Jump to content

Förbjudet bekämpningsmedel tillåts till sockerbetsodling

Syster

Recommended Posts

Antar att det är svårt för svenska sockerodlare att konkurrera med utländska om de inte får använda samma gifter? Vilket jag skiter högaktningsfullt i haha. Odla något annat istället! Är skrämmande att man tillåter sånt här för lite kortsiktig vinning.

I fjol var det förövrigt extremt ont om insekter och jag var tvungen att klättra runt i buskagen och pollinera bönor, pumpor med mera själv och slog halvt ihjäl mig😫

Vet inte om det berodde på värmen eller ngt annat, men läskigt är det när insekterna försvinner. 

• Like 3
  • Sad 2

2 timmar sedan, Kita 202 sade:

utan våra pollinerande insekter kommer vi att dö ut.....
hjälp dom så mycket som möjligt istället

Hur ska det gå till så länge deras immunförsvar strålas sönder och samman av mobiltelefonins basstationer? Tyvärr kommer insekter att vara ett minne blott till år 2035...och ingen bryr sej ett skvatt.

Jag läste redan för tio år sedan att kineserna i ett stort fruktodlingsområde pollinerar sina odlingar själva eftersom de inte sett till några bin eller humlor på mer än ett decennium.  Orsaken är förstås giftbesprutning (som förmodligen dödar besprutarna också).

Jag har inte sett någon uppföljning av artikeln. Man kan ju hoppas att kineserna har tröttnat på att leka bin och gjort något åt katastrofen. Någon som vet?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1881250

• Like 4

On ‎2‎/‎7‎/‎2019 at 3:26 PM, Syster said:

Och så har man mage att påstå att våra kossor är miljöbovar :( Jag blir galen 😠

Ja visst blir man totalt galen. Vegandiet förutsätt uppenbarligen att man använder gifter som dödar de arbetare som gör att någonting växer, och sen lägger man på koldioxidfolket som vill döda alla kor. 

Om vi håller och äter kor som äter gräset och växterna får vi perfekt näring, inbindning av koldioxid i jordarna och giftfri miljö. 

Det måste bli ett stopp för galenskaperna. 

• Like 5

UNDRAR OM VEGANERNA HAR TÄNKT PÅ, ATT OM VI ALLA SNÄLLT GÖR SÅ SOM DE TYCKER ÄR DET ENDA RÄTTA

och inte äter några animaliska livsmedel alls av omtanke om de stackars djuren, så betyder det att alla kor, grisar, får och höns kommer att utrotas. Älgar och rådjur däremot, och inte minst vildsvin,  ökar starkt i antal med de konsekvenser det får. Undrar om man kan få fanatiska veganer att tänka ett steg till?

Som avslutning ber jag om ursäkt för att ha avvikit från ämnet 😳

• Like 1

1 timme sedan, Inez sade:

UNDRAR OM VEGANERNA HAR TÄNKT PÅ, ATT OM VI ALLA SNÄLLT GÖR SÅ SOM DE TYCKER ÄR DET ENDA RÄTTA

och inte äter några animaliska livsmedel alls av omtanke om de stackars djuren, så betyder det att alla kor, grisar, får och höns kommer att utrotas. Älgar och rådjur däremot, och inte minst vildsvin,  ökar starkt i antal med de konsekvenser det får. Undrar om man kan få fanatiska veganer att tänka ett steg till?

Eller så utrotar de sig själva?!

17 timmar sedan, Inez sade:

Nej för sjutton, vi (eller snarare bönderna) kommer självklart att behålla djuren för att vi tycker om dem, och inte för att äta dem. Så det blir inga problem. (är jag sarkastisk tro?).

Fast det blir förstås tufft med alla älgar och rådjur och vildsvin och annat som vi inte heller dödar för att äta upp...och hur går det med hjordar och flockar av tamdjur som får föröka sig hej vilt...vi får hoppas det finns gott om rovdjur.

Och ursäkta för att jag fortsätter utvikningen, men jag älskar alla spännande av- och utvikningar i våra trådar.

• Like 2
  • Thanks 1