Lennart Magnusson

Recommended Posts

Att demonisera fett var ett sådant riktigt hål i huvud då det begav sig. Människan kan uppenbarligen inte ta in så många faktorer när hen kommer med sina slutsatser och formulerar sina teorier. Men den här teorin var verkligen an bottennapp. Den var å andra sidan så enkel att den fick genklang hos så många.

Vår och andra djurs fett är ju egentligen ett extra matförråd, sparad för perioder då det var svårt att hitta mat, varför skulle det vara faligt att äta det? Det är ju till för det. Varför skulle den överlevnadsmekanismen vara dödlig? Nu anser många att det är självklart att fettet skulle vara farligt. De bara hasplar ur sig det utan att ifrågasätta. Jorden är platt så länge det finns många som tror på det helt enkelt.

• Like 5
  • Thanks 1

Fast i princip alla som inte kör lågkolhydratkost själva är ju amatörexperter, så fort tillfälle ges. Krävs ingen medicinskt bakgrund för att veta bäst! Även om medicinskt bakgrund naturligtvis försvårar chansen att lära om och göra rätt.   

T.ex min storebror "mansplainade" för mig häromveckan att jag lika gärna kunde unna mig chips istället för naturella nötter, för är bara kalorier in&ut som spelar roll och hur mycket jag förbränner via fysiskt aktivitet. Han vet bäst trots att han är tjock(bantar för 10:e gången med kalori-app), så tar liksom hans expertis vad gäller chips med en nypa salt 🤣

Verkar som de flesta(även intelligenta individer) fortfarande är slavar under kalorihypotesen, mättat fett skräck samt hjärntvättade av livsmedelsverket att bröd med margarin på är nyttigt. Är omöjligt att få vissa tjurskallar att tänka om. Hur kan man ens tro att margarin är nyttigt förövrigt? Oavsett om man kör lågkolhydratkost eller inte, så borde man vara vaksam på grejer som härdat palmfett, transfetter och tillsatser, tycker jag. 

• Like 4
  • Haha 1

4 minuter sedan, Elinor sade:

Fast i princip alla som inte kör lågkolhydratkost själva är ju amatörexperter, så fort tillfälle ges. Krävs ingen medicinskt bakgrund för att veta bäst!

Japp, det är vi allihopa! :D

Idag t ex har jag varit amatörexpert på varför frukt inte är nyttigt trots "alla vitaminer och antioxidanter"... Det var "skitsnack" att det skulle gå att få i sig samma sak från grönsaker istället. Lite chipslogik där trots att mannen ifråga inte är en tjockis. ;)

• Like 1
  • Haha 2

10 timmar sedan, Lennart Magnusson sade:

jag kommer få högt kolesterol och diabetes och annat då man äter mer fett o protein med LCHF.

Sannolikt har dina amatörexperter på liknande sätt som flertalet läkare inte intresserat sig för den nödvändiga vidareutbildningen. Kolesterolet kan man vara glad över, en av de viktigaste produkterna som levern producerar. När du kommer upp i åren kommer du att leva längre, om du begåvats med större andel kolesterol än normalt. I mitt fall hade jag genom statinbehandling en för läkaren (som hon uttryckte), "underbart låg kolesterolnivå" - i själva verket livsfarlig. Efter LCHF-starten fick jag helt normal nivå. Exempelvis steg HDL-nivån till ett högre värde (som du vet är nyttigt) än jag någonsin haft med medicinering. 

• Like 5

14 timmar sedan, Lennart Magnusson sade:

Efter att ha gått ner 22 kg på några månader får man höra från många amatör experter att jag kommer få högt kolesterol och diabetes och annat då man äter mer fett o protein med LCHF. För säkerhets skull gjorde jag en hälsoundersöking med blodprover nyligen. Senaste gången var för ett år sedan och resultaten nu var strålande. Blodtrycket som tidigare var gränsfall till högt var nu lågt och utmärkt, kolesterol hade gått ner och är på en låg nivå och alla blodvärden hade förbättrats markant sedan förra hälsoundersökningen så för min del har det bara varit positiva effekter.

Grattis först o främst!

jamen det är för att du har gått ner i vikt som du fått bättre värden.. det kan säkert ligga en del i det ioförsig!

Oså gjorde du det på mer fettochprotein.. jävligt mycket mindre kolhydrater iallafall, då borde kanske amatörexperterna ha fått sig en tankeställare?

Skit samma, dvs skit i amatörexperterna per se.. iallafall om man losar 22  kilo och får bättre blodvärden så borde det hur som helst betyda något?

Dvs jag kan sälla mig till diverse amatörer, dvs går man ner i vikt och får bättre värden så kanske LCHF funkar som diet/som kostmodell?

Dvs det är troligen viktigare att gå ner i vikt och få bättre blodvärden, än att äta vad fucking som helst och banta hela livet?

Och det finns dietister som är av gamla skolan som testat LCHF-konceptet, som är lite förvånade över att de överlevt iomed att det strider mot vad de fått lära sig, och deras stora problems har hur som helst oftast nämnts som sociala, dvs de kan inte äta vad alla andra äter!

Och då kanske vi därmed tangerar själva pudelns kärna, dvs att allt för många äter junkfood?

Och då kanske vi även tangerar själva kärnan i LCHF, dvs att främst äta riktig mat???

Menna.. junkfood är gott, annars skulle ingen äta det.. men jag ger dig en tröst, om du håller dig till sk riktig mat, så är det väldans sällan stora problem med att umgås med andra, dvs vi pratar om olika högtider/familjesamankomster osv, de är några gånger per år.

Okej, man kan må lite illa, man kan få sug efter mer, en del kan få diaree, grejen är att det sällan är värre än den årliga influensan!

• Like 1