Jump to content

metformin - träning

annika törling-ring

Recommended Posts

Jag har sedan 3 veckor tillbaka börjat med Metformin. Nu har jag ingen ork på träningen, klarar inte av att slutföra vissa övningar. Kan detta bero på Metoformin och går det i så fall över undrar jag. Äter strikt LCHF sedan många många år och har hitintills lyckas hålla mig under gränsvärden men p g a cortisonintag i 6 mån så har HbA1c gått upp och läkaren önskar att jag tar Metformin. 

Någon som har råd? 

• Like 2
  • Sad 1

3 timmar sedan, annika törling-ring sade:

Jag har sedan 3 veckor tillbaka börjat med Metformin. Nu har jag ingen ork på träningen, klarar inte av att slutföra vissa övningar. Kan detta bero på Metoformin och går det i så fall över undrar jag. Äter strikt LCHF sedan många många år och har hitintills lyckas hålla mig under gränsvärden men p g a cortisonintag i 6 mån så har HbA1c gått upp och läkaren önskar att jag tar Metformin. 

Någon som har råd? 

Kan ha med Metformin att göra men det är inte säkert.. dvs det kan även handla om tillfälligheter.

Aså mumsar man Cortison så ställer det till med en massa, det var väl själva tanken ioförsig främst själva orsaken till att du behöver ta cortinson.

Som regel och som biverkning så kan fastesocker och HBA1c oxå öka, det räknas då oftast som biverkning.

Nu så är ju jag ingen läkare, men jag undrar hur som helst hur HBA1c låg innan Cortison och efter?

Dvs om metforminet sänkt ditt FS och HBA1c så kan det vara en (1) förklaring, till ditt klena träniningsresultat!

• Like 2

8 timmar sedan, annika törling-ring sade:

Har misstänkt precis detta som ni båda skriver. Alternativet är då att 1: fasa ut cortisonet vilket jag försöker. 2: sluta med Metformin?? Blir det inte bättre utan stannar så här om man inte tar bort Metformin. HbA1c innan  cortison var 40, nu 55. 

Fast jag funderar som så, att du tar ju inte Cortison för skojs skull, utan det är ett receptbelagt läkemedel med väl kända biverkningar.

Det är knappast något läkare skriver ut slentrianmässigt?

Dvs då behöver du det mest troligt och får även biverkningar.. som då förhoppningsvis är bättre än utan Cortison?

Iallafall så är det få som tar Cortison livslångt, utan brukar ta det oralt under en begränsad tid, då kan det antagligen hända att man får andra mediciner som håller de värsta biverkningarna i schack, under samma tid?

Hur som helst så borde du inte få Cortisol om det inte vore allvarligt/dvs att du behöver det/det kan ge biverkningar/men dessa kan eventuellt vara bättre än att inte göra något åt själva grundorsaken?

Såå, jag har ett alternativ 3, diskutera din diagnos med din läkare/även dos och annat samt hur länge det är tänkt att du skall stå på Cortisol och Metformin.. hur länge det är vanligt att man står på sådana mediciner!

Får du då ett vettigt svar som antyder att det handlar om månader upp till 1-2 år, så får du i stället lägga om din träning.. under tiden.

• Like 2