Blogg-Postare Posted February 17, 2019 Share Posted February 17, 2019 Michelle hade försökt gå ner i vikt många gånger, men hittade aldrig en metod som höll i längden. Hon märkte att många delade sina viktnedgångshistorier i sociala medier och att de använde sig av ketogen kost. Michelle blev nyfiken och bestämde sig för att ta reda på mer om kosten. Här är hennes berättelse: Mejlet, översatt från engelska Jag heter Michelle, 46 år och från New Jersey. Jag har kämpat med vikten sedan jag var i 20-årsåldern. Som många andra har även jag testat ett flertal bantningsmetoder och misslyckats ordentligt. Det slutade alltid med att jag kände mig hungrig och MYCKET berövad på allt det goda. Jag fortsatte att gå upp och ner samma 4 kilo utan ett egentligen se några resultat som gjorde mig motiverad. Jag brukade bara ge upp. Jag var överviktig, saknade självförtroende och hade dålig självkänsla. Jag började undvika att träffa folk eftersom jag anklagade mig själv för min viktuppgång. Jag tyckte inte om att klä mig på morgonen när jag skulle till jobbet, alla mina kläder satt så tight, men jag vägrade att köpa kläder i större storlek. I september 2018 bestämde jag mig för att försöka gå ner i vikt igen. Jag började läsa framgångshistorier och om fantastiska förvandlingar på Facebook och Instagram. Många gick ner mycket i vikt på kort tid med ketogen kost. Jag började göra efterforskningar kring keto. Det fanns inga faser att följa, produkter att köpa, du bara äter av den godkända maten, håller dig under din kolhydratgräns och går ner i vikt. Jag var van vid att äta kolhydratsnålt, nästan inget fett och mat utan mycket smak. Inte undra på att jag inte kunde hålla mig till det. Med keto lärde jag mig att mat kan vara välsmakande och mättande utan att man behöver ge avkall på viktminskning. Jag har gått ner 15 kilo sedan jag började (23 september 2018) med ketogen kost och jag har mer energi, självförtroende och motivation är någonsin! Jag har behövt köpa nya och mindre kläder vilket var en fantastisk känsla av att jag åstadkommit någonting. Periodisk fasta hjälpte mig enormt mycket med att dämpa suget efter kolhydrater. Min största utmaningen med keto var att bryta kolhydratcykeln som präglade mitt ätbeteende. Jag var van vid att ständigt äta kolhydrater i över 40 år. Jag trodde inte att det var möjligt att dra ner på kolhydraterna till 20 gram per dag. I början kämpade jag med ett kraftigt sötsug. Så började jag med periodisk fasta och det hjälpte mig enormt mycket med att dämpa suget efter kolhydrater och att kontrollera min hunger. Fasta har många andra fördelar för hälsan, det känns bra att ha det som en del av en hälsosammare livsstil. En sak jag önskar att jag visste när jag började är hur viktigt det är att få i sig essentiella elektrolyter varje dag: natrium, kalium och magnesium. Jag kände inte till att man på lågkolhydratkost kan få brist på dessa på grund av ökad utsöndring av vätska och minskad svullnad. Jag trodde att det bara var nödvändigt i början, för att slippa omställningsbesvär, men jag har lärt mig att de behöver ätas på daglig basis. Ät mat som innehåller natrium, kalium och magnesium, eller ta tillskott. Jag ser fram emot att få dela med mig av min berättelse, eftersom keto varit så omvälvande för mig. Tack. Michelles Instagram: ketojetsgirl72 Kommentar Grattis Michelle! Här är vår guide om elektrolyter och ketogen kost (än så länge bara på engelska). / Dr Andreas Eenfeldt Kom igång Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Mer Guide: Ketogen kost för nybörjare Guide: Gå ner i vikt Video om ketogen kost Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt. "Min värk har minskat, doktorn"11:12Smärta, kost och livsstil med dr Èvelyne Bourdua-Roy. Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem. Keto för att överleva cancer28:51Audra Wilford berättar om sina erfarenheter av ketogen kost som en del i behandling av sonen Max hjärnumör. Intervju med dr Ken Berry12:00I den här intervjun berättar dr Ken Berry vad som fick honom att börja med ketogen kost och hur det är att behandla patienter med kosten. Avancerade LCHF-tips!31:11 Dr Angela Poff presentation San Diego 201644:42Dr Angela Poff föreläser på Low Carb USA 2016 Är rädsla för protein den nya fettskräcken?20:15Hur mycket protein bör man äta på LCHF eller ketogen kost? Kan man få problem om man begränsar intaget för att få högre ketonvärden? Kan man besegra cancer med LCHF?13:00Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så. Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost. Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer? Tio år av forskning på ketogen kost22:05Dr Dominic d'Agostino, en av de ledande inom forskning på ketogen kost, intervjuas i sitt labb i Florida. Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)06:24Keto för nybörjare med dr Andreas Eenfeldt. Hur går du ner i vikt på ketogen kost? Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta. Optimal prestation med ketoner16:33Hur kan ketogen kost maximera idrottslig och kognitiv prestation? Keto-anpassning och prestation58:58 Kan ketogen kost påverka cancer?53:59Intervju med professor Eugene J. Fine, läkaren bakom världens första människostudie på LCHF och cancer. Svensk undertext! Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater? Metabol flexibilitet och vad som gör att en kost fungerar35:14Vad är metabol flexibilitet och varför spelar det roll när man ska bestämma vad som utgör en optimal kost? Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning. Ketonmätning i utandningsluft20:51 Vad äter man på keto?11:22Vad äter man på keto? Få svaret i del 3 av vår kurs om ketogen kost. En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta? Data från ett år med ketos10:20 Viktnedgång Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34 Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med? 45 kilo borta utan kaloriräkning24:12 VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan. De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag. Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom? Orsaken till fetma38:45 14:39 Avancerade LCHF-tips!31:11 Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06 Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa. Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag. Intervju med Jason Fung45:20 En global matrevolution48:15 Fat Head Directors Cut1:46:20 46:13 Chucks framgångar med LCHF02:39Chuck vägde 230 kilo och kunde knappt röra sig. Han hade ont och kände att livet var eländigt. LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt. Ketokurs med Andreas Eenfeldt (del 7)06:24Keto för nybörjare med dr Andreas Eenfeldt. Hur går du ner i vikt på ketogen kost? Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv. Cereal Killers1:00:07 Stöd Diet Doctor Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Gratis provmånad Fler framgångshistorier Ta del av över 750 framgångshistorier. Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF En familjs LCHF-resa Kan LCHF vara till hjälp vid svåra magproblem? Vill du också inspirera? Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv. Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa. Inlägget Så hittade Michelle en kost hon kunde hålla fasta vid dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts