Ann N Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 Hej! Jag har ätit enligt FODMAP i två år men känner att det inte har fungerat fullt ut. Vill nu pröva strikt LCHF för att se hur åjag reagerar med ytterst lite kolhydrater som jag missänker kan vara "boven" i det hela. Men..! Jag fixar smör dock inget annat som innehåller mjölkprotein. Får diarre då. Är inte allergisk men får den reaktionen. Ska jag köra på utan grädde, creme fraiche e.t.c i några veckor och sen testa om det går att införa vissa mejerier? Någon som har den erfarenheten när det gäller mjölkproteinet? Tacksam för svar. Mvh Ann 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 25 minuter sedan, Ann Nygren sade: Hej! Jag har ätit enligt FODMAP i två år men känner att det inte har fungerat fullt ut. Vill nu pröva strikt LCHF för att se hur åjag reagerar med ytterst lite kolhydrater som jag missänker kan vara "boven" i det hela. Men..! Jag fixar smör dock inget annat som innehåller mjölkprotein. Får diarre då. Är inte allergisk men får den reaktionen. Ska jag köra på utan grädde, creme fraiche e.t.c i några veckor och sen testa om det går att införa vissa mejerier? Någon som har den erfarenheten när det gäller mjölkproteinet? Tacksam för svar. Mvh Ann Ja, jag har ätit enligt FODMAP flera år och även uteslutit mejerier. Senaste året när jag gjort en ännu mer strikt genomgång av vad jag mår bra av så har jag tagit bort även smör. Mår helt bra i magen nu och till min förvåning tål jag många grönsaker jag tidigare reagerade på, nu när jag inte äter mejerier. Jag tycker efter en inkörsperiod att det funkat superbra utan mejerier. Äter egengjord majonäs, gör pesto-liknande röror med grönsaker och fett osv för att ersätta det crämiga. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 13, 2019 Share Posted February 13, 2019 5 timmar sedan, Ann Nygren sade: Hej! Jag har ätit enligt FODMAP i två år men känner att det inte har fungerat fullt ut. Vill nu pröva strikt LCHF för att se hur åjag reagerar med ytterst lite kolhydrater som jag missänker kan vara "boven" i det hela. Men..! Jag fixar smör dock inget annat som innehåller mjölkprotein. Får diarre då. Är inte allergisk men får den reaktionen. Ska jag köra på utan grädde, creme fraiche e.t.c i några veckor och sen testa om det går att införa vissa mejerier? Någon som har den erfarenheten när det gäller mjölkproteinet? Tacksam för svar. Mvh Ann Jag har lite problems med att reda ut vad dina problem eventuellt handlar om? För det första så är det väldans, väldans få personer som de fakto är mjölkproteinallergiker, väldans få personer.. Oandrasidan så är jag själv laktosintollerant, det ger en helt annan anames/dvs helt andra besvär, dvs jag önskar ingen annan laktosintollerans, men som regel är det dosberoende. Iallafall som laktosintollerant på LCHF, man behöver inte ens äta/dricka ens det minsta mejerier.. utan det är snarare tvärt om dvs att folk i gemen lever på tok för mycket mejerier och på tok för lite hemmallagad sk riktig mat! Sådåså som laktosintollerant, jag använder smör, ost och i vissa fall yoghurt i min matlagning, som ingredienser utan större besvär! Iallafall om man är mjölkproteinallergiker så har man helt andra problem, oftast handlar det om undervikt, diaree, trötthet, ingen ork! Så då är frågan om ditt problem handlar om undervikt för din ålder, diaree, andra besvär? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Ja du ska självklart testa att utesluta ko-mejeri produkter. Ett underutvecklat område i vår del av världen är kunskap kring kaseinet (protein) i mejerier. De kor som vi använder har en större del kasein av sorten A1 som det forska mycket på just nu och mycket tyder på att det är problematiskt för oss att bryta ner A1 helt på grund av en hårdare binding mellan vissa aminorsyror i A1 kaseinet jämfört med A2 kaseinet. A1 är en produkt av mutation förmodligen i samband med avling för att uppnå större volym mjölk i var ko. A2 anses vara det ursprungliga finns bla 100% i våra mödrars mjölk, get, får, buffel, vissa koraser. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann N Posted February 14, 2019 Author Share Posted February 14, 2019 1 timme sedan, Erik 2 sade: Ja du ska självklart testa att utesluta ko-mejeri produkter. Ett underutvecklat område i vår del av världen är kunskap kring kaseinet (protein) i mejerier. De kor som vi använder har en större del kasein av sorten A1 som det forska mycket på just nu och mycket tyder på att det är problematiskt för oss att bryta ner A1 helt på grund av en hårdare binding mellan vissa aminorsyror i A1 kaseinet jämfört med A2 kaseinet. A1 är en produkt av mutation förmodligen i samband med avling för att uppnå större volym mjölk i var ko. A2 anses vara det ursprungliga finns bla 100% i våra mödrars mjölk, get, får, buffel, vissa koraser. Har uteslutit mejerier i två år och när jag testade för ett tag sen funkade det inte trots mitt långa uppehåll. Testat även buffelost (A2 kaseinet) men med samna resultat: diarre. Så jag misstänker att min kropp inte vill ha något mjölkprotein. Får väl fortsätta med kokosmjölken/grädden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Har faktiskt aldrig hört talas som någon som reagerar så på mjölkprotein som inte är allergisk rent medicinskt. Överkänslighet mot olika former av kasein brukar inte yttra sig i akuta diarréer, utan snarare mer diffusa magproblem som är konstanta, symptom som glåmighet, trötthet med mera. Låter som att du är känslig mot laktos kopplat till strulig mage, för det ger exakt sådana springa på toan symptom. Även om man inte är genetiskt laktosintolerant och testat negativt, så kan man bli det när magen är i obalans, eftersom det är svårt att bryta ner. Men du vet ju bäst själv vad problemet är och vad som funkar! Angående FODMAP och LCHF så funkar det men inte helt okomplicerat, eftersom mycket av de grönsaker som är stapelvara t.ex lök, blomkål, vitkål med mera har hög FODMAP. Så tänk på det och ersatt recept med grönsaker som är mindre jobbiga typ salladslök istället för gul lök. Att äta mycket fett kan också få det att strula när man inte är van. Men det är individuellt, eftersom IBS är en slaskdiagnos för diverse magproblem som kan handla om helt olika grejer. Att lova att något minimerar magproblem är ungefär lika trovärdigt som att lova att ngt botar trötthet. Det vill säga, kan göra det och bli jättebra, men inte alltid beroende på sjukdomsbild. Mitt råd är hursomhelst att vara lite försiktig i början och vänj magen successivt vid nya kosten. Börja liksom inte ALL-IN utan dra långsamt ner på kolhydrater och öka på fettet lite dag för dag tills du når rätt nivå. Främst för att undvika negativ reaktion som kan leda till att du slutar innan du gett det en chans. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann N Posted February 14, 2019 Author Share Posted February 14, 2019 34 minuter sedan, Elinor sade: Har faktiskt aldrig hört talas som någon som reagerar så på mjölkprotein som inte är allergisk rent medicinskt. Överkänslighet mot olika former av kasein brukar inte yttra sig i akuta diarréer, utan snarare mer diffusa magproblem som är konstanta, symptom som glåmighet, trötthet med mera. Låter som att du är känslig mot laktos kopplat till strulig mage, för det ger exakt sådana springa på toan symptom. Även om man inte är genetiskt laktosintolerant och testat negativt, så kan man bli det när magen är i obalans, eftersom det är svårt att bryta ner. Men du vet ju bäst själv vad problemet är och vad som funkar! Angående FODMAP och LCHF så funkar det men inte helt okomplicerat, eftersom mycket av de grönsaker som är stapelvara t.ex lök, blomkål, vitkål med mera har hög FODMAP. Så tänk på det och ersatt recept med grönsaker som är mindre jobbiga typ salladslök istället för gul lök. Att äta mycket fett kan också få det att strula när man inte är van. Men det är individuellt, eftersom IBS är en slaskdiagnos för diverse magproblem som kan handla om helt olika grejer. Att lova att något minimerar magproblem är ungefär lika trovärdigt som att lova att ngt botar trötthet. Det vill säga, kan göra det och bli jättebra, men inte alltid beroende på sjukdomsbild. Mitt råd är hursomhelst att vara lite försiktig i början och vänj magen successivt vid nya kosten. Börja liksom inte ALL-IN utan dra långsamt ner på kolhydrater och öka på fettet lite dag för dag tills du når rätt nivå. Främst för att undvika negativ reaktion som kan leda till att du slutar innan du gett det en chans. Tack för råd. Vill nämna att vid jul testade jag en laktosfri "röra" och fick, märk väl, diarre dagen därpå. Får reaktion alltid dagen efter och den sitter i några dagar. Sköter magen varje morgon, även vid diarre, så den är kontrollerbar så att säga. Och det blir "bara" en gång per dag, inte flera. Jaa..Så är det för mig i varje fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Verkar mer som IBS.. eller liknande? IBS är oxå en slaskdiagnos, det säger i princip bara att man har en irriterad tarm. Och om man har det av okänd orsak så finns det nästan hur många livsmedel som helst som kan trigga olika reflexer. Iallafall.. har vi kommit fram till att ditt främsta problem är diaree? Dvs att du inte är underviktig, trött och orkeslös? En annan sak att reda ut är om det är Diaree eller Steatoree, dvs om det är fettet som går rätt igenom, då pratar vi malabsorbation/maldigestion/blockerade gallgångar/andra problem med levern som är där de flesta komponenterna byggs och skickas till gallan för att tömmas i tolvfingertarmen så att man kan ta upp fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts