Peter B Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 ... vad tror ni om "viktlöftet" som Aftonbladet ger mig? Man kanske ska hoppa på?! 3 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted February 16, 2019 Popular Post Share Posted February 16, 2019 Kör bara! Det är utvecklat i samarbete med Karolinska Institutet. Vad skulle kunna gå fel, liksom..? 4 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 Fast 20 BMI innebär ju inte nödvändigtvis undervikt. Är individuellt beroende hur mycket det andra väger som t.ex muskler och skelett. En person som är otränad och finlemmad, kan till och med ha lite osund bukfetma på 20 BMI, d.v.s skinny fat. Oftast rör det sig om person som inte äter normala portioner riktig mat men gillar godis. Det mest idiotiska med Viktklubben är väl att de "lovar" att man kan nå ett visst mål, genom att använda en glorifierad kalori-app för 129 kr månaden. Om det gick att nå hälsosam hållbar vikt på det banala sättet, så skulle vi inte ha några problem med övervikt överhuvudtaget i Sverige. Tycker också det är problematiskt med medicinska professorer inom det allmänna som lägger om och blir entreprenörer och låtsas att det enbart handlar altruism från deras sida och inte vinstintresse. T.ex hur Stephan Rössner varit med och utformat Viktklubben, säger att det är det bästa han gjort och lånar ut sitt namn för att ge tyngd. Annat exempel är Stig Bengmark som hävdar ett den enda boten mot IBS är hans egna kosttillskott Synbiotics för ca 500kr /mån som man tydligen ska äta livet ut Helt okej att man byter bana från läkare till företagare, som även Andreas Eenfeldt(Dietdoctor) gjort. Skillnaden är dock att han inte sitter på två stolar, det vill säga är tydlig med vad han representerar. I egenskap av läkare så förespråkar han LCHF generellt, inte specifikt den egna tjänsten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 4 timmar sedan, Peter B sade: vad tror ni om "viktlöftet" som Aftonbladet ger Kan det ha med ekonomiska intressen att göra? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 2 timmar sedan, Nils Engström sade: Kan det ha med ekonomiska intressen att göra? Nej aldrig. Det är bara omtanke om folket...! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 10 timmar sedan, Peter B sade: ... vad tror ni om "viktlöftet" som Aftonbladet ger mig? Man kanske ska hoppa på?! Jag anser definitivt att du bör testa, du brukar ju gilla att testa olika grejer. Men behåll dina redan tidigare erfarenheter och lite ketonmätning skadar nog inte heller. Iallafall så lär ingen ha dött av lite kaloriräkning? Utan det kan tillomed vara som så att det kan vara positivt om folk får upp ögonen hur det ligger till? Dvs främst då hur många kalorier de drar samt hur många kalorier de faktiskt äter. Iallafall så har jag inga som helst tvivel på att om folk bara följde råden/recepten så gick de ner i vikt.. dvs jag har ingen tillgång till deras sidor, så jag har svårt att uttala mig om deras recept är nyttiga. Dvs vi som äter LCHF-liknande har insett att kaloriräkning är en Tautologi.. dvs rätt självklar, men det förklarar lixom inget annat. Och rätt ofta är "allt det andra" minst lika viktigt. Samma gäller LCHF, det räcker inte att ha rätt macronutrientkomposition/optimal ketos/fakir/carniovore/MBC/leva av LCHF-godis. Utan kalorierna är indikationer.. på allt möjligt.. rätt ofta på ett sk västerländskt leverne. Då kan man få nya indikationer på att saker och ting inte står rätt till.. typ förhöjt fastesocker/hyperinsulinemi/sämre kolesterol/högre blodtryck/ökad vikt/vidgad byxlining! Såå grundrådet kvarstår, dvs köp de bästa råvaror du har råd med, laga till så stora delar av din mat själv, nu har jag som sagt inte koll på Viktklubbs receptsamling.. utan jag utgår från Eenfeldts, och ät inte mer än du behöver, om du är över medelålder iallafall inte mer än 1-2-3 gånger per dag, nothing inbetwen! Iallafall, så finns det indikationer på att vår macronutrientkomposistion inte har förändrats särskildt mycket sedan 60-talet (när vi var smalare och friskare).. utan det som har skyrocketed är att vi har slutat att äta mat/måltider och börjat äta mellanmålsprodukter i stället. Något har hänt, dvs allt fler har slutat med gemensamma måltider i familjen, allt fler köper något substitut i närmaste pressbyrå, allt fler äter ensama. Dvs allt fler är stressade, allt fler äter prepacked högrafinerade matvaror. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 Jag tänkte inte testa. Jag blev faktiskt lite upprörd om än inte förvånad över att man aktivt säljer ett viktminskningsprogram till någon som vill gå ner till 20.0 i BMI. Det är ju inte farligt att väga så lite men man kunde kanske nöja sig med att aktivt sälja programmet till målvikt motsvarande typ BMI=22? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts