Jump to content

Tvärstopp

Pelle pendlare

Recommended Posts

Vid 50 års ålder och 20 års viktpendlande hittade jag LCHF. Är 186 cm lång och ganska aktiv motions mässigt. Gick från 96 till 82 kg och höll min vikt i två år utan någon större ansträngning än att hålla mig till strikt LCHF, resten var tämligen självreglerande. Åkte på en operation och blev slarvig med kosten och det var som att trycka på en knapp. Fyra månader senare och 12 kg tyngre och inte ett klädplagg att ta på mig var det dags att ta tag i tillvaron igen. Min 18 åriga dotter som ärvt pappas gener med ett ohämmat sockersug var även hon redo att ändra sina vanor så vi gjorde gemensam sak sedan slutet av oktober. Eftersom det är jag som handlar och lagar all mat och har ett stort intresse av detsamma så har jag benkoll på vad vi stoppar i oss. En bra start med måttlig viktnedgång, en och annan platå men håller målkurvan. Har gjort ett diagram som vi följer och det är nästan komiskt att se staplarna då dom är helt identiska om än på olika viktnivåer. De senaste tre veckorna har det varit tvärstopp. Inte ett gram på någon av oss och idag hade båda två gått upp ett kilo. Eftersom jag gjort detta tidigare och det är en kosthållning jag gärna förhåller mig till, så kan jag inte begripa vad jag gör annorlunda och att vi båda håller exakt samma kurva gör mig förundrad. Vi ser detta som en livsstils förändring men jag är mån om att min dotter i synnerhet inte ska tappa motivationen. Är där någon som har bra tips och råd på klassiska fällor som man ska vara uppmärksam på? Tar tacksamt emot tips

• Like 1

Det är svårt att ge råd när man inte vet hur ofta, mycket och vad ni äter. Det kan vara så att ni äter för mycket grädde och ost så att laktosen håller insulinet uppe och hindrar kroppen från att släppa ifrån sig fettet. Det kan vara en för er för hög andel kolhydrater som håller insulinet uppe. Det kan handla om att ni äter för ofta så att kroppen inte hinner komma igång och förbränna fettet då kan periodisk fasta vara ett sätt att komma åt det extra fettet man vill bli av med. Fastan är en mycket bra verktyg både för att bli av med envisa kilon och läka ut insulinressistens.

Om man samtidigt tränar kan det handla om att vikten inte rör sig pga att man bygger muskler som väger mer än fett. Du har inte så många kilo du vill gå ner. Att enbart kolla sin vikt kan vara missvisande. Vad består dina kilon av? Hur är procentfördelningen mellan vatten, fettet, ben och muskelmassan?

• Like 5

Hej Katerina, tack för sakligt tips. Det blir faktiskt en hel del grädde och ost, ska se till och dra ner på detta (ost är min alternativa drog). Min träning består huvudsakligen av powerwalking så här års och cykling på sommaren, så det är inte särskilt muskelbyggande. Att man ska ha lite tålamod är nog klokt, bara att det blir frustrerande när jag inte tycker att jag gör ngt annorlunda mot tidigare. All grädde vi använder är laktosfri, har detta ngn betydelse? Är det bättre att förhålla sig till mer smör?

• Like 3

Jag känner igen mig i det du beskriver, gick ner 18 kilo på några månader sen låg jag kvar där i 4 veckor och sen gick ner ganska snabbt 4 kilo och nu har det legat där i 3 veckor trots att jag inte ändrat något i kosten så kanske som Katerina menar är det att man blivit mer aktiv och kanske inte ska fokusera bara på vikten i sig

• Like 3

1 timme sedan, Pelle pendlare sade:

All grädde vi använder är laktosfri, har detta ngn betydelse?

Välkommen till forumet, Pelle! :)

Laktosfri mjölk har samma beståndsdelar som all mjölk, man har bara tillsatt det enzym som delar sockerarterna i kroppen. Smör innehåller i princip bara fett så det är ett bättre val om man vill utesluta grädde (ska man ha det i kaffe/te så vispas det med fördel i drycken, t ex med lattevisp, för annars blir det en smörhinna uppepå).

När du pratar powerwalk vill jag slå ett slag för MAF, lågpulsträning. (https://philmaffetone.com/) Maffetone är coach för riktiga långdistansare och de distanserna kräver en bra fettförbränning för uthållighetens skull. Bra träning för fettförbränning i allmänhet.

Hur gammal är din dotter? Jag tänker att vi kvinnor har olika hormonella förutsättningar beroende på var i livet vi befinner oss. Det skulle också kunna påverka... (även om det inte förklarar era likartade kurvor)
Man kan titta på kroppsformen och var fläsket sätter sig för att hitta ledtrådar till vad man kan göra. Martina Johansson har skrivit om detta för både män och kvinnor (och i sina böcker). https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/ (där finns en länk till kvinnorna också).

• Like 2
  • Thanks 1

Vet inte detta hjälper, men jag nämner det ändå. Ska man vara lite petig för att ev kunna förstå ert problem så är det faktiskt mer kolhydrater i grädde än i både smör och ost (hårdost). De två senare, nästan försumbart kan man tycka. Jag skulle prova med mer smör och mindre grädde, bara för att se om det kan göra något.

• Like 4

Tack för tips, jag kan nog konstatera att det är grädden som är boven i dramat. Jag har gjort mycket soppor med en hel del grädde i och även grytor. Tycker om att ha mat förberedd så där alltid finns att 'ta av' när hungern tränger på. Ska prova med lite periodisk fasta, även om jag inte är glad i konceptet. Gillar inte att vara hungrig, det är därför LCHF passar mig så bra.

• Like 3

2 timmar sedan, Pelle pendlare sade:

Hej Katerina, tack för sakligt tips. Det blir faktiskt en hel del grädde och ost, ska se till och dra ner på detta (ost är min alternativa drog). Min träning består huvudsakligen av powerwalking så här års och cykling på sommaren, så det är inte särskilt muskelbyggande. Att man ska ha lite tålamod är nog klokt, bara att det blir frustrerande när jag inte tycker att jag gör ngt annorlunda mot tidigare. All grädde vi använder är laktosfri, har detta ngn betydelse? Är det bättre att förhålla sig till mer smör?

Ja, grädde är gott och lätt att ta till i matlagning, kaffet som efterrätt mm så att det blir lite för mycket av det goda. Nu efter många års LCHF tycker jag att grädde smakar sött, precis tillräckligt sött så att man kan till ex bryta av den bittra smaken av svartkaffet eller höja smaken av en gryta. Smakar den laktosfria grädden också sött? Som Maria F skriver så finns ju laktosen kvar i den så kallade laktosfria grädden eftersom man har försökt lösa ett annat problem än det du har. Men som sagt kan det bli för mycket av det goda och stoppa den efterlängtade viktminskningen.

Jag försöker lösa "problemet" man får med mejerivaror genom att dricka hemmagjort kefir. Den innehåller 50-tal olika mjölksyrebakterier som lever på bland annat laktos. Efter att man har syrat mjölken ett par dygn med kefirfrön så äts laktosen upp. När man dricker kefiren sen hoppas man att får en del bakterier som lever på mjölk ner i tarmarna. Då tänker jag att dessa bakterier kommer att ta hand om grädden jag har i kaffet mm. Sedan förbättrar mjölksyrebakterier tarmfloran så att man får bättre immunförsvar. Om man inte är mycket allergisk mot mjölkprotein så kan kefiren förbättra kroppens förmåga att ta hand om mejerier. Det är i alla fall min teori.

Smöret innehåller ca 82 % fett men även lite protein och försumbart med laktos. Så man kan säga att smöret är bättre.

• Like 3

5 timmar sedan, Pelle pendlare sade:

Tänk på att all laktosfri grädde innehåller förtjockningsmedlet karragenan som retar mage- och tarmsystem. Vet ej om det har betydelse för vikten, men knappast bra att ösa på i mängder dagligen.

Om du ska köpa laktosfritt så välj hellre t.ex fullfet crème fraiche, smetana eller fet yoghurt eftersom dessa görs utan karragenan. Eller kör på mejerier som är naturligt låga på laktos som smör eller feta ostar(helst på opastöriserad mjölk). Hemmagjord kefir på vanlig 40% grädde blir också laktosfri, eftersom bakterierna käkar upp mjölksockret.  

Mejerier innehåller även en del kolhydrater+sockerarter, vilket kan påverkar vikt och resultat om det blir för mycket, så kanske bättre att bara ha som mindre tillbehör? 

Ost innehåller inte så mycket kolhydrater men en del protein. Sägs att själva proteinet i mejerier är väldigt insulinfrisättande. Tyvärr är även jag smärtsamt ostberoende, så vill inte riktigt lyssna på negativa röster vad gäller ost. Jag bara sätter händerna för öronen och skriker lalalala😁

• Like 4
  • Thanks 1

1 timme sedan, singoalla sade:

Var får du tag i kefirgryn? 

Jag fick mina från Margareta Lundström http://www.sunsoft.se/. Man kan gå med i FaceBook grupper där man delar med sig av kefirgryn. Jag är med i gruppen Tibetansk kefirgryn utdelning. Det är bättre än att köpa torkade gryn på nätet. Det har hänt att man fick problem med att få dem levande och pigga igen.

• Like 3

Jag har som sagt en teori att problemen med mejerier grundar sig i att vi håller på att utrota vår tarmflora. Vi använder kemiska konserveringsmedel, andra tillsatser och sötningsmedel. Vi använder andra bakteriedödande medel eftersom vi är så rädda för bakterier. Med andra ord blandar vi i saker i mjölken som inte ska vara där. Vi missbrukar antibiotika. Vi föder barn genom kejsarsnitt. Vi äter för lite jord :) Det finns säkert flera faktorer. Om man har en bra sammansättning av mjölksyrebakterier i tarmarna utvinner de näring ur mjölken så att de negativa effekterma minskar. 

Det bästa vore att ta mjölken direkt från kon som har fått beta gräs. Sådan mjölk innehåller en bättre balans mellan Omega 6 och omega 3 samt enzymer och bakterier. Jag fösöker köpa ekologska fullfeta mjölkprodukter helst icke homogeniserade. Dock måste man ha bra kontakt med bönderna för att få tag på bra mjölk. Tidigare hade vi möjlighet att köpa riktig mjölk och hemkärnat smör, som inte har gått igenom någon fabrik. Det var lyxigt! Men vi har nyligen flyttat så just nu jobbar jag på det igen. :)

• Like 4

15 timmar sedan, Pelle pendlare sade:

Är där någon som har bra tips och råd på klassiska fällor som man ska vara uppmärksam på? Tar tacksamt emot tips

Näe jag har inga klassiska svar på hur man undviker klassiska fällor.

Utan det är nog mer som så att när man väl nått dit att man behöver råd för att undvika klassiska fällor så har man redan passerat bäst före datum?

Dvs då är det ett "upphill battle", koncentrerar dig då i stället på din dotter, som förmodligen inte kommit i närheten av bästföredatum?

Det går alltid att dra ner på något som höjer insulin även in absurdum, man kan även träna in absurdum.. iallafall så finns sällan tiden eller orken, eller motivationen.

Men nu skall jag ge dig lite dåliga råd, dvs du har med stor säkerhet gett iallafall en hel del av dina gener till din dotter, dvs sådana som kanske inte är helt anpassade för att undvika insulinreistens.

Dvs är man extra känslig för detta.. ofta så spelar andra grejer större roll, så kan man hur som helst äta  LCHF/träna iallafall upp till ett minimum, gärna lite till, typ ut och springa någon timme varje dag/7 dar i veckan.

Men även det sista är oftast ogörligt i en modern kontext, så man får vara nöjd utifall man iallafall cyklar/promenerar.. rätt ofta, iallafall när det är tjänlig väderlek!

Dvs en gång överviktig är "an uphill batle" hur som helst och man kan bara förändra vissa saker en gång i taget.

Dvs det är bättre att använda grädde i maten än i kaffet, dvs drick hur mycket kaffe som helst, skit i att tillsätta grädde som  mellanmål!

Dvs man får sedera sina gracer.. antingen så äter man rejäla måltider och då skiter man sen i mellanmålen.. förutom kaffe/te/vatten utan något i!

Som regel räcker det med att äta 1-2 gånger per dag.. speciellt om man är överviktig och behöver gå ner i vikt.

Dvs det är ett helt annat tänk.. en helt annan känsla, en helt annan grej att se på att äta/dricka.. men det är främst för de som kommit ut ur tunnelen och och sett ljuset på andra sidan, då vill man som regel inte vända in i mörkret hur som helst.

Mitt tips är 23:1 = One Meal A Day där strikt LCHF gäller men nu med större matmängd. Resten av dygnet vatten, te och kaffe utan att ha nått i.  Starta dagens enda måltid med två msk kokosolja. Drick rikligt med  vatten blandat med lite himalyasalt. Magnesium o potassium på detta. Kör sen 4 x 4 intervall varje dag så ryker kilon för dig ska du se.

19 timmar sedan, Katerina sade:

Jag fick mina från Margareta Lundström http://www.sunsoft.se/. Man kan gå med i FaceBook grupper där man delar med sig av kefirgryn. Jag är med i gruppen Tibetansk kefirgryn utdelning. Det är bättre än att köpa torkade gryn på nätet. Det har hänt att man fick problem med att få dem levande och pigga igen.

Tack för tipset !

• Like 1