Effie

Mättnad vs stress - om ätande

Recommended Posts

3 timmar sedan, MariaF sade:

10 dagar på basande kur och jag har fortfarande inget sug. Ovanligt att det är så såpass många dagar i rad. Vet inte om det nånsin hänt.

Nyfiken! Hur ser den kuren ut?.. 🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det jag skrev om ovan; jag fick en 14 dagars bikarbonatkur av kinesiologen. OM det nu är den som minskar suget, skulle möjligen kroppens pH kunna spela en roll i detta. Kroppens pH kan man mäta i saliv och urin (finns billiga teststickor på apotek) och det ska vara ett visst förhållande dem emellan som jag hittade nånstans men inte minns var just nu. Saliv bör i alla fall ligga på pH 7,365.
Jag fick en örtblandning också men den kopplas mer mot virus; Det skulle ju även kunna vara virus inblandad i sug. Inte minst de olika rackare som kan gömma sig i tarmen, kanske?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Visserligen spårar alla våra trådar ur

Nog kan man väl anse ett inlägg, som i en tråd ger direkt anledning till allvarlig kommentar om risk, kunna införas direkt i tråden, utan att anses som urspårning. ;)  Forumet och dess trådar bör kunna anses som en levande organism där tankar blöts och stöts - inte som ett byråkratiskt styrt system.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Nils Engström sade:

Forumet och dess trådar bör kunna anses som en levande organism

Det är en riktigt bra beskrivning på hur trådarna fungerar! :D Tyckte bara det var synd att inte få de intressanta kommentarerna om klimakteriet i den väldigt informativa klimakterietråden (för både för och emot är viktigt) och försöka fokusera på det märkliga suget här.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-01 at 09:03, MariaF sade:

Saliv bör i alla fall ligga på pH 7,365

Om pH uppmätt lokalt i munnen vid en viss tidpunkt och om det förändrades, skulle kunna påverka matsuget är väl teoretiskt möjligt (närheten till hjärnan) men tydligen var väl meningen att surheten i blodet skulle ändras.

Som alla känner till, sköter njurar och lungor pH-styrningen med stor precision. Tidsmässigt kortvarig positiv verkan i samband med idrottsutövning (motverka försurningen vid muskelaktivitet) är en sak. Då kan bikarbonatet  ha sin betydelse. Om det på en timmes sikt skulle kunna inverka på matsuget OK - dock finns väl inget som tyder på den effekten (ökning av pH utöver det för kroppen normala), i varje fall inte på lång sikt.

Om positiv effekt funnes, skulle effekten snabbt försvinna. F.ö. ligger pH i blodet, om ingen muskelansträngning föreligger, redan konstant om inga sjukliga förändringar finns i njurar eller lungor. En ev. artificiell höjning av pH över dess normala värde skulle i varje fall snabbt justeras ned. Någon långvarig effekt på matsuget över längre tid förefaller inte särskilt trolig. 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Nils Engström sade:

men tydligen var väl meningen att surheten i blodet skulle ändras.

?? 

Såvitt jag förstått är blodets pH alltid konstant, det reglerar kroppen noga, precis som du skriver. Däremot kan pH variera i saliv och urin vad jag förstår. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, MariaF sade:

Däremot kan pH variera i saliv och urin vad jag förstår. 

Alltså gäller det därför att utgå från ditt ad hoc-försök om inverkan av pH i saliv eller urin för minskning av matsuget. Alternativt söka andra belägg utifrån. 😇 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Nils Engström sade:

Alltså gäller det därför att utgå från ditt ad hoc-försök om inverkan av pH i saliv eller urin för minskning av matsuget.

Inte på något sätt försöker jag påverka suget med bikarbonat. Det är en iakttagelse att suget påverkats av nånting sedan jag var hos en kinesiolog där jag fick detta utprovat. Jag har tydligt klargjort att jag inte vet vad som åstadkommit förändringen (har ju varit inne på tarmfloran också), bara noterat ATT nånting hänt och försöker spåna lite idéer. Du tycks sedan tidigare ha bestämt dig för att ett sug av den typ som vissa av oss berättar om inte finns och kanske letar du efter bevis för att det inte gör det eller att en personlig iakttagelse egentligen är något annat än det iakttagaren tror.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Du tycks sedan tidigare ha bestämt dig för att ett sug av den typ som vissa av oss berättar om inte finns och kanske letar du efter bevis för att det inte gör det eller att en personlig iakttagelse egentligen är något annat än det iakttagaren tror.

Då är du inne på att när någon med ad hoc-erfarenheter inom visst område med det som utgångspunkt skulle vilja bevisa alla andra ha fel. Att människor som har matsug eller sötsug (som jag själv känt av förr i tiden) och många i den närmsta kretsen haft eller har, är för mig välkänt sedan kanske 75 år tillbaka.

Av skälen ovan har jag i olika trådar uttryckt mitt intresse för att komma verkligheten på spåret inte motbevisa andra. Särskilt intressant har det blivit dels eftersom allt sådant för min del totalt försvunnit efter övergången till LCHF, dels eftersom jag förstått andra LCHF:are trots kosten har kvar tidigare sug. Det gör det mer förvånande än tidigare (före LCHF-starten) - då jag inte uppfattades det som något märkligt.

Efter LCHF-starten har fenomenet mättnad fått sådan styrka och ihållande lång verkan att varje försök att äta mer misslyckats - oavsett vilka läckerbitar som funnits framför mig på bordet. Ett märkligt följdfenomen - motsatt hungern - vad gäller törstkänslan är att den istället förstärkts av vätska, trots att jag försett kroppen med vatten under dygnet enligt alla konstens regler.

Så visst vet jag att suget finns hos vissa och visst är jag mycket intresserad av hur suget kan finnas kvar för den som tillämpar LCHF. Det är därför jag yttrar mig i frågan och vill höra andras erfarenheter - någonstans finns lösningen att hämta - sannolikt en störning på den enzymatiska sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Att människor som har matsug eller sötsug (som jag själv känt av förr i tiden) och många i den närmsta kretsen haft eller har, är för mig välkänt sedan kanske 75 år tillbaka.

Av skälen ovan har jag i olika trådar uttryckt mitt intresse för att komma verkligheten på spåret inte motbevisa andra. Särskilt intressant har det blivit dels eftersom allt sådant för min del totalt försvunnit efter övergången till LCHF, dels eftersom jag förstått andra LCHF:are trots kosten har kvar tidigare sug.

Som jag ser det det är det olika sug; Det jag tror du känt av tidigare är kopplat till blodsockersvängningarna, dvs att blodsockret dippat och kroppen vill ha hjälp att reglera detta. Detta sug har jag inte kvar (eller ja, jag har inget sug en stund efter jag ätit när jag har mina bra dagar). Det sug vi diskuterar är mer av nån sorts beroendekaraktär eftersom vi inte kan stå emot det. Men VAR KOMMER DET FRÅN? Kanske enzymatiskt som du skrev ovan? Kanske dopamin som många tror? Kanske serotonin som Erik 2 var inne på som potentiell orsak? Kanske tarmfloran? Kanske.... nåt annat. Även om det, som en psykolog jag talade med var inne på, har med känslorna att göra (stress, sorg, glädje, uttråkighet (eller vad jag ska kalla det)) så händer det nåt biokemiskt i kroppen, och den mekanismen skulle jag gärna vilja lära mig mer om.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

biokemiskt i kroppen, och den mekanismen skulle jag gärna vilja lära mig mer om. 

Samma här. De numer tusentals timmars studier på nätet, som jag ägnat mig åt i såväl talad som skriftlig form, har i varje fall klargjort en sak - hur mycket penningens makt är inblandad i alla sajter som inriktats på kosten. Om du ser ett påstående i viss positiv eller negativ riktning, kan du lätt hitta ett tiotal i motsatt riktning. Man kan svårligen avgöra om sajtens inriktning eller personen som uttalar sig t.ex. har veganbakgrund eller specifikt påverkats av dietformen som entusiasmen just flödar kring.

Lika svårt är att hitta relevanta förklaringar med något uns av vetenskaplig bakgrund, som just berör hungern. Informationsflödet är närmast ogenomträngligt. Forskarna kring den ketogena kosten ger enligt min mening mest relevant info. Vanligtvis dock i positiv riktning vad gäller hungerkänslorna. Avvikelserna från normen bland entusiasterna (att man kan får problem med matsuget trots att man är mätt) är fortfarande svårt att hitta förklaring på.

Med viss kännedom om den enskilda cellens sätt att säkerställa sitt nutritionsbehov, kan man klart uttrycka att komplexiteten är närmast oändlig - inte konstigt att människor kan bli religiösa bara av de skälen.  Psykologens "förklaring", även om det kan finnas viss sanning bakom en psykologisk förklaringsmodell, bottnar i slutet på någon diminutiv fysiologisk funktion.  Det är den vi söker.

Det kanske i var och en av oss kan finnas en liten variation att söka långt inne våra cellers uppbyggnad - en personlig variant som var och en experimentellt får söka upp. Du varför du kan bli hungrig ibland trots LCHF - jag, varför jag aldrig blir hungrig annat än efter 16-17 timmar efter huvudmålet. Kan det regelbundna vätskeintaget ha någon betydelse?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta nånstans (tror det var min massör som lagt ut det), appropå att suget skulle kunna vara enzymatiskt:

Syra/Bas Balans
Syra-bas balansen är en av kroppens viktigaste jämvikter. De flesta människor är försurade (har lågt pH-värde), vilket gör att de inte mår så bra som de skulle kunna göra. Sjuka människor har oftast en väldigt dålig syra-bas balans (lågt pH-värde i kroppen). Det gäller t.ex. personer med fibromyalgi, kvicksilverförgiftning, cancer, reumatiska sjukdomar, gikt etc. Syra/bas balansen påverkar samtliga funktioner i kroppen, bl.a. energiproduktionen, immunsystemet, nervsystemet, hormonsystemet, avgiftningen och stressnivån. Därför påverkas de flesta symptom och sjukdomar positivt av att balansera kroppens pH-värde. 

Att reglera syra-bas balansen är en av de viktigaste åtgärderna för att återställa hälsan. Det finns troligen ingen fysisk terapi som är så allsidig och kraftfull som att återställa syra-bas balansen i kroppen. När detta är gjort kan man lättare ta itu med de problem som eventuellt återstår. 

Orsaken är att alla funktioner och kemiska reaktioner i kroppen styrs av enzymer som är fullständigt beroende av kroppens pH-värde. De allra flesta enzymer i kroppen arbetar effektivast vid ett pH på drygt 7. Avvikelser från det optimala pH-värdet gör att enzymerna arbetar sämre och alla reaktioner sker långsammare. Till slut kan kroppen inte längre fungera tillfredsställande och på sikt uppstår symptom och sjukdomar. Om t.ex. energiproduktionen blir långsammare blir du trött och orkeslös. Om kroppen inte kan eliminera slagg och gifter lagras dessa upp och du blir förgiftad. 

För att få en tillförlitlig uppfattning om sin syra/bas balans bör man testa pH-värdet på morgonen före frukost i både saliv och urin. För genomsnittsindividen bör morgonens pH-värde i saliven vara 7,4, och i urinen 6,5 eller lägre. Det bildas mycket syror men njurarna hinner med att kompensera och fitrera ut syrorna. Om pH-värdet i saliven är lägre än 6,8 är personen försurad oberoende av urinens pH-värde. Njurarna hinner inte med att kompensera och syrorna stannar kvar i kroppen och belastar organen. Om pH-värdet i saliven är 6,5 eller lägre samtidigt som pH-värdet i urinen är 6,5 eller högre är personen allvarligt försurad.

Nu kan du enkelt själv testa dina pH-värden med pH-remsor, och påverka dina pH-värden. Att rätta till syra-bas balansen kan ta lite tid, men du ser genast förändringar och resultat på pH-remsorna!

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, MariaF sade:

Njurarna hinner inte med att kompensera och syrorna stannar kvar i kroppen och belastar organen. Om pH-värdet i saliven är 6,5 eller lägre samtidigt som pH-värdet i urinen är 6,5 eller högre är personen allvarligt försurad.

Det är just detta som händer vid idrottsutövning, när musklernas arbete försurar blodet. Dock är en tillfällig justering utifrån bara möjlig för kort tid i storleksordningen en timme. I det fallet en sjukdom ligger bakom kommer saken i ett helt annat läge. Om inte kostförändring ger resultat, krävs andra metoder av mer kontinuerlig art.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chris Kresser förklarar myten om syra   basbalansen på ett enkelt sätt. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-02 at 12:59, MariaF sade:

De allra flesta enzymer i kroppen arbetar effektivast vid ett pH på drygt 7. Avvikelser från det optimala pH-värdet gör att enzymerna arbetar sämre och alla reaktioner sker långsammare.

Ett av skälen, till att man bör vara tveksam till kvickfixmetoder som kan hittas på vissa hälsokostsajter vad gäller pH-justering, är följande:

1. Det pH-värden som man brukar prata om (runt pH 7,4) är bara ett, artärblodet, som kroppen anpassar som basal norm för andra organ att finkalibrera/optimera för eget bruk.  Huvudregulatorn för blodets pH är njurarna (den surgörande delen) och lungorna (den pH-höjande).
  2. Kroppens anpassningsförmåga ger prov på stor variation. För organ med blodgenomströmning varierar pH normalt från 4,5 till 8,3 eller högre.
  3. För matsmältningen (magen) varierar pH normalt från 1 till 3,5  (tunntarmen) från 7,5 till 8.0
  4. I urinen varierar pH normalt från 4,5 till 8,0 eller mer.

Det blir alltså svårt att med artificiella medel målinrikta pH-förändringar att gälla visst organ. Alla andra organ kommer på sina håll direkt att motverka varje artificiellt försök utifrån.

Härunder har jag modifierat en bild till svenska. De gula pilarna anger att pH kan vara högre - en del i anpassningen till behovet. Vad som kan betraktas som onormalt stora höjningar av pH är svårt att bestämma, eftersom det rör sig om lokal anpassning till tillfälligt ändrade behov.

843988570_ScreenHunter_2019Mar_0311_50.thumb.jpg.f4810c4aba4e6e5cbc76afab56a78ef3.jpg

Fortfarande har man anledning att imponeras av kroppens anpassningsförmåga.

P.S.

Man får förutsätta att kroppens organ lokalt är starkt beroende av blodets pH, och att möjligheten till finjustering uppåt eller neråt är begränsad. Om något av kroppens organ får svårighet i sin anpassning, beror det alltså vanligen på alltför stor variation av pH i blodet - något som för en normalt ansträngd kropp är ovanligt. I vissa fall blir det inte en fråga om anpassning, utan bara om konsekvensen för  organet genom det pH som den tilldelande vätskan har. Urinen är ett sådant fall, som helt styrs av njurarnas filtrering/bortforsling av vätska med lågt eller högt pH.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande tråd som spänner över väldigt mycket...

Jag är i alla fall inne i en period där jag äter när jag är hungrig, slutar när jag är mätt och inte tänker på mat för övrigt. Långt ifrån det där gnagande tvingande suget. 

Och varför? Jag vet inte. Äter jag rätt? Nja, för det mesta, men jag var på kalas igår. Det påverkar inte. Är jag mindre stressad? Kanske; det känns så, men jobbet är fortfarande lika motigt, och jag har fortfarande mycket kring mig annars också. Men just nu tar jag det mest med en klackspark; det får väl lösa sig på något vis. Får jag tillräckligt med egentid? Nej, jag vill ha mer. Jag har börjat promenera mer, men det började igår, så det har inte påverkat.

Jag har inte mätt pH, och jag har inte köpt mer kosttillskott. Har nog iofs varit mer noga med att ta magnesium och zink på kvällen; det har jag till och från en tendens att glömma.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Effie sade:

Jag är i alla fall inne i en period där jag äter när jag är hungrig, slutar när jag är mätt och inte tänker på mat för övrigt. Långt ifrån det där gnagande tvingande suget. 

Du har helt enkelt kommit djupt in i LCHF-stadiet, på liknande sätt som våra förfäder för 20 000 år sedan!📈

Skillnaden mellan vår och våra tidiga förfäders situation är att de oftare måste tänka på, hur de skulle klara att skaffa fram maten, medan vi  har den bekvämt tillgänglig i närmsta butik!

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Skillnaden mellan vår och våra tidiga förfäders situation är att de oftare måste tänka på, hur de skulle klara att skaffa fram maten, medan vi  har den bekvämt tillgänglig i närmsta butik!

Och därmed alla frestelser så fort vi kommer in i affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Du har helt enkelt kommit djupt in i LCHF-stadiet

Ja, det är väl så. Det är ju inget nytt. Frågan är ju varför jag åker ur det till och från. Och vad jag ska göra för att stanna kvar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, jala sade:

Och därmed alla frestelser så fort vi kommer in i affären.

Finns det frestelser i affären??

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Effie sade:

Finns det frestelser i affären??

Ja det gör det för oss sockersugna missbrukare.😑

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att vara extra besvärlig, vi har redan tangerat olika begär, samt beteendemönster!

Alla som är här borde iallfall känna till begreppet homeostas?

Dvs den förändras beroende på hur du äter/lever ditt liv.

Oså då hamnar vi på något annat viktigt, dvs kroppen syra-basbalans, låt oss för tillfället glömma alla isbjörnar som drunknar ett tag!

Nils bidrog med en bra bild, dvs vi har fucking olika PH i oilka vävnader/organ.. iallafall om man vill mäta något som har med kroppens PH att göra så skall man mäta blodets PH.. inget annat!

Dvs och jag referar fortfarande till den lite pedagoiska bild Nils bidrog med.. blodets PH  är konstant inom en j*vligt snäv intervall... oavsett vad du äter eller hur du lever.

Ups.. hur kommer det då sig.. strikt svarat, våra ensymer är PH känsliga, dvs om blodets PH förändras så blir man inte sjuk.. man dör rätt snabbt!

'Snabbt o snabbt, de är oxå temperaturkänsliga, dvs det finns personer som överlevt nedkylning upp till ett dygn!

Iallafall om vi bortser från kraftig nedkylning,, så finns  det fler hot mot våra ensymatiska livsupehållande processer, den främsta är toxiner, som slår ut olika ensymer, den nästa är andningen.. det borde finnas en app som mäter vår andning, iomed att den är en av våra viktigare komponeneter för att regelera syra-bas i blodet.

Dvs andas inte ut för mycket koldioxid iomed att det ärr en del av PH--buffer systemet!

Dvs folk med hyperventilation kan drabbas av acidos!

Blättan blättan.. blodets PH regleras jävligt strikt, antagligen för att det det skall upprätthålla rätt PH i olika organ?

"https://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance#v26463905

Då hampatr det sig att urin, svett, saliv, utandningsluft får olika PH.. litta beroende på vad man äter, hur man mår får övrigt!

Iallafall så vill jag varna för träning/fysisk ansträngning iomed att det kan leda till dels surare saliv/utandningsluft/svett.. eventuellt utifall man får anstränga sig litta på den aneroba  delen/dvs den som ger laktat!

Men alts får f*n folks.. utvändigt PH varierar o det värsta, tex beroende på vad man ätit/toxiner.. eller om man tränat//olika psykiska påfrestningar!

Blodets PH regleras hur som helst jävligt snävt, och om det inte gör detta/breoende oftast av toxiner eller nästan  lika allvarliga psykiska tillstånd så dibblar man hur som helst inte på ett forum om detta utan då ligger man på en bår i en akutmottagning i bästa fall.. i sämsta fall ligger man hemma ensam och dör!

Dvs blodets PH är livsviktigt.. därav har vi livsviktiga funktioner för att reglera detta.. det finns annat att mäta oxå och det är då utandningsluftens PH och andningsfrekvens, det görs på akutmotagningar!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EGENANALYS AV NJURARNA

Med tanke på att njurarna har en väsentlig funktion i den livsviktiga regleringen av blodets pH, såg jag anledning att utgå från de åsikter om hur man själv bäst kan komma fram till en egendiagnos, som amerikanska njurförbundet uppfattar ligga närmast verkligheten - fast de vill ju helst att man skulle fylla i en blankett att ha med sig till en av sina läkare. 

Det är min övertygelse att flertalet av forumets medlemmar, utan att utsätta sig för risker, kan göra egna säkra bedömningar av sina njurars funktion och veta, när det kunde finnas anledning att söka läkare.

Det bör observeras att även en njure som skötts väl under åren och är frisk, tillfälligt kan uppvisa avvikelser, som finns upptagna på en del av sammanställningen härunder.

Ett av de vanligare felen man kan göra är att vid normalt vätskeintag glömma innebörden av saltutspädningen,  om vätskeintaget sker på fel sätt eller i övermängd - förlusten av salter och därmed elektrolyter. Lätt att missa - men lika lätt att åtgärda. Effekter som vid sidan av vad som framkommer i sammanställningen nedan, kan vara blodtrycksförändringar och förhöjd pulsfrekvens.  Upptäcker man sådana, finns all anledning att kombinera den vetskapen med nedanstående uppställning.

Såvida inte njurarna är belastade av allvarlig skada, kan flertalet av tänkbara avvikelser som här konstateras, vanligen åtgärdas genom att tillse vätsketillförsel och tillförseln av natrium/kaliumsalt (förhållandet 1/4) etc. ske på rätt sätt. Naturligtvis innefattande sund sömn, som med lymfvätska och högt huvudläge effektivt slutför den avgiftning, som lever och njurar bl.a. ägnat sig åt under dygnet i övrigt.

916741275_ScreenHunter_2020Mar_0323_19.thumb.jpg.d27d64d942b6d6e809891847f9432042.jpg

Några tillägg

1869440576_ScreenHunter_2029Mar_0420_33.thumb.jpg.0168b2e647f8479e257fffc4fcf6c034.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall så har Nils bidragit med ytterligare Googling runt PH i blodet/i olika organ!

Dvs om man bara är frisk så det sällan något problem alls!

Dvs nr 2, det är lixom dödfött att vandra den vägen för att utröna huruvida vi skulle kunna  äta annorlunda, dvs om vi fortfarande har friska njurar, frisk lever!

Dvs nr 3, så återkommer vi osökt till både Pavlov och Maslov.. dvs beteendemönster/beteendevetenskap!

Blodets PH är så himla strikt reglerat så det är inte ens förenligt med att vara Homo Sapiens Sapiens att förändra detta via kost!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det har varit min riktpunkt. Att på kemisk väg ändra pH i blodet är mycket svårt och ibland t.o.m. skadligt. Blodets pH ändras visserligen ständigt upp och ner under den minut som dess kretslopp motsvarar men med mycket liten variation (i venerna från pH=7,3, i kapillärerna från 7,35 och i artären upp till 7,4) en fullkomligt fantastisk precision. De påpekanden om pH-påverkan som finns, kan visserligen på mycket kort sikt - någon timme - påverkas utifrån - inför en förestående idrottsprestation som försurar blodet. Då kan njurar och lungor inte hänga med sekundsnabbt. Prestationen kan då tillfälligt höjas genom ett pH-höjande preparat men därefter är det snart stopp när njurar och lungor neutraliserat det artificiella ingreppet.

Vad gäller maten, lär dess påverkan på blodet vara marginell men även marginalerna i detta precisionssystem kan möjligen ha betydelse. För pH i matsäcken har kosten  i allra högsta grad betydelse.

Hur positivt en människa än kan påverkas av att växla kost, anser jag det vara viktigt att man lär känna de små tecknen på att t.ex. dehydrering är på gång resp. elektrolyterna behöver fyllas på och en rad andra tecken på förändringar i fel riktning och hur det känns när man hamnar rätt.

För att lära sig var gränserna går har för min del tre viktiga mäthjälpmedel funnits: våg, blodtrycksmätare och KETONIX för kontrollen av ketosnivån. Termometern har närmast varit låst vid normal temp under 16 månader. Under drygt ett halvår gäller detsamma på vågen - den tycks närmast vara låst vid samma värden den också. EKG-mätaren har också fungerat ypperligt.  

Visst är kroppen en fascinerande manick som vi går omkring med! Den mest avancerade dator eller jumbojet kan jämföras med stenåldern i förhållande till en enda cell bland de 30 000 000 000 000 vi har i kroppen.

Talar vi om kommunikationen mellan cellerna i ett organ, blir det fråga om att slå de mest avancerade mobiler på marknaden med hästlängder. När en cell råkat avvika från organets gemenskap - alltså på fri fot - ger den sig själv order att begå självmord. Hur många gånger har man inte önskat att mobilproducenterna byggt in en 641002511_ScreenHunter_2031Mar_0422.jpg.a2c6ab27ec55f257154d2e05300f5311.jpgliknande funktion på sina telefoner?!

Särskilt att inträffa på buss, tåg, flyg eller båt.:fun:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg