced in only a small subset."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11972902

Dvs REE, som betyder Resting Energy Expenditur, på svenska = de förbränner lixom sällan färre kalorier trotts allt dietandet/dvs deras ämnesomsättning sjunker  inte, dvs deras vikt har sällan med ämnesomsättningshastighet att göra utan mer med vad de äter, hur ofta de äter, och de tenderar hur som helst att äta alla kalorier de behöver för att bibehålla sin vikt!

Utan de fortsätter att äta alla kalorier de behöver för att bibehålla  vikten, trots sina måltidsersättningar som skulle reducera kalorierna!

Dvs dags för ett helt annat tänk, dvs jag förordar hemmalagad mat från de bästa råvaror man har råd med!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har personer på mitt jobb som kör med Nutrilett-och-semmel-dieten. (Nutrilett till lunch varje dag, och semlor/kakor/tårtor när det bjuds...gärna min bit också). Jag tror inte det håller i längden.

Själv tror jag mer på ren fasta. Förra våren körde jag med tre-fyra dagars fasta varannan vecka; det fungerade bra tills sommaren kom ivägen... 😞 Och sedan kom jag inte igång igen.

Har läst om snake diet; den är för tuff för mig att ge mig på. Den handlar om att varken äta eller dricka i ett par dagar; sedan ha ett ätfönster på ett antal timmar, och så börja om igen. Om det är nyttigt...jag tvivlar.

Har också läst förslaget att fasta tills man är nöjd med vikten...misstänker att det blir svårt att börja äta igen då. Jag har väldigt svårt att äta försiktigt. Man ska väl inte ge sig på längre fastor utan att kolla med läkare, har jag för mig.

Och för att återgå till den ursprungliga frågan; LCHF efter VLCD-pulver. Jag har inte testat det själv, men har läst en del trådar om det fast det är länge sedan (sök på kolhydrater ifokus; det går säkert att hitta dem). Vad jag minns är att man går upp lite direkt, men kan fortsätta neråt sedan. Men det är mitt minne av de trådarna.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Jag har personer på mitt jobb som kör med Nutrilett-och-semmel-dieten. (Nutrilett till lunch varje dag, och semlor/kakor/tårtor när det bjuds...gärna min bit också). Jag tror inte det håller i längden.

Herregud, är ju helt obegripligt att gamla klassikern Nutrilett fortfarande existerar haha. Kommer ihåg alla kvinnor i min omgivning som höll på och skulle "nutriletta" på 90-talet när det var inne. Känner så igen det där beteendet att de nutrilettade på lunchen så de kunde unna sig kaka till fikat. Det gick åt pipsvängen varenda gång. Tänk att mänskligheten fortfarande inte lärt sig, efter hela 30 år av misslyckanden med Nutrilett. Jag är mållös 😮

Sen att de beskriver produkterna som "supergoda", när det rör sig om en slemmig soppa! Bara det borde ju få gemene man att inse att det rör sig om fake news. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Nutrilett. Dels vid nåt bantningsförsök före LCHF, dels första gången jag började äta LCHF (för c:a 10 år sedan) och då som en två veckors boost och för att krympa magsäcken.

Jag har aldrig haft nåt problem med det, men idag ser jag det som helt poänglöst. Det funkar bättre att börja direkt med strikt LCHF. Det har samma effekt som en tvåveckors Nutrilettkur och man slipper gå hungrig och frysa hela tiden.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu