Jump to content

Kolesterol

britt1950

Recommended Posts

Då var det dax igen detta tjat om mitt kolesterol. Idag har jag varit på min årliga läkarundersökning på vårdcentralen. Jag går på läkarkontroller för att det upptäcktes förmaksflimmer för ett par år sedan. Jag har inga besvär  o ekg ser bra ut men äter Bisoprolol (trots att jag inte haft högt blodtryck) och Eliquis (blodförtunnande). Men jag har högt kolesterol o nu tyckte läkaren att jag måste börja med statiner eftersom kolesterolet legat högt länge. Jag har läst det som finns här angående kolesterol o vill inte äta statiner. Hon hetsade upp sig o sa att jag får bestämma själv men att eftersom jag har hjärtsjukdom(flimmer räknas tydligen som det) Jag är 69 år o jobbar lite fortfarande o känner mej absolut inte sjuk,,Jag är så villrådig hur jag ska göra och hur kan läkare ha så delade meningar. Den läkare jag hade för ett år sedan sa inget om kolesterolet o tog inte ekg. Han tyckte jag verkade frisk o stark. Är det någon som kan ge mej råd?  

Råd och råd ... Jag blev lite skärrad när jag tog mitt första blodprov för några år sedan, och det visade sig att kolesterolet var "skyhögt". Trots att jag hade läst så mycket i ämnet kunde jag inte låta bli att oroa mig.

Men efter några dagar - en vecka sansade jag mig och insåg, att om jag mår såhär bra och jag äter såhär nyttigt, så kan det inte vara skadligt med högt kolesterol.

Sov på saken några dagar, känn i ditt hjärta hur du vill göra. Bara du kan bestämma vad du ska stoppa i munnen.

Har du fyllt 60 och har högt kolesterol? Grattis!

• Like 1

Vet du vad du hade för kolesterolvärden? Helst ska man kolla totalkolesterol, triglycerider, HDL, LDL samt apo-kvot för att få en god bild. Men det ska mycket till för att vi här på forumet ska tycka att statiner är motiverade - det är väl endast vid den genetiska blodfettsrubbningen familiär hyperkolesterolemi som det verkar nödvändigt. Och det har du nog inte. Det verkar vettigt med blodförtunnande för vissa arytmier på hjärtat kan skapa små proppar som t.ex. kan vandra upp i hjärnan - blodförtunnande minskar då den risken radikalt.

• Like 1