Jump to content

Dr David Unwins underbara bilder

Marie Jensen

Recommended Posts

6 timmar sedan, Marie Jensen sade:

innehållsförteckningar med lika talande bild och info som dessa Unwin har gjort! 

Man kan förstå hans grundtankar (en synnerligen tilltalande typ av läkare) men jag är lite tveksam till principen att hålla kvar sockerdieten, fast i lägre grad. För min del bättre med antingen/eller dvs. om restaurangen vill bjuda veganmat eller lågkolhydratmat, bör det ske i klart avgränsade rätter. Blir lite väl krångligt för gästen och kockarna annars.

Inför övergången till LCHF har man hört en del råd om en successiv kostförändring. Tongångar i riktning att skulle krävas stark karaktär för en direkt start. Oavsett orsaken till kostomläggningen (medicinska t.ex. diabetes, fetma etc. alt. allmänna hälsoskäl) ser jag det som just antingen/eller.

I mitt fall var frågan om LCHF skulle kunna infria de förhoppningar som hundratals timmars avlyssning av forskarna på området och sträckläsning av koststudier antydde. Med medicinering för tre sjukdomstillstånd som utan annan kost, allvarligt skulle fortsatt påverka min metabolism för resten av livet, var åtminstone mitt val lätt. Avstå från potatis, ris, pasta, juicer, marmelader, chokladpraliner etc..

Var det svårt? Inte det minsta. Antingen vill man gå hela vägen direkt eller också inte. Röka en halv cigarrett åt gången fungerar inte.

• Like 2