Julianna Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Hej. Sitter och funderar över en sak. Jag har hållit på med LCHF nu i snart 4 månader. Mitt mål är att gå ner i vikt samt må bra. Viktnergången går bra. Jag kör på strikta LCHF metoden. I nuläget har det resulterat i 15kg viktminskning. Jag ska köra med den strikta tills jag har gått ner 15kg till. Nu till min fråga: Ni som har gjort som jag, och sedan börjat med måttlig LCHF. Hur kändes det? Blev ni påverkade fysiskt? Och hur gick det med vikten? Samma fråga ställer jag till dom som gick från måttlig LCHF till liberal LCHF. Tack för att ni tog er tid att läsa. Och tack på förhand 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 14, 2019 Share Posted February 14, 2019 Jag firar 10 år i år på LCHF. Det är fortfarande problematiskt att lägga till kolhydrater, suget går igång, insulinpåslaget blir tydligt. Kokt potatis är det som fungerar någorlunda i liten mängd. Jag håller mig glutenfri och jag tror att de som inte gör det och släpper in lite glutenkolhydrater får det riktigt jobbigt oavsett mängd. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Elinor Posted February 14, 2019 Popular Post Share Posted February 14, 2019 Jag åt strikt i cirka ett halvår tills jag nådde en vikt som kändes okej inom normalvikt, sen gick jag över till liberal LCHF och har följd det i drygt ett år. Märkte ingen större skillnad när jag bytte och fortsatte gå ner i vikt. Har fått trixa en del med portionsstorlekar och fettmängd, för att hitta balans och en modell där jag varken går upp eller ner i vikt, för vill inte bli för smal heller. Möjligen har jag lite mer sug efter att småäta på kvällar när jag kör för liberalt, men inte så att det stör mig. Men liberalt för mig innebär inte att jag unnar mig lite pasta, vitt ris, chips med mera. Det är nolltolerans. Snarare rotfrukter som rödbeta, morot, rotselleri, gröna ärtor, någon frukt, frön, nötter osv. Äter fortfarande enbart ren mat från grunden med bra fetter. Kan erkänna att det är lite av en prisfråga, eftersom jag vill äta mycket ekologiskt, närproducerat, säsongsbetonat och då blir det en hel del svenska rotfrukter under höst- och vinterhalvåret. Skulle absolut inte rekommendera en mer liberal LCHF innan man nått hälsosamt vikt dock. Det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater kroppen tål och finns risk att hela korthuset faller om man blir för liberal i ett kritisk skede. Vänta tills du är hyfsat i mål, innan du börjar experimentera. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julianna Posted February 14, 2019 Author Share Posted February 14, 2019 4 timmar sedan, Elinor sade: Jag åt strikt i cirka ett halvår tills jag nådde en vikt som kändes okej inom normalvikt, sen gick jag över till liberal LCHF och har följd det i drygt ett år. Märkte ingen större skillnad när jag bytte och fortsatte gå ner i vikt. Har fått trixa en del med portionsstorlekar och fettmängd, för att hitta balans och en modell där jag varken går upp eller ner i vikt, för vill inte bli för smal heller. Möjligen har jag lite mer sug efter att småäta på kvällar när jag kör för liberalt, men inte så att det stör mig. Men liberalt för mig innebär inte att jag unnar mig lite pasta, vitt ris, chips med mera. Det är nolltolerans. Snarare rotfrukter som rödbeta, morot, rotselleri, gröna ärtor, någon frukt, frön, nötter osv. Äter fortfarande enbart ren mat från grunden med bra fetter. Kan erkänna att det är lite av en prisfråga, eftersom jag vill äta mycket ekologiskt, närproducerat, säsongsbetonat och då blir det en hel del svenska rotfrukter under höst- och vinterhalvåret. Skulle absolut inte rekommendera en mer liberal LCHF innan man nått hälsosamt vikt dock. Det är väldigt individuellt hur mycket kolhydrater kroppen tål och finns risk att hela korthuset faller om man blir för liberal i ett kritisk skede. Vänta tills du är hyfsat i mål, innan du börjar experimentera. Hej. Tack för svaret. Jag tänker köra med strikt LCHF tills jag har nåt mitt målvikt. Har absolut inga problem med det. Jag mår hur bra som helst med detta. Vid ett tillfälle fick jag i mig vad jag ansåg mycket kolhydratet. Jag vill inte gå djupare i detaljer varför jag fick ta det beslutet. Men jag kände att kroppen sa ifrån. Jag varken njöt eller hade sug att äta kolhydraterna, och tog ca 2 dagar efteråt innan magen kom i gång igen. Jag har inte så mycket sug för det. Så när du skrev om chips och sånt, så klara jag mig. Men innan LCHF så var jag svag för sånt. Den gången när jag väl har nått min målvikt, och går över till liberal så har jag nog samma tänk som dig. Lite frukt, andra grönsaker eventuellt lite nötter. Så får jag se vad som fungerar för mig att hålla vikten sen. Tack för inblicken och för svaret. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts