Jump to content

Trött efter träning

Night Train

Recommended Posts

Undrar om det finns några bra tipps för att inte bli så trött efter träning. Har problem med att jag är trött i flera dagar efter ett träningspass, känner mig helt urlakad som om det är något som fattas. Är i ketos efter att jag denna gång ätit LCHF i några månader, då jag har en övervikt på ca 18 kg så försöker jag att inte äta så mycket varje dag blir kanske ca 1500 kcal per dag. Har nu skaffat en PT som jag skall träna styrketräning med två gånger i veckan fram till sommaren så behöver hitta på något så jag orkar fram till sommaren. Kommer även att lägga till lite spinning- och coreträning.

Tack på förhand för råd! 63 åringen.

• Like 1

5 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Hej och välkommen till forumet!😊

Ja, Nattåget har ju bara varit här 2 1/2  år mer än dig (6 Years, 1 Month and 16 Days ) 😉
(Men inte så aktiv dock ...  :) )

När jag är så här off topic måste jag väl skriva något om ämnet också...

Det tar lång tid att anpassa kroppen innan träning fungerar bra igen när man går över till att äta ketogent.

Kom ihåg att om du vill träna och vara i ketos så är det viktigt att vara långsiktig. Du får inte fuska! Om du är i ketos i två veckor och äter lite för många kollisar 2 dagar ... sen in i ketos 2 veckor ...lite för många kollisar två dagar .... osv. Då kommer du träningen antagligen fortsätta att kännas tung ... även om du går ner i vikt.

Dessutom 1500 kcal är nog för lite om du vill träna 4-5 gånger i veckan också....du ska nog inte skära ner på kalorierna för mycket om det inte känns bra. Har du sett över ditt näringsintag, om du saknar viktiga näringsämnen i kosten kan det också vara en orsak till trötthet

• Like 6

29 minuter sedan, Peter B sade:

Ja, Nattåget har ju bara varit här 2 1/2  år mer än dig (6 Years, 1 Month and 16 Days ) 😉
(Men inte så aktiv dock ...  :) )

Ja, jo, missade visst nattåget.... men TS är registrerad som nyanländ med endast 7 inlägg så....asch!....välkommen hit ändå!🙂

• Like 5
  • Haha 1

Har själv såna problem. Har funderat mycket på varför jag tydligen tar ut mig så mycket, mer än vad andra verkar göra. Har nånstans läst att utarbetade binjurar kan påverka och att man kan behöva stötta dom, men har inte tagit mig tid att kolla upp det, än. Bara som ett litet tips.

• Like 2

Kanske handlar det om energi- och näringsbrist? Jag har själv fått energibrist med otrevliga symptom p.g.a träning och att jag inte kompenserade tillräckligt via maten. Är lätt hänt, eftersom långt ifrån alla blir vrålhungriga av att träna och per automatik äter mer.

Om du bara äter LCHF motsvarande enbart 1500 kalorier per dag och tränar flera dagar i veckan, så blir det lite väl snålt. Visserligen har du 18 kilo reserver att ta av, men kroppen behöver ju annat också för att funka optimalt. Förövrigt så brukar LCHF eller så kallad "riktig mat" inte direkt lägga sig runt magen, på samma sätt som en skål pasta eller processade livsmedel gör, så ät  lite mer! Jag lovar att du inte går upp i vikt. 

Att äta lite och styrketräna samtidigt är inte speciellt effektivt hursomhelst. Vill man ha bra muskeltillväxt, så måste man äta ordentligt vilket innebär långsammare viktnedgång. Vilket inte är ett problem i sig(tycker jag), förutsatt att man inte är inte har farlig fetma och metabol sjukdom som är på gränsen till livshotande. Då bör man såklart prioritera strikt viktnedgång och satsa på träning som är fettbrännande. 

• Like 3

On 2019-02-12 at 22:14, Night Train sade:

Undrar om det finns några bra tipps för att inte bli så trött efter träning. Har problem med att jag är trött i flera dagar efter ett träningspass, känner mig helt urlakad som om det är något som fattas. Är i ketos efter att jag denna gång ätit LCHF i några månader, då jag har en övervikt på ca 18 kg så försöker jag att inte äta så mycket varje dag blir kanske ca 1500 kcal per dag. Har nu skaffat en PT som jag skall träna styrketräning med två gånger i veckan fram till sommaren så behöver hitta på något så jag orkar fram till sommaren. Kommer även att lägga till lite spinning- och coreträning.

Tack på förhand för råd! 63 åringen.

För det första.. blir man inte trött efter en sk träning så kunde man lika gärna tillbringa mer tid i soffan!

För det andra som oxå nämts tidigare, det tar iallafall minst sex månader upp till ett år, innan man hamnar på  en fysikalisk/metabol/hommeostatisk nivå med adekvat kost och lite andra förändringar som gör att man i själva verket tränar!

Dvs innan dess så handlar det mest om att recuperera för  tidigare tillkortakommannden!

Dvs jag skall förklara så enkelt jag kan.. litta oavsett LCHF, vilket kan ge lite extra besvär om man är så dum att att man vill ta den långa vägen till bättre hälsa/uthållighet!

Dvs.. först så måste man bygga upp en respiratorisk förmåga/dvs en förmåga att syresätta sin muskler.. det brukar kallas för kondition och det finns  sätt att utvärdera detta, dvs ta ut dig, det är tiden som det tar att återhämta dig som  antyder kondition!

Nästa grejer är att upparbeta  sin styrka, samt fettförbräning och då snackar jag inte om viktnedgång, utan om att få muskelceller att jobba med fett, glykos och syre!

Det tarvar träning, ju oftare ju större effekt, dvs både du och jag är 63.. finns lixom gränser för detta.

Nuu var det ett tag sedan jag tränade,, iallafall tre år sedan och i början var det iallafall som så att efter det så orkade jag inget mer.. på hela veckan!

Men på våren sommaren så var jag inte bara starkare utan oxå uthålligare, det  är för fan skit när man knappt orkar bära in veden?

Såå, om två år då jag tänkt gå i pension så skiter jag i om jag väger mindre, har funderingar på att köpa  pensionärskort på gymmet, jo jag minns att jag kände mig piggare, likt förbannat vore det bra om jag fortfarande kunde skotta snö och bära in ved.. till minstingen.

• Like 1

Tack för all råd!

Magnesium äter jag redan, kommer att öka mitt matintag till 2000 kcal per dygn samt att jag i en början kommer att sluta med mina spinning pass, verkar som det är spinningen som suger musten ur mig.

Saltet som jag äter till träning skall jag utöka lite till att även ha lite i vattnet som jag dricker under dagen, kommer dock att ha koll på blodtrycket.

Så jag kommer att börja med mina två PT-pass i veckan och vänta på att kroppen vänjer sig och sedan kanske öka lite.

Återkommer om ett par månader med en rapport

• Like 4

Hej!

Gör egen tester för utmattning. 

Har man eller är man på väg att drabbas av utmattningssyndrom ska man inte träna. Alls. Men om det ändå fungerar relativt bra med träning och utmattningen inte är så värst stor så träna lyhört. Ett tecken att leta efter för att veta hur långt träningspass, eller hur lång vandring osv du egentligen orkar är att känslorna öht plösligt kan påverkas till det negativa. Då är det dags för återhämtning. 

Dvs, du ska vara glad och nöjd efter träningen. Då var det lagom tungt. Återhämtningen ska inte ta flera dgr, då är det ngt fel. 

Kolla även hjärta och diverse hos läkaren. 

• Like 3

7 timmar sedan, KaLu sade:

Hej!

Gör egen tester för utmattning. 

Har man eller är man på väg att drabbas av utmattningssyndrom ska man inte träna. Alls. Men om det ändå fungerar relativt bra med träning och utmattningen inte är så värst stor så träna lyhört. Ett tecken att leta efter för att veta hur långt träningspass, eller hur lång vandring osv du egentligen orkar är att känslorna öht plösligt kan påverkas till det negativa. Då är det dags för återhämtning. 

Dvs, du ska vara glad och nöjd efter träningen. Då var det lagom tungt. Återhämtningen ska inte ta flera dgr, då är det ngt fel. 

Kolla även hjärta och diverse hos läkaren. 

Bra rutet, dvs det är skillnad mellan träning och träning.. och leva ett fullvärdigt liv som ger rekuperation.. chans till konteplation!

Dvs sådan träning som leder till att man blir helt slut handlar oftast iallafall om höja fysiska/psykiska gränser.. påverka metabola grejer!

Dvs det finns kombon som ger bådeoch, typ promenader/cykla/gå ut med hunden/ rota i trädgården, dvs fysiska aktiviteter utan behov att egentligen förflytta sig men som ändå ger mening åt livet.. i bästa fall när det är vackert väder.. i värsta fall när man väl kommit hem och får en kopp kaffe!

Skotta snö är definitivt ingen kontemplativ syssla enligt min mening!

Såå.. bara för det, vi är i slutet av Februari, dvs det är snart dags att klippa ner alla pelargoner och byta jord i alla blomkrukor!

Dvs det finns lixom inte ens något behov av att ha levande växter i ett hushåll, de är där främst för få oss att känna mer samröre med jorden/livet!

Och till dem som inte har en levande krukväxt i sitt hem så har de missat något, dvs de skall vattnas, pratas med samt som sagt vad bytas jord på.

• Confused 1

Ska jag komma med några tankar om träning när man är utmattad, så skulle jag gissa krav och prestation. Att låta bli sånt, alltså. 

Gå ut och gå lite, typ runt kvarteret, för att njuta av vårkvällen. Två kvarter, om det känns bra.  För att det ska kännas bra. Sällskap, om man klarar att prata eller låta bli, vilket som känns bra. Känna ett stöd, utan krav.

Drälla runt i trädgården, om man har en (skog och park i närheten kan funka oxå), för att titta på växterna, njuta av vädret, kanske göra någon nytta - men inte dra igång några stora projekt (och då kanske jag räknar flytta en växt som stort projekt...man får gå på känsla där).

Stresshantering...om yoga och meditation kan vara något? (inget jag själv klarar om jag känner mig sådan - ja, meditation har jag aldrig testat).

Men sedan måste man göra något åt stressen, även om det känns tufft. Absolut aldrig fortsätta tänka "men jag klarar det nog, om jag försöker lite mer...".

• Like 5