Jump to content

LCHF och rökning, hur funkar det ihop?

MKJ

Recommended Posts

Tänker du att rökningen skulle öka ämnesomsättningen ytterligare? Eller försämra den? Är det inte mer så att en som röker mer sällan petar i sig sötsaker, eftersom de får snuttebehovet uppfyllt av rutinerna kring rökandet. Den som slutar röka väljer ofta att småäta när de tidigare rökte just för att de behöver pyssla med något. Oavsett vilket är eventell skillnad i ämnesomsättning det minst dåliga rökning innebär. Ät dig frisk och hälsosam med lchf och släng ciggen i samma soptunna som sockret och mjölmaten.

• Like 1

Ja, jag har egen erfarenhet. Jag har rökt i sju år, minst ett halvt paket om dagen och slutade ett år sedan. Innan jag började röka var jag sockerberoende, något som jag löste med cigaretterna. När jag väl slutade röka kom det gamla beteendet tillbaks och det är vad jag jobbar med nu egentligen. Hade jag inte upptäckt LCHF  samma år som jag slutade röka hade jag varit så tjock att jag skulle rullat runt nedför backar vid det här laget. =)

Jag tror inte att du har något att förlora på att övergå till att äta naturlig mat (alltså LCHF). Bonusen är dessutom att när du väl en vacker dag tar tag i att slänga cigarettpaketet också, blir det här med maten och sockersuget 10 gånger lättare att hantera. Jag slutade med hjälp av Easyway, en metod som också kan kallas för njutmetoden ;)

Vad gäller förbränning har cigaretter inget med det att göra. Anledningen till att man går upp (om man går upp vid eventuellt rökstopp) är för att man helt enkelt börjat äta mer av fel saker. Sen ger man cigaretterna all cred för att man tidigare var smalare.

Hade rökning i sig varit något som ökar förbränningen hade det inte funnits några tjocka rökare.  

• Like 4

Har ätit lchf i snart ett år gått ner nästan 30 kg. Slutade röka för ca 3 veckor sen gått upp 2kg mår riktigt skit.Gå ner 30kg är inget mot att sluta röka det är djävligt på riktigt.

Men annars kan man väl inte säga annat än att det går.

• Like 2

Jag förstår inte frågan riktigt? Än så länge röker jag och äter lchf, jag ska dock belöna mig med att sluts röka när jag tappar 10 kg. Jag ville sluta röka innan jag började med Lchf, men vet att ändra på två inbitna rutiner på samma gång fungerar inte för mig. Därav belöningen :-)

• Like 4

Jag förstår inte frågan riktigt? Än så länge röker jag och äter lchf, jag ska dock belöna mig med att sluts röka när jag tappar 10 kg. Jag ville sluta röka innan jag började med Lchf, men vet att ändra på två inbitna rutiner på samma gång fungerar inte för mig. Därav belöningen :-)

Frågan gäller helt enkelt om en person som röker får samma hälsoförbättringar av LCHF som en som inte röker. Exakt vilka skillnader som kan finnas är ju inte lätt att spekulera i och den som röker vet ju heller inte hur det skulle ha varit om hon eller han inte gjort det.

En sak kan ju vara om omställningsfasen tar längre eller kortare tid. Om det funkar lika bra att gå ner i vikt kan också vara en fråga men det varierar ju mycket även bland andra så det kanske är svårt att veta säkert.

Har ätit lchf i snart ett år gått ner nästan 30 kg. Slutade röka för ca 3 veckor sen gått upp 2kg mår riktigt skit.Gå ner 30kg är inget mot att sluta röka det är djävligt på riktigt.

sluta röka var det överlägset värsta jag gjort men i slutändan det bästa som hänt mig ( förutom barnens tillkomst)

håll i tar tid men kan bara bli bättre  ;)

• Like 2

Kanske mår du bättre om ger dig ut och rör på dig. Det kan modifiera en hel del.

En kollega till mig, började med GI, när hon slutade röka. Hon hade inga som helst viktproblem, men ville motverka att hon började äta en massa godis, som substitut för ciggen. Hon lyckades, hon gick både ner i vikt och slutade röka, och jag kan tänka mig att LCHF är ett strå vassare. Man har ju pratat om LCHF kontra framgång, när man slutar missbruka något, jag är inte så insatt.

Ja, summan av lasterna är konstant. En gång rökte jag med, men bytte ut ciggen mot snus, då barnen var små. Snusar gör jag fortfarande, inte så mycket att skryta med, men snuset mår jag inte så dåligt av, som jag gjorde med ciggen.

Lycka till med allt!

Jag slutade röka 1994, men gick sedan upp 50 kg fram till ifjol. Nu har jag snart gått ner hela viktökningen tack vare LCHF. Min sammanfattning blir sålunda att det går kombinera rökning med LCHF... fast helst i rätt ordning  ;)

• Like 5

Ämnesomsättningen ökar visst av rökning, nikotin ökar stresshormoner i kroppen, http://www.slutarokalinjen.org/pdf/tobak.pdf

Detta är tyvärr en anledning till att många inbitna rökare och överviktiga drar sig för att sluta röka.

Jag rökte mitt första år på LCHF. Jag kände av en massa av hälsofördelarna med LCHF, tyvärr fler än jag känner av att ha slutat röka.

• 1 year later...

Min hjärtläkare tog mej i handen och pumpade det upp och ner när jag träffade honom första gången när jag svarade att jag slutat röka för x antal år sedan. "det är det bästa beslut du mågonsin tagit"

• Like 4

Min hjärtläkare tog mej i handen och pumpade det upp och ner när jag träffade honom första gången när jag svarade att jag slutat röka för x antal år sedan. "det är det bästa beslut du mågonsin tagit"

Om du skulle stå inför en skolklass med mellanstadieelever, vad skulle du vilja säga till dom då?

Om du skulle stå inför en skolklass med mellanstadieelever, vad skulle du vilja säga till dom då?

Samma sak som vuxna sa till oss då.

Jag började inte röka förrän vid 17-18 års ålder så jag borde verkligen ha vetat bättre.

Det oroar mej att så många unga röker. Det är nästan lika vanligt som när jag var ung. Det kan ju inte vara brist på information om jälsoeffekter precis, men man tror sej ju vara oövervinnerlig i den åldern.

Samma sak som vuxna sa till oss då.

Jag började inte röka förrän vid 17-18 års ålder så jag borde verkligen ha vetat bättre.

Det oroar mej att så många unga röker. Det är nästan lika vanligt som när jag var ung. Det kan ju inte vara brist på information om jälsoeffekter precis, men man tror sej ju vara oövervinnerlig i den åldern.

Jag tror att bättre information skulle kunna hjälpa. Det räcker inte med att säga att det är farligt eller att man kan få lungcancer. När "En rökfri generation" var ute och pratade i skolorna har jag för mig att rökningen gick ner men nu vet jag inte hur mycket och vilken information dom får i skolan.

Minns du vad du själv kände till om skadeverkningarna av rökning?

Jag minns mest att det kunde skada lungorna men det som fick mig att avstå var pappas fruktlösa försök att sluta. Att bli beroende på det sättet tilltalade mig inte alls och dessutom luktade det illa och kostade pengar.

Att visa barn och ungdomar hur mycket dom skulle kunna köpa för lika mycket pengar som det kostar att röka i 50 år kanske skulle kunna få dom att tänka efter.

Min pappa rökte 1½ paket om dagen och kunde ändå inte förstå varför pengarna aldrig räckte till prylarna han ville köpa och han var ändå känd för att vara intelligent... Kanske tydliga bilder med prylar som motsvarar kostnaden för det man röker upp på ett år, 10 år osv skulle kunna påverka ungdomar mer än hot om hälsoproblem någon gång i framtiden.

Jag röker. Har ökat antal cigarretter/dag sedan jag gick över till lchf (jan2014). I början led jag enormt av sockerabstinens och då hjälpte det att röka, sedan har det fortsatt. Kommer ge upp rökningen så fort jag känner mig mer stabil i min nya kosthållning. Har slutat många gånger så vet att det går.

Vinsterna för mig, som rökare och lchf-are, är viktminskning, mindre ont i nacken? Inga gaser i magen. Humöret stabilare.

Det som blivit sämre är att magen krånglar ibland, tappar mycket hår, känner mig ofta slö tvärtemot många som säger sig bli piggare. Vitaminbrist på något kanske?