Jump to content

Fritt fram för fredagsmys!

Lasse-hatten

Recommended Posts

Det ser lite för bra ut för att vara sant... Och då blir jag misstänksam.... :) 
Av innehållsförteckningen att döma är det ostskivor men varför skriver de att de finns i smakerna Cheddar, Jarlsberg (=Grevé) och Parmesan och inte att de är gjorda på ostarna ifråga? Och hur kan ost vara "naturligt laktosfri"? 
Fast visst är det ett steg i rätt riktning och det är säkert inte mer skräp i dem än i mycket annat många stoppar i sig. Dessutom betydligt lättare än att baka egna ostchips.

Available at a Costco near you! :)

• Like 1
  • Thanks 1

14 timmar sedan, Effie sade:

Hårdost är väl laktosfri? Eller?

14 timmar sedan, SGK sade:

Västerbottensost är kolhydratfri, och därmed laktosfri  :)

2 timmar sedan, Kattuggla sade:

Att det var lågt visste jag men okej, jag ger mig, de är laktosfria! :)
Nu ska jag bara övertyga bekanta som absolut inte kan äta ost för de är sååååå känsliga för laktos... (Intressant nog kom frågan upp för att vi diskuterade ostchips som alternativ till nachos...) :P

• Like 2

58 minuter sedan, MariaF sade:

Att det var lågt visste jag men okej, jag ger mig, de är laktosfria! :)
Nu ska jag bara övertyga bekanta som absolut inte kan äta ost för de är sååååå känsliga för laktos... (Intressant nog kom frågan upp för att vi diskuterade ostchips som alternativ till nachos...) :P

All hårda ostar är inte laktosfria dock. Men man kan kolla själv hur mycket laktos de innehåller, om man är osäker. Det står indirekt på baksidan under näringsvärde. Mängden sockerarter talar om hur mycket laktos som är kvar efter ystning och lagring. De flesta hårda ostar och många långlagrade feta dessertostar brukar vara "varav sockerarter: 0" vilket innebär mindre än 0.01 gram och klassas som laktosfri. Ostar som bara lagrats som hastigast kan däremot ligga på 0.1-0.5 gram sockerarter, vilket ger reaktion om man är exceptionellt känslig. 

Blir nog inte helt lätt att övertyga dina vänner dock haha. Känner själv folk som säger sig vara sååååå känsliga för laktos att de inte kan äta t.ex lagrad parmesan. Det totalvägrar. Tror ärligt det är mest mentalt. De blir super oroliga och stressade av att äta mejerier, sitter och spänner sig och tänker att de kommer bli lösa i magen. Eftersom hjärna, mage och tarmmotorik och hela systemet är sammankopplat så får de en negativ reaktion p.g.a det, även om det inte fått i sig laktos. Eller så är det något annat i måltiden eller mejerier de reagerar på.  

• Like 1

32 minuter sedan, Elinor sade:

All hårda ostar är inte laktosfria dock. Men man kan kolla själv hur mycket laktos de innehåller, om man är osäker. Det står indirekt på baksidan under näringsvärde. Mängden sockerarter talar om hur mycket laktos som är kvar efter ystning och lagring. De flesta hårda ostar och många långlagrade feta dessertostar brukar vara "varav sockerarter: 0" vilket innebär mindre än 0.01 gram och klassas som laktosfri. Ostar som bara lagrats som hastigast kan däremot ligga på 0.1-0.5 gram sockerarter, vilket ger reaktion om man är exceptionellt känslig. 

Blir nog inte helt lätt att övertyga dina vänner dock haha. Känner själv folk som säger sig vara sååååå känsliga för laktos att de inte kan äta t.ex lagrad parmesan. Det totalvägrar. Tror ärligt det är mest mentalt. De blir super oroliga och stressade av att äta mejerier, sitter och spänner sig och tänker att de kommer bli lösa i magen. Eftersom hjärna, mage och tarmmotorik och hela systemet är sammankopplat så får de en negativ reaktion p.g.a det, även om det inte fått i sig laktos. Eller så är det något annat i måltiden eller mejerier de reagerar på.  

Jag blir lite förvånad över ditt sätt att bortförklara andra människors upplevelse av sin kropps reaktion samt förklaring av varför de reagerar. Jag och många med mig här inne, (kanske även du?) , har gjort olika kost-experiment för att undersöka hur man reagerar bättre/sämre på olika livsmedel. Sen drar man slutsatser utifrån det man kan läsa sig till. Om jag berättar för en blandkostare som aldrig funderat på hur vetemjöl påverkar tarmen, att jag slutat med spannmål, inte har celaci men har förbättrat min tarmhälsa genom kostförändringen, så kan personen anse att "det är mentalt" Det enda man vet är väl hur det upplevs i den egna kroppen. Vi som äter LCHF/ketogent kommer ju ofta med påståenden om kost och hur vi reagerar på den som andra avfärdar som inbillning. 

• Like 3